Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Volkstuintje: paar vragen

Ik kan een volkstuin krijgen vanaf volgende maand. Ik heb zelf een redelijke grote tuin maar met grasveld en bloemen, geen moestuin. Mijn vriend en ik lijkt het leuk om bezig te zijn met onze eigen groenten en fruit verbouwen.
Het tuintje is 90 m2 in oppervlakte. Als we een redelijk standaard moestuin aanleggen (wortels/sla/bonen/prei/ui etc... + bramen/frambozen/aardbeien) wat zullen onze kosten zijn en hoeveel tijd per week moeten we verwachten er mee bezig te zijn?
Er mag geen enkele gebouw komen in de tuin, zelf niet een hoge kast voor werktuigen of een kas voor tomaten. Is het niet vreselijk onhandig? Natuurlijk ga ik vragen aan de mensen van de vereniging hoe ze dat oplossen maar misschien zijn er hier ervaren volkstuinders hier?
Is het echt leuk? Ik werk graag in mijn tuin en eet graag biologisch, heb een klein budget, dus het lijkt me handig, maar zijn wij voortaan elk weekend dagen lang in touw?

Bedankt voor tips en het delen van ervaringen. Sini


misschien staat hier nog wat tussen

Een tijd terug wierp ik hier de vraag op of een moestuin eigenlijk wel de moeite waard is. Daar kwamen toen aardig wat reacties op, waaronder ook de nodige die inzicht geven in hoeveel tijd en moeite erin gaan zitten. De draad vind je hier:
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/een-moestuin-bespaart-dat-geld

Mij persoonlijk lijkt een volkstuin vooral leuk als het er zo eentje is met een huisje erop waar je in kan blijven overnachten zodat je dan de volgende ochtend met een vers kopje thee op je kleine grasveldje van je (sier)tuin kunt genieten. Wat jij nu beschrijft, is wat volgens mij ook wel een nutstuin wordt genoemd. Volgens mij moet je wel erg dol zijn op zelfgekweekte groenten om dat de moeite (het is best wat moeite) waard te maken, en vziw heb je op dit moment al het nodige aan je hoofd. In hoeverre een nutstuin prettige ontspanning is of alleen maar een nieuwe molensteen om je nek kun je alleen zelf inschatten. Zelf zou ik de bramen in de duinen gaan plukken, eens in het jaar (je woont toch in Haarlem?), en de wortels in de winkel kopen, maar ieder zijn meug.

Groe(n)ten,

Temet

Wel moestuin

Ik heb geen volkstuin maar wel n moestuin aan huis. T idee dat ik alsmaar er naar toe moet zou voor mij n extra belasting op leveren. Ik weet niet hoeveel je werkt en je vriend? Daar hangt t ook vanaf ja.
Mijn moestuin heeft me heel veel plezier opgeleverd van n paar zakjes zaad en wat ruilstekjes. Mag je geen lage kist neerzetten aan de rand voor je moestuin? Anders alles in je auto telkens meenemen denk ik. Wel onhandig ja.
Voordeel van n volkstuin is wel dat je tips en stekjes kunt uitwisselen. Ik mis soms goede adviezen. Maar t eten eruit is heerlijk!! Heb al maanden elke dag courgette sla en verse kruiden. Volgend jaar steken we nog meer gras af en wordt de moestuin van 16m2 ongeveer 30m2. Ik wil t niet te groot maken want t moet geen dagtaak worden.

Triva

Triva

26-09-2016 om 12:46

nou

Zoiets is alleen leuk als het heel dicht bij huis is en als je er vaak kort naar toe kunt. Als dat niet lukt wordt het al snel een 'moeten'. Ik heb 1 vierkante meter moestuin in de achtertuin en aan het begin van het jaar is het leuk en kijk je het spul de grond uit maar dan gaat het opeens heel hard en moet je het heel goed bijhouden.

