Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is je favoriete zelfgemaakte taart?

Ik heb een oven (hoera) en een feestje in het vooruitzicht. Ik ga dus bakken. Nu ga ik iig voor twee grote groepen appel-havemoutkoek en brownies maken op bakplaten. Ik zoek daarnaast nog lekker taartrecepten die voor een beginnend bakster goed te doen zijn. Ik houd niet van chocola of slagromerige taarten (of mierzoete). Huisgenoten hebben notenallergie dus dat valt ook af. Wie heeft er een succesrecept?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

19-01-2010 om 11:16

2x niet bakken (sorry)

de eerste is ook nog eens met chocola.
Lange vingers, chocolademouse taart. (ligt na een dag als een blok beton op je maag. Maar zoooo lekker.

of de yoghurtschnit met roodfruit.
yoghurt, slagroom en gelatine. Met daarop een laagje van gegeleerd rood fruit, en als bodem lange vingers.

verder natuurlijk boterkoek, en speculaastaart.

Jaaa, apple crumble

Een goeie appeltaart voor een beginnende bakster, die snel te maken is, is apple crumble. Het recept:

Benodigdheden:
- 450 gram appelen in dunne partjes gesneden
- bruine suiker
- kaneelpoeder
- 200 gram boter
- zakje vanillesuiker
- 50 gram witte basterdsuiker
- 300 gram gezeefde bloem.

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de gezeefde bloem met de basterdsuiker, vanillesuiker en een snufje zout in een grote kom. Werk de boter erdoor tot je kruimelachtige stukjes hebt.

Vet een ovenschotel in met boter. Schik de schijfjes appel er in en besprenkel met de bruine suiker en kaneel. Voeg er er nog een klontje boter aan toe en dek af met het deeg.

Bak 40-45 minuten in de oven of tot het deeg een bruin tintje krijgt."

Met dit recept ben je een stuk eerder klaar dan met de Hollandse appeltaart (die overigens ook heerlijk is). Ik heb de hoeveelheden suiker uit het oorspronkelijke recept overigens aangepast aan mijn eigen smaak zodat -ie wat minder zoet is.

Chris

Silone

Silone

19-01-2010 om 13:19 Topicstarter

Gevonden, maar mén

wat een ingewikkeld gedoe zeg! Ik weet niet of ik dat wel aandurf. Hij klinkt wel heerlijk, dat wel...
Enne, Cobi, over consuminderen. Met drie opgroeiende zonen heb ik de laatste tijd steeds meer het idee dat we meegroeien. Van consument via consumeer naar consumeest...

Silone

Je hebt al wat appeligs, maar is de gewone klassieke hollandse appeltaart niks? Het enige lastige is dat gemier met die sliertjes deeg enzo, maar verder is het niet zo moeilijk. Zelf vind ik m t lekkerst met goudreinet trouwens, en dan de vulling aan de zurige kant omdat dat zo fijn contrasteert met die zoete korst (en boter gebruiken natuurlijk, geen margarine). En geen slagroom erbij of erop.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

19-01-2010 om 15:06

2x ook niet bakken

Mijn favoriete taarten zijn ook van het type niet bakken. De ene is een recept dat ik hier op OO online heb gevonden: chocolade-truffeltaart met megaveel slagroom en chocolade. De tweede is een bananentaart met cocosbiscuitjes, gecondenseerde melk en citroen

Rembrand

Rembrand

19-01-2010 om 15:18

Niet bakken taarten.

Monchoutaart en de chocoladetaart van Sylvia Witteman ( al heel vaak hier op het forum geplaatst, maar overdosis chocolade ) zijn hier favoriet.
M.

wendelien

wendelien

19-01-2010 om 15:26

Wel bakken

Griekse sinaasappeltaart, mits huisgenoten tegen amandelen kunnen. Laat maar horen of ik het recept moet opdiepen.

Hmmmm die kwarkkruimelplaatkoek...

...klinkt superlekker cobi! Mag ik daar het recept van? Ik krijg eters zaterdag en ik geef bij voorkeur koffie met eigengemaakte taart toe. Lekker lekker!

amk

amk

19-01-2010 om 17:03

Cobi

ja tik maar neer. Mij lijkt hij ook heel erg lekker.
Of idee: we creeren ons eigen kookboek bij de meeting.

