Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sjootje

Sjootje

22-12-2008 om 20:23

Wat is jullie kerstdiner?

Zoals de titel het al aangeeft. Ik ben erg benieuwd. Wie weet doe ik nog leuke tips op voor de volgende kerst.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjootje

Sjootje

22-12-2008 om 20:31

Hier eten we .....

1e kerstdag:
Voorgerecht: Zalmrolletjes voor de kids en voor ons een garnalencocktail.
Hoofdgerecht: Gebakken aardappeltjes met rozemarijn, Witlof (mss gecarameliseerd weet het nog niet), Hertenrollade.
Dessert: Sneeuwman ijs

2e Kerstdag:
Voorgerecht: Stokbrood met kruidenboter en kippenbouillon.
Hoofdgerecht: Aardappelkroketjes, Sla, sperziebonen en konijn.
Dessert: IJstaart
Verder heb ik volgens mij genoeg eten in huis tot aan de Pasen. Ik heb altijd veel te veel in huis.
Maar lang leve de Lidl daar heb ik mijn beiden kerstmaaltijden vandaan. Incl de hapjes. Als ik dit allemaal bij de reguliere super had moeten halen of erger nog bij de slager dan was ik de komende 2maanden blut geweest.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 20:54

Hier

1e kerstdag:
Voorgerecht: charcuterie
Hoofdgerecht: lamskoteletjes, gebakken aardappels, sperziebonen, stoofpeertjes
Dessert: grand dessert van (gratis) bonbons, (gratis) ijs en misschien nog iets.

2e kerstdag (deal met mijn moeder: zij betaalt en ik regel alles):
voorgerecht
zalmlinten met komkommer
vissoep

spoon
limedrankje met komkommerijs

hoofdgerecht
zeewolf op zwarte tagliatelle met garnalen
mini boontjessalade

Grand dessert
kerstboom (gemaakt van marshmellows en ricecrispies)
chocolade ijsbonbons (die grote dingen van de AH)
dadelcake met karamelsaus
bosvruchtenijs
misschien nog limoncello meringue

Sjootje

Sjootje

22-12-2008 om 21:00

Mamba

Jeetje wat een werk haal jij je op de hals!
Klinkt allemaal errug lekker. Maar wat is charcuterie en hoe maak je het? Het woord alleen al klinkt zalig.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 21:06

Sjootje

Ik vind koken heerlijk ontspannend. Mijn moeder had als voorstel om alles kant en klaar te halen maar ik vond diverse afhaaldingen wat minder. Charcuterie is niets anders dan een duur woord voor diverse vleeswaren. Van die lekkere franse stinkworst die zo moeilijk snijdt, plakje rauwe ham, zo dus. Ik vind het werk wel meevallen, zeker 1e kerstdag wijkt niet heel erg af van wat ik normaal maak. 2e Kerstdag is iets meer werk, maar ook dit valt reuze mee.

Sjillie

Sjillie

22-12-2008 om 21:10

Hier

gaan we 2 dagen gourmetten. met ons 4tjes. Zoonlief heeft zijn strijd tegen warm eten deels laten varen en hopen hem op deze manier een positieve wending mee te geven door hem zelf te laten bakken.

Sjootje

Sjootje

22-12-2008 om 21:10

Haaha mamba

en ik maar denken dat het een een of ander culinair hoogstandje was.
Die franse stinkworst is trouwens stinkend lekkerrrrrrrrr mmmmmmmm

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 21:13

Sjootje

Onderschat het werk niet hoor, ik ga alles héél culinair en stylish verantwoord op een bord draperen, leg er misschien nog wel een bloempje bij .

Sjootje

Sjootje

22-12-2008 om 21:13

Sjillie

gourmetten is ook zalig.
Voor je zoon is het mss wel leuk om er een geklutst eitje bij op tafel te zetten en wat rauwe groente die hij kan bakken. Pannenkoekenmix doet het bij de kleintjes ook altijd goed.
Hier vinden ze gourmetten (3 en 5 jaar) geen bal aan. Ze bakken een hamburgertje eten wat komkommertjes en stokbrood en ze zijn klaar. Ze hebben het dan veel te druk met andere dingen.

