Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat te doen met een jonge merel

de poezen hebben vanmiddag erg vrolijk een jonge merel gevangen en mee naar huis genomen, hij is niet gewond en zit nu tevreden in een doosje in de schuur met een oude boterham en een kopje water. Type sukkel: mini vorm volwassen merelen, fladderd wat met vleugels maar komt niet omhoog.

ik wil hem morgen wel weer die schuur uit hebben maar er zijn hier dus enorm veel poezen.

Advies

Vraag even advies aan de vogelopvang of de dierenbescherming denk ik. Een telefoontje.
Zou toch zonde zijn om het vogeltje zomaar los te laten.

Ook gehad

Toen de dierenarts gebeld (die zich oa veel met vogels en vogelopvang ed bezighoudt). Het advies was toen om zo snel mogelijk de vogel terug te zetten (als er geen bloed oid was en alle veren er nog aan zaten) zodat moedervogel in het gras nog kon voeren. Het schijnt gangbaar te zijn bij merels dat ze uitvliegen maar op de grond nog bijgevoerd worden door hun ouders. Maar bel voor de zekerheid toch ook.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-07-2013 om 09:32 Topicstarter

Iep

bij nadere inspectie heeft Iep een kale plek bij de staart. Ik heb Iep in een curverbak gedaan en hij staat met een bakje kattenvoer en water op een afdakje. De vader merel (moeder niet gezien) vliegt zenuwachtige heen en weer maar ik heb hem Iep nog niet zien voeren. Ik heb de poezen vandaag binnen want ik kan geen plek vinden om Iep veilig neer te zetten.

Ter overweging

Na een uur of 2 houdt vadervogel op met zoeken en heb je de overlevingskansen van dit vogeltje nog kleiner gemaakt.

Hoog zetten

Onze poes vangt ook wel eens vogeltjes. Zelfs met haar belletje om. Poes bezeert de vogels niet. Ze brengt ze heel voorzichtig thuis, geen verwondingen en gaat ze dan likken (gekke poes, nogal) en kijken hoe ze proberen te ontsnappen. Wij pakken ze dus af en zetten ze eigenlijk meteen op een open voederplankje buiten in de tuin. Tot nu toe heeft elk jong vogeltje het nog overleefd op 1 na. De een wordt opgehaald door z'n ouders (neem ik aan tenminste dat dat de ouders zijn. De ander moet even bijkomen en vliegt dan zelf weg. Die ene die niet overleefde was ook nog errug jong. Zelfs zo goed als nog zonder veren, oogjes nog dicht. Onze poes kan niet goed in bomen klimmen. Het is mij een raadsel hoe ze aan zo'n jong vogeltje kwam. Misschien was die uit het nest gevallen of door z'n broertjes/zusjes eruit geknikkerd? Of al ziek/zwak? Die hebben we begraven
Dus meteen buiten zetten volgende keer en hoog zodat de poes er niet bij kan. Wel open, zodat het zichtbaar is.
Met onze vorige poezen deden we dat ook al, maar die waren minder voorzichtig met wat ze gevangen hadden. Oudere vogeltjes houden zich vaak 'dood' en blijken zodra ze vrij toch niet dood te zijn, maar springlevend.
groeten albana

Manda Rijn

Manda Rijn

08-07-2013 om 10:20 Topicstarter

Arme iep

Iep zit nog op het afdak, vader merel vliegt om hem heen ik zal zo eens kijken of hij Iep ook voert.

Mijn buurman gaat nu plaatselijk de heg horizontaal maken en daar kan iep dan met curverbak op. Daar kunnen de poezen niet bij. Mijn poezen lopen nu klagend binnen ;-(

Nouja

Hier komt kat ook binnen met een redelijk exemplaar. Ik heb gelukkig een kat die uit overtuiging nog iets voor ons vangt tegen beter weten in (zal niet lang meer duren). Ondertussen zit de vogel in de keuken maar ik weet niet waar. Ik heb de deur maar open gezet. Ook hier een klagende kat.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-07-2013 om 16:12 Topicstarter

Iep is dood

ik was naar het strand met de kinderen en had gevraagd aan mijn buurman om de heg plat te maken zodat iep met bak daarop kon staan maar dat was hij vergeten...

ik vind het heel sneu en voel mij erg schuldig.

Tink

Tink

08-07-2013 om 19:20

Manda

Voel je niet schuldig, de kans dat zo'n beestje overleeft is sowieso niet groot. Hij kan bv. wel (onzichtbaar voor jou) inwendig letsel hebben gehad.
Maar sneu is het wel natuurlijk!

VA

VA

09-07-2013 om 14:16

For future reference

Een handig overzicht wat te doen bij het vinden van een jonge vogel: http://vogelopvangdelft.nl/vogel.html .

Afgaand op je verhaal heb je ongeveer gehandeld volgens dat advies: direct terugzetten en door z'n eigen ouder(s) laten verzorgen, huisdieren op afstand houden. Overal in Nederland is overigens wel een vogelasiel in de buurt die je telefonisch kan benaderen om om advies of zonodig opvangmogelijkheid te vragen: http://www.vogeltrekstation.nl/node/68

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.