Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

30-10-2014 om 13:11

wat kost de avondmaaltijd?


wisselend

manlief is geen echte vlees eter, ik wel kinderen ook wel.

Het wisselt wat we uitgeven per maaltijd bv hutspot zelf gesneden en rookworst was bij elkaar 4,50 denk ik.

woensdag lasagne met pondtomaat,courgette,prei en paprika en 400 gram gehakt was bij elkaar 5,80 ( tomaten en gehakt in de reclame)
maar als we bv pasta met courgette paprika,rode ui,mais en garnalen eten is het wel 8 of 9 euro.

Ik snij veel zelf en dat scheeltbv een flinke rode kool 89 cent per stuk voor 2 keer eten en een zakje van 300 gram is hier 1.39!

Nien

Nien

30-10-2014 om 23:04

5 euro

Wij eten wel vlees maar vaak in kleine hoeveelheden en ook regelmatig vegetarisch. Ik denk dat we met zijn 3en gemiddeld 5euro kwijt zijn. Verse groente vind ik over het algemeen heel goedkoop. Er zijn veel groenten die nog geen euro per kg kosten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2014 om 06:58

Ely

Het was een pót lekkere sperziebonen en wel de biologische van AH. Die vinden wij hier serieus lekker. Smaken heel anders dan de basic.

budget

Wij zitten op een gemiddelde van 10 euro per avondmaaltijd, voor 2 volwassenen, 1 flink etende puber en nog 3 jongere kinderen.
Voor de hele dag, dus inclusief brood, beleg, wcpapier en dergelijke komen we uit onder de 15 euro...

Chippie

Chippie

31-10-2014 om 15:50

Hier...

Ik koop weinig kant en klaar en dat scheelt veel. Geen pakjes maar losse kruiden, geen vage maltodextrinehuppeldepupsen maar liever een schepje creme fraiche. Pizza is een slecht voorbeeld want we eten geen diepvriespizza's maar gebruiken wel kant-en-klaar deeg.
Daarnaast is het gezonder, goedkoper en beter voor het milieu om met het seizoen mee te eten. Dus daar probeer ik wel rekening mee te houden.
Ik denk dat ik hier rond de 10 euro per maaltijd zit.
Vlees halen we bij een slagerij die het vlees direct van de boerderij haalt. Ik haal 1 x per maand een pakket vlees waar ik ongeveer een maand mee kan. Ik reken voor het gemak even 4 euro per dag aan vlees (we eten niet heel veel vlees, bv 250 gram voor spaghetti vinden we meer dan voldoende).

Deze week op het menu:

Vlees - aardappels - bloemkool = ongeveer 8 euro

Rijst - schepje Thai Curry - blikje kokosmelk - Thaise groente (1,50) - 2 puntpaprika's (in de aanbieding, 1,00) - restje champignons - extra prei = ongeveer 8 euro

Stamppot andijvie (zelfgesneden) met vlees = 8 euro

Sla - tomaatjes - gebakken aardappeltjes - biefstukje = 12 euro

Volkoren pasta - creme fraiche - zalmfilet 400 gr - blikje tonijn - broccolli = 11 euro

Pompoensoep met zelfgebakken brood = 6 euro

Hmmmm

Afgelopen week:

-gehaktbal, aardappelen, rode kool, appelmoes: 1,25 per persoon
-spinazie, aardappelen, ommelet van 2 eieren pp: 0,80 per persoon
-gebakken krieltjes (kant en klaar), sla met ei en augurk, knakworst: 1,30 per persoon
-pannekoeken met allerlei beleg, 50 cent per persoon
-aardappelen, sla met ei en augurk, vissticks, 0,90 per persoon
-macaroni met stroganovsaus, gehakt, groente en kaas, 1 euro per persoon
-broodje knakworst, 0,90 per persoon

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2014 om 01:16

Voor 2 personen

Man en ik eten tegenwoordig meestal met ons tweeën. Vandaag heb ik haaskarbonade voor 2,26, 1 grote ui 29 cent, paprikamix 1,19 waarvan 1 paprika gebruikt, dus 40 cent, 1 prei 56 cent, 3 flinke trostomaten 1,40 (gewone tomaten waren goedkoper, maar ik vind trostomaten zo lekker ruiken). Bij elkaar heeft dit dus 4,91. Daarnaast had ik nog rucolasla, komkommer en zoete aardappels van eerdere dagen. Ik reken daar even heel grofweg 2 euro voor. Vandaag gegeten voor 6,91 met twee personen. Het had goedkoper gekund met gewone tomaten en een zak uien, waarvan ik dan maar 2 uien had hoeven pakken. Ik wist in de winkel niet zeker of we nog uien hadden, vandaar die ene ui

