Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Visrecepten

Binnenkort geven wij een feestje voor een man of 40 en ik verzorg de catering zelf. Dat gaat wel lukken, ik zoek alleen nog wat inspiratie voor koude vis. Lekkere salade? Wat gerookte vissen op stokbrood? Haring+roggebrood? Heeft iemand ideeën, recepten. Moet dus in grote hoeveelheden gemaakt kunnen worden. Ik zoek ook nog wel iets anders dan stokbrood erbij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 11:16

Haringsalade

Er zijn diverse lekkere varianten op haringsalade met bietjes. Is lekker en ziet er feestelijk uit.

Gerookte vis vraagt om iets frissigs erbij vind ik. Bv een paar blaadjes rucola erbij op brood.

Hollandse (!) garnalen zijn nog steeds lekker met een drupje zelfgemaakte (!) cocktailsaus en een blaadje sla. Kan ook in het klein in een snackcupje.

Paling of imitatiekaviaar is leuk op blini's met een lepeltje zure room.

Voor wie van scherp houdt: makreel is ook lekker met iets heel scherps erbij, sambal van Mme Jeanette-pepers bijvoorbeeld.

Groet, Ellen

liora

liora

13-01-2009 om 11:26

Zalm

Heerlijk is zalmfilet uit de oven. Gewoon dille erop en wat peper en zout, in de oven tot gaar, en dan neerzetten. Is ook lauw heerlijk.

Helemaal feestelijk is een hele zalm, maar is ook duur!

Liora

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 12:31

Sushi?

Ik ben dol op sushi. Maar hoe maak je dat voor 40 mensen als je ook nog de rest van de catering te doen hebt? Ik vind het altijd behoorlijk bewerkelijk, vooral het geknutsel met die plakkerige rijst op zo'n norivel.
Of heb je een truc om dat snel te doen?

Groet, Ellen

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2009 om 13:10

Lekker!

Wraps met gerookte zalm, kruidenkaas en dille en dan in kleine schijfjes snijden.

Makreelsalade met spaanse peper, een beetje ketjap, mayo, dille en limoensap. Staat heel feestelijk in uitgeholde halve limoenen, maar dat is wel behoorlijk wat werk.

Tonijnsalade met stokbrood.

Gegratineerde mosselen in de schelp.

Gebakken sardientjes met grof zout.

Stukjes rauwe haring met uitjes.

Of oesters!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2009 om 13:11

Ik vergeet de gebakken garnalen met spaanse peper, knoflook en peterselie

Maria

Maria

13-01-2009 om 13:36

Sushi nigiri ...

Sushi Nigiri zijn die balletjes sushirijst (of eigenlijk een beetje ovaal) waar je alleen een stukje vis op legt. Je kan er dan ook een reepje zeewier omheen binden, maar dat maakt het wel bewerkelijker. Als je gewoon (met natte handen) balletjes vormt, daar een stukje vis (rauw of gerookt) erop legt en eventueel "versiert" met wat versgemalen peper of een pieptoefje wasabi (i.p.v. onder de vis te smeren zodat mensen weten wanneer er wel of geen wasabi op zit i.v.m. de pittigheid)of een flintertje zeewier en een flintertje citroenschil, of wat kaviaar, dan valt de bewerkelijkheid erg mee en het ziet er prachtig uit. En het smaakt voortreffelijk!!!

Groeten, Maria

Kiki

Kiki

13-01-2009 om 21:06

Risotto met zalm en dille

Heerlijk, kan je ook in kleine wrapjes wikkelen.

Dus een wrap in vieren verdelen, lepeltje risotto erop en dichtvouwen

mmmm

Silone

Silone

14-01-2009 om 10:23 Topicstarter

Mmm ga dóór!

Er staan wat gerechten op die ik zeker voor onszelf eens zal maken, maar niet alles is geschikt voor grootgebruik. Die sushi, kweenie. Ik maak dat nooit, dus zal je zien dat de rijst mislukt ofzo. Lijkt me niet zo handig. Biet-haringsalade, ja, niet aan gedacht, lekkerrr. Zou ik iets in een blaadje witlof kunnen leggen? Iets garnalerigs? Wraps, hmmmm blijft dat heel? Eet je dat koud? Van tortilla's?

Silone....

jij en mislukte rijst????

Geloof ik niks van! Jij bent toch de rijstkoningin van OOL?