Ik zou het niemand aanraden die al niet ervaren is en het al druk heeft met andere dingen maar als je echt een hobby zoekt en het je leuk lijkt: ga je gang. Is er wel water in de buurt? Ik had een vriendin die ook zo'n tuintje had maar er was geen water, ze moest dus heel veel moeite doen met een gieter op de fiets en dan heen en weer. Zeker niet handig in een warme zomer.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-09-2016 om 12:47

Eigen tuin

Je geeft aan dat je zelf een redelijk grote tuin hebt. Is het geen optie om daarvan een stuk als moestuin in te richten? Dan doe je lekker makkelijk tussendoor iets. Al het gereedschap bij de hand en geen kosten voor de huur van de moestuin.

Tonny

Tonny

26-09-2016 om 14:57

en denk eraan: de zomervakantie

kun je niet onbezorgd drie, vier weken elders doorbrengen, dan blijft er van je tuin niks over. Tenzij je toegewijde tuinoppas hebt.

Klinkt herl erg als....

Niet doen!!!!!!

Ingrid

( ga idd eerst maar eens 10 m2 van je eigen tuin ombouwen tot moestuin. Snak je over 2 jaar naar meer, dan kun he altijd nog op zoek gaan. En dan wel naar iets met een huisje. Maar ik denk dat het je vies tegenvalt.....)

Makkelijke Moestuin

Hoeveel tijd je kwijt bent aan een moestuin van 90m2? Ontzettend veel meer tijd dan je je nu kunt bedenken. En de helft wordt opgegeten door beestjes, valt ten prooi aan ziektes of schimmels of wordt overwoekerd door onkruid. Verder hartstikke leuk hoor, tuinieren, echt. Probeer anders een Makkelijke Moestuin in je eigen tuin. http://www.makkelijkemoestuin.nl/intro

skik

Aarebei

Aarebei

26-09-2016 om 17:46

Niet doen

Kost je tijd en geld, hard werken en levert vaak zo weinig op!
Neem mijn grandioze tomatenplantjes in een pot.
Zes zaadjes. Groeit uit de klauwen, zijn geen stokken zolang om goed op te vinden. 1 rukwind en t ligt gebroken. Elke dag wateren.. uiteindelijk ben ik van het moment dat die zaadjes de grond ingingen een half jaar bezig geweest voor 100 snacktomaatjes die nog een taaie schil hebben ook. Stutmateriaal en grond kosten meer dan die zaadjes en ik had de hele zomer goedkoop uit de supermarkt kunnen eten.

Als je ontspannen bezig wilt zijn, Knip je gras met een nagelschaartje, koop een kant en klaar plantje, schoffel de aarde, bezoek een vlindertuin, ga eens extra op vakantie, maar verdoe je tijd en geld niet aan een moestuin. Veel werk, weinig lol. Tenzij je de hele zomer sla eten en oorlog met slakken als lol beschouwd, koop dan vooral een moestuin.

Sinilind

Sinilind

26-09-2016 om 20:30 Topicstarter

Mmmm

Weinig positieve reacties hier. Zet me aan het nadenken. De kosten zijn ontzettend laag (68 euro's per jaar + 15 euro's inschrijfkosten) maar is het wel zo leuk als het lijkt...
Een volkstuin met huisje is inderdaad leuker maar de wachtlijsten zijn lang.
Ik ga verder nadenken
Sini

zebra

zebra

26-09-2016 om 20:59

niet doen

ik zou er dan eerder voor kiezen om in je huidige tuin een stukje te reserveren om groenten en wat fruit te kweken. Je bent er best een tijdje mee bezig, is niet erg als je het leuk vindt en er voldoende tijd voor hebt. Maar als je dan ook nog steeds je tuingereedschap van huis mee moet zeulen omdat je geen schuurtje ed mag neerzetten, dat lijkt me echt niet handig.

bieb63

bieb63

26-09-2016 om 21:28

hangt er vanaf

Sowieso: Is het dicht bij huis, hoeveel tijd heb je? En je moet er natuurlijk wél lol in hebben. De kosten zijn erg laag, maar uiteraard moet je wél winst uit je oogst halen (uitsparen van het kopen van groente en fruit versus de 68 euro op jaarbasis).

