Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vis eten?

Wij zijn geen vis-etend gezin, hooguit een tonijnsalade of kibbeling... Toch zijn jongste zoon en ik wel nieuwsgierig en willen wel eens wat proberen. We hebben met zijn 2-en al eens sushi geprobeerd, maar dat vonden we geen van beide een succes. Nu ben ik op zoek naar een makkelijk en niet te duur stukje vis dat we eens kunnen proberen.

Kortom; wie weet een stukje vis dat goed is voor beginners (en niet te moeilijk te bakken)?

Bedankt, mede namens zoon!


Pirata

Pirata

05-01-2019 om 17:34

Zalm

Een stukje zalm uit de oven? Of vn de grill?
Altijd lekker.

jons

jons

05-01-2019 om 17:35 Topicstarter

hmm

Zalm hebben we al eens geprobeerd, ook niet zo dol op... sorry!

Visfilet

Als de kinderen er niet zijn, die houden niet van vis, dan maak ik graag een stukje visfilet klaar. Je kunt het vers halen, maar dat is wel duur, maar de diepvries is ook prima.
Avond, of halve dag, vooraf op een bord laten ontdooien in de koelkast.
Uitje glazig bruin bakken in de pan, visfilet met houten lepel losprakken in de pan, beetje zeezout en peper, blaadje laurier, opschuiven en gesneden of geschaafde rode biet erbij in de pan opwarmen.
Aardappelen of rijst erbij.

Flavia

Flavia

05-01-2019 om 17:41

Dochter

Dochter is dol op zalmforel, gerookte paling, tilapia, rode poon.

O, en...

De gebakken visfilet serveren met een schijfje citroen om er boven uit te knijpen. of citroen uit een flesje.

Yaron

Yaron

05-01-2019 om 18:13

Scholfilet

Ik weet niet wat het kost, want ik kreeg het laatst van iemand die het van een visser had gekregen. Maar ik vond het gemakkelijk te bakken en lekker. Schol lichtjes door de bloem halen en dan in de hete pan met echte boter en wat olie een paar minuten bakken. Onze kinderen en wij zijn dol op gerookte zalm, wel duur voor zes personen, daarom eten we het alleen met kerst en andere speciale gelegenheden. Gebakken zalm vind ik lang zo lekker niet. Kabeljauw is hier ook gewild, maar ook prijzig als je het vers koopt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-01-2019 om 18:24

Crispino

Hier vinden de kinderen Crispino van Iglo erg lekker. Makkelijke porties voor in de vriezer.
Onze jongste houdt niet zo van vlees en dit is dan makkelijk bij te bakken als vervanger. Het is gewoon kabeljauw met een dun korstje😁

Jackie

Jackie

05-01-2019 om 18:39

pangasiusfilet

Zelf vind ik werkelijk alle vis lekker, maar wat ik 'vis voor beginners' vind is pangasiusfilet. Ook ingevroren te koop, handig om altijd in de vriezer te hebben voor een snelle (en goedkope) wok- of roerbakmaaltijd. Wokgroenten en (stukjes) vis in de pan tot het goed gaar is, dan de woksaus en gekookte eiermie er doorheen en klaar. Superlekker en makkelijk. Pangasiusfilet heeft geen hele sterke vissmaak dus het smaakt dan gewoon naar de woksaus naar keus. Maar zelf vind ik het ook gewoon lekker op de gril of in de pan met wat boter.
Na pangasiusfilet vind ik tilapiafilet ook wel een makkelijke smaak hebben. Kabeljauw valt ook wel mee.

en...

Vergeet gewoon de helft. Gehakte stukjes verse peterselie over de gebakken vis strooien.

OND

OND

05-01-2019 om 19:02

Schol = pladijs = Pleuronectes platessa

een culinair fel ondergewaardeerde platvis, zie wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schol_(vis), in Vlaanderen ook wel omschreven als de "arme mensen tong").

