Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Campie

Campie

13-05-2013 om 16:05

Wat nodig voor kampeeruitrusting


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JansjeRommy

JansjeRommy

19-05-2013 om 21:53

Opvouw afwasteil

Dit is mijn persoonlijke favoriet kampeeritem: de ortlieb opvouw afwasbak. Wij gaan vaak per fiets, maar ook als we met de auto gaan nemen we m mee. Neemt lekker weinig ruimte in en is echt fijn. Ik vind het heerlijk om juist weinig mee te hebben. Maar ik kan dan weer niet zonder het theeketeltje, terwijl water koken natuurlijk ook in een pannetje kan.

JansjeRommy

JansjeRommy

19-05-2013 om 21:56

Vraagje o.t.

Nu hier toch veel kampeerders zijn heb ik ook nog een vraagje. Wij hebben hele goed Ajungilak slaapzakken die al erg oud zijn. Ik kan nieuwe gaan halen, maar ik kan ook voor de koudere tochten fleecebinnenzakken erbij nemen. Zou dat ook voldoen? We zijn toch veelal mooi weer kampeerders, geen hele ruige tochten of zo. En zo ja zijn er dan tips, zijn die van Xenos bijv goed genoeg volgens jullie?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-05-2013 om 22:01

Slaapzak

Heb je er last van dat je koud hebt. Zo nee, hoef je er niets aan te doen. Anders hangt het er vanaf of je het soms een beetje koud of altijd heel erg koud. Bij soms een beetje koud lijkt een binnenzak van de xenos me prima, een extr laagje maakt al heel veel uit.

Margriet*

Margriet*

19-05-2013 om 23:08

Tihama

Toch zitten er in het lijstje nog wel dingen die echt handig zijn en niet veel ruimte innemen.

Een waterkoker scheelt wel heel veel tijd ipv op gas water te moeten koken.
Een koekenpan is bij ons ook een must. Heb je wel eens geprobeerd in zo'n armetierig dekseltje van een pannensetje pannekoeken te bakken voor vijf personen (of 13?). Ook een vergiet wordt bij ons heel veel gebruikt (zet de pannenset erin en hij neemt weinig ruimte in).

Overigens vind ik selfinflating matjes ook al zijn ze dunner veel lekkerder slapen dan luchtbedden die zweterig en bij minder weer al snel koud zijn. Ik heb het nooit koud en dan helpt soms ook de fleecedeken hoewel ik nu altijd een molton en een hoeslaken om de twee matjes (die met handige klitteband lintjes aan elkaar kunnen worden gemaakt).

Ook een mat is bij een stoffige ondergrond ook prettig tegen de inloop.

Het is maar hoe je het zelf handig vind. En trouwens een grote dakkoffer van 600 l en een grote kofferbak van een Espace met heel veel ruimte is soms wel meer dan een halve aanhanger. Het is dus wel een beetje appels met peren vergelijken....

Tihama

Tihama

19-05-2013 om 23:32

Margriet

Natuurlijk zijn een aantal zaken een prettige luxe, maar ik pas dan wat dingen in ons eetpatroon aan. Dus geen pannekoeken bakken, maar pastamaaltijden. Met die 2 pitten is het ook al goochelen. Koken tijdens de vakantie is niet mijn hobby, dus we eten ook vaak in restaurants.

Het is gewoon mijn aversie tegen een aanhanger, waardoor ik bereid ben een heleboel dingen thuis te laten.

Dit jaar gaan we trouwens weer eens op vliegvakantie met hotels, dus wordt er helemaal niet gekampeerd

Tihama

Opvouwbaar

Hier idd ook een opvouwbaar Ortlieb afwasteiltje en opvouwbaar vergiet. Dat zijn dingen die anders veel ruimte innemen vanwege hun vaak onhandige vorm.

Qua beddengoed hebben we hier veel ruimte gewonnen met donsmatjes van Exped en een hoes met laken waar we de matjes inschuiven (Duo Iso Hoes van Lowland). Aan die hoes kun je een 1-persoons slaapzak ritsen. Je kunt alles zo superklein meenemen.

