Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lottie

lottie

25-11-2008 om 20:50

Wel of geen hond?

Wie heeft er een hond en kan mij vertellen hoe dat gaat in een gezin met beide werkende ouders. Wij staan in dubio of het wel zo verstandig is om een hond aan te schaffen als beide ouders werken.
Dochter wil heel graag, maar overziet waarschijnlijk alle verplichtingen en concequenties nog niet.
Waar lopen we tegenaan? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Willen jullie je ervaringen met ons delen?
Wij vinden een Beagle een geweldig leuke hond, maar weten niet of hij wel een paar uur per dag alleen kan zijn. Ik zie uit naar jullie reacties!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel ervaring

Een hond is superleuk en heel gezellig. Maar...ook veel werk. En net zoals met mensen, de ene is makkelijkerder dan de ander. Ik heb een hond gehad die heel makkelijk was, overal mee naar toe kon, goed alleen kon zijn en heel lief en aanhankelijk. Maar deze hond verhaarde wel heel erg, moest 2x per dag stofzuigen.
Mijn tweede hond verhaarde praktisch niet. Maar was zenuwachtig, kon moeilijk alleen blijven, wel heel lief, maar slecht luisteren.
Tips? Ja, nooit aan een hond beginnen omdat het leuk is voor je kind, alleen als je het zelf wilt. 90% van het werk komt op jouw schouders neer. Een andere tip is, vraag eens een paar weken een hond te logeren. Dan begin je beter voorbereidt. Een beagle lijkt mij ook een leuke hond. Maar niemand kan je vertellen of hij/zij goed alleen kan zijn. Dat verschilt niet per ras, maar per hond en per opvoeding. Je zou eens naar een beagle rasvereniging kunnen bellen voor meer informatie.

juno

juno

25-11-2008 om 22:19

Geen hond

Geen hond nemen als jullie beiden werken. Je kunt zo'n beest niet de hele dag alleen laten of je neemt 2 honden dan kunnen ze elkaar gezelschap houden. Beagles hebben heel veel energie en daarom moet er veel met ze gedaan worden. Doe je dat niet dan kunnen er veel problemen komen.
Nee, ik snap niet waarom je aan een hond denkt als je de hele dag niet thuis bent. Denk je nu echt dat dat leuk is voor de hond?

Lyke

Lyke

25-11-2008 om 22:50

Advies van een gedragsbegeleider

Iedere hond is te wennen aan alleen zijn. Het ligt dus niet zozeer aan het ras (al zijn er wel mensenhonden) als wel aan de tijd en energie die je er in steekt om de hond te wennen.
Zaak is wel dat je de hond dan als pup neemt of overneemt van iemand die de hond al vaker alleen heeft gelaten.
Het advies om twee honden tegelijk te nemen, is een niet heel handige.
Zoals wij dat noemen binnen onze hondenschool: ze gaan dan samen de vereniging "hond" oprichten, waar je als eigenaar nauwelijks meer tussen kan komen.
Als je verdere adviezen wilt, mag je me wel benaderen. Ben dus gedragsbegeleider van honden en (nog belangrijker) hun eigenaren.
Enne, inderdaad neem je een hond omdat je dat als gezin wilt en niet omdat je kind dat wilt.
Veel plezier met een eventuele hond.

Sini (misschien rare suggestie)

Sini, kan het zijn dat je hond doof wordt? Wij hadden vroeger thuis een kat die op hogere leeftijd ineens raar en hard ging miauwen. Achteraf bleek dat hij op die manier contact zocht, want doordat hij (zij eigenlijk) dovig werd kon-ie ons niet meer horen.

Als je bij dat gemauw hard op de grond stampte voelde hij de trilling en hield-ie op.

Weet niet of zoiets ook bij honden kan optreden, maar het lijkt me niet ondenkbaar.

Groeten,

Temet

liora

liora

26-11-2008 om 10:17

Niet doen

Hoi,

Ik zou het niet doen. een hond heeft echt behoefte aan gezelschap, en zal echt ongelukkig zijn als hij steeds alleen thuis is.
Bovendien is het een enorme handenbinder. Elke avond laat er nog uit, elke ochtend, nooit meer even in bed blijven liggen.
Zou je iemand hebben die voor de hond kan zorgen als jullie op vakantie zijn? Dat is namelijk ook niet zo eenvoudig.

