Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

30-10-2014 om 13:11

wat kost de avondmaaltijd?

We hadden laatst visite en toen kwam het gesprek op het avondeten.Onze vrienden zeiden dat er pizza's in de aanbieding waren en dat het avondeten dan maar 13euro met zn vieren zou kosten.
Toen ik zei dat ik dat best duur vond,niet voor een keertje maar wel voor een gewone doordeweekse dag,waren ze behoorlijk verbaasd.
Wij hadden bv gisteren met zn drieen verse pasta,kaassaus en gebakken baby mais voor nog geen 5 euro.
Mijn vraag is dan ook,wat kost bij jullie zoal het avondeten,wat eet je dan en natuurlijk met hoeveel personen.
Ik snap natuurlijk dat het per dag flink kan schelen en ook wat je te besteden hebt,maar zo gemiddeld?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2014 om 13:37

Poeh

Dat verschilt per dag natuurlijk. Maar voor 5 euro kunnen wij denk ik niet eten. Dat kan ik alleen aan vlees al kwijt zijn. Tis maar wat je gewend bent. Wat jij als avondmaaltijd aangeeft lijkt mij meer een lunch.

Gisteravond hebben wij op: Volkoren spaghetti ( 1,29), pak gehakt ( 2,50) tomatensaus voor man ( bij elkaar 0,75) mijn saus ( 1,30 ), zak geraspte oude kaas ( 2,19).
Dit is voor mij een makkelijke en goedkope maaltijd.

Ik weet trouwens dat pasta's niet zo duur hoeven te zijn. Maar mijn man heeft diabetes en voor hem is volkoren beter. En dus duurder.

Hadewich

Hadewich

30-10-2014 om 13:44

Hier

Als wij pasta eten dan is een halve zak van de goedkoopste macaroni (zak kost 39 cent), 300 gram rundgehakt, een prei en een paprika, een blikje tomatenblokjes, italiaanse kruiden en geraspte kaas. Totaal kost dat denk ik 6 à 7 euro. Aardappels/vlees/groente zal ook op ongeveer 7 euro komen (1,5 kilo aardappels kost hier ongeveer €1,50, vlees 4 euro, groente 2 euro).

Alles voor 4 personen, twee volwassenen en twee pubers, waarvan er één in de groeispurt zit.

Dus 13 euro voor vier personen vind ik niet weinig! Voor een keertje geen probleem, maar toch zeker niet iedere dag. En ik begrijp dat jouw vrienden normaal dus nog meer uitgeven aan de warme maaltijd?

Limi

Limi

30-10-2014 om 13:59

vandaag

Voor zover ik het nog goed weet:

295g gehakt 1,11
courgette 0,79 (/2)
champignons 1,13 (/2)
saus 0,89
macaroni hebben we nog

zeg 3,30 of zo voor 4 personen.

Gisteren een pak pannenkoekmix (0,47?), 1 pakje ontbijtspek (1 zoveel), 1 zak erwtensoep (1 zoveel), zak sla (met pijnboompitten en tomaatjes die we nog hadden). Wat zou het zijn, iets boven de 5 euro?

Maar ik denk dat we ook vaak op 6/7 euro zitten, zeker met kip. Volgens mij halen we zelfs met twee verse pizza's de 13 euro niet eens (2 verse en 1 diepvries), maar is het wel duurder dan normaal.

Wikka

Wikka

30-10-2014 om 14:11

groente?

Wat mij opvalt aan de beschreven menu's is dat er geen of weinig groente bij zit?
Je moet toch 300 g groente per persoon per dag rekenen?
Verse ui, wortel, tomaat, prei, courgette etc. tikt dan wel aan hoor, qua gewicht, dus heel moeilijk of heel duur is dat niet.
Maar alleen gebakken babymais (uit blik?) als groente zou ik toch geen fijne maaltijd vinden (hoe het valt/aanvoelt, nog afgezien van de gezondheid). En dan in combinatie met witte pasta en kaassaus lijkt mij dat er niet veel nuttige voedingsstoffen in de maaltijd zitten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2014 om 14:39

inderdaad

Inderdaad, wat weinig groente! Wij houden voor een warme maaltijd zeker 200 gram groente pp aan. Kosten voor een maaltijd verschillen bij ons behoorlijk, maar ik heb het eigenlijk niet zo scherp. Ik denk dat we vaak wel (ruim) binnen de 10 euro blijven, maar we gaan er ook wel (ruim) overheen.

