Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-12-2008 om 14:50
In de Margriet zit een bijlage "Happy Earth" met milieu tips.
Een vraag was : Hoe verwarm je het meest efficient?
a) door alle ramen en deuren goed dicht te houden
b) door regelmatig te ventileren.
Het antwoord is b) Vochtige buitenlucht (!) verwarmt sneller dan de droge lucht in huis.Het is dus goed voor het milieu en voor je gezondheid om regelmatig te ventileren, ook 's winters.
Nou weet ik dat het gezond is om regelmatig te ventileren. Maar ik dacht dat het juist de bedoeling was om het vocht in huis er uit te laten. En dat er tegenwoordig door de goede isolatie juist veel meer vocht in huizen zit dan vroeger en dat daarom schimmels sneller een kans krijgen.
Ik heb astma en de longarts heeft me afgeraden om bakjes water aan de verwarming te hangen, juist omdat de meeste nieuwbouw huizen al te vochtig zijn. En vocht is juist verkeerd voor mijn astma, net zoals mist en kookdamp, daar krijg ik het extra benauwd van.
Ventileren moet,vanwege C02, maar kort volgens hem. Anders koelt het huis te veel af en dat is ook weer niet goed.
Maar volgens "Happy Earth" moet je dus vochtige buitenlucht binnenlaten. Snapt iemand het nog?
14-12-2008 om 15:01
Bovenlichtjes
Ik heb altijd de bovenlichtjes openstaan op een kiertje. Geeft genoeg ventilatie. Woon zelf in een oud huis, maar heb hiervoor in een woning gewoond waar ze alle spouwen hadden dichtgespoten. Zeer veel vocht en schimmel, waar niet tegenop te ventileren was.
Ventileren houdt in dat je gezonde, soms enigzins vochtige, lucht binnenlaat, maar altijd zuiverder dan alles dichtlaten. Een keer per dag (op lekkere koude droge dagen) de deuren en ramen even tegen elkaar openzetten is ook prima, maar dit is luchten en geen ventileren. Ventileren moet de hele dag.
14-12-2008 om 20:52
Dit klopt niet
Volgens mij is het precies andersom, zoals je zelf ook al vermoedt. Door te ventileren haal je het vocht juist uit huis, en daarmee verwarm je efficiënter. Margriet zit er dus gigantisch naast.
14-12-2008 om 21:50
Guinevere gelijk
Guinevere heeft gelijk! Het binnenmilieu in een huis wordt heel snel vochtig als er onvoldoende wordt geventileerd. Denk maar aan de waterdamp die ontstaat bij douchen, koken, wasmachine, wasdroger/wasrek, adem bewoners (!), etc.
Het verwarmen van vochtige lucht kost veel meer energie dan van droge lucht, dat is een van de redenen om voldoende te ventileren.
Triple