Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom blijft men A-merken kopen?

FruitMoeder

FruitMoeder

05-09-2025 om 14:58 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 05-09-2025 om 14:33:

Het lijkt wel of jongeren geen koffie meer drinken. Sinds kort krijg ik er wel een over de vloer die zwarte koffie drinkt, maar die werkt dan ook in de bouw

Wees blij! Koffie is niet het toppunt van gezond. Een kopje thee is veel beter.

Het lijkt wel of jongeren geen koffie meer drinken. Sinds kort krijg ik er wel een over de vloer die zwarte koffie drinkt, maar die werkt dan ook in de bouw

Is dat de invloed van energiedrankjes?

FruitMoeder schreef op 05-09-2025 om 14:58:

[..]

Wees blij! Koffie is niet het toppunt van gezond. Een kopje thee is veel beter.

Dat lijkt me om het even. In koffie zit wel kalium.

Ik ben geen jongere meer. Heb het nooit lekker gevonden en gezien de koffie prijzen van nu ben ik daar erg blij mee.

Decembermamma schreef op 05-09-2025 om 17:05:

[..]

Ik ben geen jongere meer. Heb het nooit lekker gevonden en gezien de koffie prijzen van nu ben ik daar erg blij mee.

Met zo'n pak filterkoffie doe ik misschien wel een half jaar en dat kost 3,89. Ik doe er twee schepjes uit per dag. 
De goedkoopste thee zie ik voor 0,41 voor 20 zakjes. Als ik maar 1 zakje per dag zou gebruiken kom ik misschien op hetzelfde uit in 6 maanden, maar bij 2 zakjes per dag gaat het al sneller, en thee met een smaakje is al helemaal geen vergelijking.

2 schepjes, dat is 2 keer 12 gram dus 24 gram per dag? En dat een half jaar lang, dat is 4,4 kilo. Zo groot zijn pakken koffie toch niet? (Ik ben een theedrinker, de inhoud van de schepjes heb ik dus ook gegoogeld)

Tijgeroog schreef op 05-09-2025 om 22:20:

2 schepjes, dat is 2 keer 12 gram dus 24 gram per dag? En dat een half jaar lang, dat is 4,4 kilo. Zo groot zijn pakken koffie toch niet? (Ik ben een theedrinker, de inhoud van de schepjes heb ik dus ook gegoogeld)

Geen idee hoeveel gram een schepje is. Het pak is 500g en ik doe er maanden mee. In augustus eentje gekocht en daarvoor in de winter misschien?

Ik denk dat je een bijzonder pak koffie (zichzelf aanvullend), of bijzondere smaak voor (extra slappe) koffie, hebt. 

Decembermamma schreef op 06-09-2025 om 08:25:

Ik denk dat je een bijzonder pak koffie (zichzelf aanvullend), of bijzondere smaak voor (extra slappe) koffie, hebt.

Dat denk ik ook.

Een koffiemaatlepel voor 1 kopje bevat gemiddeld 7 gram snelfiltermaling. Minder dan de breking hiervoor.

Een kleine eetlepel 4-6g uitgaande van die 4 kom je op 1,5 kilo.

De andere kant op gerekend een 500g pak, 6 maanden, 2 schepjes per dag: 500x0,5= 250g :6 = 41 g per maand : 30 dagen per maand = 1,4g per schepje, dus pak 'm beet 3g per dag.  

Een afgestreken theelepel bevat ongeveer 2g. Een advocaatlepeltje ongeveer 1,5g dat zou in de buurtkomen

Dat is heel slappe koffie of ze drinken niet elke dag koffie, of kopen toch vaker koffie dan gedacht. Want de kans op een zelfvullend pak acht ik heel klein. 

dan zal het wel slappe koffie zijn. Punt was, voor mij is het dus goedkoper dan thee. (Tenzij ik 2 dagen met een theezakje ga doen.)
En idd niemand vult het koffieblik stiekem aan. Ik keek vanmorgen en er was ongeveer 1/5 tot 1/6 uit sinds ergens in augustus. Dan klopt mijn gok van een half jaar  best aardig.

Het is wel duurder dan eerst, want volgens mij was een pak toen onder de 3 euro.

Valeria schreef op 06-09-2025 om 09:38:

dan zal het wel slappe koffie zijn. Punt was, voor mij is het dus goedkoper dan thee. (Tenzij ik 2 dagen met een theezakje ga doen.)
En idd niemand vult het koffieblik stiekem aan. Ik keek vanmorgen en er was ongeveer 1/5 tot 1/6 uit sinds ergens in augustus. Dan klopt mijn gok van een half jaar best aardig.

Het is wel duurder dan eerst, want volgens mij was een pak toen onder de 3 euro.

Voor jou is het goedkoper, denk dat het voor de gemiddelde koffiedrinker duurder zal zijn die drinkt koffie en geen water met kleurtje. 

Valeria schreef op 06-09-2025 om 09:38:

En idd niemand vult het koffieblik stiekem aan. Ik keek vanmorgen en er was ongeveer 1/5 tot 1/6 uit sinds ergens in augustus. Dan klopt mijn gok van een half jaar best aardig.

Vind jij de koffie bij anderen dan niet enorm sterk? Aannemende dat je een gewoone hoeveelheid water voor een kopje gebruikt (150ml = ongeveer de inhoud van een kartonnen bekertje)

Valeria schreef op 05-09-2025 om 17:20:

[..]

Met zo'n pak filterkoffie doe ik misschien wel een half jaar en dat kost 3,89. Ik doe er twee schepjes uit per dag.
De goedkoopste thee zie ik voor 0,41 voor 20 zakjes. Als ik maar 1 zakje per dag zou gebruiken kom ik misschien op hetzelfde uit in 6 maanden, maar bij 2 zakjes per dag gaat het al sneller, en thee met een smaakje is al helemaal geen vergelijking.

Jouw gebruik is al geen vergelijk met die bij ons in huis (we kopen bonenkoffie, ca €70 voor een half jaar). Ook qua thee; ik koop zeker niet de goedkoopste (eigenlijk altijd pickwick met een smaakje of rooibos-honing (man) waarvan een 'merkloos' alternatief als niet drinkbaar in de vuilnisbak is verdwenen), maar ik zet met een zakje wel altijd een pot thee, dus 4 mokken. En dan weer minimaal 2 potten per dag, dus het verbruik ligt een stuk hoger. En dat is dan alleen mijn thee (mijn man zet wel met 1 zakje 1 mok).

Thee gaat bij mij altijd over de datum. Mijn oudste drinkt thee, maar die komt maar maximaal twee weken per jaar. Verder misschien een keer per drie jaar een bezoeker die een kopje thee drinkt. Ik drink alleen thee op mijn werk, omdat ik daar niet de hele tijd koffie of water wil drinken. We hebben allerhande energy- en zingevingsvarianten met gember, mint of bloemen. Normale zwarte thee (waar echt thee in zit, zeg maar) is altijd als eerste op bij alle waterapparaten in het hele gebouw.

Zwarte thee komt hier wel op, verse muntthee ook wel. Maar smaakjes die ik in huis haal voor visite gaat soms de prullenbak in. Dat doe ik trouwens niet, dat geef ik op een gegeven moment gewoon mee met het bezoek dat het wel.gebruikt. Net zoals de oploskoffie en aan het einde van een verjaardag het gebak dat gaat gewoon naar de buren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.