Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

30-10-2014 om 13:11

wat kost de avondmaaltijd?


Swaen

Onze reacties kruisten elkaar. Wij vinden knakworst, ommelet en vissticks wel lekker. Er stond twee keer sla op omdat dat kon van 1 hele grote krop. Pastasaus houd ik niet over, want de overgebleven pasta gaat in een ovenschaaltje met een plakje kaas en is voor de eerstvolgende die apart eet. Aardappelen worden hier bewaard en als er genoeg restjes zijn tot puree gemaakt. Er gaat dus heel weinig weg.

pannenkoeken (ot)

Dat vind ik echt geen avondeten. Als wij dat eten (keer of 3 tot 4 per jaar schat ik) dan is het als lunch.

amk

amk

02-11-2014 om 21:19

kettingkoken

die houden we er in!
Ons week menu voor komende week, startende bij gister:
Za zelfgemaakte pizza, deels hawai, deels brocolli, brie, cashewnoten, er onder zit tomatensaus
Zo bietjesrisottomet witte kaas (volgende keer neem ik weer feta)
Ma is de avondmaaltijd brood, dochter eet warm op de overblijf, en ik eet een bietjessalade met haring en appel. Met mogelijk een kom soep.
Di hutspot met gebakken baconstukjes en worst.
Woe muligatwnysoep
Do noedels met komkommer en tomaat
Vrij uiteten

Vandaag (zondag) ben ik aan het kettingkoken: de bietjesrisotto, de salade en de soep.

Katniss

Katniss

02-11-2014 om 21:25

Groentenloos

Wij hebben ook wel twee groentenloze dagen per week. Dan eten we vaak iets met een p, of broodjes met knakworst, ei of zalmsalade. Voor mezelf heb ik er dan vaak wel wat excuussla bij. Sowieso komen de kinderen echt niet aan 200 gram groente per dag, ook niet op de dagen dat we wel groente eten. Ze eten wel meer dan 2 stuks fruit per dag.
Pannenkoeken zijn hier ook een normale avondmaaltijd. We eten ze niet vaak, want ik vind het altijd best wel veel werk.

Pannekoeken...weinig werk

....met de mix van de aldi!

ER hoeft alleen melk bij. Een doos mix kost 1,29, er zitten vier zakjes in en per zakje kun je er voor anderhalf persoon van bakken. Ideaal!

Jaina

Jaina

02-11-2014 om 21:44

Pannenkoeken

Pannenkoeken eten we nooit als avondeten. Niet omdat het niet lekker zou zijn. Maar het is inderdaad zoveel werk. Bovendien zou mijn man het niet lekker vinden als avondeten dus dan zou er voor hem een andere maaltijd moeten komen dus veel te veel gedoe. De kinderen maken wel af en toe pannenkoeken voor het ontbijt of de lunch of iets dergelijks.
Als ik alleen thuis ben met de kinderen eten we wel regelmatig makkelijk maar daar vallen pannenkoeken dus niet onder wat mij betreft. Eerder bijvoorbeeld vissticks met puree en worteltjes of zo. Als mijn man thuis is dan eten we uitgebreider want hij wil graag culinairer en verser eten. Ik vind af en toe makkelijk eten prima. Nu hou ik ook niet zo veel van koken dus als ik moet koken ben ik allang blij als iedereen iets simpels wil. Dan halen we ook vaak pizza of kebab. Als mijn man thuis is kookt hij meestal en aangezien hij veeleisender is werkt dat ook beter. Hij heeft er ook meer lol in dan ik. Hij is altijd nieuwe recepten aan het uitproberen en hij gaat graag naar de markt om verse producten te halen.

