Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vieze lucht woonkamer

zo, na maanden hier niet geweest te zijn eens een typische vraag voor het forum: het stinkt hier enorm in de woonkamer, wordt met de dag erger en is een week minder geweest maar nu weer veel erger.

hoe ruikt een dode muis ? Want als het geen dode muis is dan is de ellende niet te overzien (want dan vochtprobleem).

het ruikt hier een beetje zoals naar een oude vieze vochtige dweil. Als ik mijn neus bij de plinten stop dan kan ik vrij goed traceren waar het het ergste is.

argh. Morgen is het eerste slaapfeestje van mijn oudste, die inmiddels 11 is, terwijl ik hier voor het eerst zat toen ze nog in mijn buik zat. Behoorlijk lullig als straks al die meiden in een rottende dweillucht moeten logeren maar er is magnetronpopcorn en er worden pizza's gebakken dus dat zal ze niet veel opvallen

(verder overigens alles hier goed !)

Manda Rijn

Manda Rijn

28-02-2014 om 16:59 Topicstarter

oh en theorietje

was het vorige week kouder dan nu (mijn geheugen voor het weer is nooit langer dan een dag) ?

want waarom was die gore lucht vorige week minder erg ?

amk

amk

28-02-2014 om 17:13

ipv vocht of een muis

nog heftiger: een lekke rioolbuis?
Of wel, je zult de kruipruimte in moeten, zeker als je aangeeft dat je het bij de plinten precies kunt traceren.

neteret mut

neteret mut

28-02-2014 om 17:22

niet zeker

maar ik gok toch eerder op vocht dan op muis

Melle

Melle

28-02-2014 om 17:32

Dood dier

Als je twijfelt over wat het is dan is het vrijwel zeker geen dode muis, helaas.

**Chrissie**

**Chrissie**

28-02-2014 om 17:59

Toch riool?

Een echt duidelijk antwoord kan ik niet geven (natuurlijk). Bij ons kwam de stank in eerste instantie van kapotte rioolaansluitingen in de kruipruimte. Maar toen na reparatie de stank bleef terugkomen en het ook bij andere woningen in de straat (en in de straat zelf) vreselijk stonk, bleek dat er wel iets meer aan de hand was. Er is van alles onderzocht door de gemeente maar tot nu toe is het niet duidelijk geworden wat de oorzaak was... De stank is verdwenen toen het weer koeler werd.
Ik heb gehoord dat stankoverlast ook kan variëren met de hoogte van het grondwater. Bij een lage stand kan het gaan stinken.

Mona

Mona

28-02-2014 om 18:04

ook gehad

Wekenlang een ontraceerbaar rottend luchtje. Bij ons bleek het water opvangbakje aan de achterkant van de koelkast volgelopen te zijn met eoa smurrie, stonk echt alsof er iets lag te rotten. Bakje schoon gemaakt en weg was die put lucht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-02-2014 om 18:09

Bij ons

Lek riool van de buren...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2014 om 18:41

buren?

Ben je al bij de buren geweest of zij ook een probleem hebben?

Leuk je trouwens hier weer te zien!

Jasmijn

Jasmijn

28-02-2014 om 19:07

kinderboerderij-lucht

Wij hebben ooit eens een dode muis op zolder gehad en het deed mij echt denken aan 'kinderboerderij' (heel vreemd want ik neem aan dat er daar heus geen ladingen dode muizen liggen). Het muisje lag op zolder onder een paar oude kussens en was niet gaan rotten maar eigenlijk helemaal opgedroogd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-02-2014 om 20:15

of...

Mijn zus had iets soortgelijks. Hield ook tijden aan, de ene dag sterker dan de andere dag. Het bleek geen dode muis, maar een dode rat. Ja echt, een reusachtige rat. Er moest wel een keukenkast gesloopt worden om er achter te komen...

In mijn vorige huis

Op en af.
Bleek dat de afvoer van de wasmachine gewoon onder huis in de kruipruimte loosde. Waren ze met de renovatie "vergeten" aan te sluiten.
Begrijp tot op vandaag nog steeds niet waarom de bewoners voor mij 1,5 jaar lang nooit iets hebben gemerkt.

Tonny

Tonny

28-02-2014 om 22:07

Ha Manda!

Welkom terug !

Nou, eerst maar gezellig feesten en dan op zoek in de kruipruimte. Er zit niks anders op vrees ik

Manda Rijn

Manda Rijn

28-02-2014 om 23:05 Topicstarter

kruipruimte

is niet te bereiken tenzij we het parket gaan loshalen ;-(

want ik hou niet van leuiken in woonkamers dus heb ik nergens een luik laten maken toen we de boel renoveerde. Ik ga wel eens even bij mijn buren vragen of zij er ook last van hebben. Er liggen geen rioolleidingen aan de kant waar het het meeste stinkt. Rondom de keuken stinkt het niet.

de enige leiding die er loopt is de regenpijp van de dakgoot, die gaat onder het huis door richting hoofdriool.

ik zal de aannemer eens gaam bellen, we zitten nog net een maand of wat voor de 5 jaarsgarantie op de uitbouw.

