Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is je favoriete keuken-ding?

Ok, toegegeven, ben al een tijdje nieuwsgierig wat jullie favoriete keuken-ding is. En omdat Sinterklaas in aantocht is, gelijk een mogelijkheid te kijken welk 'geluk' er hier nog niet is. Verlanglijstmateriaal dus! Dus welk ding was de beste aankoop (zou je bij wijze van spreken meteen naar de winkel rennen als 't kapot ging)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met stip op nummer 1

Mijn Aeroccino van Nespresso. Ik heb 'm gekregen op mijn verjaardag twee jaar geleden en ik gebruik hem elke dag. Als die compleet kapot zou gaan, zou ik niet lang aarzelen om een vervangend exemplaar te kopen.

Chris

Microplane

Behalve aan mijn molenmesje, dat inmiddels alweer ruim mijn halve leven meegaat, ben ik ook verknocht aan mijn microplane rasp. Dat ik toch jarenlang heb lopen etteren met zo'n prutrasp van (bijv) Blokker, en dat dat dan in éen keer voorbij is... Vervangt in éen moeite door ook de knoflookpers. Was kerstcadeautje van vriend, en later heb ik er zelf nog een grovere rasp bijgekocht. Kosten zo'n 15 euro ofzo.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2011 om 21:42

Broodbakmachine

Da's duidelijk: onze broodbakmachine!

Mijn man

die kookt lekker en die ruimte elke avond de keuken op.

Verder geen idee.

Oh ja de schuursponsjes met zeep erin die we in z-fr hebben gekocht waar je makkelijk het bbq rooster mee schoon krijgt. NU ga ik ze ook eens proberen voor de oven.

En ooit toen ik 19 was en op een markt in Korea rond liep heb ik voor weinig geld (want een stralende glimlach en met gebarentaal want ik sprak geen woord Koreaans) een set lepels en metalen stokjes gekocht, gebruik ik wekelijks als ik mijn koreaanse hete soepje naar binnen slobber, jammer dat er in die jaren verschillende lepels en stokjes verdwenen zijn (ik verdenk een bepaalde ex die de neiging had alle borden in de vuilniszak te gooien als hij geen zin had om af te wassen).

Knoflookpeller

Uit België, maar echt heel handig: een rubberen kokertje waar je teentjes knoflook indoet, even rollen over het aanrecht en ze komen er gepeld uit. Ideaal!

Groetjes Ruja

Chris: over de melkopschuimer van nespresso

Die is inderdaad geweldig. Hier ook een fan en goed om te weten is dat je garantie twee jaar geldig is. Onze ging kapot, ik belde naar het telefoonnummer op de bon om te vragen of ik ermee naar de winkel moest. Nadat ze mij eerst welkom heetten bij de club (letterlijk), vroegen ze mij wat het defect was en een dag later kreeg ik over de post een splinternieuwe! Van zo'n club wil ik wel lid zijn.

Groetjes Ruja

Temet

Ik zie je raspje voor 28 Euro op het internet staan dus ze zijn wel duurder geworden
G

Broodbakmachine

Voor mij dus ook. Ik heb van mijn wederhelft kort geleden de BBM van mijn dromen gekregen en ik heb spijt dat ik jaren met een goedkopere heb gedaan. De Panasonic bakt nog lekkerder brood !
G

Scherp koksmes

sabatier geloof ik, maar ik ben niet zo merkbewust, met snijplank, daarvoor zou ik meteen naar de winkel rennen. Ik kan niet zonder. EN dasty!!

Laminaat

Laminaat

22-11-2011 om 08:51

Staafmixer

Naast wat er al genoemd is (behalve de bbm) zou ik mijn staafmixer binnen een week vervangen als hij kapot ging. En als zijn bijbehorende bakje-met-mesje-kruidenhakding stuk gaat; dan ook.

Groetjes,
Laminaat

Cicade

Cicade

22-11-2011 om 08:58

Knoflookpers, dunschiller, messenslijper

Bij mijn knoflookpers zit een hulpmiddel, kunstof ding met pinnetjes, waarmee je de pers heel makkelijk schoonkrijgt en bovendien blijft deze pers al 2jaar heel, ook niet onbelangrijk.

Mijn dunschiller voor aardappels, appels en ander groente/fruit zou ik niet willen missen.

Aangezien ik nog steeds geen heel goed mes heb ( tips zijn welkom, maar ik zal ook eens in het archief kijken) is mijn makkelijk te hanteren slijpertje erg handig.

En ik moet vooral mijn hakapparaat waarmee ik uien e.d. Kan snipperen niet vergeten. Het is zo'n hulpstuk van een Braun staafmixer en het tweede bakje valt echt bijna uit elkaar, zit scheur in en stukjes eraf, maar ik kan er helaas niet meer aankomen, zó jammer.

