Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fruitella

Fruitella

13-12-2015 om 12:34

Wat eten we met kerst?

Ik zoek naar inspiratie voor het kerstmaal/lunch.

Wij beginnen als een late lunch en gaan door (met pauzes voor spelletjes etc) tot in de vroege namiddag. 's Avonds eten we dan nog een klein (koud) hapje. Lamsbout uit de oven is definitief afgeschoten door het gezin. Tweede kerstdag doen we meestal iets voor de kinderen als we niet bij familie zijn.

Dus, wat eten jullie met kerst?


Ik kijk.....

Wat vooraf klaar te maken is. Wat ik daarmee bedoel is dat ik alleen nog wil hoeven opwarmen/afbakken (in oven of pan) en serveren. Ik gebruik het party-stokbrood van de aldi, dat al makkelijk gesneden is.

Koud vis-voorgerechtje schik ik al op de borden in de koelkast.
Tussengerechtje ragout.
Varkenshaasje uit de oven (vooraf aanbraden en in ovenschaal zetten, hoef je dan alleen nog af te garen in de oven.)
Koffie/thee met allerhande koekjes en ijs voor de liefhebber

Jaina

Jaina

13-12-2015 om 12:52

Kerst

Wij eten met kerst gevulde kalkoen voor de vlees-eters en nutloaf voor de vegetariërs. Daarbij geroosterde aardappels, geroosterd wortels en pastinaak, spruitjes, yorkshire pudding (uit zo'n diepvries zak, ik maak ze niet zelf), stoofpeertjes, cranberry saus, jus, pigs in blanket maar dan met runderworstjes en kalkoen bacon ipv varkensvlees (want dat eet bijna niemand hier in huis, de variant met varkensvlees vind ik persoonlijk lekkerder)
Vooraf heel ouderwets garnalen cocktails, als tussengerecht pompoensoep.
Als dessert een huisje van schuim gevuld met ijs. Daarnaast nog schalen met ijs, slagroom en chocolade saus.

40er

40er

13-12-2015 om 13:25

hier

Een rustige 1e, we zijn met z'n 3en. Hier allerlei hapjes, oa, quiche, wraps, nacho's uit de oven.
2e druk, ca 30 personen. Dan soep, salades, rollade, beenham en noem maar op. 1e gaan we dus ook al van alles klaar maken.

Katniss

Katniss

13-12-2015 om 13:32

Stoofvlees

Dit jaar hoef ik niets te koken, maar voorgaande jaren maakte ik vaak stoofvlees. Mijn favoriete recept is met donker bier, een paar plakjes ontbijtkoek, laurierblaadjes, en dan een half uur voor het eind van de stooftijd groenten toevoegen (gebakken champignon, worteltjes, spruitjes). Stoven doe ik tegenwoordig op 98 graden in de oven. Dan borrelt het precies zacht genoeg voor heel gaar vlees. Op het kleinste pitje van mijn kookplaat ging het veel te hard, en dan krijg je taai vlees.

Dit!

Altijd goed, voor elk wat wils, ook leuk voor kinderen, creatief en verrassend, je moeder heeft er vroeger ook vast wel eens wat van gemaakt: https://twitter.com/70s_party

skik

net bedacht...

zalmtartaar met rucola olie

spinaziesoep met basilicum

varkenshaas met mozzarella, tapenade en tomaatjes
italiaanse worteltjes met rozemarijn
peertjes
ceasar salad
aardappelgratin

rocky mountain (chocolade/noten/marshmellow/cranberry- en nog veel meer walhalla).

alles zelf vers gemaakt, gelukkig zijn er diverse onderdelen die goed van te voren te bereiden zijn zoals het toetje, de peertjes en de soep.

voor de lunch heb ik een mini-camembert uit de oven met amandelschaafsel en frambozencoulis. heerlijke combinatie van zout, vet, zoet, … mmmm heb er nu al zin in!

jaina

bij welke winkel haal jij yorkshire pudding uit de dpv? ik vind dat zo leuk bij een roastbeef!

Mijntje

Mijntje

13-12-2015 om 16:07

Mexicaans

Wij hebben dit jaar zin in iets Mexicaans, alles in schoteltjes en dan zelf je wrap of taco samenstellen, salade erbij zoiets.

gourmetten

Vroeger kreeg ik ze nog weleens aan een heus menu'tje inclusief menukaartje. Maar al een paar jaar willen ze 'gewoon' gourmetten. Met vrienden. En dan de rest van de avond spelletjes doen. Of op de Wii. Zoon is waarschijnlijk toch naar vrienden vertrokken.

AnneJ

"Zoon is waarschijnlijk toch naar vrienden vertrokken".

Dat klinkt of je dat eigenlijk niet zo gezellig vindt. Hoe oud is hij, gaat dat nog in overleg?
Mijn zoon hoeft niet 3 dagen met pa en moe op de bank te zitten, maar op sommige momenten moet hij er gewoon zijn. En als je kinderen liever gaan gourmetten met vrienden bedoel je dat dat ook jou vrienden zijn?
Of hebben je kinderen het gezellig met hun vrienden en zit jij in de bediening?