En koop geen planten, koop zaadjes, die kosten nauwelijks iets (en soms kan je wel eens ergens voor weinig een al bestaande plant kopen). Je kan die zaadjes evt zelf al thuis laten ontkiemen of tot kleine plantjes laten komen thuis in een kasje of potten. Dat scheelt al veel gedoe en dan plant je ze later in de volkstuin.
Maar..... je moet er echt wel vaak heen: onkruid wieden, sproeien als het droog is sproeien (en sowieso hebben pas geplante plantje veel water nodig), oogsten, slakken vangen.... enz.

Ik denk dat je er op moet rekenen dat je elk weekend daar wel een uurtje of 2 (minimaal) zoet bent. Maar dat je er óók (al is het maar even) er een paar keer tussendoor naar toe moet. Sowieso om te sproeien (als het een paar dagen droog is of maar een klein miezertje) en de boel een beetje bijhouden en oogsten.

Tonny

Tonny

26-09-2016 om 21:44

Lichaamsbeweging en buitenlucht

Dat krijg je in elk geval met een moestuin. Tegen een bescheiden bedrag - de sportschool kost heel wat meer. En ontspanning krijg je ook, in die zin dat je met je handen bezig bent en je gedachten kunt laten waaien. De opbrengst van een tuin is een ander verhaal. Maar daar kun je je op instellen! Verwacht geen gouden bergen en luister naar goeie raad van tuingenoten.

De rest van de familie

Lijkt me ook niet zo gezellig. Ik neem aan dat het niet de hobby zal worden van de rest van de familie en dan sta je daar in je eentje te werken terwijl de rest gezellig thuis is.

faut

faut

26-09-2016 om 21:48

ik zou het niet doen

mijn broer heeft een volkstuintje, niet aan huis. Hij heeft wel een hokje voor gereedschap, lastig als dat niet mag. Hij moet iedere dag na zijn werk even naar de tuin. Heeft het ook onderschat. De vakantie is heel lastig want het is een jungle als je terug komt en je hebt niemand die je werk over kan nemen. Mijn ouders wateren wel in de vakantie maar alles bijhouden is voor hen teveel.

Volkstuin met huisje

Is ook hartstikke leuk. Hebben wij een jaar of acht gehad. In die acht jaar heb ik welgeteld één middag met een boek in de zon gelegen, verder bijna elk weekend alleen maar gewerkt. Die omgewaaide boom tak voor tak verzagen, maaien, heggetjes knippen, huisje verven, eikeltjes van het pad harken (vuilniszakken vol), onkruid wieden, opruimen en schoonmaken, reparaties, algemeen werk' beurten (da's corvee, acht zaterdagóchtenden per jaar). Echt leuk hoor, maar veel tijdrovender en een stuk minder romantisch als je van te voren denkt.

skik

nav Skik

Als je een volkstuin met een huisje hebt kan je de hele dag, of het hele weekend, aan het werk zijn, maar dat lijkt me dan toch beter te doen dan op het soort tuin dat Sini beschrijft. Je kan tussendoor even binnen een kopje soep eten. Je kan even naar de wc. Je kan eens koffie zetten, en de bijbehorende koekjes in een trommel in het kastje bewaren.

Zit je op zo'n tuin als Sini beschrijft, dan is er geen stoel, koffie en koekjes moeten mee en weer mee terug, en naar de wc gaan is er ook niet bij. En dan al je gereedschap elke keer mee moeten zeulen... (tenzij er een gemeenschappelijke opslag is, wat mij op zich logisch zou lijken) Komt bij dat ik geen auto rijd, dus ik zie mezelf al op de fiets, met een schoffel en een schop ...

Maar hoe dan ook: zelfs als je niet een hele middag gaat relaxen in je tuin, dan nog is een volkstuin met huisje denk ik een stuk meer ontspannen dan een tuin zonder huisje.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

27-09-2016 om 10:51

passie vs "leuk vinden"

Volgens mij is een volkstuintje alleen maar leuk als het echt je passie is. Met alleen maar leuk vinden kom je er denk ik niet want het is vreselijk veel werk en kost onwijs veel tijd. Echt een gevalletje ontspanning door veeeeeel inspanning.
Een moestuin leek mij ook wel wat tot ik idd een week op de moestuin van mijn zusje "paste". Leuk voor een weekje maar niet voor een heel seizoen.
Verder lijkt t me vreselijk onhandig als je iedere keer op je fietsje je schoffeltje, hark en schep mee moet nemen omdat je dat daar niet kan opslaan. Voor de kosten hoef je het ook niet te doen. Op het moment dat jouw boontjes geplukt kunnen worden liggen ze ook op zijn goedkoopst in de winkel. En als je 10 courgetteplantjes heb dan zijn alle courgettes tegelijk rijp en weet je van gekkigheid niet wat je ermee aan moet. Als je een redelijk grote tuin heb zou ik als ik jullie was daar lekker een stuk van gebruiken als moestuin.

