Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is nou echt een goed en betaalbaar espresso/cappuchino apparaat?

We willen graag een goede en betaalbare espresso-apparaat aanschaffen.We willen er ook melk mee kunnen opschuimen. Er zijn zoveel types....wie heeft er 1 thuis staan en heeft daar goede ervaringen en of tips mee?

Alvast bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

27-08-2010 om 14:44

Ik heb een saeco

Ik denk dat Yta hier wel op inspringt Ik heb een saeco aroma inox, al 5 jaar geloof ik, af en toe ontkalken en hij doet het prima.
Melk opschuimen doe ik in de magnetron, lang niet zoveel gedoe als met het stoompijpje.

Het wordt saai

..mij is zeer recent door Yta de Saeco Aroma Inox aangeraden. Dat ding is ooit nog heel goed getest in Duitsland, reken maar dat ze daar een gründliche Stiftung Warentest hebben..

Ik had niet gedacht voor dat bedrag van iets meer dan 200 euro al een apparaat te kunnen krijgen dat al lang op de markt was en over het algemeen heel goed beoordeeld wordt.

Maar, ik heb al een molen! Die moet je er ook nog bij hebben. Vind ik echt. Want wij gebruikten de molen ook al voor de filterkoffie (let op, wel een schijven-molen, geen draaiende mesjes).

Dus reken op 350 tot 400 euro inclusief molen. Denk ik.

Het wachten is op Yta...

*g*

Ik lees met belangstelling mee, heb geen ervaring oid dus ik lurk met liefde zeg maar..

'Who needs yta... als keukenmasjinefetisjist cobi weer aan het scherm hangt.. "

Ik lig helemaal dubbel !!! mn dag is helemaal goed, dank je wel.

*heerlijk* zo'n fetisjist, hahaha

Nespresso/espresso (beetje ot)

oké keukenmasjinefetisjisten, dan heb ik ook een vraagje. Wij hebben een Nespressomachine en ik moet zeggen het bevalt heel erg goed! Heerlijke koffie! Echt zoveel beter dan gewone filterkoffie om maar niet te spreken van senseo. Maar... ik vind de cupjes toch wel erg duur en hoewel manlief het er voorover heeft begin ik toch wel wat moeite te krijgen met de decadentie ervan (als je ziet voor hoeveel we hier in het jaar aan koffie gebruiken dan schaam ik me er bijna voor.).
Hoe zit dat met zo'n espressomachine? Hebben jullie enig idee wat dat ongeveer kost in de maand? En welke bonen koop je dan?
Terug naar 'gewone' koffie ga ik er hier niet door krijgen, maar misschien dit wel. (Een soort van schijnheilig consuminderen voelt het bijna.)

7 gram

..koffie moet je rekenen per kopje espresso.

Dus dat zijn dan 70 kopjes uit een pond koffie.
Voor 7 euro per pond kan je al heel redelijke koffie krijgen bij de speciaalzaak.

Da's dan 10 ct aan koffie per kopje.

Reken verder nog wat kosten voor ontkalker en reiniger (koffievetverwijderaar). Moeten we bij Cobi zijn.

Dan kom je op een totaalmateriaalplaatje per kopje van iets tussen de 10 en 15 ct. Heee.... weet je meteen waar ze George Clooney en al die gelikte Nespressoverkooppunten en website van betalen!! Ergens houden ze geld aan over.

Jet Burg

Jet Burg

27-08-2010 om 17:07

Delonghi perfecta cappuccino

Het is wel een dure, maar ik ben er zo blij mee. Er zit een afneembare melkkan bij, die kan zo in koelkast. Met 1 druk op de knop een heerlijke cappuccino. Met koffiebonen, en vooral met mokkabonen.(heb gelijk zin in koffie )

20 ct prijsverschil nespresso-losse koffie

Nespresso kost aan koffie 33-37 ct per kopje.

Als je samen 5 kopjes per dag drinkt scheelt dat dus een euro per dag. In drie maanden heb je dan 100 euro bijelkaar die het verschil tussen de Saeco en een Nespressoapparaat betekenen.

klaver

klaver

27-08-2010 om 18:53

Onderhoudsbeurt

Heeft een Saeco ook een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Mijn Jura (toen 1000 euro, je hebt ze ook duurder) had na een aantal kopjes (bij mij is dat na ca 1,5 jaar) een onderhoudsbeurt nodig van 140 euro! Als je de kosten van aanschaf + beurt + schoonmaak- en ontkalkingsmiddellen over de kopjes koffie gaat verdelen, komt mijn huidige nespresso misschien nog wel goedkoper uit.

