Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Morgana Fata

Morgana Fata

18-09-2010 om 16:53

Vloer grondig reinigen.

Vorig jaar heb ik zeil laten leggen op de onderste verdieping. Duur zeil, goede kwaliteit, houtmotief met groef. En daar zit het probleem dus ook. In de groef is gedurende het jaar vuil gaan zitten, ondanks dat er natuurlijk wel gezogen en gedweild wordt. Eerst viel het helemaal niet op, maar zelfs na het dweilen werden de kindervoetjes snel zwart. Dus ik ben aan de slag gegaan met een schrobber en heel veel schoonmaakmiddel. Gelukkig is de vloer nu weer helemaal schoon, het bleek een stuk lichter van kleur.
Behalve van zere handen, rug, schouders heb ik ontzettend last van het gevoel dat ik dit nooit meer wil doen. Man wat een werk zeg.
Een paar jaar terug ben ik ernstig geminderd met allerlei huishoudelijke apparaten die toch nooit gebruikt werden, maar voor dit klusje overweeg ik toch serieus om een stoomreiniger aan te schaffen. Zou dat werken? Is er een andere manier om de vloer makkelijk schoon te maken? Uiteraard vanaf nu preventieve maatregelen, geen schoenen meer aan binnen en zoveel mogelijk bij de tafel eten. Maar verder? Iemand goede ideeën? Goede ervaringen met stoomreinigers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

18-09-2010 om 19:25

Reactie

Ahum Pandia, dat wilde ik niet horen natuurlijk, haha. Hoe doe jij het nu dan? Je eerste keer was na een maand al niet meer te zien, ik neem toch aan dat je zo'n mannetje niet maandelijks laat komen.
Beemer, je weet het leuk te brengen, maar je mist het terugslag effect natuurlijk. Gisteren mijzelf eerst beloond met een flinke reep marsepein, ik had tenslotte hard gewerkt. En vandaag helemaal niks uitgevreten, omdat ik moe en pijnlijk ben .
Zou minder dweilen dan misschien helpen? (haha, alles om onder huishoudelijk werk uit te komen.) Ik bedoel, als het veroorzaakt wordt door vies dweilwater, dan zou ik natuurlijk ook alleen kunnen stofzuigen/vegen?

Inge M

Inge M

18-09-2010 om 20:18

Hoe vaak dweil je dan?

Misschien kun je je beperken tot meestal stofzuigen en soms bijna droog dweilen, dus niet met een mop.
Het alternatief is de kinderen aan de gang laten gaan met handborstels om alles uit de groeven te borstelen. Die beloon je dan met 1 euro per persoon en jouw vloer is weer schoon.

rozenstruikje

rozenstruikje

18-09-2010 om 21:32

Preventief

Ik denk dat de door jou genoemde preventieve maatregelen (geen schoenen binnen aan en eten bij de tafel) misschien al genoeg zijn.
Zelf heb ik laminaat met een v-groef tussen de planken. Ik weet niet of dat vergelijkbaar is qua hoeveelheid groeven? Ik heb dus de regels binnen schoenen uit en aan tafel eten en alleen om de kinderstoel van jongste heen is het nodig om af en toe die gleufjes schoon te maken. Ik dweil vrijwel nooit. Maar het scheelt heel veel dat ik 2hoog woon dus ze lopen nooit in-en-uit met zanderige voeten enzo als bij een tuin.

In het vorige huis had ik marmoleum en daarvoor kon je speciaal spul kopen wat dan een beschermlaag legde zodat het vuil niet bleef plakken zeg maar en ook dat zand geen krassen maakte. Bestaat dat ook voor zeil? Misschien kun je daar dan de groeven mee opvullen ofzo?

Rozenstruikje

Wel stomen

wij hebben ook novilon met ruwe bovenkant liggen,en bij mij werkt de stoomreiniger perfect.

Morgana Fata

Morgana Fata

18-09-2010 om 23:43

Schone vlek

Haha Pandia, hier begon het ook met een 'schone vlek', nav. die zwarte voetjes heb ik een klein stukje in de keuken gedaan. Tja dan moet de rest ook natuurlijk.
Maar ja, behalve hoe er eruit ziet heb ik ook drie kleine kinderen, waarvan er één nog veel kruipt. Wil dus de vloer wel schoon houden voor zover dat lukt.

De groeven zijn niet echt diep. Ook niet alleen tussen 'de planken' maar juist op het motief zelf zodat het echt hout lijkt. Dat is op zichzelf goed gelukt, meerdere mensen waren verbaasd dat het zeil is.

Sus-anne, wat moet ik me voorstellen bij novilon met ruwe bovenkant?

Ruw

hoe leg ik dit goed uit?

mijn vorige novilon vloer was glad aan de bovenkant,de stoomreiniger gleed er moeiteloos overheen.
deze vloer (ook houten planken motief)voelt wat ruw aan,als ik er met mijn hand overheen ga,is het net alsof je heel fijn zand voelt.
de stoomreiniger glijdt er ook niet echt soepel over heen,ik moet iets meer kracht zetten nu.

Morgana Fata

Morgana Fata

20-09-2010 om 23:44

Ruw

Ja, het klinkt wel als het zelfde. Alleen als je tegen de nerf in voelt natuurlijk, maar goed.
Een stoomreiniger dus een keer proberen. Dank voor het delen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.