Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Joly

Joly

03-12-2013 om 07:34

Verwarming 's nachts

Hoe hebben jullie de verwarming 's nachts staan?Hiet staat hij op 17 graden op advies van de monteur die laatst langs kwam voor het onderhoud.Maar ik vind het zo koud.Ben ik nu zo een koukleum?


Dalarna

Dalarna

04-12-2013 om 08:05

kaaskopje

Elke graad minder schijnt 7 procent te schelen.

Overigens heb ik altijd geleerd dat je in de nacht de temp 5 graden lager moet zettten dan de gemiddelde temperatuur overdag.

Wat

Wat

04-12-2013 om 10:17

ja maar

dan moet je ook wel rekening houden met mensen die thuis zijn en dus meer verbruiken of bv. 5 dagen werken en evt. vroeg naar bed gaan, mensen die met meer dan 1 a 2 personen in huis zijn en meerdere vertrekken gebruiken, leeftijd kinderen (wel of niet vaak op eigen kamer), isolatie huis (alhoewel ik daar niet zoveel van merk sinds de spouwmuren, kruipruimte zijn geisoleerd en ik dubbele beglazing heb) of je wordt verwarmd door buren om je heen of dat je in een benedenwoning en ook nog op een hoek woont, in welke omgeving je woont, wat je zelf behaaglijk vindt enz.
Ik kan me voorstellen dat een alleengaande die fulltime werkt, diverse hobbies buitenshuis heeft en om 8 uur in bed een film gaat kijken goedkoper uit is dan dezelfde persoon zonder baan/hobbies en zonder tv op de slaapkamer.
Ik vind 18 graden binnen heel ongehaaglijk, zelfs al heb ik het niet snel koud.

Wat

Wat

04-12-2013 om 10:22

en

en uiteraard doet ook de grootte van je woning ertoe.
Zonder verwarming is gewoon het goedkoopst, zoals ik nu zonder verwarming dit met ijshanden zit te typen omdat de boel kaduuk is

Dalarna

Dalarna

04-12-2013 om 10:25

Wat

Daarom geven ze het globaal aan in procenten, niet in kWh of euro's.

Wat

Wat

04-12-2013 om 10:37

ja idd

dat is ook wel zo handig, maar zo hier vergelijken in totaal andere omstandigheden kan de boel dan verkleuren als je het over verbruik hebt ipv %. Wat ik dan wel denk is als je een luxe product als verwarming hebt, is het bijna zonde er geen gebruik van te maken. Als je wilt bezuinigen zou ik dat persoonlijk liever op andere dingen doen. Een vriendin van mij zei altijd dat ze niet hoger kon stoken dan 18 graden ivm financieen. Wat mij betreft zet je de verwarming dan helemaal uit. Nu betaalt ze verbruik maar heeft er geen plezier van en loopt ze de hele winter in tig kledingstukken om het warm te houden, duikt vroeg haar bed in en klaagt altijd over kou.

Knurf

Knurf

04-12-2013 om 10:57

maar als je bezig bent

dan is 18 graden toch helemaal niet koud? Ik vergeet vaak de thermostaat hoger te draaien als ik thuis kom. Dan ben ik bezig,loop ik heen en weer, doe de afwas, ruim wat op, dat soort dingen. Pas als ik ga zitten om bijvoorbeeld tv te kijken, valt me op dat het koud is. En aangezien ik niet veel tv kijk, staat de verwarming vaak de hele dag en avond op die 17 graden.

Mijn dochter is wat kouwelijker dan ik, dus die denkt er eerder aan om de thermostaat hoger te zetten. En dat is uiteraard ook goed.