PS: ik vond de koffie uit de Jura wel lekkerder ...
Nog een tip voor een piston apparaat: Quickmill. Wouter Klootwijk heeft er dit jaar een keer een artikel aan gewijd. Even zoeken in nrc-archief.

He get cobi/mijn nieuwe koelkast/piston/youtubefilmpjes

.. wij hadden niet heel lang de tijd voor een zoektocht en wilden hem niet uit het buitenland laten komen en nou heb jij 50 euro minder betaald...

En je bonen zijn ook nog goedkoper!

Oh trouwens, onze nieuwe Liebherr koelwonder met twee Biofreshvakken en een klein vriesvak is vandaag geleverd. Kan dat ook nog in deze rubriek of dwalen we nu te veel af?

Even back on track: Ik dacht dat we het hier alleen over pistonapparaten hadden, dus geen volautomaten. Jet en Klaver hebben het dus over iets anders. Donna (nieuwe nick trouwens? of heb ik gemist dat jij nieuw bent?), je kunt ook nog even in het archief op espresso kijken. Daar wordt het hele verhaal van kannetje op het vuur tot 1000 euro voor een Jura uit de doeken gedaan.

Of kijk naar dit toffe filmpje van een koffiewinkel in Seattle (in twee delen):


http://www.youtube.com/user/SeattleCoffeeGear#p/u/185/d2P7-XxnekM

ze hebben ook een heel kanaal. I love them, echt, ik geniet hier zoooo van:


http://www.youtube.com/user/SeattleCoffeeGear

Yta Chalne

Yta Chalne

27-08-2010 om 20:34

Budget

Het is allemaal een kwestie van budget en wensen. Wil je zo min mogelijk ontkalken, een machine die 20 jaar meegaat en een apparaat dat je de hele dag aan kunt laten zonder dat het water tig keer opwarmt en heb je er een paar honderd (550) euro voor over, dan koop je een Quickmill. Maar er zijn ook redenen om een ander apparaat te kopen. Eisen aan design bijvoorbeeld, of beschikbare ruimte, of een bijpassende kleur bij je keuken, of je wilt cappuccino met 1 druk op de knop, of je zet 50 kopjes per dag voor je kantoor aan huis of je hebt al een bepaalde molen, of wat dan ook.
Hetzelfde geldt voor de koffie die je gebruikt. Als je het prima vindt dat je koffie geplukt wordt door een door bestrijdingsmiddelen bestoven Vietnamese kleuter, dan kun je voor een heel ander bedrag aan koffie komen dan wanneer je ook mens en milieu wilt laten meewegen (speciaal voor Cobi

Rodebeuk, die prijs die Cobi betaalde is alweer even geleden, jij had misschien bij een minder bekende dealer twee tientjes kunnen besparen

Minet

Minet

28-08-2010 om 08:14

Pleidooi

hier mijn pleidooi voor de Dolce Gusto.
Zalige koffie (caffe lungo), overheerlijk espresso in 3 sterktes, superzalige cappuccino, en dat alles in handige cupjes in een mooi vormgegeven apparaat dat maar een fractie kost van de grote alles-in-1 apparaten.

Voordeel saeco?

Ik was gisteren eaen kijken in de winkel, en ze hebben ook een heel mooie van Siemens. Wat is nou het voordeel van een saeco? Is de koffie lekkerder of is hij makkelijker in gebruik?
Moet je die elk jaar schoon laten maken zoals de verkoper zei? En kost dat dus 100 euro per jaar extra?terwijl je dat volgens hem bij de siemens zelf kan doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-08-2010 om 11:54

Karin

Jij hebt het nu over volautomaten, de saeco waar hier over gesproken wordt is een echt pistonapparaatje. Voor volautomaten vind ik Saeco een afrader.Sowieso ben ik geen groot fan van volautomaten. Overigens, reken bij elke volautomaat op 5 cent per kopje aan onderhoud. Beste merken volautomaten: Jura (de duurste) en Nivona (minder mooi design maar perfecte koffie en redelijk duurzaam in vergelijking met andere merken).

19donna72

19donna72

28-08-2010 om 13:01 Topicstarter

Iets meer uitleg

Wauw, wat een reacties! Het duizelt me een beetje qua merken en apparaten.

