Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polly Shearman

Polly Shearman

14-05-2011 om 18:46

We hebben een nieuwe vaatwasser


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

15-05-2011 om 17:44

Natuurlijk niet!

Je hebt een vaatwasser om de vaat te wassen, en niet om de vaat eerst zelf te wassen. Koop je een extra zuinige, en doe je al die zuinigheid teniet door eerst voor te spoelen, of zelfs te borstelen... Lieve Polly, je man heeft een gaatje in zijn hoofd, aardig bedoeld hoor...
Hier gaat alles al jaren zo in de vaatwasser, ik begin 's ochtends met vullen en 's nachts gaat 'ie aan.
Het enige wat ik doe is de etensresten als het er veel zijn een beetje verwijderen met keukenrol, omdat we die dan weer aan de katten geven, de resten, niet de keukenrol. Heel, heel soms laat ik een aangekoekte pan voorweken.
Pannen, pindakaasmessen, aangekoekte ovenschalen, hatsjiekidee, alles erin. En meestal, vrijwel altijd, schoon er weer uit, en anders nog een keertje meedraaien.
Een (nieuwe) vaatwasser is idd heel zuinig, als je hem op de auto stand zet meet'ie zelf het vuil en past daar het wasprogramma op aan. Zelfs een programma voor een heel vuile vaat is nog steeds heel zuinig. Als je met de hand gaat (voor)wassen verspil je veel meer water dan dit ding doet.
En, oh ja, er zijn wel eens draadjes geweest over wat er allemaal in kan: dat varieert in ons geval van tandborstels (heel soms) tot borstels en kammen, crocs, afwasborstels, de vetvangfilters van de afzuiger, vazen, filters van de senseo, alles van de senseo, draaischijf van de magnetron, eigenlijk alles wat me invalt en wat erin past.
Praat het je man maar snel uit zijn hoofd, echt zonde dat voorwassen.

Tihama

Tihama

15-05-2011 om 21:39

Natuurlijk

Ik hang de was ook altijd eerst op voor ik hem in de droger doe....Sorry, Pollyman, maar ik lag wel ff dubbel.

Het fijne van een vaatwasser is dat hij dat de temperatuur van het water heter is en de druk van het water erop hoger. Dat compenseert het gebrek aan afwasborstel meer dan ruimschoots.

Behalve dat ik aartslui ben, en daarom weiger met de hand af te wassen, heb ik ook vaatwassers voor het milieu. Een vaatwasser (zeker de huidige generatie die nog geen 10 liter water verbruikt) is namelijk veel milieuvriendelijker dan een handafwas. Maar dan moet je niet gaan voorspoelen.

Ik heb overigens inmiddels ontdekt dat mijn nieuwe vaatwasser zelfs volle machine vieze vaat schoonkrijgt in het programma met slechts 7 liter water.
En dan gebruik ik alleen ecologisch waspoeder, halve tabletten, want meer is overbodig.

Tihama

Tihama

Tihama

15-05-2011 om 21:39

Oja

Ik gebruik mijn droger trouwens hooguit 1 keer per jaar

Tihama

Wilma

Wilma

16-05-2011 om 09:06

* fluistert *

Ik heb weer wat geleerd, doe dus ook al járen dubbel werk en kan meteen weer wat posten in het draadje met de vraag "wat vind jij waterverspilling".

Marie E

Marie E

16-05-2011 om 09:30

Schrapen, soms spoelen

Hier worden ook de ergste etensresten van het servies geschraapt en een aangekoekte pan of ovenschaal nog wel eens in de week gezet. Vette pannen worden ook eerst uitgespoeld of met een papiertje geveegd.

Mijn lief vindt helaas van sommige dingen dat ze niet in de afwasmachine mogen... dan wast ie ze zelf maar af. Die afwasmachine staat er niet voor niets.