Morgen eten we verse pizza. Dat is bepaald niet goedkoop. Daarvoor haal ik verse tomaten, gehakt, een paar soorten kaas, rode pesto, paprika heb ik van vandaag nog over, champignons, ontbijtspek, dan toch maar de zak uien. Omdat mijn dochter morgen meeëet, hebben we niet genoeg aan 1 rol pizzabodem, dus moet ik er twee kopen. Pizza's uit de diepvries zijn een stuk voordeliger, maar soms is het ook gewoon leuk om te kokkerellen. Aan het eind van de maand halen we wel weer een pizza uit een aanbieding.

Angela67

Angela67

01-11-2014 om 08:55

pizzabodem (Kaaskopje)

een pak brooddeeg (wit) kan bij ons een hele oven-bakplaat vullen. misschien een alternatief voor de pizzabodem?
gr Angela

amk

amk

01-11-2014 om 09:13

Angela

maar met een pak brooddeeg is het geen pizza maar een belegde boterham. Het smaakt echt heel anders. je kunt ook heel makkelijk zelf een echte pizza bodem maken met instant gist. Smaakt stukken beter dan met een pak brood deeg

150 ml lauw water
1/2 zakje gist + thl suiker
750 g bloem
1/2 thl zout
2-3 el olijfolie

meng gist en suiker met 50 ml water, dan alles mengen en ongeveer 10 minuten kneden.
Een uur laten rijzen en klaar.

Zelf doe ik vaak nog wat kruiden hier door zoals basilicum of rozemarijn en gensnipperde olijven.

Annet

Annet

01-11-2014 om 10:07

Ja, zelf pizzadeeg maken

Kost bijna niets.
En je kunt het zo lekker dun uitrollen.
Je kunt het ook een halve dag laten rijzen. Gewoon maken in de ochtend als het uitkomt.

Nog makkelijker pizzabodem

Die vier pizza's margerita voor 2,79 van de Lidl hebben wij vaak in de vriezer liggen voor 'noodgevallen'. Als blijkt dat een gezinslid ineens om half zes de deur uit moet voor iets. Er zit op die pizza nauwelijks kaas, dus dat dat vieze nepkaas is proef je nauwelijks. Wij beleggen die met wat champignon, paprika, ui en strooien er wat gewone geraspte kaas en oregano op. Even in de oven en je hebt een vrij redelijke maaltijd.

Als we voor het hele gezin zelf pizza maken, maken we ook zelf deeg. Niet moeilijk, niet veel werk maar wel veel goedkoper dan zo'n pizzabodem van Danerolle o.i.d.

Verder besteden wij (3 volwassenen, 3 pubers) ca. 15 euro aan eten en drinken per dag.

skik

Angela67

Angela67

01-11-2014 om 11:42

goeie tip dat pizzadeeg

klinkt lekker!
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2014 om 11:50

Pizza mehl bij Turkse winkel

Vandaag viel een foldertje van Sultan's in onze brievenbus. Dat is een Turkse supermarkt. Een kilo pizza meel (pizza mehl staat op de zak) is maar 50 cent! In de aanbieding weliswaar en ik heb geen tijd om te gaan als de aanbieding geldt. Maar het is vast toch de moeite om het voor de normale prijs te halen. Die winkel is sowieso met veel erg voordelig, maar omdat het zo uit de route ligt voor dagelijkse boodschappen komt het er nooit van.

Annet

Annet

01-11-2014 om 12:05

Kaaskopje

Kijk dan ook naar grote verpakking van bijvoorbeeld kruiden, sambal (turkse naam weet ik niet), e.d.

Ik koop bij een Marokkaanse winkel altijd een grote bus van favoriete kruiden. Die gebruik ik om de kleine potjes in de keukenla aan te vullen. Scheelt veel geld.
Ook bijvoorbeeld Harissa (Marokkaanse sambal zo ongeveer). Die heb ik ingevroren in ijsblokzakjes want een heel blik is te veel voor ons. Dat blik is dan even duur als een minipotje bij de AH.
Verse munt en koriander zijn onder de 1 euro per flinke bos.
Couscous koop ik daar ook.

