Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stickertje

Stickertje

24-12-2019 om 18:07

Wat eet je op kerstavond?


Echt niet te zwaar

Want ik zing in een kerkkoor en als eten dan in de weg zit, kan ik niet lekker ademhalen: salade met gebakken aardappeltjes, notenburgertje en cranberry-appelmoes met kwark als toetje.

En wat eten jullie vandaag?
Zometeen ga ik beginnen met een adukibonen-cake! Is eigenlijk bedoeld als cake bij de koffie, maar laat je de suiker weg, is het met een fruitsalade favoriet avondeten hier! Het kost wel wat voorbereiding en dat is leuk om te doen op eerste kerstdag. En als toetje zelfgemaakte tiramisu.

Bosbes

Bosbes

25-12-2019 om 12:47

vandaag met 1e kerstdagen, menu:

Vandaag ga ik naar mijn ouders en we hebben de gerechten verdeeld.

Voorgerecht (door mijn man):
- Faux gras (uit het Volkskrantblaadje van een tijdje geleden, tot nu toe mislukt daar alles uit, grmbl!!) - dit is overigens wel vegetarisch

Hoofdgerechten:
- eend (een niet te groot gerecht, één van de zes eters eet sowieso vegetarisch en drie eten liever niet veel vlees). Dit maken mijn ouders. Ze zullen nog wel meer maken, vast iets aardappel-achtigs?
- Bulgur met tomaat, aubergine en citroenyoghurt (mijn man maakt dit, recept uit Ottolenghi's kookboek Simpel)
- Hele gesmoorde andijvie met miso en knoflook (uit Volkskrantblaadje, mijn kinderen -oudere pubers, wel weinig kookervaring, gaan dit nog maken)

Dessert:
- Pavlova-kerstkrans met kaneel-whisky-custard (uit Volkskrantblaadje, de custard is mislukt, door mij gemaakt. Ik kook niet vaak, zo wel dan vaak een taart of baksel, maar ben er normaal/goed in. Recept is gewoon niet correct)

Emmawee

Emmawee

25-12-2019 om 12:51

Wij vieren geen Kerst

Echt. Geen boom, geen kaarsjes, versiering, kaarten, kerstontbijt, niks. Maar we gourmetten wel. Gewoon omdat we dat lollig vinden en er anders nooit tijd voor hebben.

toetje

Het was een gevarieerd buffet, iedereen had wat meegenomen waaronder een paar heerlijke vega voedseldingen met spinazie in deeg en notengehakt en loempia's, rijst. Maar ook kip en rollades.
Dochter maakte een lekker en mooi toetje van ijs met appelroosjes in deeg en slagroom.
Zoon had er een heerlijke witte wijn bij geregeld. Ooit, een tijd geleden uit Berlijn meegenomen.
En ja, inderdaad, ik mis het dat ik, of mijn ouders, met Kerst verplichtingen hadden die je Kerst wel stuurden.
Het beetje spirituele aansturing kwam alleen nog van het kunstwerk van Banksy. Daarop volgde een discussie hoe die kunstenaar zijn geld verdient en voorkomt dat anderen met de winst weglopen. Alsof het daarom gaat.

Bosbes

Bosbes

25-12-2019 om 13:02

p.s. Volkskrantblaadje, hier is het:

De recepten staan hier:

https://www.volkskrant.nl/eten-en-drinken/het-grote-volkskrant-magazine-kerstmenu-van-2019~ba2ebe5a/

Mijn man (die dagelijks kookt, en goed ook) zou (o.a.) de vijgentaart maken als voorgerecht. Dat heeft hij twee keer van tevoren geprobeerd. Eerste keer: veel te nat, werd een pap op je bord. Wel heel lekker, maar zag er niet uit. Nog maar eens proberen, zijn best gedaan om het minder nat te maken, maar was weer pap.
Recept geschrapt.

Wie kookt dit menu ook, of een deel, en heeft ook mindere ervaringen tot nu toe?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-12-2019 om 13:43

Mac😁

Wij zijn de afgelopen weken al ondergedompeld in de kerstsfeer. Komt door jongste. Hij heeft in Christmas Carrol van Dickens gespeeld en zingt in het kerkkoor. Daar ging een hoop voorbereiden en repeteren aan vooraf. Op de 23e was hij ook nog jarig, dus ook de familie al over de vloer gehad.
Gisteravond hebben we deze drukke periode afgesloten met de Herdertjesviering.

