Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Weekmenu’s ideeën

dag allemaal,
Man en ik geven te veel uit voor eten: impulsaankopen, vaak uiteten of afhaal. En gezien de stijgende prijzen worden de maandelijkse uitgaven wel duur. Ik wil dus gaan werken met een weekmenu: alles wat ik nodig heb in de koelkast op maandag. Maar waar vind ik goede ideeën?
Sini


Nog een tijd en geld besparende tip: kook dubbele porties van gerechten die je goed kunt opwarmen (nasi, pastaschotel etc.). Dat wat je overhoudt koel je snel en dat eten kan dan in de vriezer of eet je morgen of overmorgen.

Hier een paar dingen die maken dat wij meestal zelfgemaakte maaltijden eten zonder dat ik (die de kar trek op dit gebied) helemaal gek word, waarbij ik dan ook nog probeer verspilling tegen te gaan.

1) Voorraadkoken. Pastasaus en stoofgerechten zijn makkelijk te maken in grote hoeveelheden en dan per portie in te vriezen. Alleen nog pasta/rijst/brood/ aardappels erbij en klaar is Kees.
2) de restjes van vandaag zijn de lunch van morgen. Of soms deel van het avondeten van een latere dag, bijvoorbeeld aangevuld met een of meer eieren, of extra rauwkost.
3) Als je in één keer een dubbele portie rijst kookt, kan je later in de week nasi goreng maken (dat kan niet met versgekookte rijst). Daar kunnen ook mooi restjes vlees(waren) van eerder in de week doorheen. Ik bewaar restjes vlees vaak speciaal voor dat doel in de vriezer. In diezelfde vriezer heb ik ook altijd geblancheerde ringetjes prei liggen voor de nasi goreng. Maar wij eten dat dan ook heel vaak.
4) Een wat dikkere soep is een prima bergplaats voor restjes groenten of groente die eigenlijk al op had gemoeten. Bij mij is de basis meestal gefruite ui, daar gaat een mok rode linzen bij, 2 liter water en 2 bouillonblokjes. Erbij kan van alles: een blik tomaten, een restje wortel, wat kool, overgeschoten bonen, dat beetje gebakken aardappel dat was overgebleven (ik heb er ook wel een een restje gratin in gekiept). Rode kool of biet zou ik niet doen, maar verder kan er veel. Een uurtje laten pruttelen totdat de linzen uit elkaar vallen, en dan de staafmixer erin. Er kunnen balletjes in, of croutons, of niks. Kruiderij en verdere zout en peper naar smaak. Eten met stokbrood. Kan ook ingevroren worden.
5) Als je zorgt dat je altijd ui, bliktomaat, vis in blik en pasta (en liefst ook nog gedroogde pepertjes en knoflook) in huis hebt, kan je altijd binnen 15 minuten een maaltijd op tafel zetten. Meer studentenprak dan haute cuisine, maar wel makkelijk en goedkoop.

En schreef je nou dat je pakjes roerbakgroenten ging inslaan voor in de vriezer? Niet doen. Meestal zit er tauge in, en dat wordt snot. Ook wortel in de vriezer is geen succes, tenzij je ze eerst pureert (heb ik laatst gedaan omdat ik anders een bos moest weggooien - dat was dus later die maand linzen-wortelsoep). 

Wat  mij helpt is om bepaalde dingen altijd in huis te hebben. Verse dingen als ui, knoflook, paprika, tomaat (niet hartje winter), droge waar als rijst en pasta, kruiden en specerijen maar ook bijv. Thaise rode currypasta, en blikjes (vooral tomaat in blik).

Nee, geen zakken gesneden groenten invriezen! Dat wordt er niet lekkerder op. Je kan wel saus maken (bijvoorbeeld voor pasta) en die invriezen.

De nasi goreng van Temet maak ik ook vaak. Dan gaat er voor 3 dagen de vriezer in. Eitje erbij bakken en wat rauwkost erbij (en kroepoek natuurlijk) en klaar ben je. Sowieso leent de Indonesische keuken zich goed voor koken in grote hoeveelheden en dan invriezen. Alle vleesgerechten natuurlijk, maar ook sambal goreng (vul maar in; boontjes, bloemkool etc.).

Het is echt een kwestie van vooruit plannen en je aan je plannen houden, gemak (vooruit koken en invriezen) en de aanbiedingen volgen.