Pizzamehl?

Je kan, zoals amk beschrijft, net zo goed bloem nemen, dat kost bij de AH 39 cent per kilo. Of je maakt de bodem van zelfrijzend bakmeel en een ei. Recepten genoeg te vinden op internet. Verse tomaten op een pizza vind ik zelf altijd heel onhandig omdat je daar zo ontzettend je mond aan brandt vanwege al het vocht. Wij besmeren het pizzadeeg met tomatenpuree van 8 cent per blikje. Lekker pittige tomatensmaak en niet zo nattig en dan heb je ook geen rode pesto nodig. Met zijn tweeën heb je aan een pond bloem en één blikje puree genoeg, dus dan is de basis van je pizza nog slechts een paar dubbeltjes. Daarna kan je hem zo voordelig of duur maken als je wil, afhankelijk van wat je er op doet.

skik

Juno

Juno

01-11-2014 om 15:18

Boodschappen gedaan

Als ik de weekboodschappen doe ben ik minder kwijt dan wanneer ik dagelijks even wat haal. Dan ga ik vaak voor wat luxer eten. Deze week zit ik op €62 voor 4 dagen met vijf personen inclusief wc-papier, beleg, fruit enz. Dus dat is voor de avondmaaltijd minder dan €3,- pp.
Deze week eten we shoarma, sperciebonen met sucadelappen, snijbonen met gehaktbrood, pasta. Donderdag doe ik weer boodschappen, mijn koelkast is niet zo groot dat ik voor een hele week ineens kan kopen.
Bij 'tussendoorboodschappen' betaal ik meestal rond de €20,-.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2014 om 00:03

Skik

Dat je een bodem met gewone meel kunt maken, dat weet ik, maar ik wil toch eens proberen of dat speciale pizza meel toegevoegde waarde heeft Voor het gemak heb ik dit weekend nog voor de kant en klare bodem gekozen, maar als man en ik in een weekend weer met ons tweeën eten, ga ik een zelfgemaakte bodem proberen.

Hoe je de bodem verder bekleed is een kwestie van smaak. Wij vinden verse tomaten en rode pesto met gerulde gehakt erdoor lekker. Er gaat zeker een half tot driekwart potje rode pesto doorheen. Als je het even laat pruttelen valt het dan met het vocht ook wel mee. Ik doe wel eens een blikje tomatenpuree ergens doorheen. Door de bruine bonen bijvoorbeeld als we bruine bonen met rijst (bb en r) eten. Maar zo op een pizzabodem vind ik de smaak te geconcentreerd en ook een beetje saai eigenlijk.

Lou

Lou

02-11-2014 om 10:29

Lekkerste pizzabodem

De lekkerste pizzabodem maak je met La Tua Farina, te koop in AH. Je doet er zout, water en olie bij, geen gist. Het hoeft ook niet te rijzen. Je kunt het mooi dun uitrollen en het smaakt echt een heel stuk beter dan zo'n pak van Koopmans. Ik maak hem meestal met zalm, courgette, knoflook, ui, citroensap, creme fraiche en parmezaan. Redelijk gezond

Annet

Annet

02-11-2014 om 10:32

Verse tomaten voor een saus is zonde van het werk en het geld

Ik koop altijd gezeefde tomaten / passata. Kost ongeveer 60 cent per pak. En bestaat alleen uit tomaten en een beetje zout. Pas op bij de duurdere merken, dan zit er vaak suiker door.
Als ik snel klaar wil zijn roer ik daar rode pesto door. Als ik tijd heb, bak ik een uitje aan, knoflook erdoor, pak passata erbij, verse oregano en even laten pruttelen. Daarna staafmixer erdoor.
Verse tomaat vind ik wel lekker op de pizza (bovenop de saus). Dan druk ik eerst het vocht eruit.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2014 om 11:35

Lou

Bedankt voor de tip. We doen het ook nog niet zo lang, zelf pizza maken, dus ik ben nog niet met alle mogelijkheden bekend

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2014 om 11:46

Annet

Als ik zelf pizza maak, is de tijd die ik eraan kwijt ben niet zo belangrijk. Als ik amper tijd heb, haal ik diepvries. Dat vind ik op zijn tijd ook erg lekker. De prijs van verse tomaten moet natuurlijk wel redelijk zijn. Ik heb nu voor 80 cent verse tomaten.

