Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mammie2

mammie2

04-12-2008 om 14:25

Waar koop ik een terrastafeltje om te mozaieken

Ik heb net een boek over mozaieken van de bieb gehaald en ik heb er helemaal zin in.

Ik wil graag een rond tafeltje maken die ik buiten kan neerzetten.

Waar kan ik een basistafel kopen waarvan ik het blad bedek met mozaiek?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kringloop

Probeer eens bij de kringloopwinkel in jouw stad/dorp te kijken. hoef je niet meteen een duur nieuw tafeltje te kopen. kun je eerst event esten of het lukt...

Succes.

(Neem anders maar eens contact op met MosaMuze, mozaiekwinkel in Dordrecht waar ze ook workshops geven en er AAAAAAAlles over weten.)

(heb geen aandelen hoor, hahahahaha, heb toevallig gehoord dat het daar leuk is)

Paar tips mammie2

van een ervaren mozaiekster...

Je begint meteen wel heel erg 'groot' hoor, met zo'n tafeltje. Ooit al eens iets kleiners gedaan? Ik zou adviseren, ga eens naar Ikea en koop zo'n bamboeschaal. Die zijn er met doorsnee van 15, 30 en 45 cm. Doe die van 30 cm., dan kun je mooi oefenen op het rond werken (neem aan dat blad van je tafeltje ook rond zal zijn).

Schaf iig 1 goede mozaiektang aan, dat scheelt enorm!
En voor binnen is gamma-lijm oid prima, maar voor buiten moet je echt met een aantal zaken rekening houden.

Normale mozaiektegels zijn zachtgebakken wandtegels. Die zijn makkelijk te verwerken maar niet altijd bestand tegen vorst! Dan zou je mooie tafeltje waar uren en uren werk inzit zomaar stuk kunnen vriezen.. eeuwig zonde!
Je kunt 'm dus ofwel binnenhalen bij vorst, of werken met hardgebakken vloertegels. Lastiger te verwerken maar wel bestand tegen vorst.

Werk voor buiten met goede lijm en voegsel, Eurocol is erg goed! Tot slot; je voeg zal poreus zijn. Als er dus een vogel over poept (of je glaasje rode wijn valt om) krijg je die vlekken er niet meer uit. Ook zal je voeg met het buitenstaan langzaam zwart worden. Mogelijk is om je voeg al een tintje te geven. Dit kan door simpelweg wat verf door je voegsel te roeren (klein beetje!). Of je maakt je voeg dicht met weer een speciaal lakje, monnikenwerk!

Bewerk het te mozaieken object goed voor. Zo'n bamboeschaal paar keer lakken bv. Risico is dat anders bij het voegen het vocht uit het voegsel te snel in de schaal zelf trekt, de voeg te snel uithard en je daardoor op termijn barsten in je voegen krijgt.

Nou ja. Ik kan het niet laten (ik geef zelf ook cursussen) dus ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Samenvattend: begin even met iets kleins. En ga in het voorjaar lekker buiten in je tuin aan je tafeltje werken; wijntje erbij, in het zonnetje.... heerlijk!

Succes
Mare

mammie2

mammie2

05-12-2008 om 13:45

Fantastisch ...

en Mare waar geef je les?

Nou, het was niet mijn bedoeling om...

... hier op slinkse wijze zieltjes te winnen hoor!

Ik ben eigenlijk een jaar of 6 geleden eens een cursus gaan doen, want vond mozaieken altijd al zo prachtig. Mozaieken bleek idd erg leuk, de cursus was erg slecht. En omdat ik vroeger, op ander terrein, veel cursussen had gegeven en het werken met groepen erg leuk vond dacht ik 'dat kan ik beter!' haha!

Dus na maanden mozaieken, en heel veel workshops en beurzen aflopen ben ik eens aarzelend gestart. En had meteen zoveel aanmeldingen dat er 3 workshops achter elkaar vol zaten! Sindsdien deed ik er iedere maand wel 1, en ik genoot net zo hard als alle cursisten. Geweldig om mensen - vooral degenen die roepen 'ik ben niet zo crea hoor!' - dan zo apetrots de deur uit te zien gaan. En het leuke van mozaieken is; wat je ook doet of maakt, welk ontwerp, welke kleurencombinatie - het is altijd prachtig! Superleuk.

Sinds ik echter naast een drukke baan van 4 dagen ook nog bedacht heb dat ik wel een HBO studie kon doen (2 dagen per week) doe ik er eigenlijk weinig meer aan. In de loop der jaren heb ik wel een heel trouwe kring opgebouwd van dames die ik eigenlijk niet zo heel veel meer te leren heb nu ze al 5, 6, 7 x of vaker zijn geweest. En die heb ik beloofd om in het voorjaar (april of mei) iig weer 1, wellicht 2 workshops te doen. Overigens doe ik tegenwoordig alleen workshops van 1 dag. Gewoon op zondag van half 10 tot half 5. In die tijd kun je prima een ontwerp mozaieken, en met een uitgebreide voeginstructie voeg je 'm dan 2 dagen later zelf. De lijm moet namelijk goed uitharden, dus je kunt niet meteen voegen.

Enfin. Ik geef de workshops in een oude boerenschuur aan de Amstel, op 't randje van Amstelveen.
Als je inspiratie op wilt doen; kijk dan op www.kunstenklaar.nl.

En als je nog vragen hebt; stel ze gerust! Mozaieken is zo leuk; dat enthousiasme geef ik graag door.
groet
Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.