Overigens koop ik veel grotere/duurdere dingen ook alleen maar in de aanbieding. Van shampoo en toiletpapier tot blik/diepvries en vaatwastabletten.

creatief omgaan met wat je nog in huis hebt werkt ook  goed. Tenminste voor mij. Nasi / bami, maar ook risotto, of omelet / Spaanse ( aardappel) tortilla zijn ideale gerechten om allerlei restjes in te gooien, of whatever er  nog in de groentelade ligt. Idem voor soep. Traybakes ( van alles  op de bakplaat ) ook. Shakshuka  ga ik ook creatief mee om als restverwerker  van  groente. Quiche ook.   Als je dan wat basisdingen  in huis hebt (eieren, kaas, rijst, mie, blikjes peulvruchten, blikje  mais,  ansjovis, tomatenpuree/frito/blik , krop ijsbergsla ( blijft weken goed  in de koelkast!) uien, prei, knoflook ( idem) en dan in de vriezer nog wat, vlees of vis in beschaafde porties die snel ontdooid kunnen, en een pakje bladerdeeg, dan kun je al heel snel heel veel. Hoef je niet naar de supermarkt, en spaar je die 20 euro heel snel uit. 
Ik word vaak heel creatief van koken met wat er nog ligt. Een enkele  keer pakt dat wat gemiddeld uit, maar vaak ook heel lekker. 
Dus ook zonder vast weekmenu  ben ik een voorstander van voorraad. Elke dag naar de winkel kost meer denk ik ( en heb ik  ook helemaal geen zin in) 

Ik heb meer een tip richting de kosten met boodschappen doen. Ik maak een schatting bij alles wat ik in het mandje gooi wat het kost.
Toevallig laatste x waren er geen bakjes van de verse basilicum maar een hele pot. Heb ik daarop bespaard en gedroogde basilicum uit een potje gedaan. En dan tel ik alles op wat ik voor een recept betaal. Dan hou ik dit soort voordeeltje erop na want dat laatste had ik nog wel in huis. Het is een beetje eem sport.
Je wordt je bewust van wat je nou uit geeft en waar je wel zonder kan. 
Voor een heel weekmenu is het wat langer rekenen

Ik heb jaren terug geïnvesteerd in een extra vriezer.  Dan kun je nog beter gebruik maken van aanbiedingen. 
Vlees, gesneden ( alles door mij) prei, worteljulienne, broccoli, sperziebonen,  doperwtjes, spits/chinese kool, kastanjepaddestoelen, blokjes paprika, brood, wraps, fruitstukjes, pastasaus, gekookte rijst, soep, ik tover zo een gezonde maaltijd op tafel, geen verspilling, makkelijk ivm onverwachte gasten.

Sinilind schreef op 20-08-2022 om 22:34:

ik lees hier goede ideeën. Zoals roerbakgroente inderdaad, en dan in de diepvries een paar pakketjes klaar hebben liggen. Vanavond was het weer raak: ik had de hele dag in de tuin gewerkt (na 5 weken weg te zijn geweest dus een jungle) en ik was uitgeput. Door de Vuelta in Utrecht kon man niet de grote Jumbo verderop bereiken dus is hij naar de AH even verderop gegaan, zonder idee. Hij heeft flamenkuche gemaakt, heerlijk, maar alles bio gekocht (bio spek 4,50€ 😩) en kant en klare deeg + gesneden fruitsalade = totaal 20€ aan boodschappen voor een avondmaaltijd. Daar schrik ik van. Aan de andere kant: ik vind bio en diervriendelijk zelf ook belangrijk voor vlees, eieren en zuivel. Voor alles eigenlijk, maar het maakt de kosten wel hoger. Ik ga een paar Ideeen uitwerken, bedankt voor de tips
Sini

Sini, nog een handige tip: spreek vooraf af wie gaat koken. Dus niet pas op het moment dat je honger hebt. Dan weet je of de hele dag in de tuin kunt werken, of de hele dag min 1 uur.

Tsjor

Eppos schreef op 21-08-2022 om 22:24:

Ik heb meer een tip richting de kosten met boodschappen doen. Ik maak een schatting bij alles wat ik in het mandje gooi wat het kost.
Toevallig laatste x waren er geen bakjes van de verse basilicum maar een hele pot. Heb ik daarop bespaard en gedroogde basilicum uit een potje gedaan. 

Een pot verse basilicum gaat bij mij weken mee. In de vensterbank, ik pluk eraf wat ik  nodig heb en  ondertussen groeit ie gestaag door. Is dus uiteindelijk niet erg duur. 