Als zalm al moeilijk ligt, dan wordt het echt moeilijk: hier geldt dat als makkelijk bruggetje om kinderen vis te leren eten...
Mijn kleine (12) "hààt" vis, behalve dan fish sticks en (op vel gebakken) zalm. Het heeft een behoorlijke inspanning gevergd om haar ook gepocheerde zalm te laten eten, maar uiteindelijk vond ze het lekker ("niet super lekker-lekker-lekker, niet lekker-lekker, maar gewoon lekker. Snap je?").
Vreemd genoeg vind ze dan weer gegrilde sardienen absoluut top... Als er maar genoeg ketchup bij is.

Marinade

Marinade

05-01-2019 om 19:12

Met room en pesto

Tilapia of pangasiusfilet in een ovenschotel doen, (kook)room mengen met wat pesto en dit over de vis verdelen. 10 minuutjes in een oven van 180.
Fluitje van een cent en valt altijd in de smaak.

jons

jons

05-01-2019 om 23:01 Topicstarter

Dank!

Dank jullie voor de vele suggesties! Ik ga dit morgen eens met jongste bespreken en dan gaan we iets uitkiezen om te proberen... Ik vond het al heel wat dat hij niet meteen van vis genezen was na onze sushi-ervaring , dus als de eerste keuze niets is, kunnen we altijd een andere proberen. Ik neig zelf naar het scholletje, want ik meen me vaag te herinneren dat ik dat vroeger ook eens kreeg en toen best lekker vond. En nee, OND, niet heel lekker, maar wel lekker, lekker

Lente

Lente

06-01-2019 om 10:15

Tonijn uit de diepvries (Aldi)

Verpakking heeft twee stukjes tonijn. Ik vind de kwaliteit goed. Je bakt het zoals een biefstukje, zeker niet langer dan op de gebruiksaanwijzing staat binnen in het pak.
En vooraf proef je gelijk een stukje rauw.

Dit is wel de minst vissige vis die ik ken.

juf Ank

juf Ank

06-01-2019 om 12:25

nee als beginner

Zou ik bij de supermarkt eens kijken voor een visburger!
Zelf eet ik tegenwoordig veganistisch en ben ik erachter gekomen dat er superlekkere namaak-visburgers zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-01-2019 om 12:30

Sliptong

Volgens mij lust iedereen sliptong. Zout, peper, beetje bloem en dan bakken in roomboter. Vissticks en andere paneervis uit de diepvries is natuurlijk geen echte vis. Net als tilapia en pangasius, dat vinden wij ook echt niet lekker.

Clowntje

Clowntje

06-01-2019 om 12:46

Inderdaad, sliptong

En dan het liefst gebakken zoals de visboer het bakt: zwemmend in de olie (frituren). Dan worden de randjes lekker knapperig en kunnen de graatjes makkelijk verwijderd worden. Heerlijk.

Jackie

Jackie

06-01-2019 om 13:13

Maar Phryne

Pangasius smaakt toch gewoon naar de toegevoegde kruiden of saus naar keus? Ik ben het met je eens dat het erg laag staat in de lijst van echt vissige vissen maar het is toch zeker vis. Helemaal als je het vers koopt.

Jackie

Jackie

06-01-2019 om 13:15

en ja, sliptong

Ik vind sliptong wel iets meer vis-vis maar het is ook echt zó lekker dat ik me niet kan vorstellen dat iemand dat niet zou lusten.

bieb63

bieb63

06-01-2019 om 13:33

scholfilet (of andere witvisfilet zoals kabeljauw) in alufolie

Dat is lekker en makkelijk voor 'beginners'. Makkelijker dan bakken in de pan: dus en papillotte ofwel in alufolie in de oven.
Neem 2 flinke stukken alufolie. Smoor in ruim (olijf)olie wat (fijne)soepgroente beetgaar (evt. beetje peper en zout erdoor). Leg op beide stukken alufolie de soepgroente incl. de olie. Schenk hier wat witte wijn over en een paar druppels citroensap. Strooi wat peper, zout en evt. wat kruiden (bijv. dille) over de visfilets en leg ze op de groentebedjes. Vouw de pakketjes goed dicht en leg ze in een ruime ovenschaal. Ca. 15 minuten in een voorverwarde oven op ca. 180 graden en klaar.

OND

OND

06-01-2019 om 13:41

Als sliptong is wat hij is

en niet is wat hij niet moet zijn: een verzamelnaam voor zo ongeveer alle bijvangst waar een visser toch een cent voor wil vangen...