Vandaag sliep iedereen uit, doet wat voor zichzelf, we gaan zo een lekkere wandeling ergens maken en daarna gaan we naar de Mac😁

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-12-2019 om 13:50

Net bedacht

Ik heb net bedacht dat ik volgend jaar de familie meeneem naar Van der Valk of zo. Ik sta twee dagen te ploeteren in de keuken, en het gretigst aftrek vinden altijd de patat en de kip. In plaats van twee dagen koken, en het huis aan kant brengen, kan ik dus beter twee dagen netflixen, en dan even drie uurtjes opa en oma ophalen, patat, kip en appelmoes met een kers bij Van der Valk, en dan weer relax.
Goed plan!

40er

40er

25-12-2019 om 14:06

Op de koffie

Ouders net op de koffie gehad. Met taart en daarna wat drinken met een paar hapjes. Straks met zijn drieën aan de gourmet en verder helemaal niks. Heerlijk!

zebra

zebra

25-12-2019 om 14:07

gisteren

friet met witlof en varkenshaas. Vandaag niks bijzonders en morgen lunch met 2 soorten verse soep en van alles erbij.

bieb63

bieb63

25-12-2019 om 14:34

de avond voor kerst

is voor mij bij uitstek een avond om vooral 'normaal' te eten (net zoals de dag na kerst). Dus liefst een, makkelijk/snel te bereiden, enigszins gezonde, niet te zware maaltijd.

Emmawee (ot)

Hebben jullie geen zin in kerst of heeft het een speciale reden? Ik heb er niet zoveel mee maar de kinderen vinden een boom altijd wel gezellig.

Grr

Vandaag voor drie personen gekookt. Grr. Dat is lastig want je wilt het iedereen naar zijn zin maken. Dus als één van de drie toch geen vis lust, gekozen voor twee uiteenlopende gerechten, die gedragen zijn op dezelfde basis van luiguine.
Met diverse kleine voorgerechten om evt. missers op te vangen. In totaal 2 uur in keuken en met een half uur naar binnen! Maar het was ondanks wat missers, wel lekker en leerzaam voor volgend jaar.

Eerste gang: ossestaartsoep uit zak. Volgende keer haal ik tijdens opwarmen de bleekselderij eruit. Nu werd die groente op het onderbond gelegd, grr
Tweede gang: salade van babyspinazie met pijnboompitten, spekjes, kaas tomaatje en een picolientje als extra. De kritische antisalade-eter kreeg alleen een picolientje.
Derde gang; gefrituurde inktvisring met citroen en/ of ravigottesaus. Daar was de antisaladeeter weer blij mee.
Vierde gang en tevens Hoofdgerecht; luiguine en schaal gegrilde aubergine, paprika en uien. Te combineren met kipfilet uit braadzak en tomatenbasilicumsaus aangevuld met wat restant spekjes van de salade of de gemarineerde gegrilde zeebaars met pepersaus.

Ik heb nog nooit zeebaars gegeten. De combi met pepersaus, luiguine en de gegrilde groente was heerlijk.
Omdat ik gekookt had, gingen de anderen, als dank, de tafel afruimen.

N a het uitbuiten nog wat ijs toe.

Maar het blijft lastig, want te veel leftovers als gevolg.

Leftovers

Ja maar Flanagan. Die kun je de dag erna mooi opmaken, over de dag verspreid. Dat doen wij vandaag. Er wordt niet gekookt en het is de hele dag 'grazen' en zien wat er nog over is. Heerlijk. Ik heb de hachee met rode kool naar morgen verplaatst.

Makkelijk

Met kerstavond eten we meestal iets simpels. We gaan ook naar de kerk dus ik wil ook liever geen uren in de keuken staan. Mijn man kookt al met de kerstdagen dus ik neem meestal kerstavond voor rekening omdat hij al bezig is met de voorbereidingen voor de kerstdagen (hij houdt erg van koken.) Gisteren hebben we boerenkool gegeten. Dat is verder geen traditie maar dat kwam zo uit. Zo op tafel en voedzaam. Toen we terugkwamen van de kerk hebben we nog warme chocolademelk gedronken en kerststol gegeten.

