Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moustache

Moustache

05-07-2013 om 11:53

Was sorteren

Ik sorteer mijn was heel erg precies (dus wit - donker - jeans - blauwe/groene - rode/roze - handdoeken - delicate stukken - ...) Maar naar ik in mijn omgeving hoor ben ik hiermee een uitstervend ras. Klopt dit?


Vic

Vic

05-07-2013 om 11:59

Nee hoor

Ik sorteer in beddengoed, handdoeken/doekjes, lichte bonte was, donkere bonte was en witte was. Toen mijn oudste klein was had ik vaak ook nog een compleet roze was. Het enige wat ik niet heb is handwas. Delicate stukken gaan in een waszakje bij de lichte bonte was, dat gaat altijd goed.

Tihama

Tihama

05-07-2013 om 12:47

Halfvolle trommel?

Het lijkt me dat je dan regelmatig met halfvolle trommels wast?

Vanwege milieu en stroom probeer ik halfvolle trommels te vermijden.

In principe sorteer ik wit-donker-rood

Afhankelijk van de volheid van de was, laat ik dan 'tussen'kleuren bij de ene of de andere landen.

Waarom sorteer je eigenlijk zo precies?

Tihama

neteret mut

neteret mut

05-07-2013 om 13:17

Soms

hangt er een beetje vanaf hoeveel was ik op dat moment heb. Als de meiden hun kamer net opgeruimd hebben dan ligt er een berg was, dan sorteer ik meer dan wanneer ik goed bij ben.

Knurf

Knurf

05-07-2013 om 13:21

Volle trommels

ik sorteer ook op: beddengoed (vaak met handdoeken/theedoeken, hogere temperatuur), wit, rood/roze, blauw/zwat/groen/bruin en dan heb ik nog een stapeltje 'handwas'dingetjes over. Als er nog niet genoeg witte was is voor een (bijna) volle trommel, dan wacht ik daar gewoon een week mee.

Jeans en donker

Dat kan toch wel samen?

Wit houd ik nauwkeurig apart. Verder gaan rood en rozeachtigen bij elkaar. Blauwachtigen ook. Heb zelden een wasteleurstelling. Nou ja, als ik de trommel niet zo goed heb nagekeken

mirreke

mirreke

05-07-2013 om 14:03

Hier ook

Op kleur, jeans, beddegoed, handdoeken en theedoeken.

Moustache

Moustache

05-07-2013 om 14:06

Tja..;

jeans en donker zouden ws wel samen kunnen, maar jeans wordt hier vaak op 60° gewassen (is meestal de buitenspeelkleding dus vaak met gras- en moddervlekken). Het is ook deels gewoonte. Verder heb ik veel was met 5 kinderen dus wassen met halfvolle trommels doe ik niet. Zodra ik ergens een volle lading van heb, wordt die gewassen. Voornaamste reden voor mij om zo te sorteren is toch om grauwe en kleurloze was te vermijden. Ik zie toch vaak dat gekleurde kleding een beetje een onbestemde kleur krijgt en dat wit grauw is/wordt.
Wit wordt hier altijd op 60° gewassen met voorwas, ondergoed en hoeslakens + kussenslopen meestal zelfs op 95°. Kids krijgen dan ook alleen maar saai, wit ondergoed Keukenhanddoeken en vaatdoekjes hou ik ook nog apart, en die gaan ook in de kookwas. Handdoeken en washandjes (allemaal blauw) worden op 60° gewassen, af en toe op 75°... Donker en bonte was worden hier op 40° gewassen, met of zonder voorwas, afhankelijk van de vuiltegraad. Als ik het zo opschrijf, klinkt het overdreven, maar ik heb zelden een wasteleurstelling en zo goed als nooit kleding waar de vlekken niet uitgaan.

P

P

05-07-2013 om 14:06

Apart....waarom zou je blauw/groen, een jeans en een donkere was hebben?

