Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

29-09-2009 om 16:28

Wasbol kwijt

Hoi,

Ben mijn wasbol kwijt... Kan ik het wasmiddel ook gewoon in de machine doen, zonder bol? Gewoon op de was?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

29-09-2009 om 16:55

Nee niet zo op de was

Dat zou ik persoonlijk niet doen.
Ik heb het ook wel eens dat ik vloeibaar wasmiddel wil gebruiken en dan mijn wasbol nergens kan vinden. Meestal pak ik dan een ander klein plastic bakje (tupperware oid) en doe het daarin. Ik heb ooit ook wel eens een klein zuigflesje gebruikt.
Maar zo op de was gieten zou ik niet snel doen. Dan nog eerder in het wasmiddelbakje, die zet ik dan op een heel klein kiertje open giet het wasmiddel erin en duw hem ook gelijk weer dicht.

Linda99

Linda99

29-09-2009 om 16:56

Ehhh

Gewoon in het wasmiddel laatje? Daar is het immers voor Hier gebruik ik de bol alleen maar om te doseren en dan giet ik het in het laatje.

Siena

Siena

29-09-2009 om 17:14

Wat ik doe

en dat kan met poeder en vloeibaar, ik giet het wasmiddel in het laadje (gewoon helemaal opendoen ) en dan giet ik er een paar bekers water achteraan tot het weg is. Het blijft dan niet half in het laadje kleven zodat het spoelwater ook nog weer eens wasmiddel mee naar binnen neemt. Wel gelijk daarna laadje dicht en machine aanzetten, en dan spoelt het laadje ook nog eens extra door.
Mijn wasmachine staat in de badkamer dus wastafel en tandenborstelbeker staan ernaast. Ik was met poeder, ik houd niet van vloeibaar.

amk

amk

29-09-2009 om 17:39

Sienna

Als er na de eerste beurt nog zeep in het bakje zit probeer je te veel zeep te gebruiken.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-09-2009 om 19:08

Dop

Voor vloeibaar wasmiddel gebruik ik de flesdoppen. Liefst twee doppen, die zet ik dan boven op de was. Slaat vast nergens op, maar het werkt al jaren prima. Overigens heb ik nou nooit flessen met zo'n bol, er staat altijd een nummer op waar je naar kunt mailen ofzo, en dat is me dan weer teveel werk. Vandaar de wasmiddelflesdoppen.

Roos Vicee

Roos Vicee

29-09-2009 om 19:24

Yta wat een idee!

Tjonge, zo simpel! En dan ga ik op zoek naar een geschik tupperwarebakje.... hoe dom kun je zijn!
Vloeibaar in het wasmiddellaatje vind ik eigenlijk geen optie. Daarom dat ik het laatje ook altijd op een klein kiertje zet en gelijk dichtdoe. Als je vloeibaar in een open la doet loopt het gelijk uit het laatje. Doe je het laatje weer dicht dan zit het eronder waar geen water bijkomt.
Verder is het me al eens opgevallen dat als ik poeder in het laatje doe en ik zet mijn machine aan, dat na de eerste keer dat er water in de machine gestroomd is, de poeder er nog net zo inzit als dat ik het erin heb gedaan. MAW volgens mij komt het eerste water als spoelwater binnen, dus langs een andere bakje (in het laatje) dan het wasmiddelbakje. Dat is volgens mij niet voor niets. Eerst moet het wasgoed wat nat worden voordat er wasmiddel op komt. Doe je dus het vloeibare wasmiddel in het laatje, dan is dat het eerste dat op je wasgoed komt en kun je het volgens mij net zo goed direct op je wasgoed gooien (wat dus niet goed is).
Maar goed, men zegt dat ik niet spoor als het om was gaat, dus ik zal ook hierin wel niet normaal zijn :S

Guinevere

Guinevere

29-09-2009 om 19:58

Waarom niet?

Waarom zou je het wasmiddel niet zo op het wasgoed kunnen kieperen? Zodra de trommel één keer draait is een wasbol ook leeggekieperd op je was. Volgens mij is zo'n bol alleen maar uitgevonden omdat het gewoon niet praktisch is om met zo'n fles in een volle trommel wasgoed te hangen, en het doseert dan ook niet prettig.