Liora

Alleen doen

als jullie zelf een hond willen, niet alleen doen voor je kind.

Ik zal nooit een hond nemen, veel te veel gedoe. Ik ben bovendien een poezenmens.

Mieke Bol

Mieke Bol

26-11-2008 om 12:50

Ras

Doe het alleen als je bereid bent om alles zelf te doen.
Je kunt best een hond hebben als je allebei werkt maar dan moet je wel de uitlaatservice inschakelen. Bij ons worden de honden twee keer per week gehaald. Op de andere dagen dat ik werk is er 's middags een kind thuis. Voor de hond is het voornaamste dat er iemand is.
Een hond kan rustig een dikke halve dag alleen zijn maar het hangt ook een beetje van het ras af.
Neem geen werkhond als je niet van plan bent om ook van je hond je hobby te maken.
Verdiep je in de verschillende rassen en hun eigenschappen, een beagle bijvoorbeeld loopt weg, uitzonderingen daargelaten. Ga praten met mensen van een rasvereniging als je een bepaald soort hond overweegt. Ga naar tentoonstellingen.
Als je een pup neemt dan zul je lang vakantie op moeten nemen om de pup op te voeden, een pup kan nog niet lang alleen blijven. Je kunt ook voor een vriendelijke rustige herplaatser gaan.
Kortom ga niet over een nacht ijs en als je dan na alle voorbereidingen toch voor een hond gaat dan zul je dank zij je goede voorbereidingen ook heel veel plezier beleven aan je hond.

Petr@

Petr@

27-11-2008 om 00:01

Lyke

Wij hebben een 11 maanden oude Cane Corso en er zijn wat dingen waar ik wel wat advies over zou willen krijgen, o.a. onzekerheid op straat en dominantie op het trainingsveld (zijn nu bezig met VEG). Bij ons op de hondenschool weten ze ook niet wat ze er mee aan moeten.

Zou ik jou mogen mailen of zou jij mij willen mailen?
petra at trimt punt nl (alles aan elkaar)

gr.
Petr@

jun o

jun o

27-11-2008 om 01:46

Lyke

Niet iedere hond kun je wennen aan alleen zijn. De Basset hond kan bijvoorbeeld niet alleen zijn de hele dag. Bij dit ras is het verstandig om 2 of meer bassets te hebben als je ze de hele dag alleen laat.
En dat over vereniging 'hond' en dat je er als baasje niet tussen komt is onzin en daar heb ik nog nooit eerder van gehoord. Hoe kom je er bij!
Een baas (pack leader) is een baas of je er nu 1 of 20 hebt!

Jade

Jade

27-11-2008 om 08:17

? lyke,

"Zoals wij dat noemen binnen onze hondenschool: ze gaan dan samen de vereniging "hond" oprichten, waar je als eigenaar nauwelijks meer tussen kan komen."

Wij hebben namelijk 2 honden in huis, dat gaat hartstikke goed en wij zijn de baas (mijn man is de hoofdleider zeg maar. Ik merk niks van een vereniging ´hond´.

Zou je uit willen leggen wat je daarmee bedoelt??

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2008 om 10:00

Ik denk

dat Lyke bedoelt dat het tegelijk in huis halen van 2 pups ervoor kan zorgen dat die 2 pups zich op elkaar gaan richten en niet op hun baas. Bij sommige diersoorten is dat niet ongewoon, ik weet niet of dat voor een hond opgaat. Wat mij wel moeilijk lijkt is om 2 pups tegelijkertijd af te richten, zodat ze met hun eigen naam luisteren. Maar ook bij het uitlaten is het lijkt mij best moeilijk om 2 pups tegelijk te trainen. Heb je de eerste braaf op zijn achterste gekregen, dan moet de tweede ook nog en dan is de eerste al weer opgestaan, ik geef maar een voorbeeld. Het zou mij een beetje teveel van het goede zijn.
Vereniging hond is wel iets wat ik herken. Wij hebben ooit 2 honden gehad. Een boxer en een kruising boxer (prachtig beest). De boxer gaf nooit problemen, alleen gek genoeg als we een andere boxer tegenkwamen begon ze wel eens te morren. Met de kruising erbij, ook als pup in huis gehaald, voelde het duo zich ijzersterk en samen waren ze veel makkelijker tot een potje dreigen over te halen. Dan liepen ze een beetje zinloos te grommen. Los van elkaar was daar niets van te merken. Het dreigen is nooit verder gekomen dan dat hoor, maar ik was er dan wel meer alert op dan met eentje.