Ik sorteer op 60 graden dingen (gaan allemaal bij elkaar, nieuwe handdoeken ofzo was ik een paar keer met azijn tot ze niet meer afgeven) op fijne was (lichte kleuren, veel wit op 40 graden) en op donkere was (alle donkere kleding en jeans op 30 graden).

P

P

05-07-2013 om 14:08

Moustache

Ik heb ook eigenlijk nooit kleding waar de vlekken niet uitgaan maar boven de 60 kom ik nooit en Pman heeft vaak vieze spijkerbroeken die gewoon op 30 schoon worden.

Merel

Merel

05-07-2013 om 14:10

3 sorteringen

Wit - Lichtbont - Donkerbont.
De bonte was altijd op 40 graden, wordt over het algemeen prima schoon.
Wit op 60 graden en mijn witte dekbedovertrekken soms samen met de handdoeken op 95 graden (om de 2-3 weken)
Alleen nieuwe gekleurde dingen doe ik apart, en als dat dus een rode broek is, zoek ik er soms wat andere rode dingen bij om er maar eens een rood wasje van te maken, maar vaker dan 1 tot 2 keer doe ik dat niet, daarna gaat het gewoon bij bont. Doorgelopen kleuren heb ik al jaren niet meer gehad en als ik ze had was het meestal van een nieuw artikel, niet van al gewassen spul.

amk

amk

05-07-2013 om 14:58

Alles op 40

ik denk niet dat mijn wasmachine het aankan als ik na 7 jaar die knop nog probeer te veranderen.
nooit voorwas, geen wasverzachter. Geen eco-knop, vast programma van 55 minuten, denk ook dat die knop wel vastgeroest zit.

En dan wit, licht bont, donker bont. Liefst geen halve trommels maar met 1 volwassene en een kind komt er niet altijd een trommel helemaal vol als de garderobe wel helemaal leeg is.

Moustache

Moustache

05-07-2013 om 15:13

Even een verduidelijking: vier van de vijf kinderen zitten inmiddels op een uniformschool (donkerblauwe broek/jurk, donkerblauwe pull/vestje, lichtblauw gestreept blousje), dus na vijf schooldagen heb ik echt wel een machine vol donkere was. Ook nog eens 10-12 blousjes gemiddeld, die samen met andere bonte blauwe/groene was, voor een volle machine zorgen. Na schooltijd gaan ze meestal buitenspelen, waarvoor ze eerst uniform uittrekken. Dus na een week heb ik ook wel een machine met jeans verzameld..
Dus zo apart vind ik dat niet. En mijn kids zullen dan ontzettende smeerpoetsen zijn, want op 30° krijg ik jeans toch echt niet schoon..

Tink

Tink

05-07-2013 om 18:36

Kleuren

Ik sorteer wel op kleur. Stapeltje wit, stapeltje rood/oranje/felroze, stapeltje blauw/groen, stapeltje zwart/donkergrijs, stapeltje lichte kleuren (lichtblauw, lichtroze, beige, lichtgrijs, dat werk). En als ik dan op te kleine stapeltjes uitkom ga ik dingen combineren. Stel ik heb maar weinig rood, dan gooi ik daar de zwarte was bij. Of ik heb maar heel weinig wit, dan gooi ik dat bij de lichte kleuren.

Altijd volle trommels dus. Maar dat is met een gezin van 6 ook niet zo moeilijk voor elkaar te krijgen

Ik heb op deze manier een was of 4 per week. Wasverzachter gebruik ik nooit, en de handdoeken e.d. gaan altijd in de droger. Ik heb geen ruimte om dat allemaal op te hangen en zo worden ze ook nog lekker zacht.
Het meeste doe ik op 40 graden, en af en toe een heel hete was met alleen handdoeken, op 90 graden. Goed voor de machine, heb ik hier geleerd.

