Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mar-ank

mar-ank

20-11-2009 om 14:48

Waarom ruikt mijn was niet fris?

Ja, ik geef het meteen toe; ik ben een huisvrouw van niks. Maar daar ben ik me van bewust, en dat kan me in de meeste gevallen niet zoveel schelen; ramen wassen doe ik bijna nooit, stofzuigen te weinig, en soms blijft de afwas wel eens een hele dag staan. Jammer dan, denk ik dan, mijn prioriteiten liggen ergens anders.
Maar de was wil ik graag goed doen. En dat lukt dus niet. Hoe ik het ook in de wasmachine stop (veel of weinig, met wat voor wasmiddel dan ook, met of zonder wasverzachter, heet of koud gewassen) het ruikt nooit fris! Zodra ik het deurtje open doe denk ik; bah. Eigenlijk ruikt het vaak frisser voor het de was in gaat dan daarna, en dat is toch niet de bedoeling.
En ik snap niet hoe het komt? Ik bedoel; wat kan je nou fout doen aan de was in de wasmachine stoppen (behalve dan verkeerde kleuren bij elkaar doen, maar daar gaat het hier niet om). Ik heb van de week de wasmachine eens leeg, op de hoogste temperatuur, met extra naspoelen gedraaid, met wasmiddel, wasverzachter en oxi-action erin. Maar de was die ik daarna heb gedraaid ruikt nog net zo als daarvoor.
En het is ook niet dat ik het er te lang in laat zitten. Meestal doe ik het er 's ochtends in, en dan hang ik het 's avonds op. Dat moet toch kunnen? Maar het ruikt alsof het er een week in heeft gestaan.
Kan het gewoon dat de machine te oud is geworden (ruim 9 jaar oud)? Ik weet het echt niet meer. Iemand een idee?!?!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Repeteervraag

Volgens mij komt deze vraag regelmatig terug, en is de oplossing: regelmatig een kookwas draaien met een lege trommel en een hand soda. En niet te veel wasmiddel gebruiken.

De muffe lucht wordt veroorzaakt door resten wasmiddel in de machine, als ik het wel heb.

Groeten,

Temet

Filter en rubber

schoonmaken. De rubberen manchet, waar wil nog snel eens wat derrie in gaan zitten. Bij ons zit vooraan de wasmachien ook nog een filter, met een draaidop ervoor, die je leeg kunt laten lopen *nadien weer water in de trommel gooien (zie de gebruiksaanwijzing van de machine)

Water wat ik daaruit liet lopen laatst meurde ook niet frisjes (understatement)

Dan nog die 95 graden was met soda, dan moet het toch lukken

Of of of...er mankeert wat aan jouw neus

Puck2

Puck2

20-11-2009 om 17:01

Vergeet ook het wasmiddelbakje niet

Aanvullend op bovenstaande tips: ook het wasmiddelenbakje er even uithalen en schoonmaken.

Jolanda123

Jolanda123

21-11-2009 om 00:33

Vetluis of wasluis

Dit kan te maken hebben met vetluis of wasluis.

door het wassen op lage temperaturen kunnen er zeep/huid/vet resten achterblijven.

Deze zorgen voor een iets vettige laag in de machine ( aan de buitenkant van de trommel)

Quote : Vetluis of wasluis zorgt voor een stinkende was, en wasgoed met bruine vlekjes en strepen. Dit komt door een combinatie van te veel (vloeibaar)wasmiddel en wassen op te lage temperaturen. Vetluis of Wasluis is een zeepbacterie die voor een grijzige drab zorgt aan de rand van de trommel en in de rubbers. Tevens kan was of vetluis ervoor zorgen dat je afvoerleidingen langzamerhand dichtslibben. De oplossing is heel simpel : Minder (vloeibaar) wasmiddel gebruiken, en een keer in de 2 tot 3 maanden een kookwas draaien of de machine leeg op 90 tot 95 graden te laten draaien met azijn of soda. Dit draait de vetluis bacterie de nek om, en je bent weer voor een poos van de ellende af."

Gequote van : http://www.deguldengulden.nl/2009/03/26/was-effectief-en-efficient-bespaar-tijd-en-geld/

Wat voor wasmiddel

... gebruik je? Poeder geeft een stuk minder snel kans op dit soort problemen dan vloeibaar wasmiddel.

Die 90 gradenwas eens in de zoveel tijd doe ik ook, maar dan niet met een lege machine, maar gewoon met de handdoeken en andere dingen erin die wel tegen zo'n temperatuur kunnen.

Margriet*

Margriet*

22-11-2009 om 21:18

Vergeet niet als je

het wasmiddelenbakje eruit haalt om te kijken wat er onder en achter zit. Toen ik vloeibaar wasmiddel gebruikte zat daar ook een aangekoekte zooi, heel vies. Nu met poeder heb ik er geen last meer van.