Guinevere

Guinevere

22-12-2008 om 21:34

Cool mamba (kerstboom)

Wauw Mamba, hoe doe je dat, die kerstbomen van marshmellows? Dat wil ik ook! Al die 6-jarigen die ik hier verwacht op 26-12 vinden dat vast geweldig!
Hier: 1e kerst: Alleen een "dinch". We gaan op de 60-er jaren toer: gevulde eieren, augurken met ham er omheen, gevulde tomaten. Verder kerstbrood, brood met kruidenboter en een salade. Denk huzarensalade, dat is het meeste "sixties". En ik denk: ragoutbakjes met ragout, wauw, retro!
2e kerst: gourmetten en toe de kerstbomen van Mamba met een bol ijs erna.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 21:46

Kweet nog niet precies hoe het moet

Op het werk had iemand dit gemaakt. Ze had een pot fluff warm gemaakt (je kan ook marshmellows au bain marie smelten) en hier rice crispies (smacks, hoe heet het?) er door geschept. Vervolgens met vochtige handen snel in vorm geboetseerd. Tumtummetjes op prikkers gestoken en die er vlug in gedaan. Voor de gezelligheid ook wat tummetjes los er om heen. Dan een tijdje laten uitharden. Ze had een boom van ik denk wel 35 centimeter hoog. Meer kegel dan boom trouwens. Ding was flink hard en ik had een mes nodig om er plakken van te kunnen snijden. Was trouwens niet plakkerig. Ik ga waarschijnlijk kleine boompjes maken, maar moet nog even de juiste verhoudingen vinden.

m@

m@

22-12-2008 om 22:03

Kinderculinair

Hier stellen de kids het menu altijd samen. Dit jaar wordt het:
Verse zelfgemaakte tomatensoep
Een klein hapje met vis (verzoek van pa)
Kippendijbenen en borststukken met bot uit de oven
Verse patat uit nieuw frituurvet
broccoli
Tiramisutaart en slagroomijs.

Ik lust het ook wel hoor!!! Ze hebben een goede smaak.

reina

reina

22-12-2008 om 22:27

Hier

Omdat we alleen 24 december allemaal (5 personen) bij elkaar zijn, maak ik dan extra werk van het eten. We eten: gemarineerde champignons vooraf, dan runderbouillon, vervolgens een spoom, dan kalkoenschnitzels met tutti frutti met roöstirondjes en broccoli en vervolgens flensjes met roomijs, slagroom en sinaasappel-cointreausaus toe. Geen kleine kinderen die mee-eten, dus daar hoeven we niet op te letten (vandaar de spoom en de saus bij het dessert) maar wel iemand die absoluut niet van kaas houdt en een ander die niet van rood vlees en zalm houdt (en dit keer houd ik met iedereen rekening )

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 22:54

Recept gevonden

niet met de fluff, wel met marshmellows. Mmm, kan er ook nog smarties door roeren.

http://www.cookingforengineers.com/recipe/104/Kelloggs-Rice-Krispies-Treats

Arubaanse ham

1e kerstdag:
voorgerecht: hollandse garnalen in een halve advocado
hoofdgerecht: Aurubaanse ham aan been (meegenomen door Arubaanse zwager, ben erg benieuwd), aardappels in de oven, spruitjes en nog iets van groenten, weet nog niet wat
nagerecht een toren van slagroomsoesjes en vanille ijs met chocoladeaus
en uiteraard kindvriendelijke hapjes: zoals soepstengels om in smeerkaas te dippen, toastjes met filet americain.

2e kerstdag, vliegtuig naar (schoon)familie in Ierland.

Katrien

Katrien

22-12-2008 om 23:18

Hier

Kerstavond;

- Bordje met een paar blaadjes sla, wat geraspte wortel, garnaaltjes, hardgekookt ei, koude pasta, kruidenmayonaise (keuze van Dochter, is haar allerfavorietste gerecht)
- Paprikasoep met garnaaltjes
- Gebraden kip met aardappelkroketten, boontjes en spruitjes met spekjes
- Ijstaart (of een ander ijsdessert)

Kerstdag (bij mijn moeder)

- voorgerecht met vis. Daar moet ik voor zorgen en ik weet nog niet goed wat.
- Kalkoengebraad met aardappelkroketten en groenten (door mijn moeder gemaakt, ik weet dus niet precies welke groenten)
- dessert (door mijn zus gemaakt, is nog een verrassing)

Tweede kerstdag

's middags (bij de schoonouders)

Geen idee van het menu, maar het zal wel een voorgerecht met vis zijn, hoofdgerecht met vlees en ingemaakt fruit en ijs als dessert

's avonds (bij mijn vader)

Geen idee van het menu, maar mijn vader heeft een koksopleiding, het is in ieder geval altijd heel erg lekker.

