Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Helen

Helen

15-10-2009 om 21:10

Voor- en nadelen van acryl

Ik heb online een vest besteld, mijn model, mijn kleur, leuke steek en niet te duur...

Maar het is acryl zie ik net en eigenlijk ben ik van de natuurlijke materialen... Ik heb het nu al even aan om te passen en het zit lekker. Maar gaat het niet zweten? (stinken dus)? Wat zijn de voordelen en de nadelen van acryl? Qua dragen wassen, mooi blijven etc?

Ik twijfel ook of het er niet goedkoop uitziet... (Of mag je dat niet zeggen met een goedkoop vest


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julia64

Julia64

15-10-2009 om 21:56

Mwoah

Nadeel van acryl vind ik dat het al gaat pillen als je er alleen maar naar kijkt... vaak al na een paar keer dragen en wassen wordt het al lelijk.
Bovendien wordt het snel statisch, wel eens een acryl trui uitgetrokken als het vriest...? Een enorm geknetter en als het meezit nog vonken ook.., om nog maar te zwijgen over je haar wat rechtovereind staat.

Ik koop het dus niet meer, tegenwoordig heb je zoveel andere materialen die veel mooier blijven (o.a. viscose, alhoewel ik eerlijk gezegd niet eens weet of dit wel onder de natuurlijke materialen valt..)

Het voordeel is inderdaad dat het niet duur is, maar dat is - wat mij betreft - dan ook het enige.

groet
Julia

P.S. Oja; van meer zweten heb ik nooit iets gemerkt. Maar ik zweet sowieso niet zo erg, dus dat zegt niet alles.

Roos Vicee

Roos Vicee

15-10-2009 om 22:01

Geen voorstander

Ik heb net als jij ook sterke voorkeur voor natuurlijke materialen. Ik koop dus in principe liever geen acryl. Toch heb ik vorig jaar ook een trui gekocht van acryl. Net als jij nu hebt, had ik ook dat het precies het model, kleur, enz. was dat ik eigenlijk zocht. Dus toch maar een keer gekocht. Maar nog afgezien van dat je er heel snel in zweet idd, vind ik het ook niet mooi blijven. Het gaat heel snel pillen (of noem je dat niet zo bij acryl). En ik vond het heel erg statisch worden. Ik vond het niets. Model bleef overigens wel vrij goed hoor, maar verder, de uitstraling zeg maar, vond ik niet mooi blijven.
Ik denk dat ik het voortaan dus niet snel weer zal doen.

Onpretiig

Ik heb ooit een trui van 100 % acryl gekocht, omdat ik het een leuke trui vond. Daar heb ik wel spijt van gehad. Het voelt gewoon heel onprettig aan, een soort "koud zweet" kreeg ik er van. De trui was dus niet warm maar ik ging er toch van zweten. Overigens bleef de trui er wel goed uitzien, ging niet pilen (wol en mengweefsels gaan bij mij vaak wel pilen, hangt van de kwaliteit af). Ik had altijd al als principe om liever wol dan kunststof te kopen, en ben daar toen in gesterkt. Wol gemengd met andere stoffen is prettiger dan 100 % acryl, maar het hangt van de verhouding af natuurlijk. Polyester vind ik meestal prettiger dan acryl. Maar natuurlijk stoffen of viscose vind ik het prettigst.
Het valt mij trouwens op dat heel veel "wollen" kleding voor kleine kinderen (zoals wanten, mutsen en truien) vaak van acryl is. Bah! Juist voor kleine kinderen is het belangrijk dat de kleding goed kan "ademen".

Roos Vicee

Roos Vicee

16-10-2009 om 10:09

Hennah

"Het valt mij trouwens op dat heel veel "wollen" kleding voor kleine kinderen (zoals wanten, mutsen en truien) vaak van acryl is. Bah! Juist voor kleine kinderen is het belangrijk dat de kleding goed kan "ademen"
Dat valt wel mee hoor. Het is denk ik alleen net waar je zoekt en als je voor weinig klaar moet/wilt zijn dan heb je weinig keuze idd.
Ik heb dat spul dus nooit gekocht voor mijn kinderen. Wilde het niet dus zocht langer door en ben altijd geslaagd. Maar idd goedkopere winkels verkopen alleen maar acryl e.d. voor kleine kinderen. Natuurlijke materialen kosten nou eenmaal meer. En niet iedereen heeft dat (er voor over).