Na de Senseo zijn we weer overgestapt op een ouderwetse koffiezetter (met filter). Niet om de kosten maar puur omdat we "Senseo-smaak-moe" waren. Er wordt hier niet zoveel koffie gedronken hoor. Ik drink zelf hooguit 2 kopjes per dag...mijn man ietsje meer. Maar áls ik koffie drink, moet het wel een HEEL lekker bakkie zijn en dan nog het liefste een cappuchino. Dus het apparaat hoeft niet de hele dag stand-by te staan zeg maar. Gedoe met zo een stoompijpje zie ik wat minder zitten...

Dus, het apparaat in spé moet:
-makkelijk te bedienen zijn
-makkelijk schoon te maken zijn
-lekkere koffie zetten (haha)
-budgetvriendelijk zijn

Die Custo....hoeveel kosten de cupjes daar dan van en waar koop je die? Die van de Nespresso moet je toch bestellen op internet?

Minet

Minet

28-08-2010 om 15:13

Donna

De cups van de Dolce Gusto kosten ca. 4.50 per 16 stuks
In principe gebruik je er 1 per kopje, behalve bij de latte macchiato en cappuccino, dan heb je een melkcupje en een koffiecupje, dus gebruik je 2 cups per kop.

Je koopt de verschillende cups gewoon in elke supermarkt.

Saeco nina

de Saeco Nina ziet er ook leuk uit, denken jullie dat er veel verschil is met de aroma inox?

klaver

klaver

28-08-2010 om 16:38

Capuucino

Melk opschuimen gaat wel fantastisch met de aerocino van nespresso. Kost 30 euro maar dan heb je ook wat.Ik schuim er ook sojamelk mee op.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-08-2010 om 21:32

Nina

De saeco nina is erg plasticachtig en erg licht, zodat je het apparaatje al door je keuken slingert als je de piston eronder draait. Die paar tientjes meer scheelt je veel ergernissen, denk ik.

Bedankt

Handig toch, oudersonline. Nou koop ik die Saeco nina dus niet. Je ziet dat plasticige niet zo op de foto's en er was er een in de aanbieding voor 99 euro. De Inox is dus wel 2x zo duur, maar toch wel de moeite waard dan. Ken je er ook een die wel zelf kan malen ook, of zit ik dan gelijk vast aan zo'n volautomatische die rond de 500 euro kost?

Massi Nissa

Massi Nissa

29-08-2010 om 08:11

Plastic saeco

Wij hebben op onze bruiloft de Saeco Vienna cadeau gekregen en die is ook behoorlijk plastikkig. Ziet er minder gelikt uit, maar is gemakkelijk te verplaatsen (weegt niet veel). Schoonhouden is ook een eitje gewoon alle losse onderdelen in de vaatwasser. En hij maakt lekkere koffie (ding maalt zelf de bonen).
Groetjes
Massi

Hmmm

leuke vraag GOM.
Ik weet er eigenlijk te weinig van hoor. Maar ik zou denken aan een aparte molen, hebben wij ook, dan kan je heel makkelijk losse porties malen. En dan een pistonapparaat ernaast. Saeco Aroma Inox rond de 200 of een quickmill rond de 500.
Maar ik houd wel van een beetje gerommel en handwerk.

En wat gebeurt er met een totaal apparaat als je er maar 7 gram bonen in gooit. Waarschijnlijk weigert ie dan wegens bonentekort? Als dat niet zo is kun je natuurlijk de Gaggia droog laten staan en per kopje voeden.

Grappig dat jullie het in vier jaar voormekaar hebben om wensen te hebben die zelfs boven een volautomaat uitgaan!

Het gaat hard. Veel mensen willen steeds lekkerdere koffie als ze er eenmaal aan begonnen zijn, maar jullie zitten op de snelweg!

En nog maar even mijn favo youtubechannel met filmpjes over dit onderwerp: http:


www.youtube.com/seattlecoffegear
Ga daar een uurtje voor zitten, dan weet je ook alweer een hoop meer!

