Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Weg met de kerstdagen?(afschaffen?)

nav het draadje hierboven,wie zou het fijn vinden om kerst over te slaan,gewoon net doen alsof je twee extra vrije dagen hebt,geen kerstdiner,geen boom,gewoon niks?

mijn mening?
nee ,dat zou ik niet willen,ik vind de kerstdagen altijd fijne dagen,en kan er enorm van genieten.
ik doe niet aan verplichte kerstdiners met ouders/schoonouders,we vieren die dagen gewoon rustig met het gezin,en gaan waarschijnlijk even langs bij oma en opa(niet omdat ze dat verwachten,maar gewoon omdat we dat gezellig vinden)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

27-11-2008 om 07:11

Nee!

HIer ook geen verplichte zitingen bij familie ofzo, we bekijken per jaar wat we doen, ik heb nu nog geen flauw idee. Zelfs de gezinstradities schieten er de laatste jaren bij in, omdat de kinders of dagdeel met elkaar vieren. Maar ik hou van de kersttijd, de versieringen, de sfeer, ik ben wat dat betreft gewoon een truttig typje en dat hou ik graag zo ! De kerstvakantie is ook de enige vakantie waarin ik thuis wil blijven (wel dasgjes weg natuurlijk), want dan is thuis de leukste plek om te verblijven! ( Ik ben 2 x op uitnodiging vanvrienden in Oostenrijk geweest, vond ik ook wel leuk, maar vooral omdat er daar ook een echte kerstsfeer was!)

Oooh sini

Wat is dat prachtig!
Ik vind onze eigen Kerst altijd al heel knus, maar dit slaat echt alles. Wij vieren het bij mijn moder, en mijn oude omaatje. Overdag met de kinderen naar buiten, daarna borrelen en lekker eten. 's Avonds doen we spelletjes, supergezellig. Omdat we nogal verspreid over het land wonen, zien we elkaar niet zoveel en kijken we allemaal erg naar dit soort gelegenheden uit. Maar met de "aankleding" uit Estland zou het nóg mooier zijn!

Anneque (ook he-le-maal in de mood nu.....)

van mij 'mag' het. hier is traditiegetrouw de sint en oud en nieuw dé feesten. mijn ouders hadden al niet veel met kerst. geen geloof en ook nog 's geen ouders/grootouders. wij hadden alleen een oude opoe (moeder van mijn opa) en een tante (schoonzus van opa). en daar gingen we dan wel even 'langs' maar die waren al te oud om een diner ofzo mee te doen.
de meeste vrienden 'bezet' door allerlei familieverplichtingen. als kind al zag ik niks meer in kerst dan véél eten en véél op de bank hangen. soms een spelletje en soms een wandeling. maar die dagen duurden vooral érrug lang....
nu is de familie wel wat uitgebereid. we hebben opa's en oma's én kleinkinderen. maar eigenlijk zien we elkaar al zó veel de weken vóór de kerst dat we kerst zo'n beetje overslaan. vanaf half november zien wij elkaar namelijk élke week omdat er verjaardagen zijn. écht elke week. dit gaat door tot sinterklaas (alweer dus) en de 2 weken daarna nog weer 's 2 verjaardagen en dan zijn we écht wel een beetje 'op' van al die familiebijeenkomsten. soms gaan we trouwens nog wel eens spontaan langs....maar echt wat afspreken ofzo, nou nee. maar ja je kan ook moeilijk zomaar even bij kenissen ofzo langs gaan, vrijwel iedereen is 'bezet' door familie. dus dat spontaan langs gaan is meer 'bij gebrek aan beter' op die dagen. dus is het hier nu ook veel 'bankhangen' we huren of kijken een 'kerstfilm' die we allemaal leuk vinden, soms gaan we naar de bios. we zijn wel eens uit eten geweest, maar dat vonden we ook al geen onverdeeld genoegen, ze hangen er met de benen uit.....dan maar liever een andere keer.....
we houden een kerstbrunch op 1 dag en de andere dag gourmetten we. we gaan koffiedrinken bij grootouders of maken een wandeling...en een spelletje ofzo.
kerstdagen duren vooral 'lang' in mijn beleving. 't mag ook wel 1 dagje zijn.
dit jaar moet ik trouwens nog werken. misschien neem ik oudste wel mee...die vindt dat wel gezellig en kan ze me mooi helpen.
groeten albana

Jade

Jade

27-11-2008 om 08:35

Oh sini,

wat prachtig!