Half a twin

Half a twin

30-10-2014 om 14:40

2 x

Dinsdag een rode kool gehaald met 3 goudrenetten. Uit mijn hoofd gezegd €2,50. 2 kilo aardappelen €2,00 en 800 gr gehakt voor €4,86.
Van die rode kool en gehakt gaat de helft in de vriezer voor een andere keer en ook van die aardappels eet ik 2 keer.
komt er nog wel wat aan kruiden, paneermeel, bindmiddel bij en per keer een pak yoghurt of vla.
kom ik ongeveer op een €5,00 tot €6,00 per maaltijd.
Een pizza maaltijd met eigen gemaakt deeg is duurder maar pasta vaak weer iets voordeliger, hoewel er hier in de pasta veel verse groenten gaan.
Voor 4 personen hier rond de genoemde prijs per keer, en dan haal ik niet de goedkoopste producten. Als het moest zou het met goedkope huismerk spaghetti nog goedkoper kunnen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2014 om 14:45

Normaal

eten wij iedere dag groente hoor Uit blik of pot. Ik ken de prijzen niet zo, maar een pot lekkere sperziebonen kost 1,20 ofzo?
Ik probeerde te vergelijken tussen de maaltijd van de topicstartster en iets van ons wat er een beetje op lijkt.

Hadewich

Hadewich

30-10-2014 om 14:59

Wikka

Volgens mij is het minimaal 200 gram groente, geen 300. Maar met een blikje tomatenblokjes (400 gram), een paprika (100 gram) en een flinke prei kom ik wel aan 800 gram groente voor 4 personen. Wij eten ook vaak tussen de middag nog komkommer of tomaat op brood en dat telt ook mee.

Jaina

Jaina

30-10-2014 om 15:22

Wel meer

Als we bijvoorbeeld pasta eten als hoofdgerecht dan is er naast de pasta en saus ook nog salade en stokbrood bijvoorbeeld. De saus is bijvoorbeeld verse tomaten,gehakt, tomatenpure, paprika en kruiden. Gehakt is dan of quorn of biologisch gehakt. Ik koop alleen biologisch vlees (we dus ook niet elke dag vlees). Salade kan zijn tomaten, sla, mozarella, komkommer, olijven, dressing. Ik weet niet hoe veel het precies zal zijn per persoon maar zeker meer dan een paar euro.
En de niet salade liefhebbers willen vaak nog wat groenten naast de pasta.
Of we eten pasta als voorgerecht met alleen wat olijfolie en/of pesto en dan hebben we daarna bijvoorbeeld nog vlees en salade.
Of ik maak een pasta schotel uit de oven maar daar komt dan ook nog salade en brood bij.
Groenten uit blik eten we zelden,meestal diepvries of vers. Vers is wat duurder dan diepvries. Blik is het goedkoopste denk ik maar dat vind bijna niemand echt lekker dus dat eten we zelden. Ik heb altijd wel wat blikjes in huis die we altijd erbij kunnen serveren als blijkt dat we niet genoeg hebben omdat er bijvoorbeeld onverwachte gasten zijn.Maar dat is dus meer voor noodgevallen.
De pasta is niet het duurst maar met het eventuele vlees (en quorn is ook niet zo goedkoop) en de verschillende ingredienten voor de salade loopt het dan wel op.

Jesse_1

Jesse_1

30-10-2014 om 15:27

Pizza's in de aanbieding?

Ik hoorde gisteren van iemand die LIDL pizza's in de aanbieding koopt: € 2.79 voor 4 stuks.
Dat is echt goedkoop

Mijntje

Mijntje

30-10-2014 om 15:38

en hier veel vers

Die pizza's lijken me erg vies. Als we al eens pizza kopen (lang geleden) dan beleggen we die zelf nog.
Wij kopen ook alleen biologisch vlees en niet elke dag. Groente, fruit en vis, altijd vers en vrijwel alles van de markt. Brood van een Lekkere Bakker (waardoor wij geen supermarktbrood meer lusten, dat lijkt dan echt op kauwgom). Wij gebruiken geen pakjes en zakjes, hooguit een blikje tomatenpuree.
Als je veel van het seizoen eet houd je ook de prijs lager, op de markt scheelt ook. Uit de diepvries alleen soms spinazie of doperwten, uit blik alleen bonen. Kaas raspen we ook altijd zelf (veel lekkerder), op dit verse willen we niet bezuinigen.