69er

69er

02-11-2014 om 21:44

reclame

Wat ik aan een maaltijd uitgeef? geen idee....ik gok voor een warme maaltijd zo'n 7,- voor 2 volwassenen en 2 pubers. Mijn kinderen vinden een kale pasta met wat kaas helemaal prima, maar ik probeer er wat meer in te krijgen. Als ik mijn man liflafjes voor zet, plundert hij 's avonds de voorraadkast, dus er moet stevig wat op tafel komen.
Aan het begin van de week pluis ik de supermarktreclame uit en kijk hoe ik daar maaltijden mee kan bereiden en mijn voorraadkast op peil houd.Ik maak zo een menu voor in ieder geval de eerste helft van de week en vul het aan met bijv. voorraad uit andere weken. Dan kom je qua groenten dan ook meestal op de seizoensgroenten uit... Zomers vries ik asperges is.( ik had deze zomer ook graag aardbeien ingevroren, maar heb ik de dumpprijzen gemist?) In deze tijd van het jaar maak ik grotere hoeveelheden hachee en goulash ed. om in te vriezen en kan je toch snel wat op tafel zetten. Ik zou er geen probleem mee hebben om eens geen vlees of vis te eten, maar dan krijg ik in ieder geval 2 hele vervelende mensen aan tafel.....
Zo probeer ik de kosten te beperken en gezond te eten. Er wordt hier zeker wel eens wat gehaald, maar dat zijn uitzonderingen. Elke dag 13 euro uitgeven voor een maaltijd zou de bank hier niet trekken.

En luxe

...doen we broodjesbuffet.....

Dan maak ik broodjes martino, broodjes met paturain en zalm, broodjes tonijnsalade met ei en sla, broodje ham met eisalade....

maar dan zit ik wel aan 2,50 per persoon.

Juno

Juno

02-11-2014 om 21:49

Kleine eters

Als wij pannenkoeken eten koopt man twee pakken mix omdat hij nog steeds niet gelooft dat je het ook met de bloem kunt maken die in huis is. Van die twee pakken worden een kleine 30 pannenkoeken gebakken en die gaan schoon op.
Ik geloof dat wij echte schrokops zijn .

Jaina

Jaina

02-11-2014 om 21:54

Pannenkoeken bis

Je kan natuurlijk ook hartige pannenkoeken maken en die beleggen met bijvoorbeeld vlees of vis en/of kaas, verschillende groentes,saus. Dan hoef je er niet zo veel te bakken maar dan is het weer geen goedkope maaltijd.

amk

amk

02-11-2014 om 21:55

juno

geen idee met z' n hoevelen jullie zijn maar dochter en ik werken met z'n 2 ook bijna een pak weg (als we een pak gebruiken) en dan zitten er pannenkoeken met kaas, salami en spek tussen, die vullen iets meer dan een naturel. Volgens mij valt het dus wel mee.

Maar we eten het niet zo vaak, want het maken van die mix is niet het werk, (bloem, melk en wat eieren) maar dat bakken.

Juno

Juno

02-11-2014 om 22:00

Over groente

Wij hebben zelden groentenloze maaltijden. Als we pannenkoeken hebben, of pizza. Maar als we soep met brood doen, zet ik een schaal rauwkost neer of in de winter snij ik een winterwortel en dan krijgen ze 'oranje friet'. Twee, drie zakken worteltjes (heel fout, ik koop ze al helemaal geschrabt en wel) gaan zo op. Paprika's worden onder mijn neus weg gepikt en ik moet duidelijk zeggen wat ze mogen pakken anders grijp ik mis bij het koken.

Juno

Juno

02-11-2014 om 22:04

AMK

Ik reageerde op Emine, met haar pak mix kan ze 6 mensen pannenkoeken geven. Wij zijn met zijn vijven en gebruiken meer dan het dubbele. Ik denk dat Emine kleine eters heeft.
Wat trouwens enorm fijn werkt is een echte crepe-pan. Kost even wat, maar je kan zo veel sneller bakken. Twee pannenkoeken in de speciale pan tegen één in een gewone.

Nee hoor AMK

volgens mij zit ongeveer het dubbele in de aldi-pakken.

pannekoeken

Je kunt pannekoeken serveren met olijven, druivensap, fruit, naast spek en kaas. Ik bak ze zelf in drie pannen tegelijk, want anders duurt het te lang en hier lusten die pubers ook wel wat.

Katniss

Katniss

02-11-2014 om 22:19

Kleine eters

Ik denk dat wij kleine eters zijn. Ik koop 1 pak mix en daar houden we van over met zijn drieën. Jongste vindt het dan wel lekker om de volgende dag een pannenkoek met stroop mee naar school te nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2014 om 01:35

Pannenkoeken

Waarom koopt iedereen toch kant en klare mix? (zegt Kaaskopje die wel een kant en klare pizzabodem koopt, haha) Als je een pak meel in huis hebt, een pak melk en een doos eieren, is het net zoveel werk als uit een voorbewerkte doos. Je moet in beide gevallen beslag maken. Wat zal het kosten? 40 of 50 cent voor het meel, 1,30 voor 2 liter melk en 45 cent voor eieren? En daar kun je een flinke stapel pannenkoeken van bakken.