Zo zou het hier in Nederland ook moeten zijn.........heerlijk

mijk

mijk

27-11-2008 om 09:11

Neeee

Ik kijk er al zo naar uit.. Dochter is erg bang van Sint dus mijn sinterklaasmood is een beetje weg dit jaar..

Wijk beginnen al met de adventskaars op 1 december iedere dag een stukje branden op weg naar kers. Na sinterklaas zetten we het kerstdorp op. Veel kerstliedjes. Peperhoekhuisje versieren, koekjes bakken. Zoon doet dit jaar mee aan het kerstspel op school. Viering op school is ook altijd heel sfeervol. Dan mogen de kinderen ieder jaar zelf een kerstboom versier ding kopen. De 24e zetten we de boom op (experiment dit jaar vorig jaar waren ze er met kerst al klaar mee). Met de buren naar de kinderviering in de lutherse kerk. Waarschijnlijk zijn we een dag bij ouders of schoonouders en een dag gaan we lekker met zijn allen koken. Grote boswandeling er ergens in.. Heerlijk kerst.. En dan vind ik het ook zo zalig om oudjaarsdag alle meuk het huis weer uit te gooien en fris en leeg aan het nieuwe jaar te beginnen

Mijk

Nee hoor!

Ik vind juist de kerstdagen het leukste aan die koude donkere wintermaanden. Het huis versierd, kaarsjes aan, naar de kerk voor de kerstdienst en bij thuiskomst warme chocolademelk drinken. Gezellig met zijn allen thuis, de lichtjes in de boom aan. Ik geniet er ieder jaar weer van.
Het is dat ik kleine kinderen heb anders zouden ze sinterklaas van mij wel af mogen schaffen.

Nee

Heerlijk, de kerstdagen. Vooral als je pas na Sinterklaas de kerstdingen in je blikveld toelaat

Sinilind

Mag ik met je mee
Wat ziet dat er prachtig uit zeg.....

Voor mij hoeft kerst ook niet weg hoor, juist gezellie met de boom en de kaarsjes en de lichtjes...
Tuurlijk ken je dat op alle dagen zo maken maar toch heeft het iets speciaals met kerst.
Oke die verplichtingen hoeven voor mij ook niet en dat is gelukkig in mijn familie ook niet zo.
1 dag rustig thuis, lekker niksen met zijn 3tjes en 1 dag met mijn ouders weg, dierentuin of zo, gewoon iets leuks doen voor de kids.
En dat overdreven eten hoeft voor mij ook niet, dus we houden het hier bescheiden. MIsschien wel gourmet maar dat doen we anders nooit dus dan is dat voor ons leuk met kerst.

Heb er al zin in, straks klaas weg en dan shoppen voor n boom!
gula

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2008 om 10:09

Nee hoor

Ondanks dat ik met de achterliggende gedachte van kerst niet zoveel meer heb in de zin van dat ik naar de kerk ga en er thuis veel mee bezig ben, vind ik het wel gezellige dagen. Juist omdat we het dan allemaal anders aanpakken dan normaal. We ontbijten samen, we kiezen kerstige tv programma's, downloaden speciaal muziek voor tijdens het eten en maken eten wat we bij kerst vinden passen. En tweede kerstdag hetzelfde ritueel met heel afgezaagd gourmet in de avond. Daar kijken we echt naar uit. Dit wordt overigens het eerste jaar dat mijn oudste dochter moet werken op eerste kerstdag. Echt jammer.

Polly Shearman

Polly Shearman

27-11-2008 om 10:57

Weg met de kerst

Ja, wij gaan weg met de kerst! whahahha
met onze familie's is het gewoon nooit echt gezellig. Dus kiezen we ervoor om mijn ons eigen gezin onze eigen tradities te maken. Vorig jaar hebben we echt genoten, ik hoop dat het dit jaar net zo fijn word.
Geen verplichte bezoekjes, gewoon genieten van elkaar.

Maylise

Maylise

27-11-2008 om 11:17

Nee

Ik ben dol op kerst. De voorbereiding alleen vind ik al geweldig, het hele huis versieren, adventskaarsen, adventskalenders en kerstliedjes spelen tot ik er helemaal zat van ben in januari. Die tradities en de sfeer er omheen vind ik geweldig.

Meestal zijn we gewoon thuis met kerst aangezien het logistiek meestal makkelijker is als mensen bij ons komen. Met kerstnacht gaan we altijd naar de nachtmis. Na afloop thuis warme chocolade melk drinken onder de kerstboom.