Helen

Helen

16-10-2009 om 10:22

Vest gaat terug!

Ik stuur het vest terug. Er zat ook een haal in en het stonk. Was op zich zo te herstellen en te wassen maar toch. Bij twijfel niet doen, zeg ik altijd en laat ik mezelf er aan houden... Als jullie nu allemaal met voordelen gekomen waren was ik misschien overstag gegaan maar eigenlijk bevestigen jullie mijn twijfel. Dank voor het meedenken!! Ik blijf op zoek naar een fijn vest. O, zal meteen een nieuwe oproep plaatsen..

Ik moet trouwens zeggen dat ik viscose en fleece ook fijn materiaal vind. En laatst kwam ik erachter dat dat ook zo kunstmatig als wat is. Van fleece wist ik het al maar viscose vond (vind) ik altijd zo lekker zacht aanvoelen, dat kon niet anders dan natuurlijk zijn...

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 11:29

Viscose/rayon/kunstzijde

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstzijde
Viscose is dus "half-synthetisch".
Acryl komt er bij mij ook niet in; is "broeierig", en niet comfortabel. Natuurlijke vezels, en ook viscose en fleece nemen vocht op, en ademen beter.
Ik droeg "vroeger" alleen katoenen sport-kleding. Nu enkel synthetisch (polyester); ideaal! Het is dus niet zo dat "synthetisch" slecht draagcomfort geeft.

Amarins

Amarins

16-10-2009 om 11:49

At the end of the day

... is aardolie, en hout ook puur natuur . Dit wat betreft de herkomst. Maar, acryl is wat mij betreft niet oke. Zoon heeft ooit een acryl trui gehad en dat was geen succes vanwege de enorme staticiteit en de geur (er niet uit te wassen). Viscose vind ik wel mooi, er kan mooie en soepel vallende kleding van gemaakt worden. Verder ben ik fan van Oroblu-hemdjes: honderdprocent aardolie, maar warm in de winter en koel in de zomer. Ze gaan jaren mee, en dat kan ik niet zeggen van katoenen hemdjes (ook de duurdere).

Wol voor kleine kinderen

Het klinkt wel reuze verantwoord, wollen kleding voor kleine kinderen (natuurlijk en ademend en zo), maar het prikt bijna altijd. Dus moet je onder een wollen trui dan altijd weer een t-shirt met lange mouwen aandoen (waarvan dan ook de hals nog hoog genoeg moet zijn).
En het is oppassen met wassen, en als het nat is duurt het eeuwen voor het droog is (en natte wol stinkt naar nat schaap).

Dus leve de synthetica, wat mij betreft. Al ben ik ook geen enorme fan van acryl.

Groeten,

Temet

Wol is juist prima voor kleine kinderen

Je moet alleen goede spullen kopen. En die vind je niet in winkels. Ik ben zelfs opgehouden met ernaar te zoeken. Moderne fabrikanten bewerken de wol voordat hij in (onder)kleding wordt verwerkt, en zeker de combinatiematerialen met katoen/wol/zijde (bijv. http://www.schaapskleren.com/groep/kinderondergoed/product/158_hemd_katoenwolzijde_korte_mouw) zijn superlekker. Die draagt zelfs mijn jongste met zwaar exceem. Ik koop het allemaal in de duitsantroposofische zweefhoek, vaak via internet.

Mijn oudste is helemaal weg van wolletjewinterlok. Da's een andere leverancier. Die is bijna 8 maar wil in de winter nooit iets anders. Ik vind het grote voordeel van wollen onderkleding dat je daarboven gewoon katoen aan kunt doen, je hebt dan meer keuze in bovenkleding. Ik had ook wel wollen vesten enzo maar die zijn echt heel moeilijk te vinden en dan loopt kindlief de hele winter in hetzelfde vest.

Oh ja, wij doen alles op de fiets, vandaar deze Wollen Inslag. Nou ja, het is vooral dat oude prikverhaal dat ik altijd weer even moet ontkrachten. Natuurlijk zijn er mensen die geen enkele wol verdragen, die gruwen bij hun oude Jaegerondergoed in de vijftiger jaren. Maar voor moderne gebruikers is er echt heeeeeerlijk ondergoed te koop.