Wat we gaan eten.

Ik weet het nog niet helemaal. Ieder gezinslid mag wat opnoemen en daar stel ik wat van samen en verdeel ik over de 3 dagen.

.O ja.....

Tweede kerstdag doen wij afhaal of bezorg. Als er eerste kerstdag iets noemenswaardigs open was, deden wij twee dagen afhaal en bezorg. Kost hetzelfde.

de vrienden

Zoon hoeft van mij niet bij het kerstdiner te zijn als hij liever met vrienden optrekt. Die gaan ook samen koken en muziek maken. Kan me voorstellen. Ik vraag hier gewoon eigen vrienden met puberkinderen die nog wel met hun ouders meewillen.
Op deze leeftijd ben ik ook echt blij als ze hun eigen plan trekken met eigen vrienden.
Eerlijk gezegd deed ik dat ook op die leeftijd. Pas later kreeg iedereen weer de behoefte om de eigen ouders vaker te zien met dit soort dagen.
Nu is het juist even losmaken en je eigen kringen opzoeken en je eigen plan trekken.

Juno

Juno

13-12-2015 om 18:52

Ben er nog niet helemaal uit

Kerstavond met zwager en vrouw doen we zo veel mogelijk groen, rood en wit eten.
Brood met diverse smeersels
3x soep in een klein kommetje op een plankje: doperwten met munt, tomatensoep en een champignon- of bloemkoolsoep
Salade van biet en granaatappel, salade van waarschijnlijk veldsla met cherrytomaatjes
Waarschijnlijk groenten uit de oven
Aardappels uit de oven
Waarschijnlijk vlees
Mini-appeltaart, pruimen op port, witte chocolademousse
Kaasplankje

Eerste kerstdag
Moeten we nog verzinnen maar dat is wat Oosters, ik ga dingen maken uit het kookboek van Ottolenghi. Sinaasappelsalade met dadels, dat werk. Uitgebreid grand dessert.

Tweede kerstdag
Driemaal een buffet: voorafjesbuffet, hoofdgerechtenbuffet en toetjesbuffet maar we zitten wel gewoon aan tafel . Bij de toetjes komt sowieso de 'kerstboom' ricecrispies met tumtum wat aan elkaar zit door gesmolten marshmallows en in kegelvorm komt, waarschijnlijk Eaton mess, witte chocolademousse. De kinderen hebben bij dit menu een grote inbreng, alles wat ze lekker vinden gaan we maken. De enige samenhang is dat het bij een beoaalde gang hoort.

Pirata

Pirata

13-12-2015 om 19:52

gourmet en zoek nog inspiratie

1e Kerstdag gaan wij gourmetten want dat vinden de kinderen zo leuk. En dan wel met 2 gezinnen (het andere gezin bestaat uit de vrienden van mijn puber en zijn ouders, die wij zelf trouwens al 100 jaar kennen). 2e Kerstdag houd ik misschien een borrel met hapjes voor mijn vader en de buren. En 3e kerstdag gaan we Koken. Met vrienden die moeten afkicken van 2 dagen taaie biefstuk met Knorrsaus en soep uit zakjes bij familie-etentjes. Dus ik zoek nog wat inspiratie, deze draad kan helpen! Dacht aan lamsstoofvlees in cocottes afgedekt met bladerdeeg, en een gerecht met truffel. Zou zelfgemaakte truffelpasta als voorgerecht iets zijn? En dan gewoon met olijfolie en pecorino? Natuurlijk in het klein en daarna allemaal andere gerechten op klein formaat.

Pirata

Pirata

13-12-2015 om 19:53

Juno

Pruimen op port, maak je die zelf of koop je die?

Pirata

Pirata

13-12-2015 om 19:58

en jaina

Een garnalencocktail blijft lekker. Sommige klassiekers moet je niet eens wíllen afschaffen (net als rollades, gevuld gevolgelte en gevulde eieren).

Juno

Juno

13-12-2015 om 20:23

Pirata

Ja. Ik ga morgen gedroogde pruimen op de markt halen, duikel het recept op en ga de keuken in. Heel makkelijk recept, de enige instinker is dat je het van tevoren moet maken. Als je wil zet ik het hier neer.

Pirata

Pirata

13-12-2015 om 20:32

Juno

Lijkt me heerlijk! Perfect voor een dessert. Graag dus

Gruffalo

Mini camebert uit de oven??!! Mag aub het recept!!!

Lijkt mij heerlijk!

OP kerstavond weet ik het nog niet, eet bij mijn ouders, op 1e kerstdag uitgebreide warme lunch met gerookte zalm, konijn en andere lekkernijnen en op 2de kerstdag met de hele familie, weet ik het ook nog niet!

Jaina

Jaina

13-12-2015 om 23:47

Gruffalo

Ik woon in Frankrijk in een gebied met veel Engelse expat dus de lokale carrefour heeft een redelijk aanbod met Engelse producten waaronder auntie bessie's yorkshire puddings.