Elinde

Elinde

05-07-2013 om 20:22

Jeans

De spijkerbroeken verzamel ik tot één volle trommel. Ik heb toch het idee dat als ik de broeken bij andere was stop, die meer te lijden heeft door de dikkere, stuggere denim-stof. En met 4 of 5 broeken zit de trommel al vol.

lennest

lennest

05-07-2013 om 21:47

Was sorteren

Ik heb bewust wit ondergoed, witte handdoeken, witte lakens, witte theedoeken, keukendoeken: het kan allemaal bij elkaar. Het dekbedovertrek van ons bed is zo groot, dat deze alleen in de machine gaat, samen met de slopen. De dekbedden van de kinderen gaan samen in de was. De spijkerbroeken en donkere sokken spaar ik op tot ik een volle machine heb. Idem voor fijne was. Ik was nieuwe kleding altijd even op de hand om te kijken of het kleur afgeeft, nee? dan alles samen in de was. En anders: opsparen tot gelijksoortige was en bij een redelijk volle machine pas wassen.

Anneke

Anneke

05-07-2013 om 22:28

Hier ook hoor... en weinig halflege trommels

Eens per week was ik alle spijkerbroeken en dan heb ik een royale 7-kg-wastrommel vol. Jeansprogramma. Mocht ie niet vol zitten (bv bij dit korte broekenweer) dan gooi ik er zwarte handdoeken bij.

Ik heb zwarte handdoeken en mijn man draagt zwarte boxers. Dus twee volle wastrommels met zwarte was.

Daarnaast een (of twee) bontgekleurde was en een witte was. Omdat ik vaak een keer per week was en dan ook de beddengoedwas draai kan ik wel volle combi's maken. Beddengoed en felgekleurde handdoeken gaan hier dus afhankelijk van wel of geen ander wasgoed niet altijd op 60 graden. Rood/roze/blauw/felgroen etc gaat bij mij wel in een was.

Daarnaast heb ik nog een overhemdenwas (allemaal lichtblauw en soortgelijke overhemden, bloesjes, etc) en daar mik ik dan ook mijn beha's bij in. Meer delicate stukken heb ik niet...40 graden en ovehemdenprogramma.

En vaak draai ik in het weekend ook een was met alle vaatdoekjes en daar mik ik dan weer een kinderdekbedhoes etc bij in.

Dus dat sorteren ziet er een beetje vreemd bij mij uit. Ik was de meeste was op zaterdagdag-voetbaldag weg (ivm voetbaltenue met zwarte zweetsokken en trainingsbroek die na een half uurtje in een tas naar 'natte hond' ruikt, bemodderde witte broeken en een rood voetbalshirt). Je moet je dus een enorme stapel was voorstellen waar ik dingen uittrek, wascombi's maak die ik in de wasmachine mik.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-07-2013 om 22:58

Zes wasmanden

Ik heb zes Ikeabakken met een klep aan de voorkant. Een volle bak = een volle trommel. Ik heb rood/roze/paars/geel, wit, donkerblauw, lichtblauw/lichtgroen, grijs/beige en heet (handdoeken en lakens). In de praktijk was ik het spul van de lichtblauwe bak en de grijze bak vaak bij elkaar, zeker in de wintermaanden. Ik heb nog een klein teiltje staan voor nat spul, vroeger ging daar de kleding met een plasongelukje in. Als dat bij de gewone was gaat, gaat alles stinken en dat krijg ik er niet goed uit. Nu liggen daar vaatdoekjes te drogen tot ze in de was gaan.
Alles op 30 graden, behalve de handdoeken en het beddengoed.
Veel in de droger, al is de droogtoren ook dagelijks in gebruik en momenteel ook de lijn buiten. Ik heb een warmtepompdroger, daar sus ik mijn geweten mee .
Rosa van der Zanden

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2013 om 01:43

Heel erg

Ik sorteer op:
Donker gekleurde spijkerbroeken of andere stevige kleding als spijkerjacks. Daarbij passen ook grote badlakens en blauwe of grijze t-shirts
Hetzelfde geldt voor lichter gekleurde spijkerbroeken en andere stevige broeken.
Roze, oranje, rood, geel.
Witte was, al naar gelang mijn pet staat op 40 of 90 graden
Witte was, 30 graden
Bonte was, fijne stofjes of breisels op 30 graden.
Bonte was, wat op 40 graden gewassen kan worden.
Ik heb altijd vrij veel witte was. Vanwege de douchelakens, witte shirtjes, t-shirts en ondergoed.