Eerlijk?

staafmixers, hakkers en knoflookpers? Ik zou er niet opkomen om het aan te schaffen. Alles wat gehakt/gesneden moet worden doe ik met een mes. Knoflook plet ik eerst met de platte kant en snijdt hem dan fijn. Staafmixer, mwoh, kan handig zijn, maar ik prefereer mijn roerzeef.

Gijsbertha

Gijsbertha

22-11-2011 om 09:40

Tosti-ijzer

en de friteusse. Erg ongezond, ik weet het maar we eten bijna elke week friet en bij de snackbar ben je dan een vermogen kwijt. En ook veel tijd want je moet op zaterdag vaak minstens een half uur wachten voor je aan de beurt bent.Oja en de dunschiller van Tupperware die is ook wel erg fijn.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 09:59

Hmmm

Oeh, ik kan niet kiezen....mijn blender,voor smoothies,of mijn koffiezetter...op beiden ben ik even dol..

Gijsbertha, welk tosti-ijzer?

Welk tosti-ijzer gebruik jij? Hier staat in de keukenla een tosti-ijzer van Tefal te verstoffen omdat de tosti's er veel te geplet uitkomen. Da's dus meer een keukenlijk zeg maar.

Ik maak mijn tosti's nu in de grillpan, maar ik houd me aanbevolen voor tips over een fijn tosti-apparaat.

Chris

Op dit moment de spätzlehobel

Van mijn kersverse duitse schoonzus hebben we een "Spätzlehobel" gekregen. Toen ze hoorde dat wij dol op spätzle zijn, maar het hier vrijwel niet eten, heeft ze ons zo'n hobel gestuurd + het recept, dat inderdaad helemaal niet moeilijk is. Binnenkort gaan we eens een wat ingewikkelder deegje proberen, want wat zijn ze toch lekker!
Verder, sja, tja... die koffiemolen, die ik ooit van een forummer kreeg, daar ben ik ook blij mee. Ik maal er suiker in tot poedersuiker en nootjes tot nootjesmeel enz, maar nooit koffie. Maar het is een uiterst handig ding voor iemand die verder geen staafmixer, keukenmachine oid heeft. Ineens vallen bepaalde recepten toch binnen bereik.

toja

toja

22-11-2011 om 10:35

Waterkoker

Is het enige wat ik snel zou vervangen. Wij drinken allebei thee ( en geen koffie). En een goed schilmesje is ook wel fijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Philou

Philou

22-11-2011 om 10:39 Topicstarter

Rijstpan

helaas op z'n laatste beentjes maar het is een magnetron rijst-pan (van plastic) met een vergiet er in. De lekkerste rijst en super handig. Alleen nog niet in Nederland gespot, helaas. En ook weet ik het merk niet.

Fio: beiden mag en noem ook het merk! Het ene merk is het andere niet, toch?

Omgekeerd: geen rommel!

Onze keukenuitrusting is langzaam meegegroeid. Natuurlijk is een mes het belangrijkste. Maar als je 300 gram amandelen moet hakken/malen of 8 eiwitten moet kloppen of Spätzle voor 4 personen moet maken (deden we traditioneel met mes en plank!) dan ben ik toch wel blij met wat meer uitrusting.

Waar ik dus juist zo blij mee ben is, en daar ben ik behoorlijk secuur op, dat we alleen maar spullen hebben die we ook gebruiken. Niet superluxe en niet van alles alle maten en vormen, maar wel genoeg om alle vaak en minder vaak voorkomende handelingen te verrichten.

Het meeste is hier al genoemd: mes, microplane, KitchenAid keukenmachine, blender, espressoapparaat, Spatzenhobel, bakvormen, goede garde, worstentang (vinden de kinderen geweldig).

En.... geen rommel!

Ha rodebeuk!

Jullie gebruiken dus nu ook een hobel in plaats van traditionele mes-plank-methode. Gelukkig, dan voel ik me wat minder een keukenkneus Dat heb ik nooit onder de knie kunnen krijgen en met die hobel gaat het prima.

Genista (o.t.)

Daar hadden we het dan weer niet over gehad toen jij bij mij in de keuken stond!
Kvond het natuurlijk leuk om te lezen dat jullie ook om zijn. Over het meel spreek ik je nog wel een keer, ze worden erg lekker met wat harde tarwemeel maar zeker niet 100% zoals ik laatst tot mijn schande heb gemerkt. Ik mix meestal wit met wat harde tarwe of wat volkoren. Allebei lekker.

