Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

14-05-2011 om 18:46

We hebben een nieuwe vaatwasser

Nadat we veel problemen met onze oude vaatwasser hadden hebben we nu een nieuwe, manlief wil nu eerst alle borden gaan afwassen, want hij wil absoluut geen etensresten in de nieuwe vaatwasser hebben. Ik wil gewoon de vaat vies in de vaatwasser zetten, zodat we iig kunnen controleren of hij goed schoon wast. Ik heb een extra zuinige vaatwasser gekozen omdat ik het milieu zo min mogelijk wil belastten. Dat dubbel afwassen zie ik dus ook niet zitten: het kost tijd, moeite en extra water??!?! Zo'n vaatwasser heb je niet voor niks, is mijn visie. Het ergste vuil er even afspoelen vind ik prima, maar manlief stond al klaar met afwasborstel in de aanslag.
Manlief vind mij nou ontzettend eigenwijs, en ik vind manlief ontzettend eigenwijs. Op zijn verzoek, dit verhaaltje op OO, want hij is van mening dat iedereen eerst de vaat afwast voordat het de vaatwasser in gaat... Ik ben van mening dat van etensresten in het filter de vaatwasser niet kapot kan, daar zit dat filter daar voor, dus het is volgens mij juist de bedoeling dat daar kleine etensresten in blijven hangen.

groet, polly
Immer verwikkeld in eeuwige discussies met manlief

*excuses voor diegene die kotsen van de term Manlief...voor diegene geldt: lees * de allerliefste * op plaatsen waar manlief staat.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jet Burg

Jet Burg

14-05-2011 om 19:30

Ergste vuil eraf spoelen

En geen afwasborstel, daar ben ik echt veels te lui voor, ik gooi, buiten dat ergste vuil eraf spoelen, alles zo in de vaatwasser.
(jammer dat we er geen poll van kunnen maken )

Ik veeg.....

de ergste etensresten met een stuk bestek de vuilnisbak in. That's all. Hooguit een pan met aardappelpuree oid, die spoel ik even voor onder de kraan. maar borden etc absoluut nooit.

Ingird

NaShA

NaShA

14-05-2011 om 19:47

Ook hier

even de etensresten in de vuilbak schuiven en dan alles ongewassen de vaatwasser in...waar heb ik dat ding anders voor als ik alles eerst nog met de hand moet gaan doen????

Slons

Slons

14-05-2011 om 19:51

Ikke niet, buuf wel.

Ik ben een slons en mijn buren zijn heel netjes. Ik dump dus alles zo in de vaatwasser. Mijn buuf staat met handschoenen aan de boel af te wassen alvorens het in de vaatwasser te zetten. Ik heb me er hevig over verbaasd toen ik dat voor het eerst zag

Merel

Merel

14-05-2011 om 20:22

Alleen afvegen

Ik veeg ook de etensresten eraf en hup de vaatwasser in. Ik hou wel het zout en de filters goed bij, oh en onlangs kreeg ik zo'n plastic rechthoekig flesje gratis in het boodschappenpakket, dat is om je vaatwasser te reinigen. Ik zou dat nooit gekocht hebben, zo'n onzin-ding, maar ach toen ik hem kreeg heb ik het toch maar eens gebruikt (je moet dat ding erin zetten en dan de vaatwasser leeg draaien) en verhip, het zeepbakje, dat wilde niet meer dichtklikken waardoor we het zeepblokje altijd in het bestekbakje moesten doen, doet het ineens weer, dus wellicht heeft er toch ergens nog wat verborgen vet/vuil daar gezeten.
Het heeft dus wel geholpen die gratis actie, ik draai nu eens in het kwartaal zo'n bakje.

Chippie

Chippie

14-05-2011 om 20:45

Percentage opkrikken

Maar ook ik gooi de etensresten weg en een hele vette pan ofzo spoel ik even om. Geen afwasborstel. En om de volgende discussie met Pollyman voor te zjjn: hier gaat alles *wat past* in de afwasmachine. Mijn schoonmoeder wast glazen, pannen, duurder servies met hand af. Ikke echt niet.

Fiorucci

Fiorucci

14-05-2011 om 20:56

Polly

Allen de borden/pannen legen en dan hup vaatwasser in. Het aardige is namelijk dat de vaatwasser ook vooraf spoelt!)