Ok, gedroogd uit een potje wat je al hebt  is natuurlijk nog goedkoper…maar ik koop echt nooit zo’n bakje of zakje met afgeknipte verse takjes…


Markt en  toko zijn trouwens ook aanraders voor goedkope kruiden & groente. ( ik koop op de markt ook eieren, kip, vis…lekkerder en goedkoper )

Grappig.... Wij zijn druk bezig met klussen en dus geen puf om nog te koken en erover na te denken. Nu hebben wij 2 studenten in huis die vakantie hebben, dus ik heb het eten uitbesteed en ze een budget gegeven. De eerste week werd er uitgebreid gekookt en vaak boodschappen gedaan (hierdoor aten we vaak laat) nu zijn we iets verder in de tijd en er wordt anders naar gekeken. Gisteren boodschappen gedaan voor 35,- waarbij er gezorgd is voor eten voor de komende 4 dagen (met eten dat nog in huis is). Daar zitten dan ook maaltijden bij die vlot gemaakt kunnen worden, zodat ze geen uren in de keuken hoeven te staan.

Als de studenten er niet zijn of druk zijn, doe ik meestal op zondagavond boodschappen of maak ik mijn lijstje. Daarbij maak ik gebruik van de aanbiedingen en/of PicNic. Ik maak dan een rondje door de kasten wat er nog is, kijk wat ik kan aanvullen en wat er op moet. Dan maak ik een weekmenu. Daarbij heb ik een map met recepten waar ik regelmatig doorheen blader om inspiratie op te doen. Ik wissel pasta, aardappels en rijst af. Met warm weer is een salade natuurlijk lekker, maar dat kan niet 7 dagen wachten. Daarnaast kook ik van behoorlijk wat maaltijden altijd te veel, waardoor ik elke week ook een keer een 'uit de vriezer' dagje kan inplannen. Het liefste op een dag waarbij ik van te voren weet dat de kans dat ik nog zin heb om te koken niet zo groot is. Soms bereid ik voor zo'n dag een ovenschotel voor.

Zelf gooi ik gesneden groente wel in de vriezer. Ik gebruik het dan bevroren in de pan en vind het dan nog prima smaken. Je moet het niet eerst laten ontdooien.

IngridT schreef op 22-08-2022 om 07:54:

[..]

Een pot verse basilicum gaat bij mij weken mee. In de vensterbank, ik pluk eraf wat ik nodig heb en ondertussen groeit ie gestaag door. Is dus uiteindelijk niet erg duur.


Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

Jesse_1 schreef op 22-08-2022 om 08:42:

[..]

Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

Basilicum heeft heel veel water nodig. Dus bij voorkeur het potje in een bloempot of kommetje zetten waarin altijd water op de bodem staat. Liefst dagelijks bijvullen. 

Plantje op een lichte plek zetten, maar niet daar waar het de hele dag in de zon staat te bakken.

Succes!

Jesse_1 schreef op 22-08-2022 om 08:42:

[..]

Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

Inderdaad, bij mij ging dat ook altijd heel snel dood, maar onlangs kreeg ik een oud gietertje van mijn moeder en wist niet zo goed wat ik ermee moest (best een decoratief dingetje ook) dus deze staat nu naast het basilicum plantje, en daardoor (omdat het dan makkelijk en snel gaat, en ik dat gietertje ook echt zie staan) denk ik er dagelijks aan om dat plantje even een scheutje water te geven (uit dat gietertje want die is niet meteen leeg in een keer) En nu doet ie het dus perfect, met zijn dagelijkse scheutje water.

Jesse_1 schreef op 22-08-2022 om 08:42:

[..]

Mijn basilicum gaat ALTIJD binnen de kortste keren dood. Geen groene vingers of zo denk ik.

VEEL water geven. Iedere dag minstens 1 keer. Ik snap het niet zo, Italië lijkt mij best een droog land, maar dat is echt de truc.

Oh, mosterd zie ik

Sinilind

Sinilind

22-08-2022 om 14:39 Topicstarter

Ik heb een planning gemaakt (wie wanneer kookt, inderdaad Tjor), heb onthouden dat ik taugé niet in de vriezer moet doen, en op de dagen dat ik of man niet werk kunnen we dubbel koken (voor 2 dagen). Vanavond eten we vegawraps, morgen pasta met bolognaisesaus (maak ik de saus dubbel voor diepvries), woensdag gevulde courgettes met geitenkaas, donderdag gemengde sla met croutons en spekjes, vrijdag gewokte gamba's met knoflook + gebakken venkel. Ik vind het al een hele planning, maar heb alles in de koelkast. Ik heb ook fruit en yogurt voor ochtend, tussendoor en eventueel als toetje mochten we nog trek hebben in de avond. Overdag is altijd hetzelfde: man zet brood met de broodbakmachine en neem het mee naar school, en ik neem konijnenvoer met crackers en kaas mee.
Ik ben zeer benieuwd of het werkt. 
SIni

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.