Inweken in soda en wollen truien op de hand

Ik sorteer in de eerste plaats op temperatuur, in de tweede plaats enigszins op kleur: donker of licht. Donkere en gekleurde dingen gaan bij elkaar. Als het er tegen kan gaan ze op 60 graden en anders op 40 graden. Dingen die zeg maar 'levend' vies zijn (bacteriën, huidschilfers, uitwerpselen, zweetluchten, bloedresten enzovoorts) die niet heet gewassen kunnen worden week ik een nachtje voor in een emmer met sodawater. Dan komen ze daarna fris en geurloos uit de 40 gradenwas. Als ze wel tegen heet kunnen week ik meestal niet in en gaan ze in een 60 graden bonte was. Lichte en katoenen dingen, vaatdoekjes, handdoeken, beddengoed gaat samen op 60 graden en af en toe op 95 graden. Ik gebruik Neutral of Aldi poederwasmiddel, nooit vloeibaar. Zijn er eigenlijk meer mensen die dat nog doen, inweken in soda of biotex of zoiets?

Ik heb wel speciaal vloeibaar wolwasmiddel om wollen truien op de hand te wassen. Dat vind ik altijd een heel gedoe, vooral het drogen, gelukkig hoeft het niet vaak. Maar ik heb er een goede manier voor gevonden. Ik was de trui en spoel hem goed uit. Daarna knijp ik hem voorzichtig zo leeg mogelijk en leg hem daarna op een badlaken. Ik rol de trui stevig op het het badlaken. Daarna is het badlaken doorweekt en de trui druipt niet meer. Ik leg hem plat op een wasrek te drogen en het duurt dan nog wel een paar dagen voor hij zo droog is dat hij de kast weer in kan.

Jessica O

Jessica O

06-07-2013 om 10:45

Inweek enzo

Sorteer ook op kleur. Wit, donker en bont. Bont zijn de echt felle kleuren,als ik weet dat ze niet afgeven dan gaat het bij elkaar in (rood, geel groen enz). Donker vallen de spijkerbroeken ook onder. Wit gaan de hele lichte kleuren ook wel bij in als ik daar geen volle trommel mee kan maken.
Hier vaak wel 6 trommels per week.
En bij hele vieze was gaat het ook zeker in de week.

P

P

06-07-2013 om 11:57

Tja

Als je zoveel was hebt is er natuurlijk niets mis met scheiden! Als je met volle trommels kunt wassen zonder dat je moet wachten op schone kleren is het toch prima?

Tink

Tink

06-07-2013 om 17:14

Spijkerbroeken

Die gaan bij mij gewoon bij de stapel blauw/groen. Of bij zwart als het een zwarte is.
Ik sorteer niet op temperatuur. Ik kijk gewoon wat er in een bepaalde stapel zit en stem daar de temperatuur op af. Zitten er spullen bij die niet op 60 graden kunnen, dan wordt het een 40 graden was. 30 graden doe ik maar zelden, dat programma duurt op mijn machine bijna 2 uur, dat schiet niet op.
Beha's stop ik in een waszakje en doe ik bij de juiste kleur (meestal zwart).
Verder maakt mijn machine onderscheid tussen 'bonte was' en 'donkere kleuren'. Aangezien ik het verschil niet snap kies ik maar gewoon het kortste programma uit, en het wordt altijd schoon
Inweken doe ik alleen bij heel vreselijk vuile spullen of erg lastige (fruit e.d.) vlekken. Vorige week bijvoorbeeld een flinke bloedvlek in mijn witte vest, dat gaat dan een nacht in een emmer koud water met zout. Een spriets Dasty hier of daar wil ook nog wel eens helpen bij iets erg vuils trouwens, het is maar hoe mijn pet staat.
En verdachte dingen was ik op de hand. Net zolang tot ze niet meer afgeven. Kan soms lang duren trouwens, ik heb een fel blauwgroen shirtje dat na een halfjaar nog steeds niet klaar is met kleur afgeven. Azijn heeft niet geholpen.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2013 om 17:18

Hier....