Gijsbertha

Gijsbertha

22-11-2011 om 11:16

Chrish

Wij hebben de Philips cuisina. Moet wel zeggen dat wij het tosti-apperaat nooit helemaal dicht doen want dat kan niet meer nadat zoon hem ooit eens uit kast trok en liet vallen. Daarna deed hij het nog prima ging alleen niet helemaal meer dicht. Tosti's smaken nog steeds prima.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 11:19

Judith

Oh ik heb gewoon een senseo, ik durf het hier haast niet te zeggen. Maar een nespresso vind ik te duur kwa cupjes,en met extra dark pads is het prima koffie.(duikt nu weg)
Mijn blender is een ouwetje en aan vervanging toe. Maar het blijft een blender,dus smoothies..
Ik droom uiteraard van Kenwood achtige apparatuur.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 11:20

Nouhou rode beuk

Kitchen Aid geen luxe? Ik vind het pure luxe..) Goedkoop zijn ze toch niet bepaald?

Hibiscus

Hibiscus

22-11-2011 om 11:48

Rodebeuk

Een spatzenhobel?
wat zielig

Ik heb er ook eentje, moet hem inderdaad maar weer eens gebruiken want wat is dat toch lekker.

Verder gebruik ik mijn plastic magnetron rijstkoker heel veel, ook voor groenten. Ooit bij Blokker voor een paar euro gekocht, echt superhandig. En ik zou mijn 2 Nespresso kopjes iedere ochtend erg missen, dus als de machine stuk gaat, komt er snel een nieuwe

Hibiscus

Yta Chalne

Yta Chalne

22-11-2011 om 11:50

Pizzadinges?

Moeilijk moeilijk. Hoewel wij hier graag lekker eten hebben we allemaal niet zoveel met machines en gadgets. Mijn favoriete items zijn het oranje Ikea mesje, de hele goedkope wok van de toko (ik heb ook een hele dure van Calphalon, da's niks) en de koffiemolen (ja! Toch een apparaat wat we heel veel gebruiken!). De potten en pannenwinkel hier vlakbij heeft voor 129 euro een heel verleidelijk pizza-oventje staan, de Ferrari Delizia (129 euro), die heb ik ook nog in overweging. Echt lekkere glutenvrije pizza's zijn lastig, en hiermee zou het wellicht makkelijker zijn (iemand al zo'n ding toevallig?)

Een paar dingen

Als eerste mijn Aeroccino van Nespresso, maar toch ook de Quooker en natuurlijk mijn pas aangeschafte stoominzet van Ikea, de messen die ik een paar maanden geleden op advies van iemand hier bij het Kruidvat kocht en de vaatwasser natuurlijk. Eigenlijk wil ik gewoon mijn hele keuken niet missen.

Overigens heb je (of is het veranderd?) op de Aeroccino maar één jaar garantie.

Janna3

Janna3

22-11-2011 om 13:29

Van alles

maar vooral de Qooker en mijn Kitchen Aid mixmachine. Oh, en de kleine superscherpe mesjes van Victorinox...

Valkyre

Valkyre

22-11-2011 om 14:11

Wel zielig voor die mussen

(Spatzen). Maar dat geheel terzijde.

Meestgebruikt: waterkoker, goed koksmes (Global), cafetiere, staafmixer (zoon wil geen soep-met-stukjes). Een passeerzeef, of hoe heet zo'n ding, vind ik altijd zo lastig schoon te maken.

Verder eigenlijk geen gadgets geloof ik. Ja, een pastamachine die al jaren werkeloos in de kast staat (pre-kind bijna wekelijks in gebruik).

Wij hebben op dit moment geen broodrooster en geen handmixer, die staan nog op mijn verlanglijstje. Nou ja, het liefst toch wel een oranje KitchenMaid, pardon -aid (Freudiaans - waar het hart vol van is...), maar die zijn boven budget en bovendien kan ik 'm hier nergens kwijt. Ik houd erg van bakken, vandaar. En een nieuwe springvorm. Er zijn ook kleine wensen

Cobi, wat ken jouw Ken dan allemaal? Ken Ken meer dan een kitchenaid ken?

groet, Valkyre

Asa Torell

Asa Torell

22-11-2011 om 15:37

Interpretatie

Als ik de vraag interpreteer als 'kan niet zonder' dan is het antwoord uiteraard iets bijzonder onspectaculairs als ons koffiezetapparaat (filterding, al bijna weer hip naar het schijnt ), de magnetron of de afwasmachine.
Maar geïnterpreteerd als 'iets waar ik heeeel erg opgetogen van werd toen ik het tegenkwam', dan is het antwoord de knoflookpers van royal vkb. En die is inderdaad ook net zo fijn als ik altijd al dacht (het duurde even voordat ik er tegenaan liep), en heeft de knoflookconsumptie hier in huis flink doen toenemen. Nu alleen nog die pelmachine vinden die hierboven wordt genoemd!
Ik ben trouwens ook erg blij met het hema melkschuimertje! Makkelijk genoeg om het ook echt te gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.