Iris

Iris

22-11-2009 om 23:07

Schimmel kan ook

Inderdaad, regelmatig de wasmachine goedschoonmaken helpt wel. Maar ik had schimmel in de wasmachine, toen ik drie weken geen wasmachine had gebruikt (vakantie)
Kookwas met soda doen, zonder was. En liever geen vloeibare wasmiddelen gebruiken, maar poeder en weinig gebruiken. Echt, je hebt niet zoveel wasmiddel nodig als de fabrikant aangeeft.

Starry Night

Starry Night

22-11-2009 om 23:30

Stomme vraag natuurlijk...

... maar ik ben echt een huisvrouw van de kouwe grond. Die soda, staat die gewoon tussen de wasmiddelen op het schap en heet 'Soda'...?

Bastet

Bastet

23-11-2009 om 07:28

Starry

Niet tussen wasmiddelen,maar tussen de schoonmaakmiddelen,en het zit meestal in een doorzichtig plastic pak.En ja,het heet:Soda!
Groetjes,bastet

Puck2

Puck2

23-11-2009 om 10:27

Of starry...

... het zit in een pak en dan heet het ook wel kristalsoda.

Ook

Ook te vinden bij het Kruidvat bij de schoonmaakspullen, dan heet het sodakristallen. Zit in een doorzichtige zak met groenige opdruk en er zitten dan wittige korrels in van een paar mm doorsnede.

Vic

Vic

23-11-2009 om 12:00

Te lang

Volgens mij ligt de was te lang in de machine als je hem 's morgens draait en 's avonds ophangt. Heb je al eens gecheckt hoe het ruikt direct na het wassen?

Puck2

Puck2

23-11-2009 om 12:46

Helemaal overheen gelezen vic

Goh, dankzij Vic lees ik nu pas dat je de was een hele dag in de wasmachine laat zitten. Dat lijkt me inderdaad niet de frisheid bevorderen en het lijkt me ook heerlijk broeien waardoor vetluis zich ook goed kan ontwikkelen. Heeft je wasmachine niet de mogelijkheid van startuitstel? Dan zet je hem 's morgens startklaar en zorgt ervoor dat je programma net afgelopen is op de tijd die jij wenst.

Starry Night

Starry Night

23-11-2009 om 12:48

Dank

Ik heb namelijk volgens mij in lichte mate last van hetzelfde euvel. Echt stinken doet de was niet, maar om nou te zeggen dat het geweldig ruikt, nee. Ik ga dus maar eens zo'n kookwas doen (ik was meestal op 40, soms op 60).

Wat ook nog kan

Je wasmachine niet dichtdoen als er geen was inzit. Dan kan het lekker uitdampen. Gr Suus

Hillary

Hillary

23-11-2009 om 17:58

Donkere was

Ik heb het vooral bij donkere was. Ik gebruik Robijn voor donkere was (vloebaar inderdaad) en ik heb meer mensen gehoord die dit hebben. Sportkleding is het ergst. Ik hang het nu echt meteen op, dus zelfs geen half uur laten zitten, dit scheelt wel enorm. Als de Robijn op is ga ik een ander merk proberen. Ik zal ook eens wassen op 90 graden. Overigens gaat ook vaak uit sportkleding de zweetlucht er niet uit.

Starry Night

Starry Night

23-11-2009 om 18:27

Spijkerbroeken

Ik heb het met spijkerbroeken. Wanneer ze droog zijn niks aan de hand, maar als ze uit de was komen: getverderrie!!! En als ze dan opdrogen niks meer aan de hand. Raar...

Puck2

Puck2

23-11-2009 om 22:19

Hillary, sportkleding

Ik kreeg van de sportschool in de nieuwsbrief de tip om sportkleding die blijft stinken op 60 graden te wassen. Ik heb het geprobeerd met een t-shirt dat maar op 40 graden mag en het is helemaal goed gegaan. Ziet er niet anders uit dan anders en de zweetlucht is idd weg. Ik had zoiets van: als het zo stinkt draag ik 'm toch niet meer dus ik kan het altijd proberen. Als het niet goed gaat dan kan ik 'm alsnog weggooien. Maar dat blijkt dus niet nodig, ik kan hem weer gewoon aan.

Donkere was

Om eerlijk te zijn, merk ik totaal geen verschil tussen gewone bontwasmiddelen en speciale zwartwasmiddelen. Wat ik wel merk, is dat die speciale duurder zijn

Hillary

Hillary

24-11-2009 om 11:03

Sportkleding

Bedankt voor de tip Puck, dat ga ik doen als het blijft stinken. Blijkbaar een algemeen voorkomend probleem dus met die sportkleding dat jullie sportschool het zelfs in de nieuwsbrief zet.