Biene M.

Biene M.

19-01-2010 om 22:30

Komt ze weer...

... met een recept van ah.nl. Maar deze vind ik erg lekker en zowel bij mijn collega's en familie als bij de vriendinnen van puberdochter gaat hij schoon op:

Gebakken kwarktaart

* 1 sinaasappel
* 4 eieren (M)
* 150 g witte basterdsuiker
* 500 g halfvolle kwark
* 50 g gemalen kokos
* 50 g bloem
* 1 theelepel kaneelpoeder
* poedersuiker uit strooibus
* 1/2 eetlepel boter om in te vetten
* 1 eetlepel bloem om te bestuiven

Materialen

* springvorm doorsnede ca. 22 cm
* bakpapier

Voorbereiden

Oven voorverwarmen op 175 °C of gasovenstand 3. Bodem van vorm met bakpapier bekleden en vorm invetten en bestuiven met bloem. Sinaasappel goed schoon boenen en schil eraf raspen. Eieren splitsen. In kom eierdooiers met basterdsuiker schuimig kloppen. Kwark erdoor kloppen. Kokos, sinaasappelrasp, bloem en kaneelpoeder erdoor mengen. In andere kom eiwitten stijf kloppen, eiwit door kwarkmengsel scheppen. Kwarkmengsel in vorm schenken. Kwarktaart in midden van oven in ca. 1 uur gaar en iets bruin bakken. Taart in uitgeschakelde oven ca. 10 minuten laten rusten. Taart uit oven nemen en ca. 15 minuten laten afkoelen. Taart uit vorm nemen en op rooster verder laten afkoelen.

Bereiden

Geraspte sinaasappel dik schillen tot op vruchtvlees en vruchtvlees in plakjes snijden. Taart uit vorm nemen, dik bestuiven met poedersuiker en in 8 punten snijden. Taart met plakjes sinaasappel ernaast serveren.

Temet (o.t.)

Hehe, eindelijk iemand die me begrijpt en ook geen slagroom bij of op de (al dan niet zelfgebakken) appeltaart wil . Mijn familie snapt daar niets van.

Appeltaart!

In alle vormen, maten en varianten (ook dudok)
appeltaarten.web-log.nl

Kwark of monchou

helaas geen oven-baksels, maar dat zijn mijn absolute favorieten!

Silone

Silone

21-01-2010 om 08:23 Topicstarter

Dappere ik

Het gaat gebeuren. Ik heb gisteren boodschappen gedaan voor een hollandse appeltaart én voor Jujube's cheesecake. Tja, ik dacht, als ik in staat ben tot het maken van kwee lapis en lempers, dan moet ik dit op z'n minst proberen. Dus ik ga dadelijk aan de slag. In geval van mislukking heb ik dan nog een dag de tijd om een andere taart te maken.
Wordt vervolgd...
(Kan ik dan trouwens zeggen dat het een origineel joods New Yorks familierecpt is? Pimt zo'n taart ook gelijk weer op)

Silone

Silone

21-01-2010 om 08:51 Topicstarter

Spoedvraag cheesecake

Voor diegene die hem al eens gemaakt heeft. Ik ben de cups even aan het omrekenen. Klopt het dat ik voor de roomkaasvulling 350 gr suiker nodig heb? Is dat niet wat veel?

margje van dijk

margje van dijk

21-01-2010 om 19:56

En, silone?

Is't wat geworden?

En heeft iemand een toprecept voor citroentaart?

Vorig jaar tijdens fietstochtje ergens bij een theetuin gegeten.
Zaaaaaalig!

Ben erg benieuwd wie daar een lekker recept van heeft. Als ik me goed herinner (maar misschien heb ik het mis hoor) was 't met zo'n harde bodem.

groet
Mare

Mare, komt -ie

Tarte au Citron

Ingrediënten voor de bodem:
175 g bloem
15 g poedersuiker
75 g boter in blokjes
1 eierdooier, geklopt met 1 tl water

Ingrediënten voor de vulling:
6 grote citroenen
5 grote eieren
125 g basterdsuiker
200 ml room
poedersuiker en verse munt om te garneren

De bodem:
Meng de bloem en poedersuiker door de boter tot een kruimelachtige substantie. Voeg langzaam de geklopte eidooier toe en kneed tot een zacht deeg. Verpak dit in plasticfolie en laat een half uur rusten in de koelkast. Verwarm de oven voor op 200 graden. Rol het deeg uit op een licht met bloem bestoven ondergrond en bekleed er een ingevette bakvorm van 23 cm doorsnede mee. Bak ongeveer 20 minuten in de oven.