Wij doen geen winter meer zonder!

Volgens mij heb ik ecxzeem weer verkeerd gespeld. Het moet Eczeem zijn. Maar dit terzijde.

Ligt aan de 'micron'

Hoi Helen,

Ik vind het zelf heel leuk om dingen te maken van wol, maar de wol die ik gebruik hangt af van het doel.

Als je kleding (of bijvoorbeeld een sjaal) wilt maken of dragen van wol, moet het wol zijn die niet kriebelt. Als ik bijv. wol gebruik om een sjaal te vilten met zijde, dan gebruik ik mohair of fijne merinowol. Daarvan ligt de 'micron' (vezeldikte) onder de 24. Vanaf 24 micron kriebelt of prikt wol, en kun je die wol gebruiken voor bijv. een tapijtje ofzo.

Dus wol die niet prikt, moet zeer fijne wol zijn. In outdoorzaken wordt ook ondergoed van Merino wol verkocht, die is echt superieure kwaliteit.

Bij eczeem weet ik dat kunststof vezels als acryl de plekjes meer kunnen laten gloeien en zweten en daardoor weer meer irriteren, maar dat wol het weer kan verergeren doordat vezeltjes erlangs kunnen schuren. In de winter heb ik ook vaak last van eczeemplekjes en draag ik voornamelijk katoen. Een warm vestje ofzo kan daar dan overheen, zonder prikgevaar .

Tot slot: kunststof vezels dragen? Nee, echt liever niet! Alsof je in plastic loopt...Okee, alleen heel soms dan, als het jurkje/topje o.i.d. gewoon echt té leuk is , maar dan nog vaak een mixje...

Succes!
Rosalisa

Verkeerde berichtje

Hallo helen,

ik zie dat ik niet op jouw onderwerp van het draadje heb gereageerd, maar op die eronder, haha. Sorry!

Dus op jouw vraag: ik heb zelf ooit een acryl trui gehad, die ik echt maar eén keer heb gedragen. Hij zat niet lekker (voelde niet lekker op mijn huid), zag er inderdaad goedkoop uit, zweette erg, en na het wassen leek hij wel 5 jaar oud. Ik vond het echt helemaal niks...

Maar joh, je kunt het altijd nog terugsturen toch?

groet,
rosalisa

Rafelkap

Rafelkap

20-10-2009 om 08:47

Rodebeuk: vraagje

Bij die webshop heb ik ook wel eens wat gekocht en ik denk erover ook voor mijn jongens weer wat in te slaan (ook veel op de fiets). Mijn vraag is: hoe vaak was je die wollen t-shirts? Ik denk dat ik niet meer dan 1 wolwasje draai per week. Of was je ze met de hand?

Rafelkap

Hoi Rafelkap,

De vezels van wol en zijde nemen itt katoen bijna niets op. Dus ik lucht de kleding en ze dragen het weken achter elkaar (bij warmer weer dragen ze ander ondergoed). Ik was het maar een paar keer per seizoen. In de babytijd vaker. Straks als ze gaan zweten met een hoofdletter wschl ook vaker. Maar nu gaat het prima zo.

Ik doe ze dan op het handwasprogramma zonder centrifugeren in de machine. Dat is een heel mild programma. Met eco-wolwasmiddel vanwege de allergie van jongste. Vlekken gaan er beter uit met gewoon wolwasmiddel. Als je ze even in de trommel laat liggen loopt het meeste vocht er al uit. Ik rol ze in een handdoek en daarna leg ik ze ergens in huis tot ze droog zijn.

Nog even voor je info: oudste heeft wol/zijde/katoen voor de winter en een shirt van wolletjewinterlok.nl voor de koude dagen. Dat vindt ie zelf superlekker, maar dat is 100% wol dus dan moet het buiten onder de 4 graden zijn. Een uitkomst voor fiets en andere buitenactiviteiten, maar niet lekker als je een hele dag naast de verwarming hangt lijkt me. Ik heb het zelf nooit aangehad, die kwaliteit.