Pluk53

Pluk53

24-11-2009 om 11:16

Geluk of miele

nooit last van "vetluis" of stinkende was. Was nooit hoger dan 40graden. Gebruik nu al weer een aantal maanden azijn ipv wasverzachter, en dat scheelt wel een berg in (zwarte)schimmel-groei in en rond de zeepla ( en dus waarschijnlijk ook in de rest van de machine).
Met het wasprogramma maak je de was ( en de machine) lekker schoon, en dan, met de wasverzachter geef je de nog aanwezige bacteriën en schimmels een lekker hapje, waar ze op kunnen groeien tot de volgende wasbeurt.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-11-2009 om 21:54

Sportkleding aanvulling

Ik was tegenwoordig de sportkleding altijd helemaal apart, ook als ik dan maar een piepklein wasje heb. Sportkleding blijft inderdaad vaak stinken en geeft die zweetgeur dan ook lekker door aan de rest van je was.
En ja, heter wassen met iets meer zeep werkt goed. Ik doe er dan ook nog een scheut wasverzachter bij, Robijn ofzo, iets met een sterke geur. Als je dus ooit langs een voetballer loopt en bijna platgaat van de lentebloesemgeur: dat is vermoedelijk mijn ega.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

24-11-2009 om 23:25

Hahhahaha

Ik was 1-2 keer per wedstrijdseizoen de wedstrijdkleding van dochterlief, dat kan niet vaker (te teer, te kostbaar, te bewerkelijk). De laatste keer dacht ik: hoppetee! Ik gooit daar eens even een flinke scheut van het proefflaconnetje Roze Lenorrrrrr in. Ik gebruik nooit wasverzachter en waspoeder van Neutral, dus bij mij ruik je niks . Dan ís het misschien niet schoon, maar dan rúikt het in elk geval gewassen.
Nou, ze had de volgende wedstrijd de rest van het veld meteen op achterstand. Die gingen plat van de lucht als ze langskwam, hahhaha, de hele auto, alles meurde er naar. Wazzzzz leuk ))

Tirza

tonny

tonny

25-11-2009 om 00:16

Ja, vreselijk!

van dat spul waardoor je na drie dagen nog in een zojuist frisgewassen bed stapt. Zo overdadig onlogisch.

Nee, aan mij niet besteed, dat spul.

tonny

Puck2

"Dat lijkt me inderdaad niet de frisheid bevorderen en het lijkt me ook heerlijk broeien waardoor vetluis zich ook goed kan ontwikkelen."
Door dat broeien krijg je geen vetluis, dat is 'het weer' . Ook heel fijn (not), want dat gaat nooit meer uit je was.
Ik had het wel gelezen van dat lang laten liggen, maar er nog niet op gereageerd. Ik doe dat inderdaad ook nooit, haal de was altijd direct uit de machine en hang hem op. Een deel ligt wel eens een uurtje te wachten in de droger, op een volgende lading die er nog bij kan, maar langer zeker niet.
Verder inderdaad altijd poeder, nooit wasverzachter (door de droger worden mijn handdoeken zacht genoeg) en het deurtje van de machine staat altijd open als ik niet aan het wassen ben. Toen ik nog katten had, gingen die er altijd in liggen

Puck2

Puck2

25-11-2009 om 12:21

Mickey

Vetluis is een bacterie en bacteriën ontwikkelen zich ook vaak heel prima in een vochtige warme ruimte. Een wasmachine die net gedraaid heeft en dicht blijft zitten voor een aantal uren lijkt me daarom een walhalla voor vetluis. Het weer is een schimmel, die vind dezelfde omstandigheden erg prettig, dat klopt.

Bacterie?

Ik dacht dat het een aanslag was die bestaat uit zeepresten, vet, kalk en vuil e.d., geen bacterie.

Vaatwastablet

Hoe gek het ook klinkt : ik kreeg de tip een vaatwastablet in mijn (verder lege) trommel te gooien en dan de wasmachine zonder verdere wasmiddelen aan te zetten. In mijn geval hielp het !!

Martine

Ja. vaatwastablet

Dat is ook wat de servicemonteur adviseerde aan m'n vriendin, die had geen vaatwasser en kwam hier een paar tabletten vragen.
Helpt ook goed tegen strepen in het wasgoed, vanwege een machine die niet vaak of nooit kookwassen draait.

Gr. Yaniece

Niny

Niny

29-11-2009 om 20:00

Vaatwastablet en dan?

Martine en Yaniece,

Een vaatwastablet erin en op welke temperatuur moet je de machine dan aanzetten? Het zou wel eens kunnen helpen tegen de strepen in mijn was.

Bedankt!
Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.