Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat maak je met gezouten roomboter?

Door een inkoopfoutje van mijn man, heb ik al sinds kerst een paar pakjes gezouten roomboter in de koelkast liggen. Dat moest toen ongezouten boter zijn en deze zijn toen blijven liggen. Nog onaangebroken. De houdbaarheidsdatum was tot februari, maar volgens mij kun je boter veel langer bewaren. 

Ik heb nooit gezouten roomboter ergens voor gebruikt. Smaakt het echt zout? Kan het door gewone baksels, of gaan die dan anders smaken? 

Je kunt er gewoon mee bakken, en dan geen zout meer toevoegen.

Ja, het is echt zout. Gebruiken in hartige baksels zoals een pizza, quiche o.i.d. of erin bakken en braden inderdaad. Maar ik betwijfel of je roomboter zo lang over de datum nog kunt gebruiken, dat wordt na een tijdje wel echt zuur.

Gewoon even proeven, dan weet je genoeg qua houdbaarheid. Wij gebruiken gezouten boter gewoon op brood. Nederlandse zoute boter is iha niet zo heel erg zout. Ik eet gerust een beschuitje met gezouten boter onder de hagelslag.
Franse gezouten boter is soms een ander verhaal, hebben wij gemerkt, die kan te zout zijn om je hagelslag oid mee vast te plakken. En dan is die gezouten boter alleen nog maar bruikbaar voor onder hartig beleg (maar dan wordt het al snel te zout), in plaats van beleg (dat is best lekker, zeker op stokbrood oid), of voor bakken en braden. Dan wel minder zout toevoegen. 

Een andere truc is de boter zonder verpakking een nacht in een bak water leggen, dan trekt het meeste zout eruit.

heerlijk op een broodje. Dan doe ik er niks anders op. 😋

Bijtje82

Bijtje82

31-08-2022 om 13:18

zo zout is het nu ook weer niet. 
Ik gebruik het altijd voor het maken van verse kruidenboter. Heerlijk is dat. En dan doe ik er zelfs nog grof zeezout doorheen.

Proef het in ieder geval eerst even. Boter wordt echt ranzig op een gegeven moment. Bewaartip (voor een volgende keer): in de vriezer!

Voor hartige spreads voor op brood en kruidenboters is het heerlijk!

Lavande

Lavande

31-08-2022 om 19:58 Topicstarter

Bedankt voor alle tips. Ik zal eerst eens goed kijken of de boter nog goed is. 

Boter wordt echt wel ranzig na een paar maanden over de datum in de koelkast..... gewoon weggooien.

In baksels waar je zout zou moeten toevoegen kan het prima

Roomboter gaat schimmelen als ik hem te lang bewaar hoor

Lavande

Lavande

20-09-2022 om 22:46 Topicstarter

Ik heb de boter de dag na mijn bericht weggegooid. 

Bedankt voor de tips. Topic kan gesloten worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.