Katrien

Bianca 1971

Bianca 1971

23-12-2008 om 00:27

En hier

1e kerstdag bij mijn ouders gourmetten, en 2e kerstdag ga ik los Koken is mijn hobby, en met kerst mag ik me uitleven! Diner voor 8, waaroner 4 kinderen (van 6 tot 10 jaar)
-Voorgerecht: Capaccio, en voor de kinderen soepstengels met bacon eromheen, even in de oven. Was vorig jaar een groot succes!
-Soep: Runderconsomme
-Tussengerecht: Spoom
-Hoofdgerecht: Ossehaas met chateaubriandsaus, voor de kinderen varkenshaas, knoflookaardappelen uit de oven, krieltjes met room-dillesaus, frietjes, sperciebonen met hazelnootdressing, stoofpeertjes en waldorfsalade.
-Nagerecht: ijskofie met een tic en bonbons, voor de kinderen ijs met marssaus (jaja, inspiratie van OOL

Guinevere

Guinevere

23-12-2008 om 12:34

Plaatje gezien van de fluff

Hmmm, ik denk dat ik toch maar marshmellowkerstbomen op mijn eigen manier ga maken.
Dus ik stapel ze op elkaar in de vorm van een kerstboom. Dan smelt ik chocola en die giet ik eroverheen. Versiering erop, klaar! Maar hoe lijm ik de marshmellows vast? Met water? Of met chocola?

Petr@

Petr@

23-12-2008 om 12:51

Wat wij eten..

1e kerstdag:
amuse: tartaar van ossenhaas
voorgerecht: gevulde avocado met garnalen
hoofdgerecht: gekarameliseerde beenham met honing
bijgerechten: gebakken aardappelpartjes, aardappelpuree, haricot verts en stoofpeertjes
dessert: Omelette Sibérienne

2e kerstdag gaan we gourmetten

gr.
Petr@

Hier

1e kerstdag gourmet en 2e kerstdag heb ik nog niet over nagedacht maar de c1000 is dan open

Voor allemaal eet smakelijk en n fijne kerst!

gula

Wij eten...

hoi
wij zijn de eerste kerstdag met z'n vieren (2 dochters van resp. 4 en 6 jaar) en gaan dan een uitgebreid buffet maken. dus veel verschillende gerechten maar dan in een-haps-vorm. meeste dingen zijn amuse-gerechten. oudste dochter lust wel veel en houdt er ook wel van om uit te proberen, en voor de jongste hebben we soepstengels-met-ham, worstjes in ster-vorm enzovoort. zo eten we alle vier lekker!

2e dag gourmetten bij de schoonfamilie.

groetjes
Gruffalo

En wij

gaan beide kerstdagen steengrill-gourmetten met de jongens.

Xyda

(Janneke)

(Janneke)

23-12-2008 om 14:55

Wij eten

De 1e kerstdag thuis met (schoon)ouder(s):

Voorgerecht: feta in coburgham (gebakken) op een bedje van sla met frambozendressing

Hoofdgerecht: Warme/koude vlees- en visschotel met luxe broodjes en kruidenboter

Dessert: Buffetje van Kaneelijs/vanilleijs/ warme krieken/ advocaat / chocolade fontein met verse aardbeien en ananas.

2e kerstdag gaan we bij vrienden eten...dus dat wordt een verrassing

Wij eten...

Kerstavond: Vooraf bosui poffertje met garnaal en daarna zalmsalade. Hoofdgerecht fricandeau met wijnsaus, kerstboom aardappeltjes, salade. Toe ijstaart.

1e kerstdag, koken we met de kinderen. Met hun samen menu gemaakt. Oudste maakt vooraf crostini's met zalm, met brie en eentje met tomaat geloof ik. Daarna carpaccio voor ons en voor kinderen van die flinterdunne ham met wat sla. Hoofdgerecht maakt man met dochter, kipfilet gevuld met kaas en omwikkeld met rauwe ham. Stoofpeertjes en verzoek van jongste zoon en nog worteltjes met kerstfiguur aardappel kroketjes.

Oeps en verder...