Wat

Wat

04-12-2013 om 11:10

klopt

dat heb ik ook als ik thuiskom van werk. Maar mijn kinderen zijn vaker thuis en die vriendin heeft geen baan (afgekeurd). Als je idd gaat zitten valt het je op. Bij een andere vriendin is het standaard 18 graden en dat is in de winter niet lekker als je op visite komt. Zijzelf is een bezig bijtje en heeft het niet door, altijd aan de fanatieke poets en/of uithuizig en savonds gelijk met haar 12-jarige naar bed en kijkt daar wat tv. Maar zelfs haar vriend loopt direct door naar de thermostaat als hij langskomt

bakje

bakje

04-12-2013 om 11:18

consumentenbond

Ik vond dit op de site van de consumentenbond:

http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/extra/energie-besparen-verwarming/#item14

Verwarming 's nachts uit
Het is een misverstand dat de nachttemperatuur niet laag mag worden, omdat het dan 's morgens extra veel energie zou kosten om het huis weer op te warmen. Wel werkt een cv-ketel op vol vermogen (om het huis 's ochtends snel warm te krijgen) minder efficiënt dan bij lager vermogen, maar met een modulerende klokthermostaat blijft dat binnen de perken. De temperatuur lager zetten is in de meeste gevallen de moeite waard, omdat de ketel dan 's nachts niet meer hoeft aan te slaan.

Alleen in huizen die gebouwd zijn na 1994 of die zeer goed zijn nageïsoleerd, kan het beter zijn om het huis 's nachts maar 1 of 2 graden te verlagen dan om het huis 's ochtends weer warm te stoken. Echt veel zal dat namelijk niet schelen, omdat deze huizen zeer goed geïsoleerd zijn. Bovendien hebben ze vaak vloer- of wandverwarming en dan moet de temperatuur constanter gehouden worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2013 om 11:24

Dat geloof ik wel

Want ondanks dat hier de thermostaat 's nachts lager staat wordt het nooit kouder dan 19 graden.

Hanne.

Hanne.

04-12-2013 om 11:31

luxe product

"Wat ik dan wel denk is als je een luxe product als verwarming hebt, is het bijna zonde er geen gebruik van te maken"

Verwarming als luxe product. Zo had ik het nog niet gezien (maar in feite is het wel waar).

Maar het is toch ook heel luxe dat je de temperatuur in huis tot 18 graden op kan stoken. Waarom zou het meteen hoger 'moeten'. De luxe zit in het stoken tot een temperatuur die je prettig vindt. En voor sommigen is dat gewoon 18 graden.

Ik vind 18 graden prima, als het meer dan 19 wordt vind ik het echt niet prettig warm. Mijn partner vind 18 belachelijk en draait 'm het liefste naar 20. Dan loop ik binnen no-time in een T-shirt met korte mouwen

Conclusie is dat we het meestal op 19 houden. En dan zit/loop ik een een T-shirt hij met 2 truien aan.

bakje

bakje

04-12-2013 om 11:37

en verder

Ik ben een enorme koukleum. Als het hier 21 graden is, zit ik nog met een koude neus, een trui en een dekentje op de bank 's avonds. Vooral als ik gewerkt heb en moe ben. Dus ik moet er niet aan denken dat hij op 19 graden zou staan. Bij mijn ouders is het trouwens ook altijd loeiheet in huis, dus ik ben er wel mee opgegroeid. Die hebben geen cv, maar een oliekachel. Als ik dan thuis kwam uit school vroeger, ging ik met mijn huiswerk op de grond voor de kachel zitten. Heerlijk, die warmte.

Overdag hebben we de verwarming trouwens wel op 19 graden, want dan ben ik toch bezig, dan merk ik het niet.

Wat

Wat

04-12-2013 om 11:54

hanne

voor mij voelt dat of ik voor de kat zn viool stook. Ik verbruik gas, maar vind het niet aangenaam. Dan heb ik het gevoel dat ik geld uitgeef zonder volop plezier te hebben van het ingekochte product. Bij 22 graden loop ik ook in een tshirt, maar ik vind dikke kleding heel onplezierig. Ik werk sinds 8 maanden in een koelcel. Overdag is het voor mij 2-4 graden gedurende 9 uur (droge kou), behalve in de pauzes. Als ik thuis kom ben ik tot op het bot verkleumd en zet ik de verwarming op 22 graden(groot huis). Om 7 uur gaat de temperatuur weer omlaag en om 9 uur zet ik de verwarming op 16 graden.

Hanne.

Hanne.