Volgens de gebruiksaanwijzing van de onze moet je *niet* voorspo

Grove etensresten van de vaat af en verder de machine het werk laten doen. Dus beste, hooggewaarde Pollyman, lees de gebruiksaanwijzing van je apparaat er eens op na
(zie ik nu Tihama hevig gniffelen?)

Tihama

Tihama

16-05-2011 om 12:39

Genista

Ja natuurlijk . Ik heb trouwens wel een heel prettig voordeel ontdekt van de nieuwe generatie vaatwassers: geen spoelarm meer aan de bovenzijde. Daardoor is het bovenste vak veel voller te zetten (Tetris zoals Primavera dat in een ander draadje noemde).

Tihama

Een paar dingen spoel ik voor

Puree, spinazie en chili con carne pannen. Anders vind ik dat de volgende dag in de kopjes terug...
Algebra

Brabander

Brabander

16-05-2011 om 14:07

Alles voorspoelen

aangezien wij maar met zijn tweeen zijn, draait de vaatwasser maar eens in de 4-5 dagen. Dus ik spoel alles voor onder een "heel dun straaltje" met een borstel.
Ik vind het trouwens een redelijk goor idee dat alle troep rondgepompt en gesproeid wordt. En dan bedoel ik met "troep" de echte etensresten (stukjes/brokjes). Het filter vangt dat wel af, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan kristalheldere glazen uit de vaatwasser haalt.

Fiorucci

Fiorucci

16-05-2011 om 17:04

Brabander

Ja hoor,geen probleem, mijn glazen en overige vaat zijn spic en span. Je lijkt te denken dat de vaat een rondje water krijgt en slechts een enkele spoelgang, maar dat is niet zo.

kaatje43

kaatje43

16-05-2011 om 21:52

Brabander

He? één keer in de 5 dagen. En je pannen dan? Ook al ben je met z'n tweeën, deze nemen de meeste ruimte in.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-05-2011 om 09:05

Die van ons is kapot

Onze vaatwasser piept alleen nog maar, zucht. We zijn ons aan het beraden of we er nog een monteur naar laten kijken. Het ding is al zeker acht jaar oud en waarschijnlijk de voorrijkosten niet meer waard. Aan de andere kant kan het een minidingetje zijn.
Hoe dan ook, wij wassen nu dus al een week met de hand af en dat valt niet mee. Ineens moet je tijdens het koken weer alles wat je gebruikt afwassen, drogen en wegzetten - anders sta je na het eten zo lang in de keuken. Ik merk dat ik heel erg verwend ben geraakt met die vaatwasser.
Wij schrapen alles overal vanaf. Gft-bakje op tafel en hup, alle restjes erin. Aan voorspoelen doen we niet, dat is toch zonde? Als het niet schoon wordt, draai ik het gewoon met de volgende lading weer mee - of doe het even met de hand. Gebeurt eigenlijk minder vaak dan je zou verwachten.
Groetjes
Massi

Brabander

Brabander

17-05-2011 om 09:31

Pannen

pannen gaan hier op de hand. Nemen inderdaad veel te veel ruimte in. Ik snap ook wel dat er een eerste voorspoelgang is, een "wasgang", en nog een spoelgang. Maar ook bij die laatste spoelgang wordt het water rondgepompt, via al de viezigheid die op het filter zit.

Primavera

Primavera

17-05-2011 om 09:49

Huh brabander?