De volgende ochtend is de kerstman langsgeweest en ligt de hele kamer vol cadeautjes. 's avonds cadeautjes geven vind ik ook lekker maar met kleine kinderen bevalt me 's ochtends beter. Dit jaar wil ik het zo doen dat ze 's ochtends wat krijgen vanwege de jongste kinderen en logerende kleine nichtjes en dan 's avonds de rest doen. Misschien overigens, ik moet nog even met man overleggen.
Eventueel 's ochtends weer naar de mis voor de liefhebbers.
's middags dan een uitgebreide traditionele kerstlunch met uiteraard gevulde kalkoen, geroosterde aardappels, cranberries, spruitjes en andere groenten. Toe serveer ik meestal een huisje van schuim die je bij de bakker kunt bestellen en dan gevuld met heel veel ijs en slagroom. Vooraf wissel ik elk jaar af. Familie komt dan ook langs en/of goede vrienden. Daarna lees ik of oudste pleegzoon meestal uit de bijbel voor (die ene keer per jaar dat ik dat doe). 's avonds spelen we spelletjes (meestal ligt er wel een nieuw spel onder de boom), kijken we films en eten we nog een hapje voor wie honger heeft.
Omdat de kinderen nu ouder zijn (jongste is 9) wil ik misschien de viering wat meer naar de avond verplaatsen. Alleen er zijn dit jaar toch ook kleine kinderen bij want mijn nichtjes van 3 en 7 logeren nu 6 weken bij ons.
Tweede kerstdag eventueel 's ochtends weer naar de mis (ik ga overigens alleen op kerstavond, ben vrij lui wat dat betreft ) en overdag meestal thuis spelletjes spelen, films kijken, de nieuw gekregen boeken doorlezen en spelen met het nieuwe speelgoed. Vaak gaan we ook wel even wandelen of zo, lekker traditioneel. En dan 's avonds weer een uitgebreide kerstmaaltijd. Ook weer met vrienden en familie.
Ik vind kerst dus altijd erg leuk, zowel uit religieus als uit seculier oogpunt. Weggaan met de kerst kan overigens ook leuk zijn. We hebben een keer een week in een chalet gezeten in Frankrijk een paar jaar geleden. Ook heel mooi; in de sneeuw.
Ik voel het ook niet als een verplichting maar vind het gewoon fijn om kerst door te brengen met mensen die ik leuk vind zoals mijn moeder en andere dierbare familie en vrienden. Wat trouwens ook leuk is dat mijn dochter die in Frankrijk woont drie weken overkomt.

Maylise

Ja ( en droomverklaring?)

ik hou niet van kerst.
ik heb een hekel aan winter, word er echt nogal sip van, en vind het al helemaal niet 'gezellig'.
kerst is zo alomtegenwoordig, je kunt er echt niet omheen. Ik heb een hekel aan kerstmuziek in winkels, en kerstproducten in de supermarkt (of gewone producten, maar nu met een kerststicker (en bijbehorende kerstprijs). En dan die vreselijke kerstprogramma's op tv.

Ik heb een hekel aan die enorme spagaat die met kerst gemaakt wordt tussen luxe en bezinning.

ik vind het echt helemaal niets.

Vroeger, toen we nog geen kind hadden, maakten man en ik een kerstvrije zone van ons huis. We sloten ons in de kerstweek zo veel mogelijk af van de buitenwereld en huurden een spelcomputer. Toen kwamen er nogal wat vrienden even langs om de kerstsfeer bij ouders en schoonouders te ontlopen .... en voor je het weet heb je een eigen kersttraditie.

Ik heb vannacht waarempel gedroomd dat, terwijl ik de vaatwasser stond vol te proppen met honderden gebloemde koffiekopjes, iemand achter mijn rug zeven kerstbomen in de kamer had gezet (en opgetuigd).

dag!
erykah

En na de feestdagen dan?

Hebben jullie dat ook? Ik vind Kerst en de aanloop er naar toe geweldig, zoals ik al aangaf, ik kan er echt van genieten. De kerstboom optuigen, huis versieren, gezellig met gezin en familie leuke dingen doen enzovoorts. Maar... zogauw als het 2 januari is wil ik ook eigenlijk wel de hele boel weer "normaal" hebben. Kerstboom eruit, de boel weer lekker schoon en opgeruimd en gewoon weer in het ritme van alledag. Komt misschien ook wel omdat wij een hoop verjaardagen in de familie hebben in januari. Hoe doen jullie dat?

