Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Weekmenu’s ideeën

dag allemaal,
Man en ik geven te veel uit voor eten: impulsaankopen, vaak uiteten of afhaal. En gezien de stijgende prijzen worden de maandelijkse uitgaven wel duur. Ik wil dus gaan werken met een weekmenu: alles wat ik nodig heb in de koelkast op maandag. Maar waar vind ik goede ideeën?
Sini


Jesse_1 schreef op 22-08-2022 om 08:42:

[..]

Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

https://www.mepal.com/nl/kruidenpot-large-nordic-blue-108615013800


Deze potjes. Ideaal. 

Onderkant is waterreservoir, ( je tilt de bovenkant er zo af zeg maar) en een dikke katoenen lont prik je onder in de bloempot en hangt in t water. Gat perfect. Mach 2 keer per week bijvullen. En op een of ander manier gaat t water geven zo mooi geleidelijk dat je ook altijd al ziet dat je plantje een tikkie slapjes wordt...en niet pas iets doet als ie volledig is ingestort..

Z'n geld meer dan waard (en anders leuk verjaardags kado) 

Jesse_1 schreef op 22-08-2022 om 08:42:

[..]

Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

Ja heb ik dus ook.gebruik ik extra veel om de plant direct leeg te gebruiken. En ik heb gezaaid maar die is nog iniemini. Dat leek me helemaal vers. De zaadjes waren gratis.

ik zet de kruiden plantjes in een andere pot met wat extra potgrond. Heb hier al maanden munt, tijm en basilicum van de AH die maar blijven groeien. En hoef niet overdreven veel water te geven.

RosaMontana schreef op 22-08-2022 om 18:05:

ik zet de kruiden plantjes in een andere pot met wat extra potgrond. Heb hier al maanden munt, tijm en basilicum van de AH die maar blijven groeien. En hoef niet overdreven veel water te geven.

Volgend jaar wil ik ook meer kruiden in de tuin. 

Tijm doet het prima in de tuin, wel bij voorkeur in de zon en in goed afwaterende grond. Munt zou het ook moeten doen maar is een notoire woekeraar. En basilicum gaat bij mij in de tuin altijd dood of zit vol met luis. Op de vensterbank hou ik m wel in leven, hoewel ook niet eindeloos. 

Mag ik bieslook aanbevelen voor de tuin? Makkelijke plant, hij verdwijnt in de winter maar komt ieder jaar trouw terug, en bloeit ook nog gezellig. 

Sinilind

Sinilind

23-08-2022 om 16:58 Topicstarter

Kruiden heb ik in balkonbakken op het terrasje, naast de keuken. Helaas zijn mijn kruiden (behalve de tijm) allemaal overleden tijdens de vakantie, ik was vergeten de buurvrouw te vragen ze water te geven. Maar zelf in de winter overleven koriander, peterselie, munt en andere kruiden het goed.
Sini

OT; dank voor de basilicumtips. Ik ga het dan toch nog weer een keer proberen!

De basilicum in de tuin was binnen 1 dag opgegeten door slakken en ik zag mijn eigen kat over de net geplante munt plassen, dus laat maar, alles staat hier weer binnen. Andere potgrond werkt inderdaad ook beter dan de grond waarin ze komen van de supermarkt. Basilicum kan je stekken trouwens, kleine twijgjes met een paar blaadjes eraan in water zetten en na een week of 2 zie je worteltjes en kan je ze in de grond zetten. (google er maar eens op er zijn uitlegfilmpjes op youtube)
(hoogstwaarschijnlijk kan je andere kruiden ook stekken, maar daar had ik nog geen behoefte aan gehad, dus heb ik niet opgezocht)

1 basilicum verpotten
2 als je plukt, knip de hele steel en oogst alle blaadjes, behalve de vier aan de top
3 steel met vier blaadjes in een glaasje water zetten
4 als er worteltjes aan komen, terug in de pot planten

De hele zomer door alleen maar steeds meer basilicum! Werkt op balkon of binnen. Buiten eten slakken en muizen het snel op.

Als de groei ophoudt (te weinig zonuren per dag) alles oogsten en met de staafmixer op olie zetten. Blijft lang goed en kan zelfs in de vriezer.

MinaW schreef op 24-08-2022 om 20:24:

1 basilicum verpotten
2 als je plukt, knip de hele steel en oogst alle blaadjes, behalve de vier aan de top
3 steel met vier blaadjes in een glaasje water zetten
4 als er worteltjes aan komen, terug in de pot planten

De hele zomer door alleen maar steeds meer basilicum! Werkt op balkon of binnen. Buiten eten slakken en muizen het snel op.

Als de groei ophoudt (te weinig zonuren per dag) alles oogsten en met de staafmixer op olie zetten. Blijft lang goed en kan zelfs in de vriezer.

Ik oogst juist alleen de topjes van de basilicum.  In de bladoksels ontstaan dan nieuwe uitlopers, zodat je n mooie volle plant houdt. Vaak water geven, veel licht, geen felle zon. Wij oogsten de hele zomer van n potje van 1,50€ uit de supermarkt- tot de dagen te kort worden of ie ns in de tocht heeft gestaan (dan trips of witte vlieg=vaak weg ermee). Maar geen stekwerk nodig dan.

Ik heb deze zomer voor het eerst de basilicumplant goed weten te houden. Anders zette ik hem buiten in de kruidentuin, maar na een paar dagen was hij opgegeten door de slakken. Nu heb ik de plant zelf gezaaid en laten groeien in een buitenpot met poreuze aardewerken binnenpot, het water gaat via een tuit de in de buitenpot en de binnenpot neemt zo geleidelijk het water op. De pot staat in de keuken in de vensterbank, waar nooit de zon komt, maar waar het wel licht is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.