Vandaag met de omas erbij

Elk jaar halen we ze op voor t eten en brengen ze erna weer terug.

“Gewoon” iets uitgebreider lekker warm met mini carpaccio en gerookte zalm in kleine glaasjes opgemaakt. Echt klein omdat ze weinig eten maar wel kunnen proeven. 1 hapje ...op.
Daarna kiprollade met champignon en boontjes eromheen.
beenham en wat wedges. Spruitjes geroerbakt met spekjes en ui.
Oma had stoofperen bij.
Als toetje hebben we proefkonijn gespeeld voor de panna cotta met blauwe bessen en frambozensaus. En soort tiramisu met caramel en frambozen.Goedgekeurd hahhahah.

Morgen naar zwager en dan proeft de rest de toetjes
😉

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2019 om 22:02

Nou, nou ...

Dit draadje draagt wel bij aan mijn culinaire vocabulaire. Niet dat dat nodig is; want sinds jaar en dag dien ik als proefkonijn voor mijn dochter. En van 'back to basics' wil zij niet horen.

Rode krullenbol

Pirata

Pirata

25-12-2019 om 22:02

Leftovers

Ach, ik had mijn man gevraagd alles in te pakken voor het diner (onze bijdrage aan het menu elders).
Komen we daar na een uur rijden, zegt ie; heb jij de vis meegenomen? Kortom, wij eten morgen vis. 🙄

Pastor

Pastor

25-12-2019 om 22:09

Op Eerste Kerstdag eten we:

Mosselen! Lekker makkelijk na al het werk en iedereen hier thuis vindt het heerlijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2019 om 22:28

Mosselen!

Ik vrees de dag dat ik dat kostje hier krijg voorgeschoteld. Toch maar eens wat vaker de Bijbel aanhalen en op bezwerende toon de volgende slagzin citeren: "Gij zult uit de zee niet eten wat zonder schubben is en zonder vinnen!"

Rode krullenbol

Pastor

Pastor

25-12-2019 om 22:32

Hahahaha

Rode Krullenbol, we eten niet Koosjer hè....verre van dat.

Wendelmoed

Wendelmoed

26-12-2019 om 00:11

Prak van gisteren

Wij aten op kerstavond (dus gisteravond) de overgebleven prak van maandagavond, koolraapstamppot met rookworst en kaas. En vanavond, eerste kerstdag aten we lasagnerolletjes. Nog redelijk informeel met het gezin, morgen komt er ook bezoek eten. Dus dan wordt het nog wat uitgebreider.

Emmawee

Emmawee

27-12-2019 om 08:32

Hahaha Pirata

En...? Werd de vis op Eerste Kerstdag erg gemist?

Door omstandigheden heb ik mijn man achtergelaten bij mijn familie en was ik zelf niet bij de uitgebreide kerstlunch aanwezig. De 5 kaasjes die ik in een apart koeltasje had meegenomen zijn door hem weer onaangetast mee naar huis genomen. Niemand had ze gemist.

Emmawee

Emmawee

27-12-2019 om 08:50

Alkes (o.t.)

Ik kan misschien nog wel eens een heel uitgebreid antwoord geven over hoe dat zo gekomen is, maar de korte versie is dat we gewoon niks met Kerst hebben.

Ik heb een jaar of 6 geleden (de kinderen waren 7 en 10) nog een kerstboom in huis gehaald. Toen heb ik ze gezegd dat ik dat voortaan alleen doe, als zij erom vragen en als we de boom dan gezellig samen gaan halen. Het was de laatste boom. Ze geven er niet om.

Op mijn werk wordt Kerst gevierd (met ouderen) en op de scholen ook. Mijn jongste zingt in een koor, dus we hebben altijd wel een kerstconcert. Dat vind ik allemaal mooi. De waarde van Kerst is voor mij dat we middenin de week met ons vieren thuis zijn. Dat is fijn. Daar hoeven geen kaarsjes of bomen bij.