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 10:58

Chrish

Wat een gaaf ding, die Duo Iso Hoes. Ik heb er eens op zitten googlen. Ik zie dat ze er in versies zijn met of zonder extra laken. En ook in diverse breedten.

Wij hebben vrij dikke slaapmatjes van 63 cm breed, zouden die er in passen? En heb jij met of zonder extra laken?

Ik zit nu te denken: niet alleen de matjes, maar ook de aan te ritsen slaapzak zijn natuurlijk bepalend voor de benodigde breedte van zo'n ding. Best ingewikkeld, en als ik Google vind ik daar nauwelijks specificaties voor. Maar het lijkt me hartstikke handig.

Margje

Inek

Inek

20-05-2013 om 16:14

Dat past

Met die duo isohoes bespaar je bagageruimte en je hebt een perfekt 2 persoonsbed. De dikke selfinflate matten passen er in. Wij hebben er zelf een laken ingenaaid, toen wij hem kochten hadden ze die optie nog niet. Ik kan het je erg aanraden

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 17:35

Dank je inek

Ik sta op het punt van bestellen. Dit idee had ik ooit zelf al eens bedacht, en zelf een lakenhoes gemaakt waar je een slaapzak in kon schuiven. Daar hebben we zeker 10 jaar mee gekampeerd. Maar die is intussen behoorlijk versleten (elk jaar scheuren we er weer wat verder uit) en tochtte nogal omdat het allemaal niet precies paste (slaapzak eigenlijk iets te smal, lakenzak iets te ruim om matjes want voorheen gebruikt om 2-persoons luchtbed etc).

Dus om nu dan de switch te maken naar een lakenhoes/zak met daarop notabene een donzen dekenslaapzak geritst, wat een luxe.

Ik zit me alleen nog af te vragen: ik snap werkelijk niet welke maat ik nu moet hebben. Die Iso-inschuifhoezen zijn er in een breedte van 150 of 160 cm. Bij die van 150 cm staat 'voor matjes van 51 cm breed'. Maar in vredesnaam, 2x51 cm is net een meter. Waarom is die hoes dan 150 cm breed, dat is dan toch veel te wijd? En ik dacht dat ik voor mijn 63 cm brede (en dikke) matten dan wel 160 cm breed zou moeten hebben, maar als ik eens doorreken dan klopt dat ook helemaal niet. 63+63 = 126 cm, en dan heb je nog aan weerszijden 12 cm over voor de hoogte (en zo hoog zijn ze nou ook weer niet).

Kan ik dus toch de 150 cm nemen, of moet ik de 160 nemen?

De slaapzak die ik op het oog heb (Lowland Ranger Featherlite) is ook 160 cm breed, dus dat lijkt me comfortabeler op een 150 cm brede lakenzak dan op een 160 cm brede.

Heb je/hebben jullie nog verlichtend inzicht voor mij?

Dank,
Margje

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 17:40

Jansjerommy

De combi slaapzak-fleece is in elk geval bij mijn scoutende kinderen zeer favoriet. Die slapen zelfs in de winter nog met een 'gewone' dekenslaapzak met daarin een fleece-binnenzak.

Ik weet niet hoe duur die van de Xenos zijn, maar je hebt binnen 5 minuten zo'n ding gemaakt van 2 meter fleece van de markt. Dat kost een paar euro per meter. Je roetst het even onder naaimachine door (naad mag aan de buitenkant, zodat je hem niet voelt aan de binnenkant), onderkant en zijkant tot zo'n 30 cm vanaf de bovenkant. Klaar.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 17:56

En voor het overige

Wij gaan ook altijd met alleen een dakkoffer. Vroeger zelfs zonder dakkoffer, maar nu de kinderen zo lang zijn dat ze de halve auto beginnen te vullen lukt dat niet meer. Wij hebben niet eens zo'n supergrote auto (wel een station) maar het lukt ons altijd om nog ruimschoots zicht over te houden voor de bestuurder.

En ja, wij zijn dus ook van de categorie opvouwbaar afwasteiltje. Voor mij is het ook de helft van de lol, al dat gekneuter met die spulletjes. Onze 3 jongens hebben een compressiezak voor hun slaapzak, dat scheelt veel volume. (Slaapzakken op de achterbank vind ik geen succes, doordat ze glad zijn schuiven ze over elkaar heen en met eten in de auto en zo wordt dat soms een behoorlijke puinhoop).