Aarebei

Aarebei

27-09-2016 om 11:01

Idd Puck

Groente goedkoop in de supermarkt, de besparing kun je beter halen uit het laten of opzeggen van iets.
En idd, alles tegelijk klaar..heb hier tegen de klippen en maagzuur op de tomaten weggewerkt.
Het klinkt romantisch, idealistisch, maar verder dan klinken gaat het ook niet

gut

Is dit gezuurpruim nu overgebleven van de AH moestuintjesmanie van vorig jaar? Geen wonder dat er geen vervolg op kwam.
Een boomgaard! Dát lijkt me leuk! Gewoon je schort ophouden rond deze tijd van het jaar en de stoofperen en goudrenetten vallen je schoot in (of zou je daar toch ook weer onbedachte tijd in moeten steken?)

Tijgeroog

Tijgeroog

27-09-2016 om 19:25

Silone

Geen vervolg op de moestuintjesactie van vorig jaar? Onder welke stapsteen in je moestuin heb jij dan dit voorjaar gezeten? Hier zijn we weer bedolven onder de potjes.

ugh

Ik heb me net uit de compostbak omhoog geworsteld en zal eerlijk toegeven dat ik bijna nooit boodschappen doe bij AH. Mijn waarneming baseer ik louter en alleen op nul ruilactiviteit op gebied van moestuindingesen op mijn werk dit jaar.

nav Temet

Inderdaad, zo'n huisje op een volkstuincomplex is leuk omdat je voorzieningen bij de hand hebt en er kan verblijven, vaak ook overnachten. Alleen zijn dat soort volkstuinen een stuk groter dan zo'n moestuintje, dus meer werk, en heb je te maken met zo'n ouderwetse strenge tuincommissie die er op toe ziet dat het geen veredelde camping of hippe heemtuin (lees: verwaarloosde rommel) wordt maar dat het er allemaal netjes uitziet zoals in de statuten is vastgelegd. Veel meer werk dan zo'n los lapje grond waar je meestal je goddelijke gang kan gaan.

skik

Tuinder

Tuinder

28-09-2016 om 10:10

Ja leuk!

Hier ook een moestuinder!
Ik heb een moestuin van ruim 150 m2 op een tuinderscomplex waar zowel moestuinen als volkstuinen (lees: siertuin, beetje groente, vooral bedoeld om lekker te zitten) zijn.
In ons geval mag je er wel een huisje, kas, platte bak opzetten, maar dit is wel gereglementeerd. Er wordt ook een bouwvergunning bij de gemeente voor aangevraagd.

Qua kosten heb je natuurlijk de huur van de tuin, eventueel gereedschap en plant/zaaigoed. Als je alles zelf zaait ben je redelijk goedkoop uit (bij de lidl is in het voorjaar goedkoop zaaigoed). Uitlopers van aardbeienplantjes/frambozen kun je vaak van iemand krijgen en zijn via een kweker ook niet heel duur. Verder meststoffen, stokken (maar snoeihout werkt ook).Ik heb ook een aantal vogelnetten, omdat ik graag zelf mijn aardbeien op eet . Gereedschap kun je zo duur maken als je wilt, maar duurder gereedschap werkt vaak wel fijner en minder zwaar. Waarschijnlijk is om te beginnen een schoffel handig en een handschepje. Als je gaat spitten ook een schep.