04-12-2013 om 12:03

ook prima toch

Als 22 voor jou prettig is is dat toch prima. Maar het leek even alsof je het belachelijk vond dat mensen het 'maar' tot 18 stoken. Ik geef alleen aan dat er mensen zijn die dat een hele prettige temperatuur vinden.

Wat

Wat

04-12-2013 om 12:25

ik zou niet durven

nee, enkel dat ik het persoonlijk zonde vind om dat uit bezuiniging te doen zoals het voorbeeld van mijn vriendin. Niet om wat iemand wel of niet prettig vindt, dat is persoonlijk. En uiteraard houdt het op als de rek uit je bezuinigingen is.

Molleke

Molleke

04-12-2013 om 13:23

Het heeft

er voor de beeldvorming idd. mee te maken in wat voor huis je woont. Hoe groot. Wel of geen buren etc. etc. Ik wil het altijd behaaglijk warm hebben. Liever behaaglijk dan een extra vest. (en dan heb ik al wel lange mouwen aan) Hier gaat de thermostaat vaak wat heen en weer. Ik doe hem dan op 21gr. Even de kou er af en dan na 15 min of langer weer terug. Ik ben daar niet zo constant in. Idd. als ik bezig ben dan gaat ie lager. Ga ik zitten dan weer hoger. "s nachts wel uit maar geen ramen open. OOo daar kan ik absoluut niet tegen. Op de kamers van de kinderen draai ik op de dag dat ik thuis ben wel eens de kachel een beetje open. Jongste en ik gaan zo weg en oudste komt tegen 15:00 uur thuis. Ik laat dan de kachel wel aan. Komt ze lekker in een warm huis

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-12-2013 om 20:16

Kaaskopje

Ja, heb dat een hele tijd terug gelezen in of het blad van Eigen Huis of in de NRC. Ze hebben een simulatie gemaakt, de boel goed doorgemeten en hoe lager de temperatuur, hoe zuiniger en voor de meubels ed maakt het niet uit. Opwarmtijd valt ook reuze mee.
Ik heb de verwarming niet zo hoog staan tenzij ik stil zit, heb zonnepanelen en een warmtepompdroger, een tussenwoning van 10 jaar oud (en geen bijzondere dingen qua isolatie) en ben voor een iets groter gezin dan het jouwe maandelijks €175,- aan gas en electra kwijt. Dat kan natuurlijk nog veel minder..

wina

wina

04-12-2013 om 22:58

wij best veel

Wij zijn met vieren, fulltimer en parttimer, 2 pubers die overdag naar school zijn maar in de avond wel grotendeels boven zitten. Koken op gas, cv geen vloerverwarming, veel draaiende apparatuur pc's, laptops, mediaplayer, tv's en aanverwante app., droger, vaatwasser, playstation 222, euro kwijt voor gas/ elektriciteit. Cv overdag op 18 bij beweging, 19/19.5 bij stilzitten. In de avond 20/21. Hoekwoning van drie. Boven ook cv aan op sommige kamers, badkamer, pc kamer, zolder (is koud voor dochter als hij uitgaat). Dubbele beglazing en isolatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2013 om 00:52

Dat is netjes Rosa

Wij betalen momenteel 129 euro per maand met 4 volwassenen. Gas en licht samen dus en de verwarming staat nu continu aan, in de nacht 15 graden. Dan komt er ook geen warme lucht meer uit de gaten tot de temperatuur onder de 15 komt en dan warmt het weer een beetje bij.

Verbruik

We verbruiken ca. 1450 kuub gas per jaar.
Moderne vrijstaande woning, ca. 500 kuub inhoud. 5 personen.
Gas en electra samen betalen we 166 euro per maand.

Fris

'S nachts gaat de verwarming uit, als ik 's ochtends beneden kom is het een graad of 14, maar met de heteluchtverwarming is het best snel weer warm. Overdag staat de thermostaat op 18 graden. Heel soms gaat hij 's avonds op 19, maar meestal niet. Als ik de verwarming 's nachts vergeet uit te zetten of hij staat overdag op 20 graden word ik echt niet goed van de hitte.

