Huis, Tuin en Keuken

lottie
19-02-2009 om 13:03
Waarom moet je de nerf altijd uit het slablad verwijderen?
Ineens vroeg ik me af waarom je nerf altijd uit de slablaadjes moet verwijderen. Wie heeft daar een antwoord op?

maggietel
19-02-2009 om 13:11
Lottie
Volgens mij "moet" dat niet persé maar doen we dat omdat het lekkerder is zonder die harde stukken er in. Anders heb ik vroeger heel vaak vreselijk ongezonde sla gegeten, mijn moeder ging voor ons gezin van 8 personen niet de blaadjes één voor één plukken maar sneedt reepjes sla.

Johanna
19-02-2009 om 13:35
Niet gezond nee
De nitriet in sla zit voornamelijk in de nerven. Dat is één. Verder zou er in de nerven ook iets van "slaapverwekkende" stof zitten, maar wat dat precies is weet ik niet. Als ik tijd heb google ik wel even. Dat is dus twee.
En inderdaad is het beter om de sla te scheuren, dan te snijden, in verband met het verlies aan vitamine C. Door te snijden met een mes, gaat het oxideren en verlies je vitamines. Dus hoe kleiner je snijdt, hoe meer vitamines er verloren gaan. Mijn schoonmoeder snijdt de sla heel klein en zet het daarna in een bak water (zodat het niet verlept) en doet dat vér voordat het op tafel komt. Daar zit dus bijna niks meer aan vitamines in.
Johanna

Geerke
19-02-2009 om 13:40
Nerfjes eruit halen?!?!?.
De nerfjes eruit halen..... wat zonde, die zijn het lekkerst!!!
Zijn ze echt zo slecht? Ik heb mijn leven lang niet anders gedaan en ben kerngezond

Temet
19-02-2009 om 14:16
Nav johanna
Vziw zit in sla geen nitriet, maar nitraat (dat in grote hoeveelheden wellicht minder gezond is, maar daar zijn de meningen in voedingsland ook nogal over verdeeld).
Uit een stukje van Johannes van Dam begreep ik dat sla vroeger niet gesneden mocht worden omdat er toen nog geen roestvrijstalen messen werden gebruikt, en het ijzer van het mes reageerde met de sla, wat tot verkleuring van de sla leidde (om precies dezelfde reden mag je traditioneel ook aardappelen op je bord niet snijden). Dus het zou dan niets te maken hebben met vitamines. Ik vraag me ernstig af of er in sla überhaupt vitamine C zit, eigenlijk.
Merkwaardig genoeg gaan dit soort gebruiken bij ijsbergsla niet op, vziw, terwijl ook ijsbergslablad wel degelijk nerven heeft. Maar toen de ijsbergsla in NL zijn intrede deed had iedereen al roestvrijstalen messen.
Groeten,
Temet

Sharon*
19-02-2009 om 14:17
Temet
Volgens Katan zit in sla helemaal niks! Absoluut geen reden om het te eten, volgens hem. Nou ja, een reden kan zijn dat je het lekker vindt natuurlijk...

Temet
19-02-2009 om 17:14
'niets''
Ik vermoed dat met de kreet 'in sla zit niets'vooral gedoeld wordt op de vitamines in sla. Of eigenlijk dus het ontbreken van vitamines in sla. Dat er nitraat in sla zit ontkent ook Katan niet, vziw, wel is hij het oneens met het advies van het Voedingscentrum om sla of spinazie niet te combineren met vis (zie zijn site. da's mkatan.nl, geloof ik, en daar staan zijn Volkskrantbijdragen ook op)
Groeten,
Temet

Ellen Wouters
19-02-2009 om 18:03
Hoogleraar voedingsleer
Katan is hoogleraar voedingsleer aan de universiteit van Wageningen.
Aanzienlijk deskundiger en onafhankelijker dan het voedingscentrum, en ook niet te beroerd om toe te geven dat er veel nog onbekend is.
Wat de sla betreft: ik scheur meestal zoń beetje om de nerven heen, omdat ik ze niet lekker vind. Ik houd ook niet van ijsbergsla.
Groet, Ellen

margje van dijk
19-02-2009 om 19:28
Bijna goed, ellen
Katan was hoogleraar in Wageningen, maar hij is een paar jaar geleden verhuisd naar de VU.