Barvaux

Barvaux

30-10-2014 om 15:51

Niet te vergelijken

Als wij pizza eten uit de diepvries gaan er zeker vijf doorheen en ik vermoed dat mijn oudste daar al te weinig aan heeft tegenwoordig. Het ligt er dus aan wat die kosten. Soms haal ik er 3 voor 5 euro.

Jouw maaltijd zou hier echt veel te weinig zijn. Als wij macaroni eten gaat daar 600 gram in, twee pakjes poedersaus, een halve kilo gehakt, 2 paprika's, 2 uien, een bakje champignons en een klein blikje ananas. Dan houd ik over voor 1 of 2 lunches voor mezelf (waar ik dan daarnaast ook nog twee boterhammen eet dus geen grote lunch).

Vanavond eten we een rode koolstamppot van 89 cent rode kool van de lidl met twee pakjes spekreepjes en 1/3 van 4 kilo aardappelen. Een stuk goedkoper dus.

Limi

Limi

30-10-2014 om 15:53

groente en kinderen

Ik koop geen 200g groente per persoon.

Ik denk dat we 250-250-50-0 gram eten respectievelijk voor de meeste groenten. Soms haalt de jongste 100g van zijn favoriet. Die eten we dus 1 of 2x per week....

karin

karin

30-10-2014 om 15:55

grappig al die reacties

Onze vrienden kopen alles eigenlijk bij de duurdere winkels,slager,bakker enzo. Die pizza kwam van een pizza keten die een aanbieding had en vonden ze dus niet duur.
Twee ons groente per dag lukt zeker niet elke dag hier,maar het waren twee blikken babymais, dus dat lijkt me ruim genoeg.
Verder eten we ook zelden iets uit pot hier,meestal vers of diepvries.
Ik denk dat de kosten voor het avondeten zelden hoger zijn dan 5 euro met twee volwassenen en een puber.
Alleen in het weekend kan het wat duurder zijn.

Wikka

Wikka

30-10-2014 om 16:24

"twee ons groente per dag is niet genoeg"

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/3626947/2014/04/02/U-dacht-dat-u-genoeg-groente-at-Mooi-niet.dhtml

"Slechts 5 procent van de Nederlanders krijgt nu de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen. Hoogleraar Ellen Kampman: 'Ik denk dat de prijs verlagen kan helpen. Consumenten zijn gevoelig als het hen in de portemonnee raakt, weten we uit onderzoek van de Vrije Universiteit.'"

Juno

Juno

30-10-2014 om 16:25

Meer

Ik weet niet precies wat ik kwijt ben aan avondeten, zal van de week eens kijken als ik boodschappen doe. Ik weet wel dat het véél meer is. Op een half zakje macaroni doet mijn gezin het niet, dat is minstens een hele zak. En dan koop ik pasta die wij lekker vinden en die is vaak ook wat duurder. Dan komt er nog heel wat groente bij en een salade. Babymais valt voor mij niet onder groente, dat is een koolhydraat.
Ik heb een combi van Lidl en Albert Heijn. Als we pizza's eten ben ik zo'n €20,- kwijt, dat is afgezien van de gezondheid ook budgettair gezien niet voor elke dag. Boerenkool is dan weer veel goedkoper .
Voor de vraag is het misschien handiger om het om te slaan naar per persoon. Gisteren Thais gemaakt, twee curries, garnalen, rijst, mie, bijna een kilo groente. Ik zat op €4,- pp.

karin

karin

30-10-2014 om 16:36

Juno

Waarom valt babymais niet onder groente? Het is toch een groente!
We hadden trouwens ook twee verpakkingen verse pasta,vergat ik nog te zeggen,bij Appie in de aanbieding,tweede gratis deze week,de variant gevult met kaas en walnoot,hmmmm.

Vergelijken

Zie http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

Een tabelletje.
13 euro voor 4 is niet echt goedkoop.

geen idee

Ik heb geen goed beeld van wat alle groenten e.d. kosten dus ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar Karin: zit er alleen babymais is jouw pasta? (met kaassaus). Tja, dat dat een goedkope maaltijd is daar twijfel ik niet aan, maar zoiets eet je toch niet iedere dag hoop ik? Klinkt erg karig. Net als dat die vrienden van jou vast ook niet elke dag pizza eten.