rosa

rosa

27-11-2008 om 12:26

Hondendagverblijf?

Gat in de markt lijkt me.
Er zijn er een paar in NL, in Rotterdam zag ik en Amersfoort.

Je kunt je hond 's ochtends brengen en 's avonds weer ophalen, net als in een kinderdagverblijf. Lijkt me voor 1 of 2 dagen per week een mooie oplossing. Voor 5 dagen per week - misschien erg verwarrend voor de hond? Wie is de baas? Geen idee ook wat het kost.

rosa

... (misschien een beetje lang)

Ik wist even geen titel te bedenken. Vandaag kreeg ik onderstaand mailtje. Normaal gooi ik dit altijd weg maar ik moest aan dit draadje denken. Ik heb het draadje niet gelezen maar dankzij de titel vond ik het wel toepasselijk om het hier te plaatsen. Tenslotte werden er meningen gevraagd of je wel of geen hond zou kiezen. Ik kies voor geen hond. Maar dat is meer omdat ik al een paar keer door die "krengen" gebeten ben. Zelfs afgelopen zondag nog tijdens het hardlopen. Eigenlijk heb ik een hekel aan de baasjes die het vertikken om tijd en energie te steken in de opvoeding. Maar goed. Hier komt het mailtje.
Hoe meer mensen nog eens met hun neus op de feiten worden gedrukt hoe beter..

Week 1:
Vandaag ben ik één week oud. Wat is dit een schitterende wereld waarin ik terechtgekomen ben !

Maand 01:
Mijn mama past heel goed op me, ze is een schitterend voorbeeld

Maand 02:
Vandaag hebben ze me bij mama weggehaald. Ze was erg onrustig, en met haar ogen zei ze me 'tot ziens'. Ik hoop dat mijn nieuwe ?menselijke familie? net zo goed voor me zorgt, als zij gedaan zou hebben.

Maand 04:
Ik ben snel gegroeid, alles is interessant voor me. Er zijn een paar kinderen in huis, en voor mij zijn ze als ?broertjes?. We zijn erg onrustig, zij trekken aan mijn staart en ik ga ze spelenderwijs bijten

Maand 05:
Vandaag op mijn donder gekregen.
Baasje was kwaad omdat ik binnen geplast had, maar ze hebben me nooit gezegd waar ik het moet doen. Ik moest trouwens in de andere kamer slapen en ik hield het niet meer!

Maand 12:
Vandaag ben ik één jaar oud geworden. Ik ben volwassen. Mijn baasjes hebben gezegd dat ik groter ben dan ze verwacht hadden. Wat zullen ze trots op me zijn

Maand 13:
Wat voel ik me slecht vandaag. Mijn ?broertje? had mijn bal afgenomen. Ik blijf altijd van zijn spullen af. Dus pakte ik hem weer terug. Maar mijn kaken zijn erg sterk, dus heb ik hem, zonder het te willen, pijn gedaan. Na de schrik hebben ze me zo aan de ketting gelegd, dat ik niet eens in de zon kan liggen. Ze zeggen dat ze me in de gaten zullen houden, de ondankbare. Ik begrijp er helemaal niets van.

Maand 15:
Niets is meer zoals vroeger ... ik leef in het hok. Ik voel me erg alleen, mijn familie houdt niet meer van me. Soms vergeten ze zelfs dat ik honger en dorst heb. Als het regent, heb ik niet eens een dak om onder te schuilen.