Yta Chalne

Yta Chalne

29-08-2010 om 15:51

Loes

Begrijp ik goed dat jouw man nu Finca el Limoncillo drinkt uit een espressoapparaat? Dat is wel een beetje zonde, het is de lichtste koffie en heel zacht gebrand, zodat hij heel langzaam zijn smaak afgeeft. In een espressomachine heeft de koffie daarvoor twintig seconden...je haalt dus maar weinig smaak uit de koffie en veel zuur. Hij zou de koffie ideaal kunnen zetten in een cafetière (koffiepot met duwfilter), daar is 'ie perfect voor, dan kan de koffie minstens drie minuten trekken. Als espresso in zijn stijl zou eventueel de Finca Irlanda geschikt zijn, of de espresso Beneficio. Die zijn zo gebrand dat ze wel in twintig seconden op smaak kunnen komen.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-08-2010 om 15:53

Oh ja

Dan zou dus de ideale opstelling zijn: een losse molen met cafetière voor man, en een andere losse molen (je kunt ze niet steeds leegmaken voor elke kop, dus twee soorten betekent twee molens...) met apparaat voor jou...misschien moet je er dan ook een nieuwe grotere keuken bij hebben

Yta

Kan Loes dan niet haar Gaggia huppeldepup houden voor zichzelf? Dus alleen molentje plus cafetiere voor meneer?

(voelt een beetje als bijbeunen, zo'n vraag stellen aan de KoffieDiva!)

Primavera

Primavera

29-08-2010 om 20:30

Spotgoedkoop, makkelijk in onderhoud, garantie van 10 jaar en le

Spotgoedkoop, makkelijk in onderhoud, garantie van 10 jaar en lekker.
Als er een apparaat bij moet is de Italiaanse moka, die je gewoon op het gasfornuis zet het goedkoopste, makkelijkste en langstlevende apparaat wat je kunt hebben, wat je ook niet hoeft te ontkalken. In tegenstelling tot de Franse caffetiere verhoogd deze het cholesterol niet of nauwelijks. Zie http://ije.oxfordjournals.org/cgi/reprint/25/3/513.pdf Je kunt er alleen geen cappucino mee maken
Het cholesterolverhaal is trouwens nog wat ingewikkelder. Het schijnt dat vooral de duur van de tijd waarin de koffie in contact is met heet water van invloed is. Bij een expresso-apparaat of moka is dat vrij kort. Bij filteren is dat wat langer, maar een goed filter haalt eventuele cholesterolverhogende stoffen er wel weer uit. Uit een onderzoek van 2003 bleek dat niet alle gefilterde koffie dez eigenschappen heeft en kregen ze bij een proefopstelling wel cholesterolverhogende werking van gefilterde koffie te zien. Het idee is dat het misschien aan de kwaliteit van het filter kan liggen. Zie http://www.nature.com/ejcn/journal/v57/n9/full/1601668a.html
Een site vol met tips over hoe je lekkere koffie met moka of expressomachine maakt is de volgende: http://www.belpaese.nl/B2SKOFFI.HTML O.a. geven ze aan dat een capuccino vaak mislukt omdat de koffie te waterig (klassiek nederlands trekje) is of de melk niet koud genoeg. Soort melk heeft ‌ook invloed.
Groeten Primavera

liora

liora

30-08-2010 om 10:40

Primavera

Heb je wat merken van die Italiaanse cafetieres?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-08-2010 om 11:04

Liora

Het merk: Bialetti. Ook in Nederland overal te koop. Neem liefst ook gewoon dat merk, dan kun je nog eens een rubber ringetje krijgen (en doe je dus veel langer met je potje). De hele goedkope aluminium soorten zijn geen aanraders, de betere legeringen en uiteraard rvs zijn prima.

liora

liora

30-08-2010 om 11:13

Yta

Heb even gegoogled en van Bialetti heb je ook potjes die gewoon zo geribbeld zijn, net als die hele gewone Franse. Klopt het dat die Franse ongezond zijn en deze niet?
Dan ga ik er meteen eentje kopen inderdaad, vind het zo gezellig op het gasfornuis, zo'n mokkapotje.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-08-2010 om 12:28

Meningen

De meningen over hoe slecht aluminium is zijn wat verdeeld, maar het aluminium van de hele lichte potjes (de Ikea en Hema kwaliteit) is wel van het soort dat in de tijd oplost in je koffie; niet doen dus maar. De duurdere potjes van Bialetti (er zijn er heel, heel veel van dat merk) zijn een stuk beter, maar ook Bialetti maakt tegenwoordig gewoon rvs potjes, als je helemaal zeker wilt weten dat je goed zit.

Die

heb ik járen geleden in Italie gekocht. Lekkere espresso, maar geen cremalaagje bij mij. Ik zal eens op de site van primavera kijken hoe het echt moet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.