effe zo ivbm  meelezers

effe zo ivbm meelezers

27-11-2008 om 14:44

Geen kerst gevoel meer

heb ik,
Het hoort gezellig te zijn met lichtjes ed.
Mijn broer heeft mij en mijn gezin meerdere malen bedreigd.Gevolg,het contact is verbroken,ik heb maar 1 broer en verder geen broers en zussen meer.Wil je goed doen om even iemand op te vangen tot dat die in het nieuwe huisje kan,vraag je geen cent aan,wordt het mij teveel en te druk,zeg ik het netjes(niet met ziel blijven lopen)Na ruim 3 maanden was ik kapot en sliep 's nachts niet meer.Wat kreeg ik? Stank voor dank.
Kerst gevoel is weg.Geen lichtjes dit jaar.Geen boom versieren dit jaar.Voor de kinderen koop ik een kant en klaar versierd boompje en dat is ook alles wat er bij mij inkomt dit jaar.Gewoon voor hun,niet voor mezelf.

Tegenwoordig zie je weinig gezelligheid terug,dan is het meestal kerstfeest is eetfeest.Ik zie ieder jaar karren vol met etenswaar de supermarkt passeren.
Mijn man en ik hebben besloten om dit jaar een sobere kerst te houden en een zuinige kerst.
Vrije dagen daarvoor in de plaats heerlijk,kom maar op.

reina

reina

27-11-2008 om 15:52

Sini

Ik word jaloers!! Vast een Joyeux Noel!

reina

reina

27-11-2008 om 15:55

Esmee

Ik baal altijd als de feestdagen voorbij zijn, rek het nog even tot de kerstvakantie voorbij is. Maar dan vind ik het kaal en koud! Ik heb dan ook echt een hekel aan de maand januari, de feestdagen voorbij en het duurt nog zo lang voor het weer lente wordt!

reina

reina

27-11-2008 om 15:56

Effe zo

Klinkt rot. maar ook met je gezin een sobere kerst vieren kan sámen heel fijn zijn, ik hoop dat dat gaat lukken!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-11-2008 om 16:17

Dubbel

Ik vind kerst altijd een beetje dubbel. Aan de ene kant vind ik een boom en kaarsjes altijd wel gezellig, maar de 'verplichtingen' die erbij horen vind ik weer wat minder. Vroeger ging ik altijd weg met kerst, naar een warm land.

Nu vieren we het eerste kerstdag 's avonds met mijn familie en daarnaast nog een kerstdiner met vrienden.

Heb ook wel eens niets afgesproken met kerst maar toen had ik toch wel een beetje het idee dat iedereen gezellig zat te doen terwijl ik saai thuis zat. Ook niet ideaal dus.

Overigens vind ik kerst als je samen bent een stuk makkelijker te doorstaan dan als je alleenstaand bent.

En idd, op 2 januari de boom er uit en een bos tulpen ervoor in de plaats. Laat de lente maar komen!

tonny

tonny

27-11-2008 om 16:25

Gemengde gevoelens

eigenlijk zou ik gewoon heel ouderwets en burgerlijk met Kerst al mijn kinderen thuis willen hebben (van de vier woont er nog eentje thuis) want ze zijn zelden meet bij elkaar, hoogstens met een verjaardag. Dat vind ik jammer.
Maar ik wil ze niet op hun nek zitten met mijn verwachtingen, trouwens, ze willen misschien graag kerst vieren in hun eigen huis met eigen vrienden of hun andere kant van de familie.

Ik neig er dus naar alles open te laten met kerst. Maar ja, da's lastig met de boodschappen

Op bezoek bij onze eigen ouders, da's bijna voorbij, er is nog één (o)ma in een verzorgingshuis en daar kunnen we niet met zijn allen tegelijk zijn en haar bij ons halen - da's eigenlijk te druk voor haar en ze kan anders dan 1 op 1 ook niet veel meer verstaan.

Ik vind kerst aan de ene kant leuk en gezellig, aan de andere kant veel opgeklopt gedoe.

De religieuze kant van Kerst.. ach, Jezus Christus is helemaal niet geboren op 25 december, er is geen enkele reden dat perse op die datum te vieren.

tonny

tonny

tonny

27-11-2008 om 16:27

Kerstboom eruit op 1 januari

alles lekker schoon en fris, en naar de winkel voor een bakje bloembollen (en dus niet nu al, eind november!! De tijd gaat al snel genoeg!)

tonny

Kinderlijk

Ik denk dat ik een kinderlijk type ben, als ik Juliza's zure berichtje lees. Zij slooft zich met tegenzin uit voor de kinderen, maar ik verheug mezelf net als de kinderen op de feestdagen. Ik geloof nog net niet meer in sinterklaas, maar daar houd het toch op hoor. Laat mij maar lekker hypocriet kaarsjes aansteken, gedichtjes maken en zingen van vrede op aarde.

