Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yaron

Yaron

18-11-2016 om 16:27

Wat eten we vandaag?

Pff, ik ben bezig met bedenken wat we vandaag en zondag zullen gaan eten, maar ik weet het even niet. Dus wat eet je vandaag of gisteren of morgen, misschien komen andere lezers en ik zo op ideeën.


bieb63

bieb63

19-11-2016 om 13:45

vandaag

Captainsdiner, een soort Hollandse 'rijsttafel' (maar dan zonder rijst, haha).

Allemaal schaaltjes op tafel: capucijners, gekaramelliseerde uienringen, uitgebakken spekjes, gehaktballetjes, appelmoes, zilveruitjes, augurkjes, komkommersalade

Marjoleine64

Marjoleine64

19-11-2016 om 17:19

gewijzigd plan...

Ipv de geplande lasagna vanavond met beide zoons blijkt nu dat ze beide niet thuis eten. Dus maan geen lasagna, dat doen we dan wel een andere keer. Man en ik eten vanavond restjes uit de diepvries (oa chili con carne).

@Maria: je schreef 'voor een kind wat niet dol is op witlof'... Oudste zoon vertelde gisteren tijdens het koken (witlof met ham en kaassaus) vol verbazing dat hij afgelopen week een discussie had met iemand die oprecht vond dat je witlof nooit lekker kan klaarmaken. Hij had bij zichzelf gedacht dat ze dan maar een keer bij ons moest komen eten! Doet me goed dat soort opmerkingen, vooral van oudste die vroeger (van 1.5 tot 12 jaar) een erg kieskeurige eter was.

Pien

Pien

19-11-2016 om 17:50

Vandaag...

Pannenkoeken!

Zoon heeft vanmiddag zijn zwemdiploma gehaald en pannenkoeken is z'n lievelingseten. Mijn man is druk aan het bakken

En vandaag...

http://www.smulweb.nl/recepten/1406359/Rode-kool-met-appel-basisrecept

Lekkere verse rodekool. Ik gebruik alleen nooit kaneel en bind ook niet.
Lekkere kruimige gekookte aardappel en wat verse worst. Morgen weer vegetarish.

maria

maria

19-11-2016 om 18:18

vertel!

Marjoleine, hoe maak je witlof lekker voor een enorme groente-pieperd??
(ik vind witlof áltijd lekker)
Kind vindt eigenlijk alleen spinazie lekker
En eet wel een redelijk assortiment rauwe groente, dat dan wel.
Uit elk gerecht wordt het kleinste groentje gepeuterd, vooral als we niet kijken.

Lente

Lente

19-11-2016 om 18:33

Ik heb al menig kind overtuigd met witlof

Ik snijd de kern uit de witlof. Ik snijd de dikke witlof in tweeën over de lengte, kleintje laat ik heel. In heet water aan de kook brengen, zodra het water kookt, gas uitzetten, deksel erop laten. Rustig een tijdje laten staan.
Oven verwarmen op 175 graden. Witlof laten uitleggen in vergiet, puntje naar beneden. Witlof zo nodig met koud water afspoelen, als je haast hebt. Witlof uitknijpen zodat het vocht eruit gaat.
Ovenschaal pakken. Reepjes harde geitenkaas snijden. Deze kaas smelt niet zo weg, anders pardono kaas gebruiken als je niet van geitenkaas houdt. Plakken ham klaarleggen.
Plak ham, witlof erop, kaas erbij, oprollen. Zo doorgaan tot de witlof op is.
Alles in schaal leggen, beetje geraspte kaas erover.
In oven zetten totdat alles warm is en de geraspte kaas gesmolten is.
Zo nodig schaal afgieten voordat je die op tafel zet.

Wij eten dit met een pitabroodje met kruidenboter.

Christel

Christel

19-11-2016 om 18:34

Nieuw recept

Gister heb ik dit recept uitgeprobeerd: http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2016/11/babi-pangang.html.

Viel erg bij de vleeseters in de smaak.

Gefeliciteerd met het zwemdiploma Pien!

maria

maria

19-11-2016 om 18:40

echte

die hards hier hoor!
Lente, zo maak ik de witlof het vaakst maar ook dat blieft mevrouw niet.
Ze heeft echt een groente antenne hoor! En vist het kleinste stukje eruit.
Gelukkig eet ze wel gepureerde groente dus met een pasta saus of soepje kan ik het een beetje compenseren. En hier en daar avocado in smoothie.
En heel soms werkt het wel, boontjes eet ze wel weer graag als ze in spek gerold zijn.
En verder eten we maar vaak salade.

40er

40er

19-11-2016 om 20:19

Babi pangang

@Christel Dat recept zag ik pas ook voorbij komen op bloglovin, een aanrader dus volgens jou.