Wat mijn man, die geen echte pannenkoekeneter is, lekker vind is als ik wat bakjes vulling op tafel zet. Gebakken champignons en uien, spek, paprika, geraspte kaas e.d.. Pannenkoeken bakken waar al het een en ander in zit, vind ik nog steeds een lastig klusje dus dit is een goed alternatief. Zo zou je ook kortgebakken appelblokjes in een schaaltje op tafel kunnen zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2014 om 01:51

Kleine en grote eters

Wij maken nog steeds gebruik van 'kant en klaar' als de wereldgerechten van Knorr (of eigen merk). Het zal vast niet zo authentiek zijn als ze je willen laten geloven, maar voor ons is het lekker genoeg. We eten dat gemiddeld een keer per week. Wat ons elke keer weer verbaast is wat die fabrikant als voldoende ziet voor 3 tot 4 personen. Zelfs als we met drie personen eten (terwijl er volgens de verpakking dus rek naar 4 personen mogelijk is) dan is het echt te weinig. Onze eetlust ligt standaard boven wat de fabrikant daarvan vindt. Wij kopen daarom toch maar twee dozen. We concluderen daaruit dat wij érg grote eters moeten zijn.
Vroeger at ik op mijn werk wel eens samen met collega's en van wat sommigen aten, zou ik werkelijk niet kunnen leven.
Als we het dan weer hebben over hoeveel het kost, is eten voor miniportie-eters natuurlijk wel goedkoper dan voor maxiportie-eters. Dat soort zaken maken het best lastig om tot een goed antwoord te komen op 'wat kost de avondmaaltijd?'.

amk

amk

03-11-2014 om 07:03

Juno

ik reageerde specifiek op jou Ik vind jullie geen grote eters.
Met 6 met 1 pak zijn kleine eters in mijn beleving.

Aldi pakken bevatten 800g mix, dat is idd het dubbele van een standaard pak. Ik heb dus een ander standaard pak in mijn hoofd, maar ook dan zouden wij met 6 eters van mijn huishouden (we zijn met z'n 2) 1,5 pak nodig hebben.

Voor pannenkoeken gebruik ik geen pakken, behalve op vakantie want dan zijn pannenkoeken zo'n heerlijk warm ontbijt. Lekker als er nog nachtvorst is geweest.

Kaaskopje, de truc is eerst de vulling wat aanbakken en dan het beslag er over. Jou oplossing kan ook natuurlijk, dan kun je zelf beslissen wanneer je wat et ipv steeds in de stapel te kijken wat er nu weer aankomt

Pirata

Pirata

03-11-2014 om 10:09

zelf deeg/beslag maken

Het gaat geloof ik niet echt meer over de kosten
Pizzadeeg maken wij heel vaak zelf, dan voeg ik circa 1/3 volkoren meel toe ipv witte bloem. Zo wordt het veel voedzamer zonder dat het te zwaar wordt. Bij pannenkoeken gaat dat ook prima.
Mijn man maalt soms wel eens noten door het pizzadeeg, ik moet zeggen dat dat heel lekker is.
Nog iets over die passata die ik eerder in dit draadje zag: ik zag een keer bij de keuringsdienst van waarde dat passata niets anders is dan aangelengde tomatenpuree. Waarbij de prijs dan ook nog enkele keren over de kop is gegaan.
Een aardige manier om een "luie" tomatensaus te maken van tomatenpuree: meng er een scheutje balsamico-azijn door en een teentje knoflook. En wat water om het fijn te laten verspreiden over de pizza. Verse tomaten op de pizza leveren bij mij een kledderige bodem op. Misschien moet ik bakken op een hogere temperatuur om dat te vermijden?

amk

amk

03-11-2014 om 10:15

Pirata

dan moet je de binnenkant er helemaal uithalen en alleen de buitenste delen gebruiken. Geen schijfjes tomaat gebruiken. Dan ben je al een heel stuk van het vocht kwijt.