Maand 16:
Vandaag hebben ze me binnen gehaald. Zeker heeft mijn familie me vergeven, en ik was zo content dat ik vreugdesprongen maakte. Mijn staart leek wel een vlag in de wind. Beter nog zelfs, ze nemen me mee in de auto. We rijden en ineens stoppen ze. Ze maken de deur open en ik eruit, leuk een dagje met mijn familie op het platteland. Ik snap niet waarom ze de deur dichtdeden en gingen.
?Hé, luister, wacht nu!? Jullie ... jullie vergeten me!
Ik rende met al mijn kracht achter de auto aan. Mijn angst steeg toen mijn krachten minder werden en zij niet stopten: ze hadden me vergeten

Maand 17:
Ik heb geprobeerd de weg terug naar huis te vinden, tevergeefs. Ik ben verloren. Op mijn weg zijn mensen met een goed hart, die me verdrietig aankijken en me wat te eten geven. Ik bedank ze uit de grond van hart met mijn lieve blik. Ik zou willen dat ze me adopteren en ik zou de trouwste hond van allemaal zijn. Maar ze zeggen alleen maar ?arme hond?, hij zal de weg wel kwijt zijn.

Maand 18:
Een van deze dagen kwam ik langs een school, en ik zag veel kinderen en jongeren, net als mijn ?broertjes?. Ik ging wat dichterbij, en een groepje, lachend, gooide stenen naar me ?om te zien wie het beste gooide?. Één van deze stenen raakte mijn oog, en sinds die tijd kan ik er niets meer mee zien.

Maand 19:
Het lijkt gelogen, maar toen ik er nog wat beter uitzag, hadden de mensen eerder medelijden met me. Nu ben ik mager, mijn uitzien is veranderd. Ik heb mijn oog verloren en de mensen jagen me met een bezem weg, terwijl ik toch alleen maar even in een beetje schaduw wil liggen.

Maand 20:
Ik kan me bijna niet meer bewegen. Vandaag probeerde ik de straat over te steken. Volgens mij was ik toch op een veilige plaats, genaamd ?de goot?, maar ik zal nooit de tevreden blik van de chauffeur vergeten die zelfs extra bijstuurde om me maar niet te missen. Had hij me maar doodgereden, maar hij heeft me alleen maar de heup ontwricht. De pijn is verschrikkelijk, mijn achterpoten reageren niet meer, en met moeite heb ik me op een beetje gras langs de weg kunnen slepen.

Maand 21:
Ik zit nu al 10 dagen in de zon, de regen en de kou, zonder te eten. Ik kan me niet meer bewegen, de pijn is ondraaglijk. Ik voel me slecht, ik lig op een vochtige plaats, en het lijkt wel of zelfs mijn haren uitvallen. Sommige mensen die voorbijkomen, zien me niet eens; anderen zeggen ?blijf daar maar bij weg?. Ik ben bijna bewusteloos, maar een vreemde kracht liet me mijn ogen nog één keer openen. De zachtheid in haar stem deed me reageren. ?Arme hond, kijk nou eens hoe ze je hebben achtergelaten? zei ze. Bij haar was een meneer in een witte jas, hij begon aan me te voelen en zei: ?Het spijt me mevrouw, maar voor hem is het al te laat, het is beter hem uit zijn lijden te verlossen.? De vriendelijke dame begon te huilen en knikte alleen maar. Met mijn laatste kracht bewoog ik mijn staart en ik keek haar dankend aan, zij die me zou helpen te gaan rusten. Ik voelde een klein prikje van de injectie en toen sliep ik, voor altijd eraan denkend waarom ik geboren was als toch niemand van me hield

De oplossing is niet een hond op straat te zetten, maar hem op te voeden!
Een hond is aangenaam gezelschap, geen probleem!
Help mee de mensen hiervan bewust te maken, en zo het probleem van straathonden op te lossen.
Als je dit bericht niet doorstuurt of wil wissen, kijk dan nog eens in je hart of dieren je inderdaad niet interesseren.
Stuur deze mail door,
het kost je niets !!!
Het gaat hetzelfde als een grapje doorsturen.
De huisdieren zullen je dankbaar zijn en je hart rustiger!!!!
dikke een poot van alle lieve honden

Waarom niet emma b?

