Huis, Tuin en Keuken

FruitMoeder
29-08-2025 om 08:42
Waarom blijft men A-merken kopen?
Ik was met mijn moeder boodschappen aan het doen en ze klaagt steeds over hoe duur alles is geworden. Dan kijk ik in haar karretje en zie allemaal blikjes groente van Hak en ik zeg dan dat als ze gewoon het huismerk koopt ze minstens 2 euro per blik kan besparen. Maar daar wilde ze niks van weten. Ik heb het maar gelaten zoals het is. Maar ik heb dan wel het gevoel dat als je zuinig wil leven en geld wil besparen, je die A-merken links kan laten liggen. Zijn er mensen hierop het form die kosten wat kost A-merken over het huismerk kopen. En wat is de gedachte hierachter? Want naar mijn mening is de smaak toch gewoon hetzelfde of in ieder geval de extra paar euro niet waard.

IMI-x2
04-09-2025 om 20:49
MamaE schreef op 04-09-2025 om 20:00:
Ik vind het eerlijk gezegd best raar en ook onbeleefd om aan mensen waar je op visite gaat te vragen of ze bepaalde merken in huis willen halen. Doen mensen dit echt en is dit normaal?
Dat is echt nog nooit in mijn hoofd opgekomen! Onbeleefd inderdaad.

Decembermamma
04-09-2025 om 21:56
IMI-x2 schreef op 04-09-2025 om 20:49:
[..]
Dat is echt nog nooit in mijn hoofd opgekomen! Onbeleefd inderdaad.
Hangt er dus vanaf. Mijn schoonmoeder vraag ik altijd welke zakjes oploskoffie ik in huis moet halen. Ze woont om de hoek maar komt misschien 3 keer per jaar langs, op verjaardagen dus. Wij drinken thuis geen koffie en de meeste mensen waar ik mee omga ook niet, dus geen koffiezet apparaat ofzo.

IMI-x2
04-09-2025 om 21:59
Decembermamma schreef op 04-09-2025 om 21:56:
[..]
Hangt er dus vanaf. Mijn schoonmoeder vraag ik altijd welke zakjes oploskoffie ik in huis moet halen. Ze woont om de hoek maar komt misschien 3 keer per jaar langs, op verjaardagen dus. Wij drinken thuis geen koffie en de meeste mensen waar ik mee omga ook niet, dus geen koffiezet apparaat ofzo.
Als je het zelf aan je gast vraagt, is het wat mij betreft wat anders. Dat heb ik ook al eens gedaan. Maar als gast eisen dat er op een feestje merk x geserveerd wordt, gaat mij te ver.

Decembermamma
04-09-2025 om 22:04
Dat vind ik ook. Hoewel ik soms wel vraag aan mensen om iets van ijsthee zonder prik te halen. Zoon mag op een feestje ook wel wat lekkers drinken en koolzuurhoudend vind hij nog steeds niets.

Valeria
05-09-2025 om 06:51
Decembermamma schreef op 04-09-2025 om 22:04:
Dat vind ik ook. Hoewel ik soms wel vraag aan mensen om iets van ijsthee zonder prik te halen. Zoon mag op een feestje ook wel wat lekkers drinken en koolzuurhoudend vind hij nog steeds niets.
Er zijn toch meestal genoeg andere dingen zonder prik?
En anders, tja, dan komt de feestvreugde maar door de taart of zo en drinkt hij water.

Decembermamma
05-09-2025 om 06:54
Valeria schreef op 05-09-2025 om 06:51:
[..]
Er zijn toch meestal genoeg andere dingen zonder prik?
En anders, tja, dan komt de feestvreugde maar door de taart of zo en drinkt hij water.
Dat is juist het punt, ik gun hem iets feestelijk. Hij eet geen taart en er is meestal inderdaad alleen water als je geen prik wilt.

Valeria
05-09-2025 om 07:57
Decembermamma schreef op 05-09-2025 om 06:54:
[..]
Dat is juist het punt, ik gun hem iets feestelijk. Hij eet geen taart en er is meestal inderdaad alleen water als je geen prik wilt.
Maar je wil dan wel dat iemand anders dan iets speciaals voor je koopt en dat wordt nou net raar gevonden als je te gast bent. 'Het is alleen feestelijk voor mijn kind als er ijsthee zonder prik is, dus kun je dat halen?' Het zou in ieder geval niet in MIJ opkomen.

MMcGonagall
05-09-2025 om 08:13
Valeria schreef op 05-09-2025 om 07:57:
[..]
Maar je wil dan wel dat iemand anders dan iets speciaals voor je koopt en dat wordt nou net raar gevonden als je te gast bent. 'Het is alleen feestelijk voor mijn kind als er ijsthee zonder prik is, dus kun je dat halen?' Het zou in ieder geval niet in MIJ opkomen.
Ik vraag er zelf naar als ik mensen uitnodig, dus dan hoop ik wel dat ze hun wensen doorgeven. Met name kinderen zijn vaak specifiek qua merk en soort. Prima. Meestal geef ik het restant mee als ze weer gaan, tenzij we het zelf drinken.

FruitMoeder
05-09-2025 om 08:50
Ligt er aan hoe close je bent met familie. Ik denk dat je directe gezin (ouders, kinderen, partner) rustig iets kunnen vragen om te kopen. Maar als de buurvrouw van oudtante Miep gaat eisen om bepaalde dingen kan ze lekker het huismerk krijgen.

MamaE
05-09-2025 om 09:34
Ja, mijn ouders die zorgen uit zichzelf wel dat ze iets in huis hebben wat hun kinderen en kleinkinderen lekker vinden. Ook omdat die regelmatig komen.
Ik vind vragen om 'iets van fris zonder prik' nog wat anders dan vragen om iets van een specifiek merk. Ik herken het ook niet dat kinderen daar veeleisend in zijn. Als ze bij vriendjes spelen, hebben die toch ook niet specifieke merken en producten in huis voor elk vriendje? Ik zou daar ook niet aan beginnen eerlijk gezegd.
Als je iets speciaal in huis haalt voor iemand, bijvoorbeeld die oploskoffie, dan zou ik ook wel vragen welke diegene lekker vindt. Wel bijzonder dat niemand in je omgeving koffie drinkt.