Margriet*

Margriet*

14-05-2011 om 21:04

Ook afvegen

maar bij rijst, couscous, stamppot ed en bij vet doe ik dat soms wel iets beter. Al dat vet kom in je afvoer (slechte ervaringen mee) , dus dat veeg ik meestal met keukepapier eraf. Als ik groenten kook komt er vaak zo'n rand in de pan (van het koken) die veeg ik met een borstel eraf.
Dus vooral pannen maak ik wel iets beter schoon.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2011 om 21:11

Eens met je man

Ik spoel alles af.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-05-2011 om 21:15

Spoelen

manlief zegt: ik spoel het af onder de kraan ( lopende warme kraan) en veeg het af met een afwasborstel. Ik zeg: dat is dus gewoon afwassen...

spoelen vind ik, even onder de kraan, zonder te vegen.

Spinazie pannen was ik wel altijd af, want die groene velletjes zitten echt altijd overal!!!

"de allerliefste" is trouwens nu al teleurgesteld over de uitslag van deze POLLYPOLL, en wil het er nu niet meer over hebben.

Maar we hebben inmiddels zonder af te wassen alles in de vaatwasser gezet, die is nu bijna klaar, en dus ga ik zo kijken hoe het is gegaan... spannend

Jet Burg

Jet Burg

14-05-2011 om 21:18

Pollyman

We blijven dol op je hoor, ongeacht uitkomst van PollyPoll

Vic

Vic

14-05-2011 om 21:26

Haha

Klinkt als mijn zwager. Die haalde alles weer uit de vaatwasser die ik net gevuld had, en ging de vaat eerst afwassen (met sop en borstel). Nou ja, daar ben ik gelukkig niet mee getrouwd
Zelf veeg ik de ergste etensresten van borden en pannen en dan gaan ze in de vaatwasser. Ovenschalen met aangebakken randjes, en koekepannen zet ik vaak wel even te weken in een beetje sop.

Ah nee he

alles eerst afspoelen? Dan kun je net zo goed gelijk afwassen en afdrogen. Gezelliger ook, dat afspoelen en in de vaatwasser zetten sta je saai in je eentje te doen.

Nee hoor, als alles (!) eerst afgespoeld moet worden is voor mij de lol eraf.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-05-2011 om 21:53

Hihih

Ik weet Jet dat vooral jij, immer dol bent op mijn "de allerliefste" dat ben ik zelf gelukkig ook, ondanks onze eeuwige discussies over dit soort onbenulligheden.
Zojuist de vaatwasser gecheckt en het is brandschoon!!!!! heerlijk zo'n apparaat wat het nog doet ook...

liora

liora

14-05-2011 om 21:55

Niet afspoelen

Ik heb eens een monteur hier gehad, voor mijn Miele. Hij drukt me op het hart om nooit vooraf te spoelen, alleen etensresten in de vuilnis gooien. Letterlijk zei hij: vaatwassers houden van vuil.

Liora

Annet

Annet

14-05-2011 om 22:30

Hier ook alleen de ergste borden/pannen

Lees borden maximaal 1x per week even spoelen onder de kraan, bijvoorbeeld na het eten van spinazie.
Pannen maximaal 2x per week als er plakkende resten in zitten.
Verder alleen alles goed met bestek in vuilnisbak gooien.

Nooit

jouw manlief mag dan de allerliefste man zijn,hij heeft geen gelijk

ik heb al 17 jaar een vaatwasser en echt nog nooit iets afgespoeld voor het er in gaat.

Gebruiksaanwijzing

Ik heb nu 8 jaar een vaatwasser en ook nog nooit iets afgespoeld! Uiteraard schraap ik wel de harde etensresten eraf, maar ik veeg/spoel nooit iets schoon, zelfs de pannen niet.
Eén keer heb ik problemen gehad toen ik een volle juspan erin leeggekieperd had, toen werd de pomp een beetje te glad/vet, en duurde het twee dagen voordat de vaatwasser het water weer kon wegpompen. Maar gelukkig deed hij het toen ineens weer. Dus volle juspannen zou ik afraden

Overigens stond bij mij in de gebruikshandleiding ook dat voorspoelen niet nodig was en alleen maar verspilling van water en energie, dus advies was om het niet te doen.
Misschien kun je bij jouw gebruikshandleiding nog iets overtuigends vinden om je 'allerliefste' te overtuigen

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 01:01

Uit voorzorg

Ik spoel de boel eigenlijk vooral uit voorzorg af. Bij de vorige afwasmachine moest ik regelmatig de sproeiarmen leegmaken, omdat daar resten in bleven zitten. Dan moest ik met een satéprikker de gaatjes leegmaken. Als je de borden en pannen onafgespoeld in de vaatwasser zet, wordt de machine dan niet heel snel vies en verstopt?

notje

notje

15-05-2011 om 09:14

Alleen

spoelen bij spinazie en tomatensaus,en anders echt nooit!Dat is toch dubbelop?Waarom heb ik anders een vaatwasser?Ik heb al 16 jaar een Miele en hij doet het nog geweldig!