Temet
20-02-2009 om 09:09
Katan
Katan is inderdaad hoogleraar (humane voeding, als ik het wel heb) aan de VU. Hij is regelmatig in de media te horen/lezen, schrijft en praat heel toegankelijk en is niet te beroerd om op wetenschappelijk verantwoorde wijze tegen heilige huisjes aan te schoppen. Een beetje Midas Dekkers, maar minder mopperig, zeg maar.
Altijd goed voor uitspraken in de categorie 'een broodje kroket is niet slechter dan een broodje kaas', 'ontbijten is heel goed, maar wetenschappelijk is niet aan te tonen dat het gezondheidsvoordelen biedt' en 'het Voedingscentrum moet eens ophouden mensen schrik aan te jagen over de combinatie vis en spinazie'. Hij is overigens verder in het al genoemde boekje best positief over het Voedingscentrum.
Verder is hij wel een voorstander van regelmatig bewegen, maar niet zozeer van sporten, wat mij enorm voor de man inneemt
Hij gooit overigens niet alles overhoop: zo vindt ook hij roomboter minder gezond dan de meeste surrogaatsmeersels. Maar dat noekje van hem is lezenswaardig, vind ik, en je leest het in 1-2 avonden wel uit want zulke zware kost is het niet.
Groeten,
Temet

Sharon*
20-02-2009 om 12:22
Katan's boek
Ik heb Katan's boek gelezen en sindsdien kijk ik heel anders naar groente en fruit. In heel veel schijnt vrijwel niks te zitten (en met niks bedoel ik inderdaad geen vitamines oid). Een appel kun je bijvoorbeeld net zo goed laten liggen als je iets wilt om je vitamine inname op peil te houden, waat daar aan vitamines in zit, schijnt verwaarloosbaar te zijn. Ik eet dus nu ook geen apples meer. Sinaasappels weer wel...
Overigens leef ik niet volgens zijn bevindingen, want ik zal nooit margarine op mijn brood smeren, maar gewoon roomboter. Maar interessant is zijn boek wel.

Holiday
20-02-2009 om 13:44
Banaan
En hoe zit dat met de banaan? Enige vitamines of andere voedingsstoffen van belang? Ik heb geen flauw idee maar heb altijd begrepen dat in een banaan ook "niks zit".
Dat plukken van slablaadjes doet mijn moeder nog steeds. Ik ben lui en koop alleen kant en klare sla in zakjes.

Temet
20-02-2009 om 13:56
Volgens katan
... beter een banaan dan een appel. In een appel zit, als ik me wel herinner, helemaal niets van enig belang (behalve wat vezel) en in een banaan zitten nog nuttige mineralen (vitaminen weet ik even niet, maar dat was geloof ik niet echt de moeite).
Groeten,
Temet

annemies
20-02-2009 om 13:58
Holiday
volgens mijn vader (voormalig groenteman) kun je, als je maar 1 soort voedsel tot je beschikking hebt, het het langst 'volhouden' op banaan. Daar zit veel in, en in redelijk goede verhoudingen.

Mathilde
20-02-2009 om 14:28
Kalium
In banaan zit redelijk wat kalium en verder fosfor, magnesium, selenium, ijzer en verschillende soorten vitaminen. De energie is opgeslagen in de vorm van de koolhydraat glucose (lees suiker). Je lichaam kan dat in een half uurtje omzetten in energie (ter vergelijking: met een stuk vlees duurt dat 8 tot 10 uur). Met dank aan www.C3.nl
Volgens mij kun je het ook prima volhouden op aardappelen en vette jus. Of op rauwe vis. Maar niet op enkel slablaadjes . Ik haal de nerven er trouwens alleen uit als ze erg groot en dik zijn, want dat vind ik niet zo prettig eten. En ik hou niet van ijsbergsla.
Mathilde

Yvon Meijer
20-02-2009 om 14:30
Overleven
Ik dacht altijd dat als je maar één soort voedsel had dat je het best kon overleven met het eten van avocado's..

Amarins
21-02-2009 om 00:38
Broodje blond
.... met sla en komkommer is een broodje gezond met dikke plakken kaas dan nu gedocumenteerd een broodje "blond" . Doet u mij maar een broodje kroket, dan!

Holiday
21-02-2009 om 15:42
Die banaan zeg..wie had dat gedacht
Ooo, het idee dat je nog beter een banaan dan een appel kunt eten! Tjeetje zeg weer wat geleerd. Nou er ligt hier inmiddels een lekkere tros banaantjes klaar!
Holiday