Wij hebben 2 curver-kratten en daar zitten alle keukenspullen in. Alles klein en licht voor zover mogelijk. We hebben 1 tafel en wel allemaal een stoel (de tijd dat dat niet hoefde zijn we definitief voorbij En een doos met boeken, dat neemt ook nog wel wat ruimte in. Qua kleding hebben we ook veel lichtgewicht. Vroeger zag ik daar het nut niet zo van in, maar als ik zie hoe klein mijn tasje tegenwoordig is (met een paar outdoorbroeken, wat shirtjes, een paar tricot jurkjes, 1 fleecetrui en 1 regenjas) vergeleken met vroeger (toch wel 1 of 2 spijkerbroeken voor de zekerheid, 1 gewone trui en een gewone zomerjas, etc), dan maakt dat toch wel veel uit qua volume. Van die outdoorkleding is ook altijd zomaar droog, dus als je het een keer wast is het binnen no time droog. Het is wel duur als je in 1x een hele garderobe wilt aanschaffen, maar als je elk seizoen 1 nieuw ding koopt dan heb je toch na een tijdje heel wat te kiezen.

Onze tent is ook lichtgewicht, maar wel super groot. Dus niet van dat comfortabele materiaal zoals katoen waar je altijd een prettig binnenklimaat hebt (helaas, te zwaar en te groot voor ons), maar wel ruim genoeg om comfortabel in te wezen als het eens drie dagen regent. En als het warm is dan gaan we toch buiten zitten Qua volume heeft die tent opgevouwen het formaat van een hoofdkussen zeg maar. Past heel goed in de auto.

En de eerlijkheid gebiedt mij: zelfs wij hebben een campingkastje! "De keuken", noemen we die. Opvouwbaar en minimalistisch natuurlijk, maar wel met een echt tafelblad als bovenkant. En ik vind het bijzonder luxe dat je daar enigszins overzichtelijk de inhoud van de curverkratten in kwijt kunt, dat je een extra tafelblad hebt (waar je ook op kunt koken). In de lege curverkratten (met deksel) stoppen we dan boodschappen.

Wij kamperen ook zonder koelkast, zelfs geen koeltas hebben we. Dat betekent dat je alleen vlees of vis eet op de dag dat je boodschappen hebt gedaan. Als je een dag geen boodschappen hebt gedaan eet je bijvoorbeeld rijstcurry met eieren, of pasta met (droge) worst, of een vegetarische maaltijdsoep. Keuze zat. Zelfs bij hoge temperaturen overleven wij dat gewoon. Kaas blijft niet goed, dat moet je ook binnen 1 dag opeten. En voor het koel houden van de wijn volstaat de emmer met koud water. Die emmer is zo'n was-emmer van Tupperware (waar je zonder moeite handwasjes in kunt doen). Ik doe er alleen nooit handwasjes in. Ik doe gewoon 1 of 2x per week een wasmachinewas op de camping, en hang dat vervolgens wel zelf op (waslijnen spannen met scheerlijnen). Op die manier redden wij het prima zonder dat ik mijn zuurverworven vakantie ook nog moet vullen met handwasjes.

Margje

Annet

Annet

20-05-2013 om 20:32

Prijs xenos voor fleece slaapzakken

In mijn herinnering zijn deze slaapzakken ongeveer 8 euro. Dan heb je niet alleen fleece maar ook een rits. Dat vindt mijn jongste heel belangrijk want hij vindt een fleece slaapzak al snel te warm. Dat ding moet wel open kunnen.

Margje, breedte

Onze matjes zijn 65 cm breed en 7 cm dik en die passen precies. Die van jullie zouden dus qua breedte passen en qua dikte zou een matje van 9 cm ook nog passen.
De 1 persoons slaapzak die we er aan vast ritsen is 80 cm breed, opengevouwen dus 160 cm. breed. Wij hebben de versie met een extra laken, dat dus nog eens op de hoes zit vastgenaaid. Aan dat geheel zot een rits waaraan je de slaapzak vastritst. Ik dacht dat ze in de winkel zeiden dat elke Y2k-rits erop past maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

En oh ja

De opbouw is dus van onderaf: nylon, matje, katoen, jijzelf, katoen en als laatste slaapzak

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 21:15

Chrish

Dank! Maar heb je dan de lakenzak van 150 of van 160 cm breed.