We slapen uit, doen in alle rust wat boodschappen en we gourmetten. Ik maak dan meestal ook meteen een lasagne en nog een hartig baksel voor het lunchbuffet op Tweede Kerstdag bij mijn vader.

Anemone

Anemone

27-12-2019 om 10:46

Emmawee

Zo te lezen vieren jullie uitgebreider kerst dan menig ander. Je zet er alleen geen kerstboom bij

Flavia

Flavia

27-12-2019 om 10:55

simpel, iets minder simpel en nog simpeler

kerstavond heb ik een zak van Iglo open getrokken, want de hele dag gewerkt en niet helemaal fit.

1e kerstdag met een extra dosis ibuprofen naar mijn moeder die van anders eten dan ze gewend is in een autisme-paniek-situatie kan raken dus dat beperkt de mogelijkheden. vooraf gerookte vis, 2e voorgerecht gebakken gamba's die ik verkocht als uitgeschoten garnalen, hoofdgerecht: aardappelpuree, doperwtjes/worteltjes en kipfilet met mango en brie. Vanillevla met suikerlaagje (creme brulee) als toetje en thee met lekkere dingen als afsluiter.

2e kerstdag heb ik lekker in mijn bed gelegen, 3 plakjes tulband (geen kerststol) en wat mandarijntjes dat was alles.

Vandaag mag ik uit eten want de keuken van de stayokay is dicht wegens te weinig belangstelling. Een pizza kon wel maar daar heeft dochter geen trek in dus gaan we naar de Griek, morgen eten we spagetti bij mijn schoonouders, zondag nog geen idee, ik hoop dat de keuken bij de stayokay open is.
Maandag trek ik wel wat uit de vriezer,
dinsdag eten we een vegetarische schotel bij vrienden
woensdag: traditioneel oliebollen tot we ze echt niet meer kunnen zien. Altijd erg gezellig in de trein
donderdag: gourmetten, ik heb tenslotte zo'n ding gekocht bij de kringloop
vrijdag: pasta na de training
zaterdag: geen idee, hangt van de toernooi planning af
zondag: zie zaterdag
maandag: thank god het is maandag en het gewone leven begint weer. Kerst en oud/nieuw hopelijk overleefd.

Pirata

Pirata

27-12-2019 om 10:58

Emmawee

De mensen waar we heen gingen hadden zoveel borrelhapjes, dat niemand meer honger had toen we aan tafel gingen. Zelfs het vlees kwam niet op.

En wij hadden gisteravond dus vis ipv maaltijdsoep. 😊🐟

Stickertje

Stickertje

27-12-2019 om 11:02

Inmiddels is de kerst voorbij

Dit draadje lezend is gewoon eten op kerstavond toch niet zo heel gek.
Achteraf was het ook wel een goede keus om gewoon te eten. Eerste kerstdag was teveel, te zwaar, te dicht op elkaar. We kwamen echt ploffend thuis.
Weet niet hoe schoonzus het bedacht had maar zelf zou ik andere keuzes maken. Een warme lunch is prima te doen als het lichte gerechten zijn is 3 gangen echt geen bezwaar en dan kan koffie met een chocolaatje er echt nog wel bij.
Nu was er koffie met chipolata taart, een flink stuk.
Als het volgend jaar weer lunchen wordt ga ik op kerstavond weer voor de gewone kost.
Bovendien probeer ik dan bij de pubers de gourmet traditie van eerste kerstdag uit hun kop te praten. We hebben eerste kerstdag wat geïmproviseerd in de avond, gisteren na lunchen met mijn familie toch maar het gourmetstel op tafel gezet.
De traditionele appeltaart die nog lang niet op is serveer ik straks wel aan de mannen die de nieuwe kast komen leveren en monteren.

Emmawee

Emmawee

27-12-2019 om 18:32

Haha Anemone

Precies dat...
...én we sturen geen kerstkaarten en doen geen kerstkadootjes, draaien geen kerstmuziek, kijken geen kerstfilm, eten geen kerstbrood of kerstkransjes.

Maar we hebben weer het prima naar ons zin gehad.

En vandaag

Heerlijk gewoon warm eten,hahha. Boontjes enaardappelpuree met nog een stukje kiprollade van kerst of een slavink ....die laatste is voorkeur van zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.