Ik vraag me werkelijk af waarom jullie een vaatwasser genomen hebben.
Eerst schrijf je dat je af moet spoelen omdat je de vaatwasmachine maar eens in de 4-5 dagen aanzet en anders alles aankoekt en vervolgens blijk je de pannen met de hand te doen omdat ze anders teveel ruimte innemen. Is dat niet wat tegenstrijdig?
Als je nou gewoon alles erin zet kun je vaker een volle machine draaien en hoef je ook niet meer bang te zijn voor aankoeken.
Wij zijn met z'n zessen, eten twee keer per dag warm en ik krijg toch alles, pannen en al, erin en zet vervolgens het ding 's avonds aan zodat hij op nachtstroom draait.
Het filter zit in de afvoer en het water wat rondgepompt is komt juist schoon uit de sproeiarmen, dus ik snap jou redenering niet dat bij de laatste spoeling het water via de viezigheid van het filter zou worden rondgepompt. Probeer nou eens om dat apparaat 'gewoon' te gebruiken zoals het bedoelt is en kijk wat het resultaat is. Waarschijnlijk blijken al je angsten volledig ongegrond. De glazen worden hier in ieder geval gewoon schoon.
Oja, om op de startersvraag terug te komen. Bij onze vaatwasser staat er toch echt in de handleiding dat met de hand voorspoelen volledig overbodig is en alleen hele grove etensresten te verwijderen. Voorspoelen doe ik dan ook beslist niet. Eén van de redenen waarom ik heel lang geen vaatwasser wilde was juist omdat ik me van vroeger herinnerde hoe je eerst alles schoon moest spoelen, vervolgens erin zetten en uiteindelijk na die tijd sommige pannen ook nog moest nawassen. In de praktijk blijken de hedendaagse vaatwassers (of misschien lig het wel aan vernieuwingen van vaatwasmiddel) een stuk beter en makkelijker te werken en schoon te wassen zonder voorspoelen.
Groeten Primavera

Brabander

Brabander

17-05-2011 om 10:25

Primavera

We gebruiken de vaatwasser in feite om snel het aanrecht vrij te hebben. We gebruigen Sigg pannen, die in een vloek en een zucht met wat water en een borstel schoon zijn. Jij zegt: "Het filter zit in de afvoer en het water wat rondgepompt is komt juist schoon uit de sproeiarmen" Waar blijft volgens jouw de zooi die van de vaat afgespoelt wordt? Bij mij is dat in de zeef/filter op de bodem, waar al het water wat rondgepompt wordt, ook dat van de laatste spoelgang doorheen gaat. Het zou ideaal zijn als er een specifiek "afvangfilter" zou zijn wat automatisch teruggespoelt zou worden naar het riool voordat de laatste spoelgang begint. Maar dat is bij onze 6 jaar oude Bosch in elk geval niet zo.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2011 om 11:41

Beste mensen

Reakties van "de allerliefste": "hou maar op schei uit! ja ja ja nou weet ik het wel, Hoe lang gaan ze hier nog mee door, jeetje hoeveel mensen lezen dat OO wel niet!?!?

Ik geloof dat ik deze battle heb gewonnen whahahahah
Er doen zich zeer regelmatig situaties voor in ons huishouden waar Hij en Ik heel anders tegen aan kijken, ik kan me daar helemaal gek aan irriteren, maar ik kan er maar beter om lachen. Ik geloof alleen niet dat "de allerliefste" bij onze volgende battle zal zeggen: goh waarom vraag je het niet even op OO.

Ik wil jullie bedanken voor jullie tijd en aandacht, ik kan weer genieten van het gemak van een vaatwasser en er gewoon alles in zetten zonder eerst af te wassen.

groet, Polly

Tirza G.

Tirza G.

17-05-2011 om 16:51

Brabander

Een vaatwasser neemt schoon water in om te wassen. En pompt oud gebruikt water af. Dat hoor je toch? Ik spoel nooit wat voor, verwijder hooguit botjes , heb fantastische pannen die in een vloek en een zucht schoon zijn onder de kraan en tóch zet ik alles in de vaatwasser. Daar heb ik hem namelijk voor. Het is mijn lievelingsapparaat. Ik zet er van alllllllles in, tot tandenborstels aan toe. Afzuigkapfilters. Crocs. OOOO wat hou ik van mijn James. Groetjes aan de man van Polly

Tirza

Pollyman, zal ik het voor je samenvatten dan?

RTFM!!