Roos Vicee

Roos Vicee

29-09-2009 om 20:16

Fles en bol

Als de trommel een keer draait zit er al wel een hele ladig water in dat zich dan gelijk mengt met het wasmiddel. Als je het zo op je was kiepert niet.
En op de fles zit een dop die je kunt gebruiken (en vaak ook als doseerdop gebruikt wordt). Je hoeft dus niet perse met de hele fles in een volle trommel. Denk niet dat dat de reden is van een wasbol. Trouwens, waarom is die wasbol ook echt bol? Volgens mij ook omdat het wasmiddel er dan geleidelijk uitloopt ipv ineens alles tegelijk.

liora

liora

29-09-2009 om 21:09

Gevonden

Tjonge, wat een reacties!! Dank allemaal.

Wat bleek? ik had de bol er al ingestopt.... beetje overefficient, of vergeetachtig, tis maar hoe je het bekijkt.

Liora (die volgende keer zeker een fles met wasbol koopt)

Siena

Siena

30-09-2009 om 07:53

Dat valt wel mee amk

ik gebruik vrij weinig poeder. Maar mijn wasmachine spoelt niet goed langs alle randen van het wasmiddelbakje en slaat hier en daar een spoortje over. Met vloeibaar wasmiddel zul je dat niet zo merken maar met poeder zie je dat. Ik vind mijn manier prettig omdat het poeder niet direct op de was komt zoals met los erin strooien of een wasbol maar met het water mee stroomt en toch het bakje schoon houdt.
Wat is eigenlijk de reden van de wasbollers om het niet in het wasmiddelbakje te doen zoals de wasmachinefabrikant het heeft bedoeld maar alternatieven daarvoor te zoeken?

amk

amk

30-09-2009 om 08:57

Omdat

althans 1 van de redenen is dat het wasmiddelbakje bedoeld is voor poeder en wasbollen voor vloeistoffen.

puur wasmiddel is een bijtende stof, eigenlijk moet je het met handschoenen hanteren (zowel poeder als vloeistof) Die wil je dus niet onverdund op je wasgoed hebben liggen want het kan de kleur aantasten.

Bij het doorspoelen van een bakje wordt het water via routes geleid. Daarom kun je ook wasverzachter in het bakje doen, dat wordt pas bij de laatste spoelbeurt toegevoegd. Het werkt namelijk niet als er nog zeepresten in het wasgoed zitten.

In eerste instantie zal een wasmachine het water langs het zeep leiden zodat er al wat water in de trommel is om het op te lossen. Pas bij de 2e portie water of na een aantal seconden zal het zeepbakje benut worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2009 om 10:54

In het bakje

Ik heb eens een fles omo klein en krachtig gekregen, en daar stond op dat het zowel in een wasbol als in het wasmiddelbakje mag. Toen ik laatst een fles had en geen wasbol heb ik het om die reden dan ook gewoon in het bakje gedaan.

Guinevere

Guinevere

30-09-2009 om 21:06

Aha

Ooooh! Bedankt, weer iets geleerd! Gelukkig heb ik een héle verzameling wasbolletjes liggen. Het eerste wat ik trouwens doe als de was heeft gedraaid is de wasbol weer terug leggen op zijn plek.

Puck2

Puck2

01-10-2009 om 09:42

Aanvullend op amk

Wanneer je vloeibaar wasmiddel gebruikt in combinatie met je tijdklok dan heeft het wasbolletje ook zijn nut. Vloeibare onverdunde wasmiddel loopt anders na toevoegen in het bakje op je was om daar vervolgens lekker een paar uur in te weken en uit te bijten. In een bolletje blijft het zitten tot de wasmachine daadwerkelijk gaat draaien.

Ilva

Ilva

05-10-2009 om 10:21

Liora, gratis wasbol

Liora,

Als je naar de site van ariel gaat kan je daar gratis een wasbol bestellen. Kost niets en je hebt er 1 extra. Ik ben er ook altijd wel 1 kwijt, ik heb er dus 3 in huis.

Je hoeft nieteens met ariel te wassen om een wasbol te krijgen, aardig toch?

Ayanna

Ayanna

05-10-2009 om 23:11

Ilva

Help mij eens op weg. Ik vind het niet op de site van Ariel. Geen wasbolletje te vinden....

Ayanna

Ayanna

06-10-2009 om 22:23

Bolletje

Heb hem net besteld via de site, waarvoor mijn dank Ilva.
Pandia: mocht ie om wat voor reden dan ook niet verzonden worden cq. aankomen, dan weet ik je te vinden!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.