Rafelkap

Rafelkap

20-10-2009 om 14:05

Rodebeuk (o.t.)

dank je wel voor je info. Ik neem aan dat er een gewoon hemdje onder kan voor tijdens het gymen (anders wel warm) Klinkt goed, en ik koop meteen ook een shirt voor mezelf (koukleum). Zie je me nooit fietsen? Ik fiets tegenwoordig iets andere route, over de kromme nieuwegracht.

on topic: acryl vind ik ook nooit lekker zitten.

Rafelkap (o.t.)

dat was ik alweer vergeten, dat jij daar fietst.. ik probeer tegenwoordig twee ochtenden in de week na het brengen van de kinderen een rondje te lopen, soms ook op de Kromme Nieuwegracht, maar ik kan nooit zo goed zien wat voor ondergoed mensen aanhebben. Was alweer vergeten dat jij ook in deze stad woont...

Ik zou trouwens dat ondergoed wel zoveel mogelijk op de huid laten dragen door de kinderen, dat is echt het lekkerst. Aanvankelijk had ik ook schroom door alle ouderwetse Jaegerjeukverhalen, maar het prikt echt eerlijk niet. Behalve als je het verkeerd wast.

Rafelkap

Rafelkap

21-10-2009 om 09:44

Rodebeuk (o.t.)

En gymen je kinderen er ook in? Want oudste gymt in ondergoed. Is misschien dan wel wat warm?
Wij verheugen ons alvast op een wollig pakje!
(by the way: vooral herkenbaar aan fiets met twee jongetjes achterop, ondergoed zit goed verstopt)

Rafelkapje (o.t.)

Laat me raden, die school met het lied over de boom op het plein?

Jammer dat ze op dit forum geen persoonlijke berichten hebben. Mijn mailadres is hadoja apetoestand telfort en dan dat met die punt enzo. NL. Niet dat je me nu moet mailen maar misschien is het handig om alvast adressen te wisselen voor het geval we weer hopeloos off topic gaan.

Ik denk dat ze er best in kunnen gymmen, tot een jaar of 7 ofzo. Dan eerder de combi dan de pure wol.

Mijn nick is trouwens geinspireerd door de rotonde tussen het Wilhelminapark en het Oorsprongpark bij het Rosarium. Emmalaan heet het geloof ik. Ik ga daar ook weleens gewoon onder zitten met de jongens, als we een ijsje bij Roberto gehaald hebben bijvoorbeeld. Ze kunnen daar superleuk spelen en die boom is zoooo mooi.

Amarins

Amarins

21-10-2009 om 22:43

Rodebeuk (ernstig o.t)

... mijn ijsje van Roberto zou het Wilhelminapark niet halen: is dan al op, of gesmolten ) Voor Roberto's heerlijkheden hebben we het Veeartsenijterrein.

Amarins (o.t.)

Ons huis staat zo ver van Roberto af dat we de terugreis onderbreken bij de rode beuk (gek staat dat zo met kleine letters) op het Emmaplein. Even voor je orientatie: we komen dan nog over het spoor U-DB voordat we thuis zijn.
Zullen we anders een U-hoekje beginnen bij gezellig?

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2009 om 22:04

Oh leuk, een u-hoekje

En dan te bedenken dat ik hemelsbreed 200 meter van die boom vandaan woon, en ik heb 'm nooit met jou in verband gebracht

Vraag voor yta (o.t.)

En nou even on topic, nou ja niet on topic (je kent me gnargnar) maar laten we zeggen to the heart of the matter:
Is ie mooi of is ie mooi?

Lou

Lou

23-10-2009 om 12:44

Mooie boom ja

Ik ken hem ook, heb er jaren min of meer in de buurt gewoond. Alleen niet in een mooi huis of zo, maar in die aftandse studentenflats (IB en later nog op een zolderkamertje daar in de buurt. Nu woon ik aan de andere kant van de stad, ook leuk, maar dat stuk bij die rode beuk blijft de mooiste wijk. Wat gaaf dat jullie daar wonen!

groet,

Lou

Ik woon er niet hoor lou (o.t.)

..ik fiets erlangs. Het WP is voor mij de verbinding met Wittevrouwen en de Zeeheldenbuurt.