De vulling;
Rasp de schil van 4 citroenen. Pers het sap uit alle 6 citroenen en doe dit in een schaal. Meng in een andere schaal voorzichtig de eieren en de basterdsuiker. Voeg de citroenrasp en 275 ml van het citroensap toe, en daarna de room. Giet het mengsel over de bodem. Zet de oven op 180 graden en bak de taart 25 minuten. Serveer gekoeld: besprenkel met poedersuiker en maak af met een takje munt.

Succes!

Chris

Silone

Silone

22-01-2010 om 17:54 Topicstarter

Margje

O ja zeker is het wat geworden. Ziet er werkelijk goddelijk uit (ik zou bijna het recept bij religie en spiritualiteit plaatsen). Voor mijn smaak is ie wel iets te zoet en romig. Hoewel ik al wat minder roomkaas en suiker had gebruikt. Ik zie het nog niet mijn ultieme recept worden. Wat dat betreft maakt die citroentaart meer kans. Ook maar eens proberen.

Agnet

Agnet

22-01-2010 om 20:56

Vraagje over citroentaart

200 ml room staat er in het recept, is dat slagroom of van die kookroom?

Puck

Puck

22-01-2010 om 23:04

Ha ha mare (ot)

... nog een muurtje over?

Jujube

Jujube

23-01-2010 om 01:46

Hey

Hey, ben ik ff een week offline (internetproblemen, grrrr) zie ik een cheesecake voorbij komen. mijn favoriete recept van nu is een citroentaart, lijkt wel wat op het recept van ChrisH. Ik moest 'm vorige week voor de verjaardag van oudste dochter maken en zoon wordt volgende week 17 en heeft 'm ook al besteld!
Man is helemaal into chocolate en maakt de taart 'Homer's dream' (ja, die van The Simpsons. Hij heeft de naam zelf bedacht )
Groet,
Jujube (die nu echt naar bed gaat...)

Jujube

Jujube

23-01-2010 om 01:59

Okay dan

Toch ff het recept van de citroentaart:
Deeg:
200 gr. bloem, snuf zout en 70 gram boter (in dobbelsteentjes) met vingertoppen wrijven tot kruimels. 80 gram suiker toevoegen en 1 lichtgeklopt ei met 2 druppels vanille essence. Kneden tot een bal. Dan 20 min. in koelkast in plasticfolie laten rusten.
Deeg in springvorm van 26 cm doorsnee drukken (kleine opstaande rand maken). Bodem blind bakken (dus met bakpapier erin met spliterwten oid) in voorverwarmde oven van 190 graden. Na 10 minuten uit oven halen, blinde vulling eruit halen en nog een paar minuten laten bakken.
Vulling:
Eerst oven op 140 graden zetten. klop in een kom 4 eieren met 200 gram suiker en het sap van 4 citroenen (ongeveer 200 ml). Verwarm 1,5 dl. slagroom en giet dat bij het eiermengsel. Voeg daarbij de zest van 1 citroen (ik bedoel citroenrasp).
Giet dit in de bodem en bak de taart ongeveer 35 minuten. De taart moet een klein beetje zacht lijken in het midden. Laat afkoelen en zet minimaal een paar uur in de koelkast. Bestrooi 'm vlak voor gebruik met poedersuiker.
Deze taart is echt heerlijk; zoetzurig en fris.
Groet,
Jujube (die nu werkelijk....)

Agnet: slagroom

Agnet, ik gebruik zelf altijd slagroom voor de citroentaart. Ik weet eigenlijk niet of kookroom ook zou kunnen, maar ik zie dat Jujube ook slagroom gebruikt, dus daarmee zit je volgens mij in ieder geval goed. In het recept van Jujube zit wat meer suiker en minder citroenrasp, maar dat is een kwestie van smaak.

Eet smakelijk!