Alleen schrapen

Ik schraap alles boven de vuilnisbak leeg en hup in de vaatwaser. De aardappelpan zet ik tijdens het eten al wel vaak vol met water. Kunnen de aardappelresten losweken. Ik vind aardappels vaak wat korrels achterlaten op de rest van de vaat.
Ik ga niet voorspoelen, de vaatwasser heeft een voorspoelprogramma. Maak wel regelmatig de binnenkant van de vaatwasser effe schoon en was eigenlijk altijd op het heetste programma.
Mijn schoonmoeder vindt mij een viespeuk, ze wast alles eerst af in een sopje. Zet alle kopjes onder water eerst op het aanrecht, schuurt eerst de pannen en spoelt borden en bestek mèt afwaskwast. Geen idee waarom ze een vaatwasser heeft.

Thursday Next

Thursday Next

15-05-2011 om 11:32

Ook niet voorspoelen,

alles gaat zo de vaatwasser in. Pannen waarin pasta of bami heeft gezeten mogen eerst even weken. Pannen met veel vet maak ik wel een beetje schoon, veeg het vet er uit met wat keukenpapier. Soms worden borden niet helemaal schoon als ze te dicht tegen elkaar aan stonden, dan haal ik het vuil er wel af en gaan ze voor de 2e ronde.

Monet

Monet

15-05-2011 om 11:32

Beste pollyman

Een vaatwasser heeft in het standaard programma een spoelperiode, een wasperiode en een droogperiode. Het vaatwasmiddel is zo gemaakt dat etensresten worden verteerd, en pitjes en dergelijke in het filter achterblijven. Nou moet je gewoon geen pitjes in je vaatwasser doen want die gaan in de sproeiarmen zitten en verstoppen daar de gaatjes, maar zo slim ben je zelf ook wel!
Grove etensresten schuif je gewoon met een vuile lepel in de afvalbak, een klodder achtergebleven mayo eventueel met een stukje keukenpapier, maar echt......de rest doet jouw geweldige vaatwasser! Dus vermoei jezelf en onze (en jouw) Polly niet met ingewikkelde gesprekken, maar geniet met volle teugen van dit fantastische apparaat dat echt meer aankan dan jij tot nu toe denkt!
Groetjes van Monet

Meteen aan?

Het maakt wel uit of je de vaatwasser meteen naat het eten aanzet of zolas wij, als we naar bed gaan, dus spoel ik alles even snel af. En haal de messen met dikke klodders pindakaas er ook even uit om af te spoelen. Hoevaak zou ik dat puber nog moeten zeggen %^&£$" !!!

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

15-05-2011 om 12:39

Neeeee

daar heb ik toch echt een vaatwasser voor, alles eraf schrapen en dan zo erin, het zelfde doe ik met de vuile was, alles uit de zakken en dan zo in de wasmachine, niets voorspoelen, en met centrifugeren ook zo hoor, niet eerst uitwringen maar hup ik laat de wasmachine het werk opknappen, wel zo makkelijk...daar heb ik tenslotte al die makkelijke apparaten voor...

Shonagh

maakt niets uit wanneer je de vaatwasser aan zet.
wij laten hem altijd draaien in de goedkope nachtstroom (23.00 uur) en spoelen ook echt nooit voor.

Merel

Merel

15-05-2011 om 13:25

Ook later draaien maakt niets uit

Nee hoor, ben ik het niet mee eens, mijn vaatwasser vul ik in de loop van de dag, dan in de avond de pannen en vieze borden erbij en dan later op de avond nog wat glazen en bakjes en dan gaat ie pas draaien. Soms vergeet ik het en dan draait ie pas de volgende ochtend. Alles wordt gewoon goed schoon hoor, je hoeft echt niet af te spoelen en ook dikke klodders pindakaas aan een mes zijn geen probleem. En ik heb geeneens een super moderne nieuwe trouwens hoor, mijn vaatwasser stamt uit 2001.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 13:31

Wil40

Jouw moeder doet écht dubbel werk! Ze kan de vaatwasser inderdaad net zo goed wegdoen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 13:33

Nou...

Ik zal eens gewaagd doen en de vaat viezer in de wasser zetten. Ik laat weten hoe ik het resultaat vind.

kaatje43

kaatje43

15-05-2011 om 15:05

Nee hoor

In de gebruiksaanwijzing van mijnheer Siemens staat zelfs dat het niet mag. Anders raakt ie in de war, de schat. Dat willen we toch niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.