Ik kon niet langer wachten en ik heb net de 160 cm breed besteld. Omdat daar bij stond: 63 cm. Ook met extra laken. 't Zal mij benieuwen.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 21:16

Haha

We zitten simultaan te posten.

Ah, dus de onderkant is ook nog eens van nylon? Wat luxe zeg. Echt, ik ben heel benieuwd.

Hebben jullie ze al lang? Bevalt het goed?

Margje

Je hebt de goede

Onze lakenzak is 160 cm breed inderdaad. Het kan bijna niet anders of je hebt de goede besteld . Het is een mooi klein pakketje opgerold, net iets groter dan een pak suiker.

Kort

We hebben hem pas sinds dit voorjaar en hebben 'm alleen nog maar thuis getest. Dat lag prima! Ik denk dat Inek er wel praktijkervaring mee heeft?

JansjeRommy

JansjeRommy

20-05-2013 om 21:58

Dank!

Dank jullie wel. Annet en Margje, ik ga eens kijken bij Xenos en anders zelf aan de slag, klinkt goed.
Leuk al die kampeerverhalen, vooral met dit weer
De iso duo hoes ga ik bij Bever eens bekijken. Klinkt ook wel goed.
Wat betreft handwasjes, daar zijn man en ik juist gek op op de camping. Vooral als het heel warm is en je vervolgens de was kunt gaan droogkijken. Aangezien we vaak per fiets zijn hebben we vooral ook lichtgewicht kleding en spul van technisch materiaal, lekker makkelijk.

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2013 om 22:27

Nogmaals bedankt, chrish

Heel fijn te weten dat ik de goeie besteld heb

Ik verheug me enorm om dit luxe bed van de zomer te gaan uitproberen. Super bedankt voor het idee!

Margje

You're welcome!

Inek

Inek

21-05-2013 om 16:04

Jaren

Ja, wij hebben dat ding al jaren en vele vakanties gebruikt. Ideaal. En nog nergens slijtage. Wat een leuke bijkomstigheid is dat het ook zo netjes blijft liggen, een keurig opgemaakt bed. Niet dat dat verder van belang is in je tent, maar toch.
Wij hebben ook een "keuken". Ooit gekocht bij zwerkei. Een dichte kunststof kist waar een 2of 3pitsgasje op past en daaronder zit een bestekla. De voorkant kan open geklapt en daar zit dan bergruimte voor pannen en servies en nog wat meuk. De deksel die over het gasstel gaat kan er af en is dan onze "afwasmachine": de vaat van de hele dag past er in en de kinderen doen s avonds de afwas ideaal.

Annet

Annet

21-05-2013 om 20:35

Handige bbq, grill en extra kookpit

Wij hebben zoiets: http://www.vrijbuiter.nl/barbecues/gasbarbecues/campingaz-all-in-1-grill-r/
Wij bbq-en graag op vakantie en in Frankrijk en op sommige campings mag je geen echte bbq gebruiken. Je hebt hierbij een grillplaat en een platte plaat (handig voor pannenkoeken).
Daarnaast is het ook een sterke gaspit. Wij nemen de wokpan mee op vakantie (zodat koken op vakantie leuk kan zijn) en dat werkt perfect op deze gaspit (het gewone gasstel geeft te weinig warmte om echt te wokken).
Ik zou liever zo'n combi hebben dan een gewoon gasstel voor op de camping. Wij hebben beiden omdat onze vouwwagen een keuken heeft.

margje van dijk

margje van dijk

22-05-2013 om 15:20

Iso-hoes is al binnen!

Dat is snel, hij is al binnen.

Ik heb het meteen uitgeprobeerd, en inderdaad, onze slaapmatjes passen er schitterend tussen.
Wat een gaaf ding!