Noet

Noet

14-12-2015 om 12:18

35%

Ik ga de dag voor kerst vlak voor sluitingstijd eens door de super en dan zie ik wel wat er nog is.
1e kerstdag ben ik helemaal alleen (heerlijk!!) 2e kerstdag komt dochter thuis en dan is de supermarkt gewoon weer open, en herhalen we dezelfde actie. Geeft verrassende combinaties, waar we erg van genieten.

hier

Eten we met Kerstavond ons Kerstdiner want dochter gaat 2 avonden werken en zoon 1 avond met Kerst ( want dat brengt lekker op in t restaurant met 150%)
Wat we eten.... das nog even afwachten wat de wensen zijn. Ik hoorde al stoofpeertjes dus die heb ik al gemaakt en varkenshaas met champignonsaus langskomen.
Zoon wil creme brulee proberen te maken en ik vind alles best want ik werk die dag tot 17 uur en hoop daarna gewoon aan te kunnen schuiven hahha.

De Kerstdagen met een lekkere lunch met zn allen in buffetvorm.Met hartige taart, lekker beleg,aparte broodjes, zelf een rozijnenkaneelrol maken en natuurlijk een toetjes buffet want daar zijn we dol op
Zoon wil op zn vrije dag savonds "heel graag 'de beroemde spareribs v d slager hier" eten en wij eten gebakken aardappeltjes uit de oven,salade en t vlees weet ik nog niet.
2de kerstdag zijn we samen en kan t goed een simpele pasta salade worden want de dagen erna staan in t teken van de 50 jarige bruiloft van mijn ouders en dat wordt ook weer eten/snoepen/anders dan gewoon eten

Juno

Juno

14-12-2015 om 14:26

Pruimenrecept

500 gram gedroogde pruimen zonder pit
1/2 liter rode port
250 gram fijne tafelsuiker
2 zakjes vanillesuiker
2 kaneelstokjes
2 glazen weckpotten a1/2 liter
Soda, etiketten, theedoek
Weckpotten met deksles en rubberen ringen afwassen in heet water met soda, goed naspoelen met schoon water. Potten tot gebruik omgekeerd op een theedoek zetten.
In steelpan pruimen met port, suiker, vanillesuiker en kaneelstokjes al roerende aan de kook brengen. Blijven roeren tot suiker volledig is opgelost.
Pruimen in weckpotten scheppen. In elke pot één kaneelstokje leggen, portmengsel erover schenken. Potten afsluiten en etiketten met naam en bereidingsdatum erop plakken. Potten minstens één week laten staan.
Houdbaarheid: ca 6 maanden in de koelkast, geopende pot nog circa 1 maand in de koelkast.

Variaties
In plaats van gedroogde pruimen gedroogde vijgen of tutti frutti. In plaats van port een volle rode wijn. Meng de wijn dan met sterkere drank om het alcoholpercentage te verhogen, bijvoorbeeld 4 dl rode wijn met 1 dl cognac, vieux of (rest is onleesbaar). Tutti frutti, gedroogde appeltjes of gedroogde abrikozen kan je ook op witte port zetten of een mengsel van zoete witte wijn met calvados.

Ik heb zelf alleen ervaring met de pruimen, en dat is al zo lang geleden dat ik nu ik het recept nalees me afvraag of het niet vreselijk zoet is . Lekker met wat ijs of dikke yoghurt.

Pirata

Pirata

14-12-2015 om 18:26

leuk juno

Dat ga ik proberen. Handig ook, iets dat al klaar staat in een pot. Scheelt stress op het laatste moment. Warm of koud eten, kan allebei zeker?

Juno

Juno

14-12-2015 om 19:03

Pirata

Gewoon koud.

MarSy

MarSY ik heb er geen officieel recept van, het is iets wat ik (verschillende keren) in een pools restaurant heb gegeten toen ik daar voor mijn werk was. waar het op neer komt:

- mini camembert in van die dunne houten bakjes kopen, folie er af halen, terug doen in het bakje en dan in de oven zetten. ongeveer 20 minuten, 180 graden.
- amandelschaafsel even roosteren. in het restaurant zaten de amandelen aan de camembert vast, geroosterd en al, maar ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar kregen. ik leg de amandelen op de camembert.
- frambozencoulis maken met suiker en verse frambozen (zie recepten op internet). niet te zoet maken, juist dat fris-zure is lekker.
- nog wat rucola en stukjes stokbrood er bij leggen

Het lekkerste is als de camembert aan de binnenkant volledig gesmolten is, en aan de buitenkant niet 'gebarsten' (want dan loopt de kaas er uit).

bij de grotere supermarkten kun je de camembert in mini verpakkingen krijgen, doorsnee van zo'n 10mm. is meer dan voldoende voor een lunch gerecht.

Jaina

Jammer, ik heb het hier nog nooit gezien. dan toch maar weer zelf maken!

Pirata

Pirata

23-12-2015 om 15:13

ziezo

De pruimen staan klaar in hun pot. Ben benieuwd, het rook lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.