En vroeguh was die wijk niet zo geliefd vanwege het dure onderhoud, ik geloof dat op het toppunt ergens in de jaren 80 bijna de helft als studentenkamers verhuurd werd. In bepaalde straten dan. Een vriendin van mij heeft in de Johan Frisostraat gewoond, dat is nu van de SSHU (als die zo heet..).

Yta Chalne

Yta Chalne

23-10-2009 om 16:22

Rodebeuk

Hij is helemaal prachtig. En ja, dit is de leukste plek om te wonen in U. Al heb je hier weinig vierkante meters voor véél geld. Man wijst soms subtiel op veel grotere woningen voor relatief schappelijke prijzen in omliggende gemeenten als H. en de B., maar ik woon hier helemaal fijn!

He wat grappig

Ik heb vlakbij het WP en de Joh. Frisotraat gewoond, in de jaren 80, in de Stadhouderslaan, in wat toen een stadspand van de SSH heette. Ik vond het een fantastische buurt om te wonen en als ons huis niet werd gerenoveerd dan had ik er tot het einde van mijn studie gewoond. Over mooie bomen gesproken, ik denk dat het WP nu op zijn mooist is met de herfstkleuren, klopt dat? Ik heb trouwens ook nog aan de andere kant van het WP gewoond, een zijstraat van de Burg. Reygerstraat, maar dat pand was lang niet zo mooi. Ha en ik weet ook welk plein je bedoelt, ben er vaak langs gefietst maar kan me de boom niet herinneren, te lang geleden )

Foto van de boom (o.t.)

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/2000-2010/121001

en ik heb ook nog bij rtv utrecht gelezen dat het de oudste beuk is van Utrecht, meer dan 180 jaar... dus nog van voordat het park ueberhaupt op die plek kwam!

Overigens doet de foto hem maar amper recht. De spanwijdte is 26 meter, ook van de site van rtv utrecht.

Tinus_p

Tinus_p

23-10-2009 om 21:56

Boom

Staat die boom op google-maps bij 52.0922, 5.141 ??

Tinus

als ik jouw coordinaten invul krijg ik deze ervoor terug in maps, maar ik ben een nul in dat soort zaken (mijn man is gis-er hihi):

A
Adres:
+52° 5' 31.92", +5° 8' 27.60"

Klopt dat?

Het is inderdaad die boom maar dan zonder blad. Ze hebben onze stad in de lente op de kiek gezet.

Tinus2

Man komt naar boven en vindt het een mooie truc dat je kan zoeken op coördinaten in Google maps. Heb je die decimale coördinaten trouwens uit Google Earth gehaald? Je wordt wel echt Heer En Meester als je zelf precies het stipje kunt zetten...

De schaduw van de boom is trouwens wel mooi op de lentesatellietfoto...

Roos vicee (kinderkleding)

"Het is denk ik alleen net waar je zoekt en als je voor weinig klaar moet/wilt zijn dan heb je weinig keuze idd. Ik heb dat spul dus nooit gekocht voor mijn kinderen. Wilde het niet dus zocht langer door en ben altijd geslaagd. Maar idd goedkopere winkels verkopen alleen maar acryl e.d. voor kleine kinderen. Natuurlijke materialen kosten nou eenmaal meer. En niet iedereen heeft dat (er voor over)."
Ik heb ook nog nooit acryl gekocht voor mijn zoon. Maar het verbaast mij dat het zoveel te koop is, in de gangbare winkels. Juist voor baby's en kleine kinderen lijkt het mij gevaarlijk i.v.m. wiegedood e.d. En ik vind het vervelend dat je inderdaad zo moet "zoeken" en op je tellen moet passen. Het lijkt me niet dat het bij veel dure merkkleding beter is (misschien wel bij de verantwoorde merkkleding van Imps & Elfs) En ik vind dat soort merken onnodig duur. Goede wollen baby-/kinderkleding vind ik vooral in kleine Internetwinkeltjes...
Ik kom trouwens juist vaak bij de H&M, C&A en ook wel Hema omdat die een aardig assortiment goedkope ekologische kinderkleding hebben (meestal biologische katoen, maar H&M had vorig jaar zelfs biologische wollen truien.) Je moet er wel naar zoeken maar al met al kan ik nu vrijwel alle kleding voor mijn zoontje in een eko-variant kopen, en dat voor onverwacht lage prijzen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.