Brabander

Brabander

17-05-2011 om 17:44

Tirza g

Beste Tirza, ja, een vw neemt schoon water in, en pompt vuil water af, dat hoor ik. Ik hoor ook, dat er een hele tijd met het zelfde water gespoeld wordt, hetgeen rondgepompt wordt. Op het eind van het programma zul jij wel het een en ander moeten verwijderen uit het filter, neem ik aan. Zoniet, dan is er niets asn de hand, en heb je helemaal gelijk. Zoja, dan is ook jouw laatste schone spoelwater rondgepomt door de smurrie die op het filter zit.

MOna

MOna

17-05-2011 om 19:59

Brabander

Brabander doe niet zo eigenwijs
Hoogstwaarschijnlijk staat het ook in jouw boekje van de vaatwasmachine, je hoeft je vaat niet af te spoelen van te voren, alleen even de grote etensresten weg te vegen.
Ik doe hier alles in de vaatwasser, zelfs mijn kristallen wijnglazen en alles wordt blinkend schoon. Het filter onderin leeg ik ongeveer een keer per 2-3 maanden, dan zitten daar wat schoongewassen stukjes champignon in ofzo, verder niet veel bijzonders.
Het hoeft echt niet dat voorspoelen, zonde van het water en de tijd.

NaShA

NaShA

17-05-2011 om 20:23

Even hoor brabander

als jij met de hand afwast vervang je dan ook na elk bord en elk kopje je gehele afwaswater????? Tuurlijk spoelt het water een tijdje door de machine, dat is toch heel normaal? In je wasmachine zit toch ook een hele tijd datzelfde vuile water? Maar zo om de zoveel tijd pompen die apparaten dat weg en pakken schoon water...het is niet ongewoon dat daar wel een klein beetje vuil in blijft denk ik, maar ja, daarom is het water ook van een dusdanig hoge temperatuur dat eventuele vuiligheid meteen geelimineerd wordt....

Primavera

Primavera

17-05-2011 om 23:27

Ander afwasmiddel, single lady?

Mischien moet je eens een ander afwasmiddel proberen, Single Lady? Of een ander programma? Ik heb nog nooit aardappelrestjes teruggevonden op mijn glazen of borden zelfs niet als er vrij vuile stampotborden ingaan. Ook geen spaghetti en dat eten we zeer vaak. Spinazie en rijst kunnen wel blijven hangen als ik het vergiet bovenin prop. Maar dat komt toch niet uit de zeef die helemaal onderin zit.

Ik ben trouwens benieuwd hoe Brabander haar kleding wast, want als er ergens wel vuil water wordt rondgepompt is dat wel een wasmachine.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

17-05-2011 om 23:43

Aardappel

O ja, dat herken ik wel. Als je een aardappel pan na het koken van aardappels in de vaatwasser zet, heb je kans op een aanslag op je glazen. Zetmeel denk ik. Ofzoiets.

Tirza

Monique

Monique

18-05-2011 om 06:49

Even geheel o.t.

Dit draadje moet je niet lezen als je je al niet zo lekker voelt en een poging doet om te ontbijten

Brabander

Brabander

18-05-2011 om 09:05

Vaatwasser versus wasmachine

1: het is "der", niet "tse"
2: ik gebruik de vaatwasser allereerst als "opslag". "Vroeger", met de hand, waste ik ook alles eerst voor, en dan "na". De vaatwasser doet dus nu de "na". Ik gebruik daarvoor het lichtste programma, en een half blokje. Pannen was ik op de hand, omdat dat zo gebeurt is, en omdat een pan de plek inneemt van 7 borden. Ik was liever een pan af dan 7 borden. En als "boven" als vol is, dan zet ik er ook weel een (voorgespoelde) pan bij om de zaak op te vullen.
3: een wasmachine wast voor, pompt (alles!) af/centrifugeert. Dan wasgang, waarna weer (alles!) wordt afgepompt/gecentrifugeerd. En dan nog een aantal spoelgangen (met tussentijds afpompem/centrifugeren). Een vaatwasser pompt alleen de opgeloste viezigheid af, en de hele kleine fliebeltjes die door de zeef gaan. Wat op de zeef ligt kan niet worden afgepompt. Door die viezigheid wordt het laatste spoelwater vrolijk rondgepompt. Nu is het wel zo, dat door de "kracht" ven het vaatwasmiddel in combinatie met de hoge temperatuur de meeste etensresten wel verkleint worden en oplossen. Maar ik zei al: als er na het programma nog etensresten in de zeef liggen, dan kan het spoelwater niet 100% schoon geweest zijn. Maar in de meeste gevallen zal dat niet uitmaken voor het resultaat.