Qua tijdsbesteding varieert het door het jaar heen. In de winter is er natuurlijk minder werk. Ik doe zelf dan snoeiwerk aan bessenstruiken, fruitbomen etc. of afrastering repareren, nieuwe boompalen. Eventueel bij een warme winter toch wat onkruid weghalen als de grond niet te nat is.
In het voorjaar begint het! Eerst zaaien, tuin onkruidvrij maken. Zaaien doe ik doorgaans thuis in het vensterbank en is dus makkelijk in te passen. Als alles op de tuin staat ben ik wel een paar uur per week bezig.
Als het lekker weer is en ik heb tijd, dan kan ik rustig een uur of 8 per week op de tuin zijn. Vaak is dat 's avonds een uurtje en ik het weekend wat langer. Als ik geen tijd heb, dan korter. Het onkruid groeit dan wat langer .
Ik vind het echt leuk, vind het leuk om in de tuin bezig te zijn en blijf in beweging. Ook in de winter ga ik regelmatig even langs de tuin.
De opbrengst is ook altijd leuk. Het ene jaar wat beter dan het andere, maar het is geweldig om je eigen groente en fruit te eten. Wij hebben doorgaans aardig wat aardbeien, eten ze sowieso veel, en als we die in de winkel zouden kopen overschrijdt dat bedrag de huurprijs van de tuin al.

Ik zou je aanraden om zaterdag eens langs het tuincomplex te gaan en eens een praatje te maken met tuinders. Meestal zijn er op zaterdagochtend aardig wat mensen.
Lees ook het reglement eens. Misschien staat er in dat je wel een kist mag plaatsen, waar je je gereedschap in kunt opbergen.
Ik neem aan dat er wel een soort "clubhuis" is , of anders een toiletvoorziening.
Is de tuin ver weg van je woonhuis? Zo ja, dan ga je toch minder snel. Ik woon 5 min. fietsen van de tuin, dus ga ook voor een half uurtje of om even een courgette op te halen.
Kies in het begin voor makkelijke dingen. Courgette, pompoenen, bonen gaat eigenlijk altijd goed. Ook een rabarberplant is leuk. Wortel, pastinaak e.d. vraagt losse grond. Rode bessen, zwarte bessen, kruisbessen, aardbeien gaan ook altijd wel goed. Kijk ook eens wat anderen telen. Hier krijgt bijvoorbeeld de boerenkool standaard witte vlieg en die moet je dus met insectengaas afdekken.
Een duidelijke structuur in je tuin helpt ook. Maak vakken en plan wat je daarin wilt zetten.
Is er een sloot bij het moestuincomplex? Als het droog is zul je toch water moeten geven. Bij ons zijn een aantal sloten rond het complex, dus altijd water.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het hardstikke leuk is en je er zoveel tijd in kunt steken als je wilt. 90 m2 is goed te doen en al zul je ook wel eens lopen mopperen omdat iets mislukt, ik vind het nog steeds de moeite waard.

En mocht je aardbeienplantjes willen, ik kan zo iets uitsteken.

Thursday Next

Thursday Next

28-09-2016 om 11:37

huisje / kast

Wij hebben een aantal jaar geleden ook een volkstuin gehad. Ook een tuin zonder huisjes of kassen. Maar een stoel mocht je gerust neerzetten en laten staan, en ook een (lage) kist voor gereedschap. Alleen niets hoogs. Ik denk dat dat op de tuin die je op het oog hebt ook zo is, sinilind, dus zeulen met gereedschap zal niet nodig zijn.
Bij ons op het complex was ook eem gebouw met wc. Een of 2x in het jaar corvee, maar dat kon je ook "afkopen".
Ik vond het erg leuk, maar er gaat wel aardig wat tijd in zitten.

Antje

Antje

29-09-2016 om 08:32

Wat naast je tuin werk ook veel tijd kost

De tuin kost veel tijd, dat moet je dus echt leuk vinden. Ik vind dat dus leuk. Maar waar je je nog op kunt verkijken is de tijd die je kwijt bent met het verwerken van je oogst als je moe van de tuin bent thuisgekomen. Doorgaans is er veel tegelijk klaar op de tuin en dan sta je nog uren in de keuken om groentes schoon te maken en te verwerken, jam te koken etc.

En, Sinilind, ben je er al uit?

Gewoon nieuwsgierig Sinilind: weet je al wat je gaat doen?