Ingrid

Silone

Silone

14-01-2009 om 16:19 Topicstarter

Haha

Dat is het lolligste compliment die ik dit jaar heb gekregen
Maar echt...ik heb laatst nog vreselijk paëlla verprutst (verkeerde soort rijst) en heb serieus nooit sushi gemaakt.
Wij groeten u vanaf de sawa!!

wendelien

wendelien

14-01-2009 om 19:17

Eeehhhh

Weet niet of-ie al voorbij gekomen is, maar wat het ook altijd goed doet is dunne omelet (niet te heftig gekruid), evt. licht besmeren met iets in de trant van creme fraiche, dan gerookte zalm erop, evt dille, ruccola oid, peper en voorzichtig oprollen, vastzetten met div. cocktailprikkers en in stukjes snijden.
Ik raak helemaal geïnspireerd en zou me bijna al aan de sushi wagen, ware het niet dat je daar een vlijmscherp mes voor nodig hebt en dat hebben we nu even niet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-01-2009 om 11:44

Wraps

Maak ik idd altijd van tortilla's. Even in de magnetron of koekenpan zodat ze soepel worden, belegggen, oprollen en in de koelkast. Voor het opdienen kun je ze dan nog in rolletjes snijden.

Sushi is idd ook erg lekker maar niet echt makkelijk om te maken vind ik zelf (als je tenminste de vulling precies in het midden van de rijst wil zoals ik )

Witlofblaadjes met garnalen lijkt me ook wel wat. Je kunt ook garnalen of zeefruit roerbakken met een lekkere dressing (bv limoen, vissaus, knof, suiker en spaanse peper) en dat dan in uitgeholde dikke plakken komkommer serveren.

amar

amar

16-01-2009 om 18:54

Zalmmousse

Heerlijk, op toastjes,crackertjes,stokbrood e.d.
Handig: goed van te voren voor te bereiden.

ingr.: 2 blikjes zalm (ong. 450 gr. samen
3 blaadjes witte gelatine (6 gr. )
4 eetlepels mayonaise
0,125 ml licht opgeklopte slagroom
zout,peper
1 eetlepel citroensap
mespunt cayennepeper
1 theelepel mosterd
Garneren: slablaadjes,plakjes ei,augurk, evt dille takjes, zie maar wat leuk staat

Laat de zalm uitlekken.
Maak de vis schoon.Verwijder graten en velletjes. Maak de zalm heel fijn met een mixer.
Week de gelatine in een beetje koud water(enkele minuten).Knijp de blaadjes uit en los ze op in 1 dl. warm water.
Laat dit water iets afkoelen en meng dan mayo,slagroom, gelatine,citroensap,cayennepeper en moesterd door elkaar.Voeg naar smaak zout en peper toe.
Roer dit alles door de fijngewreven zalm.
Vul een met water omgespoelde vorm met de mousse.
Laat goed afkoelen in de ijskast.

Eet smakelijk.
trouwens; heb je al gedacht aan vis tapas? Ik heb nog gezocht naar een oud recept voor je van mosselen tapas. Was erg lekker, maar is 'verdwenen'.

amar

amar

17-01-2009 om 10:59

Mejilones en vinagreta

gevondenmosselen in olie-azijnsausje

150 gr. gekookte mosselen,1 sjalotje, 1 kleine tomaat,6 el. olijfolie, 4 el. azijn, 1 tl. kappertjes, zout,peper,takje peterselie.

mosselen in zeef onder stromend water afspoelen. Erg goed laten uitlekken! Sjalotje pellen, fijnsnipperen.
Tomaat wassen en in hele kleine stukjes snijden.
In kom: olie,azijn,sjalotje,tomaat,kappertjes,zout en peper.
Peterselie erboven fijnknippen.
Door elkaar kloppen.
Mosselen erdoor scheppen.
Afgedekt minstens 3 uur in koelkast zetten.

amar

amar

17-01-2009 om 11:05

Uhm

2 keer geplaatsd en ook nog eens wat vergeten:
bij het serveren van die mosselen, zet je het kommetje op tafel en cocktailprikkertjes ernaast
amar

Silone

Silone

25-01-2009 om 17:50 Topicstarter

Wat het is geworden

Ik heb iig een aantal recepten in mijn OOL-receptenboek geplaatst voor later gebruik. Wat ik heb gedaan is een maaltijdtonijnsalade, een garnalensalade van garnalen met cherrytomaatjes in een lekker dressing gegarneerd met witlofblaadjes. Het was me teveel gedoe om het in een blaadje te prutsen. Verder had ik verschillende gerookte visfilets in stukjes gesneden en mooi gegarneerd. Zag er superfeestelijk uit, en er is van gesmuld.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.