Je hebt het over het aanschaffen van dieren. Beesten die onberekenbaar zijn. Mensen zijn vaak zo laks met het aanschaffen van dieren. O leuk, doen we... Leuk een kat. Paar maanden later moet het beestje weer weg. Want er is een in de familie allergisch. Jaaah, dat wisten we wel hoor. Maar ja, af en toe moet je proberen of je eroverheen bent gegroeid.
Of mensen kopen een hond. Leuk voor de kinderen. Maar gaan er niet meer naar Puppytraining en andere hondentrainingen. Resultaat honden die niet goed luisteren en niet weten wat wel en/of niet mag. Likken, opspringen, e.d.. Met als risico dat wanneer een hond altijd bij het gezin bijv. tegen de gezinsleden op mag springen (en dus geen straf krijgt) het buiten ook gaat doen. Resultaat. Hij krijgt straf want dat mag ineens niet. Het is geen volwassen mens. Het is een dier wat regels nodig heeft. Die begrijpt niet dat het bij de ene persoon wel mag en bij de ander niet.
Mensen mogen daar best wel weer eens bewust gemaakt van worden. Ik kom een enkele keer in het asiel en elke keer weer sta ik ervan versteld hoeveel konijnen, katten en honden daar afgegeven worden. Zeker in de zomer periode. Dat vind ik diep triest. Vaak zijn ze daar gebracht door mensen die er te makkelijk over dachten. Daar baal ik van. Een dier is geen wegwerpartikel, maar wordt wel zo behandeld.

Emma

Je projecteerd mijn bericht behoorlijk op jezelf. Ik heb nergens geschreven dat ik het tegen jou persoonlijk heb.
Wel zie ik heel goed het verschil tussen hondenbezitters en hun honden die een training hebben gevolgd en die dat niet hebben gedaan.
Maar goed. Ik zal dan ook persoonlijk worden. Voor mij is de lol in hardlopen steeds minder aan het worden. Waarom? Omdat ik uit mijn ritme gehaald wordt met het lopen. Dat ik opzij moet springen voor honden die naar mij toe komen, omdat ze niet vastgelijnd zijn. Dat ik tijdens het hardlopen gebeten wordt door honden die en loslopen en niet bij de baas lopen. Reactie van "baasje": (verkeerd woord hij is ondergeschikte geworden, alleen weet hetzelf niet) Hij is onbetrouwbaar, maar dat doet hij nooit. Als ie onbetrouwbaar is waarom is hij dan niet aan de lijn?! Waarom wordt daar dan niets aan gedaan?
Er zijn te veel hondenbezitters die niet naar de training gaan terwijl het wel nodig is, anders worden zij de ondergeschikte van de hond. Waarom moet de omgeving last hebben van andersmans hond? Ik heb er niet om gevraagd om gebeten te worden. Ik vraag er niet om dat de honden tegen mij schutting lopen te plassen en in het brandpad naast en achter mijn huis lopen te poepen. Wat ik dus op mag ruimen omdat het officieel gezien nog bij mijn erf hoort.
Dus ja, ik heb inmiddels echt een zeeer grote hekel aan honden gekregen (vooral die kleintjes), maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat met die beesten omgegaan mag worden alsof het eoa speelgoed of wegwerp artikel is! En daarom heb ik dat berichtje geplaatst.

Idd emma

Ik ben al meerdere keren gebeten. De keren dat ik een ommetje moest maken omdat ik weer niet er langs kon. "ach hij doet niets hoor" "Ja, maar ik ben bang voor honden in het algemeen". Die keren kan ik niet eens meer tellen. Te vaak dus.
We zijn afgedwaald omdat je er iets anders uit pikte dan dat ik met het berichtje bedoelde. Het enige wat ik probeer te bereiken is de as hondenbezitters ervan bewust maken dat ze met levende wezens te maken hebben. Dat ze dat ook mee moeten nemen in hun beslissing tot het aanschaf.
Jammer dat het bericht nu uit zijn verband is gerukt. Het ging mij namelijk er niet om of ik honden wel of niet lief vind. Maar goed. Ik ga er nu ook verder niet meer op reageren aangezien anders de strekking van de boodschap helemaal weg is.

juno

juno

27-11-2008 om 17:11

Calm & assertive

Mijn honden zijn ook nog nooit naar honden training klassen geweest.
Een hond heeft een baas nodig die 'calm en assertive' is.
Honden moeten vrij los van de riem kunnen rennen, het liefst elke dan een uur. Doe je dat niet en hou je ze altijd aan de riem dan kunnen sommige honden gedragsproblemen krijgen zoals vals worden.