Katniss

Katniss

28-02-2014 om 23:17

Electra vernieuwd?

Ik heb eens een verkoolde electriciteitskabel gehad (gevalletje DHZ van een vorige bewoner). Dat stonk ongelooflijk en ik ben er pas achter gekomen waar de stank vandaan kwam toen de vlammen uit het stopcontact kwamen ;-( En laatst hoorde ik van iemand bij wie isolatiespul te dicht bij een lamp was gespoten, dat was gaan smeulen en stonk ook verschrikkelijk.
Ik heb ook nog een off-topic vraagje voor je, Manda. Ga jij dit jaar nog opvang voor kittens verzorgen? Wij willen namelijk heel graag een kitten maar die zijn best moeilijk te vinden. (Als je mijn nickwissel gemist hebt, ik ben van het blauwe trappenhuis).

Manda Rijn

Manda Rijn

01-03-2014 om 00:01 Topicstarter

katniss

lichte warme tint blauw.

Ik ben geen gastgezin meer, de laatste kitten die in zijn eentje hier kwam was een regelrechte tragedie voor iedereen, dus we beginnen er niet meer aan, helaas, want dat eerste nestje was gewoon zo ontzettend leuk en zo'n positieve ervaring.

Wel een goed idee om het asiel in Amsterdam te bellen en langs te gaan zodar er weer nestjes binnen komen, zij werken met gastgezinnen en dan kan je zelf dus goed kijken wat je er van vindt, Zandvoort schijnt nogal vaag te doen als je graag een kitten wil (althans nu gevoerd van 2 gezinnen). Ander idee is om uit je omgeving een nestje te traceren en te kijken hoe de beestjes erbij zitten en of ze goed gehecht zijn aan hun moeder en baasjes. Of bij een goede fokker eens langs te gaan, mijn zus doet dat zo, dan zit er een nestje tussen van een 'ordinaire huiskater' en die doen ze dan voor minder geld weg maar zijn vaak net zo mooi en zeker zo lief. Ze heeft nu een halve maincoon, superlief is hij, hij vangt alleen wilde konijnen en eet die doorgaans op

amk

amk

01-03-2014 om 07:00

regenpijp

is ook geen schoonwater. En als die onder het huis door loopt kan die best op een naad lekken. Ook terugslag uit het riool is mogelijk indien niet goed aangesloten. Geur hoeft niet perse daar waarneembaar te zijn waar de oorzaak zit, het zal een gaatje moeten vinden. Net als een lekkage op een platdak kan het gevolg meters bij de oorzaak vandaan zitten.

Rafelkap

Rafelkap

01-03-2014 om 09:33

oei

geen luik.. Hopelijk weet je nog wel waar de luiken zaten of kan je er via je buren in jouw kruipruimte? Als je iemand moet laten komen moet die er wel nl bij kunnen komen.

Leuk je hier weer te zien!

dood beest

Heb je een kruipruimte of een kelder? Wij hadden vorig jaar een ongelooflijke stinklucht in de hal/gang/wc. Leek op de lucht van zo'n Frans hurktoilet en verrotte aardappels. De ene keer was het heftiger dan de andere keer. Soms dacht ik dat het over leek te gaan maar dan kwam het in alle heftigheid terug.

De loodgieter is toen geweest om met een rookmachine om het riool door te meten op lekkages, maar kon niks vinden. Het is dus hoogstwaarschijnlijk een beest (rat of mol) geweest die in de kruipruimte heeft liggen ontbinden. Ik hoorde voorafgaand aan de stank al de hele tijd 'iets' rondscharrelen onder de vloer. Het toe- en afnemen van de stank had denk ik te maken met het stijgen en dalen van het grondwaterpeil, of liever gezegd met de hoeveelheid water in de kruipruimte. Ligt het lijk onder water, dan zal je er minder van ruiken dan als hij droog ligt. Temperatuur kan er vast ook wel mee te maken hebben.

Het slechte nieuws is dat als het om een dood beest gaat, je hem niet zo makkelijk zal vinden en er dus niks aan kan doen. Het goede nieuws is dat het vanzelf een keer weg gaat.

Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter en ondanks de lucht een fijn feestje gewenst. Laat ze elkaars nagels gaan lakken, die lucht overstemt de stank misschien wel. En zet geurkaarsen aan.

skik

Ava

Ava

01-03-2014 om 10:58

Gevelmuur

Een deel van gevelmuur was bij ons het probleem. De gevelmuur liet water door en later bleek dat het water in de muur niet weg kon want er waren niet genoeg luchtgaten. Opgelost met een waterafstotende coating aan de buitenkant en een paar extra luchtgaten. Dat hielp wel wat maar het was toen nog niet helemaal verholpen. Even was er sprake van dat de vloer er aan moest geloven maar met behulp van uitgebreid (zelf gedaan) onderzoek met een geleende vochtmeter, is het vocht in kaart gebracht en hoefde dat niet. De binnenmuur was al wel eerder onderzocht maar alleen om te constateren dat de muur vochtig was, niet waar het vocht zat. Daaruit bleek dat het vocht mogelijk niet via de vloer de binnenmuur in ging maar via de buitenmuur. Daarom toch maar eerst kijken (boorgaatjes) wat er achter de gevel gebeurde. Daaruit bleek puin tussen de muren te zitten waardoor vocht de binnenmuur in kon.