Groeten,

Temet

Fruitella

Fruitella

30-09-2016 om 11:57

Werk

Dat lijkt mij heel veel werk, 90 m2! Om te vergelijken: schooltuintjes zijn zo'n 6m2 en daar zijn kinderen ongeveer 2 uur per week mee bezig. En daar loopt ook personeel rond dat slakken bestrijdt, de tuintjes voor grote overstromingen behoedt enzo meer. En dan is alles voorgekookt en bepaald. Soms komt daar zoveel vanaf dat wij dat niet opkrijgen. Voor 90m2 heb je echt een plan nodig: hoe deel je het in, wat kan naast wat en welke combinaties zijn niet handig, hoe zorg je dat de oogst zoveel mogelijk verspreidt is, wanneer kan je een weekje (of 2) weg (want rottende producten in je tuin trekt ook weer allerlei beesten en ziektes aan).

Dat kan je natuurlijk oplossen door een deel voor bloemen te reserveren en een stukje gras.
Ik zou daarom klein beginnen en gaandeweg je verdiepen in alles wat je moet weten over groenten, vruchten, onkruid en ongedierte etc.. stap voor stap. Had de VPRO daar geen leuke docu-achtig iets over met ik-ben-zijn-naam-even-kwijt?

Dus, waarom begin je niet thuis met 6m2, wat bonen, courgettes, paprika, uien, sla, kruiden, aardappelen, etc.. Daar kan je echt al een aardige oogst van krijgen.

Tuinder

Tuinder

30-09-2016 om 15:05

Maarten t Hart

Volgens mij was hij het van die documentaire. Erg leuk.

Je hebt ook paadjes nodig, dus 90 m2 hoeft niet allemaal beplant te worden. Een plan is handig, maar je kunt ook gewoon een jaar "uitproberen". Wat lukt wel, wat niet, wat is lekker... Maar je hebt nog een paar maanden tot het voorjaar, dus tijd genoeg om een plan te maken.

Voor een courgette heb je al snel een m2 nodig. Dat zijn grote planten. Aardbeien kun je rustig een paar m2 van hebben, zeker als je verschillende soorten of doordragers hebt.
Wat bloemen is altijd leuk en sommige soorten zijn ook goed voor de grond.

Ik sta overigens zelden uren in de keuken om de oogst te verwerken. Ik zaai gefaseerd en meestal is dus niet alles tegelijk rijp.

Na een vakantie is het altijd even aanpoten. Onkruid doet het goed in de zomer . Voor de vakantie zet ik meestal nog wat jong goed in de grond, of zaai wat sla, radijs ed., zodat er na de vakantie weer wat te eten is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2016 om 15:10

Ooh ik wil m wel!

Het is dat Sinilind niet echt in de buurt woont, anders zou ik m echt wel willen hebben.
Iets van een dorpsmeisje dat in de stad aan ruimtegebrek lijdt enzo....

Lijkt me geweldig om mijn eigen courgettes, pompoenen en aardbeien te kweken!

Sinilind

Sinilind

03-10-2016 om 22:39 Topicstarter

Ben er nog niet uit

Vriend en ik zijn gisteren gaan kijken. Het complex is op 5 mn fietsafstand van ons huis, dus dat is het probleem niet. Sommige mensen hebben een minikastje voor gereedschap of gereedschap in een kastje staan, dus ook dit is opgelost. Maar ik vind de opzet niet leuk, de tuinen liggen zo dicht op elkaar dat, als de buurman zijn perceeltje niet goed onkruid vrij houdt, jij gelijk 2 keer meer werk heb.
Ik vind werken in de tuin leuk, ik heb nu bessen in mijn tuin en geniet er elke dag van. Slakkenvrij houden werkt goed met slakkenvangers en Escar-GO, wat ik eigenlijk wil is een plekje met een paar appel of perenbomen, bessen, standaard groenten zoals wortel, kool, prei, ui. Bessen, misschien wat bloemen. Niest fancy, geen kiembakken.
Maar inderdaad, een huisje erop zou me leuker lijken. Dus we blijven zoeken naar een tuin waar het wel mag.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.