Chris

Margriet*

Margriet*

23-01-2010 om 21:21

Worteltaart

Lijkt moeilijk maar het is gewoon door elkaar roeren.
Taarten van Nigella Lawson zijn ook nooit heel moeilijk en wel heel lekker. Even googlen op chocoladetaart. Probeer ook eens haar snicker/pindakaas muffin, jummy jummie, net zo lekker als taart.

150 g walnoten

100 g roomboter, gesmolten

200 ml milde olijfolie

300 g basterdsuiker

4 grote eieren, gesplitst

300 g worteljulienne

250 g zelfrijzend bakmeel

2 eetlepels koekkruiden

250 g verse roomkaas

1 dl slagroom

.Materialen
keukenmachine
springvorm (doorsnede 24 cm), ingevet ..Bereiden
Oven voorverwarmen op 150 °C. Tweederde van walnoten (in keukenmachine) in kleine stukjes hakken en in droge koekenpan goudbruin roosteren. In kom boter, olie en 250 g suiker tot romig mengsel kloppen. Eierdooiers erdoor kloppen en wortel, zelfrijzend bakmeel, koekkruiden en gemalen walnoten erdoor scheppen. In kom eiwitten stijf kloppen en door beslag spatelen. Beslag overdoen in met bakmeel bestoven vorm en bovenkant gladstrijken. Taart in oven ca. 45 min. bakken. Oven inschakelen op 175 °C en taart in nog ca. 30 min. gaar en lichtbruin bakken. (Taart afdekken met aluminiumfolie als bovenkant te donker wordt.) Intussen roomkaas, rest van suiker en slagroom goed door elkaar kloppen tot romig mengsel. Taart uit oven nemen en laten afkoelen. Afgekoelde taart dik bestrijken met roomkaasmengsel. Garneren met rest van walnoten.

Dank jujube

voor het delen van het recept van je citroentaart. Hij lijkt me heerlijk, ik ga 'm binnenkort maken!

Mare

Frambozentaart, voor winter en zomer

ingr.: 125 gr zachte roomboter in blokjes, 200 gr witte basterdsuiker, 250 gr bloem, 2 eidooiers, 2 doosjes (diepvries) frambozen a 300 gr,50 gr witte chocola in stukjes,250 gr mascarpone

In kom boter en 125 gr suiker tot glad mengsel roeren.
Bloem erdoor mengen en met vingertoppen tot kruimelig deeg wrijven.
Dooiers en 1 eetlepel koud water toevoegen en snel alles tot deeg kneden.
Bal ervan maken en in plastic folie verpakt in de koelkast 1 uur laten rusten.
Frambozen ondertussen laten ontdooien.
Oven voorverwarmen op 200 gr.
Deeg op met bloem best. vlak uitrollen en taartvorm ermee bestrijken( Ik frommel zelf het deeg altijd meteen op de (ingevette) taartbodem)
Bakpapier met steunvulling op deeg leggen( dat doe ik zelf nooit), bodem 10 minuten bakken (doe ik wel).
Taartbodem even af laten koelen.
Chocolade laten smelten au baun marie.
Chocolade over afgekoelde taartbodem strijken en laten stollen.(belangrijk: dat geeft daarna zo'n Overheerlijk Knapperig Effekt namelijk)
Intussen in schaal helft van frambozen met vork tot moes prakken.Mascarpone en rest v.d. suiker erdoor heen mengen.Dit mengsel in zijn geheel over de bodem verdelen, bovenkant glad strijken en versieren met de achtergebleven frambozen.

Ik heb hem zelf, tot nu toe, alleen maar gemaakt in de zomer met verse frambozen.

Gut puck (ook even ot)

je hebt me door!
Taartrecepten all over the place... of liever gezegd the kitchen, haha!

Nee, in dit geval wil ik 'm echt maken. De muren zijn wel klaar zo inmiddels

Mare

Sorry chris, zie nu pas

dat ook jij de moeite had genomen om je citroentaartrecept neer te zetten. Even niet ingelogd, en dan mis je zomaar een dag met entries hier.

Ik print 'm uit, en ben vast van plan binnenkort een citroentaart te gaan maken.

dank!
Mare

Hey mare

Geen probleem hoor. Het is ondertussen wel een heel erg lekker taartendraadje geworden. Ik ga eens googlen op die muffins met snickers en pindakaas )

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.