Ik voel me ook nooit zo prettig als ik bij mensen ben die hun huis tot 22 graden opstoken. Ik heb een vriendin die dat doet, als ik bij haar op verjaarsvisite ga kleed ik me luchtig. Een vriendin van haar die thuis de temperatuur op 16/17 graden houdt vanwege de astma van haar dochter zit daar altijd met hoogrode konen.

skik

TDT

TDT

13-11-2018 om 12:48

Kleine wijzigingen

Kleine wijzigingen in je gedrag kunnen echt een grote verschil maken. Zet je de verwarming een uur voor je gaat slapen op 15 graden, dan scheelt dat volgens milieu centraal gemiddeld 12 procent op je gasverbruik.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-11-2018 om 21:08

Altijd constant op 20 graden

Ik woon in een nul op de meter huis met lagetemperatuurverwarming. Opwarmen duurt een halve dag dus advies is niet terug te draaien. Ondanks dat boven de radiatoren uit staan, wordt het daar nu toch niet kouder (frisser) dan 19 graden. Ik vind dat eigenlijk te warm.

In ons vorige huis ging de temp ‘s nachts beneden naar 15, overdag naar 18, bij thuiswerken (zitten) of tv kijken naar 19 graden. Boven was het echt heel koud. Dat loste ik gewoon op met extra dekens en pittenkussens.

In dit huis is die 18-19 graden die we dus gewend waren (bij hoger liep ik te puffen) echt niet genoeg. De mensen die er verstand van hebben, zeggen dat dat te maken heeft met de stralingswarmte die er nu niet is. Ik vind het wel opmerkelijk dat dat zomaar twee graden scheelt! Aan de rekening zie ik het natuurlijk niet. De twee situaties laten zich ook in dat opzicht niet goed vergelijken. Vorig jaar heb ik er zelfs nog geld bij gekregen (meer stroom geleverd dan verbruikt) en dat ligt dit jaar dus ook in de lijn der verwachting.

Groet,
Jo Hanna

Bobette de Bouwer

Bobette de Bouwer

13-11-2018 om 21:12

Jo Hanna

Begrijp ik uit jouw verhaal dat je het 's nachts te warm en overdag te koud hebt?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 09:06

Uit de mottenballen

Grappig hoe een draadje soms weer uit de mottenballen gehaald wordt.

Vanuit mijn beleving, snap ik nooit hoe iemand het met 19 graden warm genoeg heeft in de winter. Ik had vroeger de naam dat ik mijn eigen kacheltje had en het daardoor sneller warm genoeg had dan man of een van de kinderen, mijn oudste dochter heeft dat ook, maar tegenwoordig zit ik bij het minste geringste te vernikkelen. Mijn handen zijn dan ijsklontjes. Ik probeer de thermostaat op máximaal 21 graden te houden, maar soms schuif ik hem toch even verder door naar 22 of zelfs 23, zodat de kilheid uit de kamer verdwijnt. Ik probeer de periode waarin ik de verwarming aan heb staan wel zoveel mogelijk in te perken. Dus zo veel mogelijk richting november. In het voorjaar is het wisselvalliger. Hoe eerder de temperatuur omhoog gaat, hoe eerder ik de thermostaat van de winterstand afhaal. We hebben heteluchtverwarming. Ons huis houdt warmte vast, dus is de temperatuur overdag wat hoger, de zon heeft flink naar binnen geschenen, dan stijgt de binnentemperatuur en dat blijft lang hangen. Dat helpt wel in de weken in aanloop naar de winter en de zomer. In de zomer zelf is het een nadeel. Dan is het buiten allang afgekoeld en zitten wij nog te puffen.

's Nachts zet ik de thermostaat altijd op 15 graden.

Kaaskopje

O wat grappig om te lezen hoe anderen het ervaren; 22, 23 graden...jeetje dat zijn bikini temperaturen 😀. Hier snachts 15 graden en overdag 18/ 19 graden, echt warm zat, als iemand het koud heeft daarbij...warme trui of vest aan.