Als toetje maak ik samen met jongste zoon een perentaartje met bladerdeeg, peer en walnoot met een bolletje kersenijs. Deze eerste kerstdag hebben de kinderen bewust gekozen om met ons vijven te zijn. Hun mening telt ook en we hebben gezamenlijk besloten.

2e kerstdag eten we bij mijn schoonvader en die is al zijn hele leven kok, dus dat zal wel lekker zijn. dan zijn we met zijn 10-en.

Iedereen fijne dagen, groetjes Pinkelot

Margriet*

Margriet*

23-12-2008 om 16:39

Pelle wat is

Larissa? Ken het wel als meisjes naam.

Nanna

Nanna

23-12-2008 om 20:34

Mamba hellup

Hier kerstpaniek. Mijn man is ziek en nu moet ik alleen balansen (hele berg spullen natellen), me hele huishouden nog opruimen en de kerstboodschappen doen. Vrees dat ik nauwlijks tijd heb voor die boodschappen. Een gelukje op eerste kerstdag zijn we met z'n drieën. En 't hoeft niet bijzonder maar naast een wat zondags hoofdgerecht wil ik wel graag iets wat 't extra feestelijk maakt. Zalmlinten met komkommer en spoon lijkt me wel wat. Dussuh, heb je voor mij een recept? Nog een vraag: hoeveel ijs moet ik pp rekenen (is voor 2e kerstdag, veul volk maar niet hier thuis).

Peetje

Peetje

23-12-2008 om 22:49

Hoe maak je zo'n cruditee-saus?

Hallo,

Op het kerstdiner op school heb ik het weerk geproefd: worteltjes, paprika en dan zo'n lekkere dikke witte (mayo?) saus met kruiden erdoor. Zacht, romig, niet weeïg en met smaak. Maar de goede maaktster zit nu ergens in t vliegtuig dus ik kan haar recept niet navragen.
En ik zou het heel graag maken als 'vooraf" bij ons (kind-georienteerde) kerstdiner. Is her iemand hier met tips? Het was duidelijk niet uit een flesje, daarvoor wat het ook te dik, niet vloeibaar. Of misschien een mij onbekend merk hoor, maar hmm, dan hoor ik het graag (en koop gelijk aandelen ).

Alvast bedankt,
Peetje

Mamba

Mamba

23-12-2008 om 23:58

Hier komt de reddende kerstengel

Zalmsalade, 4 personen, voorgerecht

1 el droge witte wijn
4 el mayonaise
1 komkommer
200 g zalmfilet
1 bakje tuinkers

Meng de witte wijn met de mayo en breng dit op smaak met versgemalen peper en zout.
Snijd de komkommer in de lengte in vieren, schraap de zaadlijsten eruit en schaaf ze daarna in lange dunne repen (de schil mag blijven zitten?). Bestrooi de komkommerlinten met zout en peper en laat ze minstens 30 minuten staan.
Snijd de zalm in dunne repen. Droog de komkommerlinten met keukenpapier, vermeng ze met de zalmrepen en verdeel ze in de vorm van een nestje over 4 borden. Serveer er de mayo bij en bestrooi het gerecht met de tuinkers.

limedrankje met komkommerijs
Schil 1 komkommer, snijd hem in stukken en maal die fijn in de keukenmachine. Schep de puree in een zeef en vang het vocht op. Schenk het komkommersap in ijsblokvormpjes en zet 2 uur in de vriezer. Meng het sap van 1 lime met 4 el suiker en een 1/2 liter lauw water. Schenk de lilmelimonade in kleine glaasjes en doe de komkommerijsblokjes erbij.

IJs: ik reken op 3 tot 5 bolletjes pp. Als je 3 bolletjes doet, kan je bij de koffie nog flink wat chocola neerzetten. Je kan bij het ijs ook nog schaaltjes neerzetten met slagroom, voor de kinderen van die versiersels, vruchtjes enz. Een soort buffet zeg maar.

Mamba

Mamba

24-12-2008 om 00:08

Wat ik laatst heb gedaan

met philadelphia smeerkaas met bieslook. Decoratief in een schaaltje doen, groenten erbij en klaar. Was een noodgreep, zoon had een feestje en moest iets meenemen. En ik was dus glad vergeten om wat te maken of te kopen. Ik heb veel complimenten gekregen over de saus .

Mamba

Mamba

24-12-2008 om 00:18

Die vorige is dus voor peetje

...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.