Het 'laken' is wel heel anders dan ik verwacht had, ik had echt zo'n katoenen laken-stof in gedachten maar het is een heel glad ietsje, het lijkt haast ook wel nylon. Maar er staat op het label nylon/katoen, dus het zal toch wel echt katoen zijn.

Nog even een vraagje Inek, jij hebt dat ding neem ik aan regelmatig gewassen. Gaat dat goed? Hoe heet durf je dat?

En inderdaad, wat een superklein pakketje, en die slaapzak is ook al zo klein. (Ik heb dus ook een nieuwe slaapzak gekocht - mocht wel eens na 20 jaar vond ik). Die er overigens inderdaad perfect op past.

Ik vind het overigens wel veel geld voor iets wat ik inderdaad wel weer had kunnen maken, afgezien van die rits. Maar precies die rits is de reden dat ik hem dus niet zelf zou maken. Dan maar een keer een uitgave doen, dit is precies exact de perfecte kampeerkneuterigheid waar ik zo van hou

Margje

margje van dijk

margje van dijk

22-05-2013 om 16:07

Antwoord op mezelf

Ik heb de verkoper even gemaild.
En inderdaad, dat katoenerige is echt katoen.
En je kunt hem op 40 graden wassen.
Weten we dat ook weer.

Ik heb al even proefgelegen. Gaaaaaf hoor.

Margje

Haha margje

Jouw berichtje had letterlijk van mij kunnen zijn . Dat lakenkatoen is inderdaad heel glad en hier anders dan op het plaatje bovendien blauw ipv wit.
Ik heb 'm meteen gewassen op dertig graden om de geur van nieuwigheid eruit te krijgen. Ging perfect. Leuk dat ie je zo goed bevalt.

margje van dijk

margje van dijk

22-05-2013 om 22:29

Ach natuurlijk

Heb ik net alle was gedaan, dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Er zat wel wat een luchtje aan, ja.

Maar ik heb 'm al de hele dag uitgespreid op ons bed liggen, in vol ornaat, en ik ben net een klein kind, ik wil er vannacht in slapen Helaas is mijn man naar een concert en laat thuis en die weet van niks dus dat zou dan wel een erg grote verrassing zijn ben ik bang. Stiefelt-ie vannacht naar onze slaapkamer, moet-ie in een kampeerbed.

Wat is dat toch voor gen. Iets met prairies en geheime fantasieën over ingesneeuwd raken en dan zelf brood bakken in je houtkachel. Heb je dat, dan wil je ook van dit soort kampeerspullen. Zit vast in hetzelfde DNA-strookje.

Zeer bedankt,
Margje

Tijgeroog

Tijgeroog

22-05-2013 om 23:48

Margje

Ik heb dat gen ook, geloof ik. E m'n man snapt echt niet waarom hij nu een magnesium stick voor z'n verjaardag heeft gekregen (maar dat is toch veel leuker dan een aansteker )

Inek

Inek

23-05-2013 om 08:04

Wassen

60 graden overleeft het ding ook.
Mijn pakketje is uiteindelijk wat groter dan die van jullie omdat ik er zelf een laken van gewone katoen aan heb genaaid. Jammer dat ze die toentertijd nog niet compleet hadden. Ik krijg bijna aandrang om een nieuwe te kopen. Haha

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2013 om 13:17

In geslapen

Net toen ik vannacht onder de douche stond (voor de zekerheid, ik wil zo'n nieuw ding natuurlijk niet gelijk bezoedelen) kwam mijn man thuis. Dus ik kon hem introduceren tot ons nieuwe bed, en we hebben er ook in geslapen.

Heerlijk! Wat een genot, die donzen slaapzak, en het lag gewoon heel lekker. Het dunne laken had van mij best iets meer katoen-katoen mogen zijn, ik vond dit wel erg glad, maar misschien wordt dat met een keer wassen ook nog wel beter. In elk geval bleven de matjes prima op hun plaats (wel met een naad ertussen dus - maar wij zijn ook gewend op 2 matrassen te slapen, wat we aanvankelijk ook al niet zagen zitten maar wat ontzettend meevalt in de praktijk - dus dat was geen punt. Heerlijk geslapen, helemaal blij.

Inek, goed te weten dat je hem ook op 60 graden kunt wassen.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.