Janine

Janine

27-11-2008 om 19:49

Leuk, maar druk

Hoi Lottie, ik vind dat je wel een beetje negatieve reacties krijgt. Wij hebben sinds de herfstvakantie een Jack Russel pup. Man werkt full-time en ik werk 16 uur verspreid over drie dagen. Hier gaat het eigenlijk heel goed. Was supersnel zindelijk en de bench-training was in 1 dag bekeken (kan ook anders..). Nu is het wel zo dat ik (of onze dochter) tussen de middag als ik moet werken naar huis gaat om hem eten te geven en uit te laten. Maar dat is ook niet voor eeuwig en ik werk niet de hele dag. Het gaat heel goed, maar je moet echt willen en het zal meer op jou neer komen dat op je kind. Ik vind dat niet erg, omdat ik er ook voor 100% voor ga. Verder moet je rekening houden met vakanties, wij mogen graag vliegen en ik heb ook niets tegen kennels, maar toch kiezen we er voor (zeker het 1e jaar) om hond mee te nemen en ergens een huisje te huren. Kortom, het is absoluut leuk, maar je moet er zelf ook voor 100% voor gaan.
Succes met de beslissing!

Janine

lottie

lottie

27-11-2008 om 19:52

Bedankt!

Iedereen erg bedankt voor de reacties.
Ik heb er erg veel aan.
Mijn conclusie is deze:
Ik vind dat wij een hond te weinig te bieden hebben.
En we zijn teveel van huis. Misschien als we later met pensioen zijn, dan zijn wel lekker thuis en vinden we het heerlijk om er lekker uit te gaan. Nu is ons leven te hectisch daarvoor.
Jullie argumenten en ervaringen hebben mij echt overtuigd.

En Pisa, ik vond jouw verhaal eigenlijk best wel passen. Teveel mensen schaffen een hond (of een ander huisdier) te impulsief aan, waardoor er dit soort dingen kunnen gebeuren. Te verdrietig, te pijnlijk, maar o zo waar helaas. Ik vond het dus best in dit draadje passen!

Lyke

Lyke

27-11-2008 om 20:22

Sini

Sini,
Je kan me beter even apart mailen, dan kan ik je uitgebreider antwoord geven.
Blafband op zich is niet zielig, maar moet een uiterste redmiddel zijn en alleen onder begeleiding van een expert. Het hangt ook van het karakter van je hond af.
De oorzaak is waarschijnlijk dat jullie het in het begin een beetje gelaten hebben en dat de hond het steeds meer is gaan doen, dus steeds vaker succes had met haar geblaf.
Afleren kan wel, maar dat vergt discipline (van alle gezinsleden) en toch wel wat tijd, zeker omdat ze al wat ouder is.
Je kunt me eventueel mailen op [email protected]

Lyke

Lyke

27-11-2008 om 20:35

Vereniging hond

Met vereniging hond bedoelen wij het pact dat honden sluiten als je ze tegelijk als pup neemt. En ik ging er bij dit draadje vanuit dat ze bedoelde dat ze twee pups wilde nemen om elkaar gezelschap te houden. Beetje jameer dat Juno gelijk op haar achterste benen staat en me min of meer voor gek verklaart.

Ik heb het absoluut niet over volwassen honden, want daarbij geldt idd als je een goede roedelleider bent er absoluut geen probleem is.
Ik heb zelf hier 5 honden rondlopen van verschillende rassen en leeftijden en absoluut geen hiërarchie-problemen. Onze honden zijn regelmatig een dag alleen en gaan op zeer verschillende tijden uit en eten ook op verschillende tijden.
Tis idd maar net wat je ze aangeleerd hebt.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-11-2008 om 21:48

Tranentrekkend

Vroeger vond ik zulke stukjes ook alleen maar tranentrekkend.