Handdoeken en keukenspul gaat in de ene bak, de rest in de andere. En dat vooral omdat handdoeken enzo nog al eens vochtig zijn. Ik zie snel genoeg of ik een trommel vol heb van bepaalde kleuren of temperaturen.

Elinde

Elinde

06-07-2013 om 19:26

Waar staan de wasmanden?

Waar laten jullie al die wasmanden dan? Ik heb 1 wasmand
in de badkamer staan en voor meer manden is geen ruimte.
Ik zou wel een mand op zolder kunnen zetten, maar ik
denk dat er daar maar weinig was in zal belanden.
Dat lukt met de mand in de badkamer al amper.

Knurf

Knurf

06-07-2013 om 19:54

Elinde

ik heb twee wasmanden, in elke slaapkamer eentje. Op zaterdagochtend worden de bedden verschoond en alle handdoeken en theedoeken uit het huis verzameld. Ik verdeel de was dan, die komt in stapeltjes op de grond van mijn slaapkamer te liggen. En dan begint Het Wassen. Aan het einde van de zaterdag is de slaapkamervloer leeg, en hangt de zolder vol.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-07-2013 om 20:12

Tjonge

Wat een gedoe, die was. Ik heb 2 stapels. Lichte en donkere was. Handdoeken en theedoeken was ik gewoon mee met de was die ik op dat moment draai. Ik was alles op 30 graden, kort programma. Bij erge vlekken spuit ik met Ariel vlekkenspray, dat vind ik absoluut zijn geld waard. Wasmiddel is altijd hetgeen wat in de aanbieding is, volgens mij doet het allemaal hetzelfde.
Alleen het beddengoed gaat op 60, lang programma.
Ik heb hier ook genoeg echt vieze kleding, maar het is nog nooit nodig geweest om iets voor te weken.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-07-2013 om 20:13

O en

kleding die op de hand gewassen moet worden koop ik niet

Yaron

Yaron

06-07-2013 om 21:46

Hier

Ik sorteer op: handdoeken/ondergoed, wit, lichte kleuren, jeans/donkerblauw/grijs/zwart, felroze/rood/oranje, aquablauw/groen/geel en sportkleren. Alle kleuren/wassen ongeveer 1 keer per week, de trommel vol of bijna vol. Jeans af en toe vaker en handdoeken twee tot drie keer per week.

bibi63

bibi63

06-07-2013 om 21:54

Poe, een hele zaterdag wassen...

Ik moet er toch niet aan denken. Daar heb ik geen planning voor. Nee, de was gaat tussendoor en wát ik was is afhankelijk van wat er het meest in de mand zit of nodig is. 1 mand dus in de badkamer. Daar gaat alleen vuile kleding in. Beddengoed haal ik af op het moment dat ik dat wil wassen, dus gaat direct de machine in. Idem handdoeken. En met de handdoeken en/of beddengoed was gaan ook de keukendoeken/vaatdoeken enz. direct mee. Die was komt dus niet in de mand, maar gaat direct de machine in. Geen planning. Dat was ik overigens allemaal op 60 graden. Handdoeken/vaatdoeken soms op 90 graden, maar dan zonder beddengoed. Wbt de overige was: afhankelijk van wat er het meest in de mand zit, 3 categorien: wit, bond, donker. In principe alles op 30gr.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2013 om 00:55

Drie wasmanden

Sinds een tijdje hebben mijn dochters een eigen wasmand in hun kamer. Dus met die wasmanden en de mand in de badkamer, hebben we 3 wasmanden. De was sorteer ik pas als ik een kleur heb uitgekozen om te wassen. Ik zit er wel eens over na te denken om meer wasmanden te kopen, zodat we het gelijk per mand op kleur kunnen sorteren, maar ik vraag me af of dat echt werkt. Ik ken al een huisgenoot die geen kaas gegeten heeft van al dat gesorteer. Was is was tenslotte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.