Gelukkig hoef ik niet op de kleintjes te letten en kan ik ook de verse pasta van AH kopen (veel lekkerder). Gehakt en kipfilet koop ik bij AH, maar 'echt vlees' koop ik liever bij een slager. Een groentejuwelier hebben we hier helaas niet, dus groenten komen van de Appie.

duur ja

Een aanbieding vind ik 3 pizza's voor 5 euro.
Als ik krap zit haal ik pizza's huismerk voor 1.65 per stuk. Kan nog goedkoper soms onder de euro.
Het is nu begin van de maand dus heb ik -vrijdag pizzadag- pizza's voor 2.75 euro per stuk. Dan is het echt wel een dikke.
Maar dat zijn dan supermarktpizza's. Een verse pizza zal duurder zijn. Sommige zaken hebben pizza's voor 5 euro op een bepaalde dag.

amk

amk

30-10-2014 om 17:51

AnneJ

onze pizza bezorger heeft als standaard prijs 5 euro voor een pizza van 32 cm en die zijn dik belegd. Dus niet op een bepaalde dag.

Mazzel AMK

Dan snap ik wel dat 13 euro voor 4 verse pizza's een aanbieding is.

amk

amk

30-10-2014 om 19:38

Anne

dat is een heel goedkope bezorgpizza. Landelijke ketens zitten op gemiddeld 9 euro voor een kleinere.

Zelf koken, afhaal.

Ik denk dat ik ongeveer 7 euro uitgeef aan de warme maaltijd voor 3 personen. Ik kook de hoeveelheden voor 4 personen. Ik haal mijn vlees meestal bij de keurslager en groente bij de groenteboer. Ik vind overigens 4 verse pizza's kant en klaar voor 13 euro ook niet duur, ook niet voor een "doordeweekse dag".
Afhaal is duur, maar dan dient ook het gemak.

guera

guera

30-10-2014 om 20:36

vlees

Aan vlees voor ons vier ben ik al 7 e minimaal kwijt. Gehakt natuurlijk goedkoper maar plofkip van 2 euro komt er hier niet in. Ook bij pasta eten wij meer groente dan babymais en kaassaus is dan niet van verse kaas? Dan moet je wel je vlees vervangen toch met iets?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2014 om 20:38

guera

"Dan moet je wel je vlees vervangen toch met iets?"

Nee hoor, een paar keer vlees per week is meer dan genoeg om de benodigde voedingstoffen binnen te krijgen. Het is een misverstand dat je iedere dag vlees (of een vervanger) nodig zou hebben.

Ely

Ely

30-10-2014 om 21:00

Een blik lekkere sperziebonen ?

Dat is toch een contradictio interminis?

Hanne.

Hanne.

30-10-2014 om 21:06

niet goedkoop

Ik vind 13 euro voor een maaltijd niet goedkoop. Dat is ongeveer wat ik per dag ( 2 volwassenen en 3 basisschool kinderen) aan boodschappen uitgeef.

We eten niet veel vlees maar wel relatief veel groenten.
Van de week bv in 4 dagen 800 gram vlees en 3.5 kg groenten tijdens de maaltijden. En dan gaat er regelmatig nog rauwkost op brood.

Juno

Juno

30-10-2014 om 21:07

Karin

Mais is een graan.
Wbt vlees, je hoeft inderdaad niet iedere dag vlees te eten en je kan het vervangen door een graan met een peulvrucht te combineren. Boterham met pindakaas, pitabroodje met humus, bonen en rijst, taco met bonen. Hoeft ook niet iedere dag.

Katniss

Katniss

30-10-2014 om 21:08

Goedkope macaroni

Ik koop veel huis- en C-merken, maar goedkope macaroni vind ik echt niet weg te krijgen. Ik schat dat ik aan een gemiddelde avondmaaltijd voor 3 personen tussen de 6 en 8 euro kwijt ben. Het scheelt wel dat mijn kinderen niet van stukken vlees houden, zodat ik goedkoop gehakt (2,50 voor 300 gram) of kipfiletblokjes (3 euro) kan kopen. Groenten hebben we meestal 400 gram voor 3 personen. Dat is minder dan voorgeschreven maar het zijn nu eenmaal geen groente-eters. Meestal eet ik dan 300 gram, en leggen zij de rest op de rand van hun bord
Als ik met een volwassene eet, red ik het meestal niet met 8 euro. Dan wil je toch wat fatsoenlijks eten (ik noem bijv. pasta met rode saus kindereten, en dat eet ik dus niet als het niet hoeft). Mosselen met stokbrood en sausjes, of gegrilde groenten met biefstuk, of een currygerecht. Dan zit ik meestal toch wel rond de 12 euro voor 2 personen.
Als we pizza eten haal ik meestal Dr. Oetker (pollo en met vis), die zijn rond de 3 (?) euro per stuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.