Ik had laatst een saus voor macaroni gemaakt en daar had ik van over. Lekker op de pizza gedaan, aangevuld met verse paprika, champignons, ui, kaas en plakjes ontbijtspek (vindt man lekker).
Nu nog zelf de bodem maken, dat maakt het wel aantrekkelijker qua prijs

emine

Is wat je beschrijft wat je de hele week hebt gekookt/gegeten?

Uh....ja....

..uh, ja Swaen, dit was ons menu van het avondeten afgelopen week....hoezo?

Jaina

Jaina

02-11-2014 om 19:43

Emine

Waarschijnlijk omdat sommige maaltijden vrij minimaal klinken zoals bijvoorbeeld een broodje knakworst. Dat zou hier nooit genoeg zijn. Dan zouden ze er minstens vier willen. Daarnaast is het ook nogal eenzijdig. Geen groente of iets. Net zoals bij de pannenkoeken. Maar misschien heb je hele kleine kinderen die in de fase zitten dat ze nauwelijks wat eten.

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 19:51

Jaina

Iemand bedoelt met een broodje knakworst over het algemeen niet 1 broodje, de prijs was ook 90 cent pp dus dat klopt ook wel. Verder is er naast de pannenkoek gewoon overal groente toch?

Nou ja zeg....

Als dit het weekmenu is:

-gehaktbal, aardappelen, rode kool, appelmoes: 1,25 per persoon
-spinazie, aardappelen, ommelet van 2 eieren pp: 0,80 per persoon
-gebakken krieltjes (kant en klaar), sla met ei en augurk, knakworst: 1,30 per persoon
-pannekoeken met allerlei beleg, 50 cent per persoon
-aardappelen, sla met ei en augurk, vissticks, 0,90 per persoon
-macaroni met stroganovsaus, gehakt, groente en kaas, 1 euro per persoon
-broodje knakworst, 0,90 per persoon

Dan denk ik dat je niet anders kunt zeggen dan dat ik met minimale middelen mijn gezin zo goed mogelijk probeer te voeden en daar, met vijf van de zeven dagen groente, nog redelijk in slaag ook.

Jaina

Jaina

02-11-2014 om 19:57

Barvaux

Zowel bij het broodje knakworst en bij de pannenkoeken zat geen groente. Ik vind het vrij eenzijdig. Als er een broodje knakworst wordt geschreven denk ik inderdaad aan een enkel broodje per persoon vanwege het gebruik van het woord broodje. Ik vind het wel klinken als maaltijden die hele kleine kinderen eten omdat die vaak zo'n fase hebben dat je er nauwelijks wat in krijgt. Maar zelf heb ik toch liever iets wat substantieler en uitgebreider is en wat meer verschillende voedingsstoffen heeft.

Annet

Annet

02-11-2014 om 20:05

Weinig groenten

Ik snap dat het budget laag is. Ik heb geen moeite met pannenkoek en broodje knakworst. Wel met de hoeveelheid groenten.
Sla valt onder groenten maar er zit niets in. Zelfde geldt voor komkommer.
Er zijn toch ook andere groenten die goedkoop zijn?

emine

Ik veroordeel je menu niet hoor. En koken is een enorme uitdaging als je weinig middelen hebt. Mn dochter zou in dr nopjes zijn met zo een weekmenu zelfs. Maar ik vind zelf vissticks, knakworstjes en pannenkoeken niet lekker als avondeten. En alhoewel ik zelf ook niet ruim in mn geld zit ben ik een meester geworden in kettingkoken. Daarmee koop ik eens per week iets groter in, wat goedkoper is, en tover ik later in een andere variant weer op tafel. De bolognesesaus wordt een tomatensoep, de chilirestjes stop ik een paar dagen later in een wrap die ik in de oven doe, de gekookte aardappels bak ik paar dagen later op of stop ik in een salade bijvoorbeeld. Maar goed, dat werkt voor mij.

Laten we maar terug gaan naar de topic

...want ik vind dat het op deze manier een onzindiscussie wordt waarin we elkaar op de vingers gaan tikken over wat we op tafel zetten. De een doet het zus, de ander doet het zo....niemand hoeft moeite te hebben met mijn hoeveelheid of soort groente (hahaha) of te zeggen dat het niet goed is. Als je het zelf anders wilt en kunt, lekker doen. Misschien als ik een ander budget heb ik het anders ga doen, misschien ook niet. In ieder geval is dit voor nu wat de avondmaaltijd hier kost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.