Witlof roerbak ik ook wel eens met wat roomkaas er op het laatst door.

Specht

Specht

19-11-2016 om 20:25

Hartige taart

Gisteren hartige taart met oa knolselderij
Donderdag noedels met chineese groenten, kipfilet en sesam jakitari saus uit een flesje

Lente

Lente

19-11-2016 om 20:26

Wij hadden vandaag geroosterd buikspek

Ongeveer deze versie
http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=105968&userid=110549

Dit was de tweede keer dat ik buikspek heb klaargemaakt. De eerste keer was het te droog, dit keer was die perfect.

Daarnaast boontjes en frietjes.

Mussie

Mussie

19-11-2016 om 21:29

AnneJ en skik

Anne, dank. Ben dol op paprika en dol op ragout dus dit ga ik zeker uitproberen.
Skik, raad eens wat wij morgen eten? Jij ook bedankt dus!
Vanavond hebben we curry gegeten met alle restjes groente die ik in huis had. Rode ui, rode paprika, heel veel winterpeen en nog een beetje broccoli. En kip. Ik heb een ontzettend lastige eter, maar als ik het als curry vermom eet hij ongeveer alles. En maandag Chili con carne. Ook favoriet bij m'n lastige eter.

Marjoleine64

Marjoleine64

19-11-2016 om 21:30

Mijn witlof (zoals oma het maakte)

Vroeger bij ons thuis was dit al favoriet. Intussen wel hier en daar aangepast recept.
Per persoon 2 stronkjes witlof, hardste stuk van kern eruit snijden. Halfgaar koken, omwikkelen met een plak achterham en naast elkaar in een platte ovenschaal leggen. Aardappels ook halfgaar koken, en bij de witlof in de schaal leggen. Tijdens het koken kan je kaassaus maken, ik gebruik voor 4 personen ca. 50 gram boter en meel, maak daarvan een roux met wat melk en verder kookvocht van de witlof. Daar flink veel belegen kaas doorheen smelten (of nog lekkerder, pittige blauwe kaas). Op de witlof per stronk een kwart banaan leggen (halve banaan in de lengte doorgesneden). Over de witlof strooi ik dan wat cashewnoten (en wat meer voor onze vegetariër, die witlof zonder ham krijgt). De kaassaus over de ovenschotel verdelen, en een uurtje op 160 graden in de over tot alles gaar is en de kaassaus een mooi korstje krijgt. Smullen!

maria

maria

19-11-2016 om 21:53

nee helaas

Klinkt lekker maar gaat niets worden hier, we houden allemaal niet zo van aardappel maar vooral: onze moeilijke eter blieft zéker geen fruit in hartige gerechten!
Ach, ik laat haar maar weer morgen voor de vorm een hapje proeven, en dan geniet de rest vd witlof en zij vast ook over 10 jaar. En zo nu en dan probeer ik een nieuw gerecht met witlof of iets anders.
Curry maak ik eigenlijk nooit, terwijl ik dat wel lekker vind en ik zo vermoed dat zelfs slechte eter hier dat kan waarderen. Hoe maken jullie dat? Met pakjes of zelf, of is dat heel bewerkelijk?

Lente

Lente

19-11-2016 om 22:36

Ik zou deze curry proberen Maria

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R749468/thaise-curry-met-kip

Die is snel klaar en je kunt een kant-en-klaar curry pasta zakje gebruiken.

Als dit bevalt, zou ik overgaan op een grotere pot pasta.
Deze wordt aangeraden: http://www.aziatische-ingredienten.nl/thaise-gele-curry-pasta/ de gele pasta van Mae Ploy
Dit is ook mijn favoriet. Die verdeel ik in zakjes met de juiste hoeveelheid en die vries ik in. Wij gebruiken 20 gram per keer.

Deze curry is lekker met kip maar kan ook prima met vis.
Ik fruit dan eerst de ui, daarna de curry pasta. Dan gaat de kokos erbij en de groenten. Harde groente wordt voorgekookt in pan of magnetron. Kip wordt in een koekenpan voorgebakken. Vis gaat pas aan het laatst erbij, als de groente al klaar is.