Totdat ik mensen ontmoette die ik écht aardig vond, die écht leuke lieve volwassenen met verantwoordelijkheidsgevoel zijn, maar die op een vreselijke manier met dieren omgaan.

HOndje gekocht. Toch te druk, hondje weer weg. Poesjes in huis, poesjes ziek, te duur en te ingewikkeld om te laten behandelen, poesjes dood. Nieuw poesje gehaald, toch te lastig, poesje weer weg. Ander hondje, kinderen allergisch, hondje weer weg. Toch maar weer een hondje, want dat hondje zou hypoallergeen zijn. Hondje wordt nu hele dagen in de bench gelaten, want moet urenlang alleen zijn en gaat dan slopen. Dat alles in enkele jaren tijd.

Ik vind het hartverscheurend om te zien, maar het schokte ook mijn wereldbeeld. Ik dacht dat alleen domme, nare, gemene mensen zo achteloos met dieren omgingen.

Dus vandaar dat ik tegenwoordig alle middelen geoorloofd vind om mensen die twijfelen ervan te weerhouden een dier te nemen, als dat kan voorkomen dat er zo met dieren gesold wordt.

(en dat is geen beschuldiging naar de startster van deze draad hoor, alleen een reactie op het tranentrekkende verhaaltje van de hond).

Groet, Ellen

juno

juno

27-11-2008 om 21:48

Pack

Ik ken genoeg mensen die 2 pups tegelijk namen en ook voor hen geld er is maar 1 baas, en als je een goede pack leader bent dan maakt het niet uit of je nu 2 pups of meer neemt. Voor mij is dat vereniging hond onzin.

mirreke

mirreke

28-11-2008 om 03:47

Verantwoordelijkheidsgevoel ellen

In reactie op jouw bijdrage: als het hele leuke verantwoordelijke mensen zijn zou je denken dat er ook met hen te praten valt. Heb je het hier al eens over gehad met ze? Misschien zijn ze zich er niet van bewust??? Eerlijk gezegd vind ik het ook helemaal niet verantwoordelijk, zeker niet naar de kinderen toe. Ze laten zo een heel slecht voorbeeld zien, en die kinderen gaan later waarschijnlijk ook weer zo met dieren om.
Afgrijselijk... En wat vreselijk sneu voor die dieren.
Ooit had ik een overbuurman die een bouvier had waar hij vreselijk gek mee was, en de kinderen ook. Het was ook echt een lieve hond. Op een avond werd het dier aangereden door een auto en moest hij worden afgemaakt. Man helemaal verdrietig. Twee!!! dagen later hadden ze een nieuwe bouvier. Dat vond ik zo vreemd.

juno

juno

28-11-2008 om 18:53

Foster homes

Dierenbescherming gebruikt ook altiijd pleeg gezinnen net zoals veel rescue organisaties. Het is voor een dier fijner om in een pleeg gezin te zijn dan in een kleine kennel de hele dag opgesloten te zitten.

Sassefras

Sassefras

28-11-2008 om 23:34

Wel of geen hond (lottie)