Hangkous

Hangkous

14-11-2018 om 09:17

Klokthermostaat met programma

Ik hoef eigenlijk nooit iets te doen aan de verwarming. Bij levering van de ketel een programma ingesteld en dat functioneert nog steeds. Overdag is het hier 19 graden, tegen de avond gaat het automatisch naar 20 en na de avondmaaltijd naar 21. Een uur voor het naar bed gaan gaat de ketel uit. Staat de thermostaat ingesteld op 17 maar dat wordt het eigenlijk bijna nooit.
Als we opstaan is het nog steeds een graad of 18. Alleen bij strenge vrieskou gaat de ketel wel eens even aan in de nacht.
Door goede thermopane ramen doet de zon ook veel. Als die straks op de ramen draait dan blijft de ketel uit. Als ik even goed wil luchten dan doe ik wel de thermostaat uit en dan na een uur of 2 weer aan als de ramen dicht/op de ventilatiestand staan.
De deuren van alle kamers staan open zodat de lucht kan circuleren.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 09:26

Hangkous

Ja, wij kunnen de thermostaat ook programmeren. Op de een of andere manier is dat in de war geraakt en moet het opnieuw ingesteld worden. Echt zo'n klusje wat ik maar vergeet te doen. De handleiding is ook nog eens nergens meer te vinden.... Ik zal nu meteen eens kijken wat ik op internet kan vinden.

Jo Hanna

Jo Hanna

14-11-2018 om 10:05

Bobette

Nee, overdag is 20 graden comfortabel. So far so good. Daarom staat de thermostaat ook op die temperatuur. Maar boven is een ander verhaal. De radiatoren in mijn slaapkamer staan uit maar toch zakt de temperatuur er niet onder de 18-19 graden. Als het echt koud is in de winter soms naar 17 graden. Ik ben dat helemaal niet gewend. In ons vorige huis zakte de temperatuur in de slaapkamer onder de 10 graden in de winter. Dat was ook wel eens te gortig .

Je zou zeggen dat ‘te warm’ bij 19 graden gemakkelijk op te lossen zou moeten zijn door minder beddengoed en weinig nachtkleding; in de zomer is het natuurlijk nog warmer (dat is echt afzien voor mij). Toch is dat niet helemaal zo. Het blijft gewoon niet zo fijn voelen, en zoeken naar een optimale situatie. Maar ik vermoed dat de overgang ook een duit in het zakje doet: mijn eigen thermostaat is flink ontregeld. Ik heb het over het geheel genomen sneller warm en er zit meer fluctuatie in mijn temperatuurbeleving.

En toch: het werkt in zo’n supergeisoleerd huis met triple glas allemaal wat anders, heb ik gemerkt. Ik heb wel eens gelezen dat het in de toekomst niet meer de uitdaging zal zijn hoe je warmte binnenshuis houdt, maar hoe je hem buiten houdt of eruit krijgt. Dat sluit in ieder geval aan bij mijn ervaring in onze NOM-woning, ik denk eigenlijk dat je moet uitgaan van verwarming + koeling met de warmtepomp voor optimaal comfort. Met alleen verwarming bereik je geen optimaal evenwicht. Dat ligt niet aan de verwarming maar aan de isolatie.

Let wel: Ik doe het er wel mee, net zoals ik best kon leven met een echt koude slaapkamer. Als het puntje bij paaltje komt, pas ik me wel aan. Ik constateer alleen dat het gemakkelijker en goedkoper is om een oplossing te vinden voor een koude slaapkamer (extra dekens, pittenkussens, elektrische deken) dan voor een te warme slaapkamer (screens + airco?).

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

14-11-2018 om 10:11

Mottenballen!

Niet eens gezien . Hij stond gewoon hoog in het lijstje!

Groet,
Jo Hanna

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 10:29

Warmte buiten houden

Ja, dat is hier in de zomer, of op zomerse dagen, ook de kunst. Ik stond er even niet meer bij stil, maar dat heeft ons elektriciteitsverbruik natuurlijk ook omhoog gejaagd het afgelopen jaar. Soms staat hier én de koudeluchtstand aan én de ventilatie om de warme lucht weg te zuigen, soms zelfs nog een kleine ventilator erbij. En dan nog kan ik me beter niet teveel inspannen. Ik heb bijna deze hele zomer onder een flanellen dekbedovertrek geslapen, dat was meer dan genoeg. Af en toe zelfs te veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.