Mijn witlof succes recept

Uit t Aga cadabra kookboek komt dit recept: witlof doorsnijden en in boter rondom bruin bakken met peper en zout. Eetlepel bruinesuiker erbij doen. Afblussen met donker bier. In laten koken en de witlof erdoor wentelen en laten karameliseren. Als laatste crème fraiche erdoor roeren. Lekker met aardappelpuree met oude kaas en peterselie. Witte vis of konijn erbij serveren. Jumjum. ( heb wel voor klanten gekookt maar zelf eenvoudig gegeten de afgelopen dagen hahaha) oh nee!!! Ik had twee sauzijsjes over en die sneed ik in plakjes. Bakken in olijfolie met ui en knoflook. Mosterdzaadjes en chiliflakes erdoor roeren plus peper en zout. Blokjes pompoen en fijngesneden cavolo Nero erdoor roeren. Afblussen met witte wijn. Pasta koken en erdoor roeren. Serveren met pecorino kaas erover! Pompoen en cavolo nero uit eigen tuin

Vrijdag witlof

We waren naar een ouderdag van de opleiding van mijn zoon geweest en zodoende wat later thuis, dus geen tijd voor boodschappen, heeft man gekookt met wat voor handen was: witlof en paprika (altijd in huis voor de cavia's), rode ui en tamme kastanjes. Dat roerbakken met lekker pittige kruiden, curry-mango tofu en rijst erbij: dat is witlof niet standaard!
Gisteren heb ik broccoli met blauwe kaas-taart gebakken en vandaag... Iemand nog een origineel vegetarisch idee voor sperziebonen?

Moedermop

Gado gado? Dat eten wij hier graag als we een dagje vlees overslaan.

Met satehsaus

Sperziebonen (beetje nootmuskaat er op), rijst, ei, alfalfa, satehsaus.

Christel

Christel

20-11-2016 om 15:31

40er over de babi pangang

Ik eet geen vlees dus ik weet niet of het lekker was. Ik ga uit van mijn vleeseters

Jesse_1

Jesse_1

20-11-2016 om 15:41

Witlof (maria)

Ik lustte ook nooit witlof (niet rauw en niet gekookt).
Mijn moeder had op een gegeven moment een recept met tomatenpuree en gehakt. Door de smaken eromheen proefde je de witlof smaak eigenlijk niet zo erg meer. Voor mensen die niet van witlof houden een oplossing . De witlof ging er in stukjes door, dus je had ook niet opeens een stuk witlof in je mond.

Jesse_1

Jesse_1

20-11-2016 om 15:41

Ik houd nog steeds niet van witlof

maria

maria

20-11-2016 om 18:46

dank Lente

Ik weet denk ik wel wat ik uitprobeer deze week...(heb toevallig nog citroengras liggen dis komt goed uit)
Klinkt lekker, al die recepten met witlof, ik ga aan de slag!

mijk

mijk

21-11-2016 om 11:39

Leuk

zaterdag hadden we eters die zin in comfortbrood hadden:
Gehaktbrood van de moeder van Ed via Nigella Lawson met friet, sla en appelcrumble toe.
Gisteren: Varkensfricadeau met bloemkool en aardappels
vandaag hartige taart (met broccoli, tomaatjes, champignons, uien en spekjes)
Voor de rest van de week staat nog op de planning:
Vegetarische pompoencurry met rijst
draadjesvlees met spruitjes en champignons
chili con carne
En dan vrijdag iets met vis maar dat weet ik nog niet... (ik probeer minimaal 1 vis en 1 vega optie te plannnen in de week

zebra

zebra

21-11-2016 om 12:21

rauwe witlof

hier eten we witlof altijd rauw, dit met een klein beetje erwtjes, peper en zout en mayonaise, dus als witlofsalade eigenlijk.

Dat recept met de bruine suiker heb ik ook wel eens gehoord van een collega maar dan zonder dat bruin bier en room.

zebra

zebra

21-11-2016 om 12:23

aanvulling

je kunt ook nog plakjes hard gekookt ei door de witlofsalade doen, is ook lekker. Dit eten we regelmatig bij friet of gebakken aardappels.

mijk

mijk

21-11-2016 om 13:29

witlofsalade

gaat hier slasaus met zout en een blikje cocktailvruchtjes door. Klinkt vies is lekker. Zoet, zout en bitter ineen!

Marjoleine64

Marjoleine64

21-11-2016 om 13:40

Witlofsalade

Witlofsalade is hier een favoriet bij de zomerse maaltijdsalades. Met rijst, rode paprika, druiven, bosuitjes, walnoten en blauwe kaas. En uiteraard een dressing, vaak wat mayo met zelfgemaakt zoetzuur. Ook zoet, zout en bitter door elkaar!

bieb63

bieb63

21-11-2016 om 21:40

Mijk: zoet/zout/bitter EN zuur

Zo maken wij vaak witlof, met die 4 smaakelementen:

Spekjes uitbakken in hapjespan (zout), grof gesneden witlof erdoor (bitter), dan een flinke schep appelstroop er door (zoet) en vervolgens een scheut balsamico-azijn (zuur). Errug lekker. Je kunt evt. de appelstroop vervangen door honing.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-11-2016 om 22:26

Lekker

Witlofsalade hier met kleine blokjes ham, stukjes hard gekookt ei en stukjes ananas. Lekker met gebakken aardappeltjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.