Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Prulletje

Prulletje

26-11-2008 om 21:17

Vulling (vegetarisch) voor ragoutbakje

Ik vroeg aan mijn dochter wat ze graag wil eten op sinterklaasavond. Er kwam een zeer ingewikkelde beschrijving uit waar ik uiteindelijk van begreep dat ze ragoutbakjes wilde eten. Leuk idee als voorgerecht inderdaad. Maar de laatste keer dat we dat aten waren er nog geen vegetariers in de familie, en inmiddels wel. Ik heb zelf al een ragout van groentebouillon en kerrie bedacht met stukken van broccoli en andere groentes erin. Maar wat zouden jullie doen? Heeft iemand een leuk idee voor een vulling?
Enne... waar koop je die bakjes eigenlijk? Zelf maken is ook leuk, maar niet voor tien personen... En volgens mij liggen ze hier niet in de supermarkt.

Prulletje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

26-11-2008 om 21:30

Paddestoelen!

ragout van tuinkruidenbouillon room en paddestoelen.. (of alleen champignons natuurlijk

De supermarkt heeft die bakjes gewoon hoor!

Mijk

Prulletje

Prulletje

26-11-2008 om 22:17

Mijk

Paddestoelen! Ja, dat is een heel logische keus. Niet aan gedacht want ik lust ze zelf niet! Maar ik kan twee verschillende ragouts maken, want mijn moeder bijvoorbeeld houdt wel veel van champignons maar niet van stukjes groente.
En toch in de supermarkt? Dan zal ik eens iets verder fietsen en boodschappen doen bij de Albert Heijn XL. Die zullen het dan wel hebben.

Prulletje

Kaas en noten

Paddestoelen lijkt me perfect (investeer in een pakje paddestoelenbouillonblokjes, zo duur zijn ze niet meer), en voor de paddestoelenhaters zou je iets kazerigs kunnen doen: gewoon hele dikke kaassaus maken, stukjes kaas (gewoon, gaten-, blauwschimmel, u zegt het maar) er op het laatste moment doorroeren, en dan noten erdoor (even in de koekenpan roosteren en dan grof hakken). Ev peterselie of bieslook voor smaak en vrolijk kleureffect (overigens ook lekker in die paddestoelenragout).

Moet lukken.

groeten,

Temet

ayla

ayla

27-11-2008 om 10:35

Echt lekkere bakjes

koop ik hier bij de bakker, veel lekkerder dan die van de supermarkt

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-11-2008 om 11:31

Zelf maken

Zelf bakjes maken is toch geen probleem? Al helemaal niet als je van het idee afstapt dat ze beslist rond moeten zijn.
Voor vierkante bakjes ontdooi je bladerdeeg, steekt met een glas een gat uit in een lapje, legt het lapje op een ander lapje, bakken, klaar.
Hoger bakje=twee uitgestoken lapjes op een heel lapje leggen.
Rond bakje=eerst met een kommetje grote rondjes uitsteken.
Zelfs voor tien bakjes ben je in een paar minuten klaar. Dat vind ik nog minder werk dan omfietsen naar een andere supermarkt.

Groet, Ellen

Nav ellen

En neem dan roomboterbladerdeeg, da's lekkerder.

Prulletje

Prulletje

27-11-2008 om 23:15

Ik ben om

Okay, zelf maken klinkt inderdaad niet moeilijk Ik ga dit weekend wel even "oefenen". En ik denk dat het een paddenstoel en een kaasgroente gaat worden. Dank dames!

Prulletje

Seej

Seej

29-11-2008 om 02:32

Ragout met boursin

Hier doe ik er altijd een pakje boursin doorheen (wat je op een toastje smeert).
'Mijn' recept; blik champignonragout opwarmen, boursin erdoorheen roeren, een beetje kookroom toevoegen. Op het laatst pas champignons en een in stukjes gesneden rauwe ui erdoorheen roeren. Verder doe ik er zelf nog stukjes gebakken kipfilet doorheen maar dat is niet de bedoeling lees ik.

Succes,
groetjes Seej

Prulletje

Prulletje

01-12-2008 om 22:02

Reactie

Boursin? Ja lekker, goed idee!
En nog een vraagje over de paddestoelen. Daar heb ik dus echt helemaal geen verstand van. Welke kunnen jullie aanraden en welke absoluut niet? Champignons ken ik maar daar houdt de kennis op.

Prulletje

groene specht

groene specht

02-12-2008 om 14:03

Paddestoelen

Ik heb gelezen dat Shiitake paddestoelen de meeste eiwitten bevatten - veel meer dan champignons, die je nauwelijks als eiwitbron kunt beschouwen. Ook zijn ze smaakvoller, vind ik.
Voor extra smaak: Stukjes shiitake koken in halve liter bouillon met paddestoelenbouillonblokje (Scrabblewoord!).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-12-2008 om 15:11

Koken?

Als je paddestoelen kookt nemen ze veel vocht op waardoor de smaak juist verloren gaat dacht ik. Ik zou ze eerder roerbakken met wat bouillonpoeder, peper en tijm. Overigens hebben grotchampignons ook meer smaak dan gewone. Cantharellen zijn ook lekker.

Magnetron

Champignons gaan er naar mijn mening op vooruit als ze een hoop vocht kwijtraken. In de koekenpan op hoog vuur bakken is een manier (kan er meteen een smaakje meebakken, zoals een teentje knoflook en peper), een andere manier is om ze in de magnetron te 'koken'. Ze raken dan hun eigen vocht voor een deel kwijt.
Je kan het vrijgekomen vocht overigens nog in de ragout doen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.