kaatje43

kaatje43

18-05-2011 om 09:41

Brabander

Als jij tegen een vaatwasmachine bent (want je bent duidelijk geen voorstander) waarom heb je 'm dan in godsnaam.
Het is bij mij het meest favoriete apparaat. Ik spoel niet voor, hij draait iedere dag en het wordt schoner dan dat ik het met de hand doe. Het water wordt namelijk ook veel heter. Een goede vaatwasmachine verbruikt ook minder water dan een handwas.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-05-2011 om 09:43

Brabander

Ik wil eens even die champignon (eerder in dit draadje genoemd) analyseren, die op het filter van de vaatwasser is blijven liggen.
Die ligt daar zo'n beetje de hele vaatwascyclus al, is er in het begin van het wassen terecht gekomen. Daar is, net als bij de borden, heel veel water en wasmiddel langsgekomen. Dus volgens mij is die champignon inmiddels net zo mooi schoon als de rest van de vaat en maakt die jouw borden echt niet meer vies.
Trouwens, als je op deze manier eens in de 5 dagen (toch?) de vaatwasser laat draaien, hoeveel borden en bestek moet je dan wel niet hebben om die dagen door te komen?
En als je de vaatwasser gebruikt als opslagplek voor vuile vaat, kun je dan niet beter een curverkrat nemen en het daar in zetten?

NaShA

NaShA

18-05-2011 om 09:45

Nogmaals brabander (want je geeft geen antwoord)

Doe je na elke pan of bord je afwaswater ook verversen????????????

Brabander

Brabander

18-05-2011 om 10:04

Nasha

NashA. Indrukwekkend, zoveel vraagtekens. Nog steeds de dwang om te versieren, is het niet met krullen rond je nick dan wel op een andere manier .
Ik was niet af, ik spoel alleen voor. En dat doe ik heel handig al zeg ik het zelf, onder een piezelstraaltje, en telkens als ik vandaar iets in de vaatwasser zet, dan gaat ook dat piezelstraaltje dicht. Vroeger deed ik afwas in 2 etappes. Eerst "voorwas", en daarna "nawas". En dan ook nog eens de nawas in zo heet mogelijk water zodat ere bijna niets afgedroogd hoefde te worden, maar alles in het afdruiprek "vanzelf" opdroogde.
En voor de duidelijkheid: ik ben dol op onze vaatwasser, wil hem voor geen goud missen. En ja, wee hebben heel veel borden en bestek .

NaShA

NaShA

18-05-2011 om 10:32

Ja, ben dol op versieren

maar je begrijpt de vraag nog steeds niet. Laten we even teruggaan in de tijd: voor de vaatwasser neem ik aan dat je je afwas ook met de hand deed? Misschien toen je net samenwoonde? Of als je op de camping bent misschien nog steeds wel? Ik kan me niet voorstellen dat je toen (bij het met de hand afwassen) ook na elk bord of pan je volledige water ververste....Dus ook dan komt het vuile water over je volgende bordje of pannetje. Plus dat dat water veel minder heet is, simpelweg omdat je anders je handjes brand....DAT is wat ik bedoel. Ik zie daarom je probleem met de vaatwasser niet zo....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.