Onderzoek eerst uitgebreid met een vochtmeter de hele muur op diverse plekken voor je beslist waar je gaat kijken.

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2014 om 13:08

Manda

Als het een dood dier is, kun je ook gegeven moment wel ongeveer de plek traceren door je neus achterna te gaan....ik vond vroeger nog weleens een dode muis achter een plint.
Enne...gefeliciteerd, alweer 11 jaar!!

nathalie

nathalie

01-03-2014 om 14:28

klinkt bekend

Mijn schoonmoeder heeft heel lang stankoverlast gehad in de serre, ook zo'n vieze natte-dweillucht, de ene dag heftig en de andere dag nauwelijks. Uiteindelijk bleek er iets mis te zijn met de aansluiting van de regenpijp op het riool in de kruipruimte, of zoiets. Dus jouw -de enige leiding die er loopt is de regenpijp van de dakgoot, die gaat onder het huis door richting hoofdriool.- klinkt bekend helaas. Als je niets anders kunt vinden zul je toch eens onder de vloer moeten kijken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-03-2014 om 19:53

blad?

Misschien een hele stomme opmerking, maar kan er niet ergens in die regenpijp blad vastzitten? Rottend blad kan ook enorm stinken is mijn ervaring

Manda Rijn

Manda Rijn

04-03-2014 om 23:26 Topicstarter

aannemer

is geweest en was heel behulpzaam, hij heeft een tuinslang in de regenpijp gedaan en dat heeft zo'n 3 uur doorgespoeld. Ik ga zelf morgen even het regenpijpje aan de voorkant eraf halen want dat zit al jaren verstopt met blaadjes en daar ook de tuinslang in hangen, just in case.

probleem b is dat het bad een aantal weken niet goed doorloopt/stinkbellen naar boven komen uit de wc als de stop open gaat. En dat is dus na de tuinslangactie zo gebleven.

Er is dus een rioolprobleem en ik vermoed dat de vloer over een week of wat in de woonkamer er dus uit gaat, idem de plinten en dan kan ik mij dus zo voorstellen dat de regenpijp indd niet goed meer aansluit. Het parket zaf half vernield worden, de plinten vervangen moeten worden want die krengen zijn van mdf dus beschadigen bij weghalen en dan moet ik de boel weer schilderen en de muren natuurlijk ook want dan is er altijd wel 1 of andere lullige beschadiging in het stuc/latex.... oh ellendig.

trouwens prima feestje gehad, een typisch gevalletje van niet-slapen-feestje, volgend jaar maar weer wat anders verzinnen, niemand heeft het geroken want te druk met popcorn, gillen en oververmoeidheid.

neteret mut

neteret mut

05-03-2014 om 10:34

die bellen en niet doorlopen

zijn bij ons een teken dat de septictank bijna vol/ helemaal vol zit. Ik dddenk niet dat er bij jullie nog een septictank zit tussen jullie huis en het riool maar controleren kan geen kwaad bij een huis van die leeftijd

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:50

Die koelkast

Dat van die koelkast had ik ook eens, gatverdamme wat was dat een stank zeg! Ik heb chloor moeten lenen want dat hadden we niet in huis om die stank kwijt te raken, ik zou niet weten wat ik zou moeten als dat zou gebeuren bij de koelkast die we nu hebben (ingebouwd dus).

Beluchting

Probleem b klinkt als een beluchtingsprobleem. Zit er een riool beluchter op het dak? Is die verstopt?
Zie hier wat uitleg http://www.zekerenmobiel.nl/beluchting-riool
Als het probleem daar zit dan hoeft je vloer er niet uit (elk nadeel heb een voordeel)

NielsRenken

NielsRenken

11-11-2015 om 15:02

Rioolvliegjes

Beste allen,

ik zit al een tijdje met van die kleine vliegjes in mijn huis.
Nu heb ik op een aantal fora, ook hier, gelezen dat het waarschijnlijk gaat om rioolvliegjes/ motmuggen.
Echter is mijn vraag hoe kom ik hier vanaf?
Kan ik dit zelf doen, hoe dan ook, of kan ik daar het beste een bedrijf voor inschakelen?

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Wellicht iemand ervaring met dit soort vliegjes?

Pirata

Pirata

12-11-2015 om 19:54

niels

Dat hadden wij, de riolering bleek lek. Pak de oorzaak aan, dan verdwijnen die beesten vanzelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.