Marie

Marie

06-01-2019 om 13:56

Gatver

Pangasius enzo, eten jullie dat echt nog?
Heel slechte naam, gekweekt in sterk vervuild water enz. Dan is mijn trek wel over.

Trom

Trom

06-01-2019 om 14:18

Ehm

We kunnen niet elkaars smaak betwisten toch?
En over eten praten met zo'n woord vind ik niet oké, los van of je het niet lekker vindt. Je zou van alles eens moeten weten wat er overheen is gegaan of wat er inzit.

Clowntje

Clowntje

06-01-2019 om 14:30

Ond

Een sliptong herken je toch wel? Welke andere vis zouden ze dan onder de noemer sliptong kunnen verkopen?

Beertje37

Beertje37

06-01-2019 om 14:42

Lekker vers

Ik vind de meeste diepvries vissen wat ‘vissig’ smaken, maar vind alle verse vissen lekker.
Bij de visboer kin je zien wat op welk moment het voordeligst is.
Het makkelijkst is een oven bereiding, in een pan kan je de vis snel tot moes bakken.
In de oven is zalm en kabeljauw super.
In de pan dunnere filets. Vis moet zwemmen, dus gebruik veel boter en wacht tot de vis net uit elkaar valt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-01-2019 om 14:48

Zalm

Ik vind de zalmfilet op huid van AH net zo goed als die van de visboer. Heel lekker en ik begrijp dus ook niet zo goed hoe je dat niet kunt lusten Kibbeling uit de supermarkt is dan weer hmm tja. Ik weet dat de supermarkt het bij dezelfde ‘fabriek’ koopt als veel visboeren, maar ergens weten ze het dan toch te verpesten.
Mijn jongste dochter en ik eten ook graag een (wit) broodje makreel. Dat is wel erg vissige vis, maar ook heerlijk. Oudste vindt dat niet lekker, voor haar houdt het op bij kibbeling en vissticks.

Angela67

Angela67

06-01-2019 om 14:50

Viswijzer

Zorg in ieder geval dat je verantwoord kiest. Door de viswijzer te gebruiken kun je sowieso veel soorten al uitsluiten en kun je beter kiezen in de winkel. https://www.goedevis.nl
Gr Angela

OND

OND

06-01-2019 om 14:56

Marie

Je zou eens moeten weten hoeveel str*nt er over zo'n bloemkool heen gaat. Maar eh... Dat is een bij voorbaat verloren discussie: je wordt geacht je biotoop te kennen en de fauna hier is vooral bezig met de kleur van de polystyreenbakjes waar de waar in ligt en waar die waar het goedkoopste is.
Bijdragen over de milieu-impact van wat we eten zijn hier niet zo gewenst, evenmin als bijdragen die het al te zeer willen hebben over het organisch, tactiel, sensorisch gebeuren dat het bereiden van een maaltijd nu eenmaal is en dat je toch ooit eens een koe moet geschoten hebben om tenvolle te beseffen vanwaar die biefstuk komt.
Dat wekt allemaal teveel ongenoegen op hier. Vlees komt uit de fabriek, vis komt uit de drijvende fabriek, klaar. Maak hen niet wakker.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-01-2019 om 14:56

Hoe weet je dat?

Staat er op verpakkingen altijd waar een vis vandaan komt? Bij de viswinkel ligt het natuurlijk gewoon op ijs. Zo nu en dan haal ik wel eens paling, maar de supermarkten hebben afgesproken die niet te verkopen ivm bedreiging.

OND

OND

06-01-2019 om 15:00

Clowntje

Ik wed dat de meesten hier een rode poon nog niet van een stekelbaarsje kunnen onderscheiden en ik wil graag weleens een steekproefje doen in het onderscheiden van vissoorten...

OND

OND

06-01-2019 om 15:04

En als de viswijzer niet helpt...

Dan maken w toch gewoon een nieuw keurmerkje? Als jullie dat gedoe nu nog niet doorhebben, na alles wat daar al over gepubliceerd is, dan zijn jullie toch echt niet al te pienter hoor...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.