Jasmijn

Jasmijn

03-11-2014 om 11:01

passata, goedkope tip

Ik kwam daar ook achter Pirata. Op een dag had ik geen passata in huis en wilde wel zoiets gebruiken. Ik had wel van die hoge potjes tomatenpuree (lidl 4 stuks voor 1.19) Omdat ik zeker wilde zijn dat ik de juiste dikte had gooide ik niet de puree bij de rest van het eten en wat water, maar ging het eens netjes uitmeten. Dus puree in een bakje, en eerst een blikje water (blikje van de puree gebruikt) erbij...was heel dik en romig. Uiteindelijk kan je er dus makkelijk 3 tot 4 blikjes indoen (hoe dik/dun je het wilt) en het smaakt inderdaad net zoals passata uit zo'n pakje. Handig voor als je een keer misgrijpt (alhoewel ik sindsdien geen passata meer koop) zelf vind ik trouwens de blikjes tomatenblokjes erg lekker (toch een beetje structuur) is wel te vochtig voor een pizza, maar voor andere sauzen heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2014 om 12:31

Saus voor de pizza

Gisteren hebben we weer pizza gemaakt, speciaal voor mijn dochter, die had de vorige ronde gemist

Ik had 8 niet zulke grote tomaten, 300 gram gehakt, een ui en een paprika, 3 teentjes knoflook en pepertjes uit een potje (4 van die plakjes zijn pittig genoeg voor mijn man). Ik heb de tomaten ontveld, daar de knoflook fijngehakt op gestrooid en de tomaten kleingesneden, dat bij het inmiddels gerulde en de kortgebakken ui en paprika gedaan en samen een poosje laten pruttelen. Het was toen al geen natte substantie. Vervolgens heb ik er een halve pot rode pesto bij gedaan van Lidl. Dat is een grotere pot dan van C1000. Nog wat Italiaanse kruiden met zout en een handje oregano erbij... en vervolgens in de blender. (Ik heb het ding helemaal herontdekt) Daardoor is de saus fijner van structuur en makkelijker uit te smeren over de pizzabodem. Het was iets teveel, dus dat kan weer ergens anders door.

Misschien kan het ook met 'gemak' uit de winkel, maar op een zondagmiddag met weinig anders te doen, vind ik het wel leuk om zo 'ambachtelijk' bezig te zijn. Op werkdagen lukt dat niet. Dan kookt man meestal.

amk

amk

03-11-2014 om 12:47

Die saus

die kun je dan weer prima bewaren in gesteriliseerde jampotten.
Jampotten 20 minuten bij 120 graden in de oven. De deksels uitkoken in een pan water en dan de hete saus in de hete potten (goed vol) deksel erop en omdraaien en zo laten afkoelen. Trekken ze vacuum en is het heeeeeeeeeel lang houdbaar buiten de koelkast.

Zelfde voor appelmoes (minstens 1 jaar), jam en andere dik vloeibare zaken.

Hoef je maar 1x te koken voor steeds de ambachtelijke passata.

Zoals kaaskopje de blender heeft herontdekt ben ik in eens groot fan van mijn soeppan.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2014 om 18:09

Wecken dus

Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Zo'n speciale weckpan met een ingebouwde thermometer lijkt me best handig, maar volledig overbodig begrijp ik, als je de potten ook in de oven kunt verhitten?

Kinne

Kinne

04-11-2014 om 20:13

Wij zijn heel gemiddeld

Zie al dat we qua kosten heel gemiddeld zijn. Kom vaak niet boven 5 euro uit.

Gisteren aten wij spaghetti met rode saus met verstopte groenten ongeveer 5 euro.

Vandaag sperziebonen met aardappelen en een worstje kosten 4,50

Morgen boerenkool met worst kost ongeveer 4,00

Donderdag gaan we kip kerrie met rijst eten. Kip was vrij duur, kost in totaal ongeveer 8 euro.

We zijn met 5 personen.

Kinne

Kinne

04-11-2014 om 20:20

off topic Emine en Amk

Wat is een broodje Martino en muligatwnysoep? Klinkt heel spannend. Hou wel van eens wat anders te koken
Mijm kinderen denken daar helaas anders over.

Een broodje Martino

Is een broodje filet Americain, met (in mijn variant) peper en zout, schijfjes augurk, schijfjes ei en een beetje mayonaise.

Vaak liggen dan ook op de schaal: broodjes tonijnsalade met sla, ui en ei en broodjes met (mamaak)paturain en gerookte zalm.

Kinne

Kinne

04-11-2014 om 21:32

mmm

Lekker. Voor mij en man dan. Veel te exotisch voor de kinderen.

Bedankt voor de opheldering.

amk

amk

05-11-2014 om 07:28

muligatawny

is een indiaase kippensoep, niet pittig, maar romig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.