reina

reina

27-11-2008 om 19:04

Vrij

Ik vind bezoek inderdaad het hele jaar door heel leuk, maar in de praktijk valt het nog niet mee veel mensen bij elkaar te krijgen op 'gewone' dagen en rond kerst zijn veel mensen meerdere dagen vrij, dus lekker veel tijd om af te spreken. Andere vakanties ben ik zelf meestal weg. Mijn kerstvakantie zit vooral vol op de dagen rond de feestdagen heen, die dagen zelf zijn rustig. En tja, die kaarsjes, een kerstboom, kransen etc, ik ben er dol op! Vond het als kind al een feest dat ik m'n vader mocht helpen met tafels voor kerststukjes maken (heb daar vast m'n dennennaaldenallergie van overgehouden ). Ik zal wel zijn blijven steken in m'n kindertijd wat dat betreft, mis het ook dat we geen sintaanhangers meer hebben in huis, vond dat, toen de kinderen klein waren, ook een heerlijke tijd! Ook verjaardagen zijn aan mij besteed, niet vanwege de kadootjes , maar vanwege het bezoek, het van-alles-klaarmaken van tevoren etc. Heerlijk!

bibi63

bibi63

27-11-2008 om 22:04

Haha roosje: 2 januari

Ook ik houd niet van die donkere dagen. Maar die vliegen wel voorbij door al dat 'gefeest'. In oktober is mijn dochter jarig, dus partijtje verzinnen, cadeautje, verjaardag zelf. Daarna alweer shoppen voor sint cadeautjes, de intocht, schoenen zetten. Kort daarna kerstboom uitzoeken, versieren, kaarsjes, kerstdiner verzinnen enz. En als afsluiting: Oud en Nieuw: oliebollen, champagne, vuurwerk, en al wat er bij hoort. En dan.................jippie! Kerstboom eruit, huis opruimen, de dagen worden langer en op naar het voorjaar. Dus inderdaad, een bosje narcissen en ik ben er al weer helemaal klaar voor.
Groetjes Bibi, die op deze manier vlot de donkere tijd doorkomt.

Vera*

Vera*

28-11-2008 om 09:42

Eigenlijk

Na stress en zorgen wilden we dit jaar eens lekker naar de zon in de kerstvakantie. Tegelijk met geen verplichtingen even er lekker helemaal uit zijn. We waren er uit wat we wilden en nog geen uur later kwam er een mail van mijn schoonouders dat ze hun huis gingen verkopen. De plannen zijn maar in de ijskast gezet. Het zullen de laatste kerstdagen/verjaardag van schoonmoeder/verjaardag van schoonvader zijn in het kinderparadijs. De kinderen zullen het missen om in het bos van opa en oma te spelen, appels te plukken, dammen bouwen in de sloot en er dan 'per ongeluk' in vallen. Tijd om ze nog een keer met neefjes en nichtjes hun gang te laten gaan terwijl er bedden genoeg zijn om alle 19 personen een slaapplaats te geven.
Niet dat ik zoveel met ze heb maar het zal toch een bijzondere kerst worden.

tonny

tonny

28-11-2008 om 13:04

He ja, lekker spreiden die feesten!

Sint komt op 5 september, dan kunnen we daarna lekker aan de slag op school, niks druk gedoe want de Sint is (bija - nog niet - eindelijk) in het land.
Kerst doen we een maandje vroeger dan nu, de jaarwisseling vieren we thuis. En dan weer even rust tot Pasen en de meivakantie. Dan komen alle feesten veel meer tot hun recht.

tonny

Polly Shearman

Polly Shearman

28-11-2008 om 14:26

Hahaha

Ik moet zo lachen, jullie hebben helemaal gelijk. hup 1 januari die kerstboom eruit en de bloembollen en de tulpen erin... want de lente moet beginnen !!?!?!??!?!
en het is pas net winter.. ongeveer een dag of 7 nu? en ja hoor over een maand moet het al weer afgelopen zijn.... Ik vind juist altijd de januari maand echt wintermaand, erwetensoep eten, en warme chocolade melk na een lange boswandeling en de gure wind!
Na carnaval heb ik pas het "de tulpen op tafel lente gevoel". Maar dat is ook omdat ik hier woon natuurlijk.

geen kerstboom hier in huis dit jaar omdat we lekker op vakantie zijn.

greot, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.