Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vraagje over spinazie soep

Ik heb twee dagen geleden (voor het eerst) een heerlijk spinazie soepje gemaakt. Heb het zonder na te denken nu inmiddels twee keer verwarmd en opgegeten (dochter heeft het gisteren ook met smaak opgegeten) maar.... ik realiseerde me vanochtend dat je spinazie helemaal niet mag opwarmen, laat staan 2 keer (oeps). Iemand die weet hoe het zit? Mag dit gegeven naar het rijk der fabelen verwezen worden of is het inderdaad waar? Via google kom ik er niet achter (tegenstrijdige berichten). Alvast bedankt! (voel me niet ziek trouwens

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nitraatspook

De verhalen over dat je spinazie niet twee keer op mag warmen omdat er dan teveel nitraat/nitriet vrij zou komen en niet meer dan twee keer per week zou moeten eten gaan al heel lang in Nederland te ronde.
Groot was mijn verbazing dan ook toen ik naar Italië emigreren en daar ik de supermarkten koude gekookte spinazie zag liggen op tis op te warmen. Domme italianen, wisten ze dan niet dat dat hardstikke slecht was?
Een duik in wetenschappelijke onderzoeken leerde me al snel dat het geen domme italianen waren, maar domme nederlanders die onnodig panisch over spinazie en andere nitraatrijke groenten deden.
Verwonderlijk is het wel als je beseft dat er tegelijkertijd babyvoeding wordt verkocht met spinazie erin die er juist prat op gaan dat de potjes voor de veiligheid nà de bereiding nog eens een keertje op zeer hoge temperatuur gesteriliseerd worden en er vervolgens ook nog verwacht wordt dat je het spul thuis weer opwarmd en niet koud naar binnen lepelt. (Zie bijv. de olvaritsite).
Zeer lezenswaardig is ook het volgende nederlandse artikel, waaruit blijkt dat nitraat ook voordelen voor de gezondheid biedt: http://www.libertarian.nl/wp/2005/07/het-spook-van-onwetendheid-is-genezing-van-de-nitraatfobie-nog-mogelijk/
groetjes jessica

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-03-2009 om 00:02

Niet direct de vriezer in

Koelen betekent dat de pan zijn hitte afgeeft aan de omgeving. Dat wil je dus niet in de koelkast of vriezer. Zet een hete pan in de vriezer en de hele boel in de vriezer warmt op, de overige spullen ontdooien half, de vriezer moet gigantisch hard gaan koelen om de temperatuur nog laag te krijgen. Slecht plan.

Als ik iets wil koelen zet ik het op een koude plek die geen elektriciteit gebruikt. Dus 's winters buiten, en 's zomers in een bak koud water. Moet het echt snel koud zijn, dan gaan er ook nog ijsblokjes bij het water.

Maar ik doe dat maar weinig. Meestal is gewoon af laten koelen genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.