Hangt er vanaf: Zijn jij en je man échte hondenliefhebbers? Ben je je goed bewust van alle nadelen en problemen waar je tegenaan kunt lopen met een hond? Ben je er ook op voorbereid dat een hond op latere leeftijd van alles kan gaan mankeren, ander (soms negatief) gedrag kan gaan vertonen, in huis kan gaan plassen, doof of/en blind kan worden, overmatig kan gaan blaffen, enz. Ben je je hier goed van bewust en neem je deze eventuele problemen ook met liefde voor je rekening, dan kun je met een gerust hart aan een hond beginnen.
Wij hebben er 2 van een kleinere soort en ik ben stapelgek met ze. Maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ze soms ook wel eens achter het behang zou willen plakken en me afvraag waarom we er ooit aan begonnen zijn. Maar ach, dat denk ik ook wel eens over m'n kinderen, en gelukkig is dat altijd maar een héél erg tijdelijk gevoel!
Wij hebben er altijd 2 gehad, en na het overlijden van onze oudste hond nu 2 jaar geleden (ze was 16), stond meteen vast dat er weer een andere hond bij zou komen. Ondanks alle problemen en ouderdomsklachten waar je op den duur toch tegenaan gaat lopen, zou ik nooit meer zonder willen. Ook nu weer, nu de oudste hond (14) die we nu nog hebben hard begint af te takelen en ons 's nachts wakker houd omdat hij opeens niet meer allleen wil zijn, doof is en niet meer mee wil met het uitlaten, zoeken we gewoon weer naar manieren om het zo draaglijk mogelijk te houden voor het beestje. (en ook een beetje voor ons ) De honden horen er hier bij, en ik voel me altijd weer helemaal thuis en op m'n gemak als ik 's avonds op de bank lig en omringd word door onze 2 slapende honden tegen me aan...
Overigens zou ik nog even goed nadenken over de keuze van een Beagle. Dit ras staat bekend om de eigenschap dat ze zéér energiek zijn, ontzettend veel beweging nodig hebben en een heel strakke hand/opvoeding moeten hebben omdat hij anders moeilijk te hanteren zou zijn. Google nog maar eens uitgebreid op de Beagle of praat eens met een fokker en bepaal dan of dit een soort hondje is waar jullie naar op zoek zijn.
Succes met het nemen van jullie besluit!

juno

juno

29-11-2008 om 14:46

Sassefras

Dat heb ik nou nooit dat ik ze achter het behang kan plakken. Maar ik heb dan ook altijd Bassets, vergeleken met andere honden zijn dat geen honden!

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 00:21

Beetje aangebrand pelle?

"Jij gaat nu voor een ander bepalen wanneer het normaal is om aan een nieuwe hond te beginnen na de dood van een ander?"
Nee, ik zeg dat ik het vreemd vind dat mijn buren binnen twee dagen een nieuwe hond hadden.

"Toen de laatste hond van mijn ouders dood ging hadden zij gewoon heel snel een nieuwe hond nodig. Daar hadden ze behoefte aan en toevallig liet ik dat op mijn werk vallen en daar was iemand die fulltime was gaan werken en toch met pijn in haar hart moest toegeven dat dat niet samen kon met die hond (ze was daarvoor gescheiden)."
Prachtig, dan zijn twee partijen geholpen.

"Mijn ouders hadden dus ook snel een nieuwe hond en daar is niks mis mee!"
Ik vind het vreemd, ik zou moeten rouwen, maar ik heb niet gezegd dat het niet mag.
"Ga lekker voor jezelf bepalen wanneer jij een nieuw huisdier zou willen en niet voor een ander"
en ik ben al helemaal niets aan het bepalen voor een ander.
Ik vind je nogal vreemd agressief reageren op een volslagen normaal bericht, misschien heb jij het zelf nog niet verwerkt?

En ga

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 11:42

Rouwen

Let op, ik praat dus alleen maar voor mezelf Trouwens, ik heb het nog eens doorgelezen maar volgens mij schreef ik echt alleen maar: "dat vond ik zo vreemd." Ik zie dat niet als veroordelend.
Maar goed, rouwen om een dier. Ik heb zelf tijd nodig om afscheid te nemen, om niet elke keer die pootjes nog te horen, en te verwachten dat staartje te zien (ik heb het nu over katten, maar dat maakt natuurlijk niet uit). Ik moet zelf gewoon even die lege plek voelen, ook als respect voor dat dier denk ik. Zodat het zich niet vervangen voelt. Een dier is ook niet te vervangen. Voor mij kan dat niet samen gaan denk ik, een nieuw dier en het directe verdriet om het eerdere dier. En dan ook nog precies hetzelfde dier, (in dit geval ging het om een zwarte bouvier). Ik ben altijd blij geweest dat onze katten nooit op elkaar leken. Nu hebben we voor het eerst een hele zwarte kat met wat kleine stukjes wit, die ik nooit wilde, omdat de kat die ik vroeger als kind had er zo uit zag. Hoewel het een schatje is, deze nieuwe, vind ik het zelfs nu nog vreemd. Hij ziet er gewoon precies zo uit als de Kolonel, alleen wat dikker.
Betreffende de buurman: Ik was er zelf helemaal ondersteboven van en het voelde heel vervreemdend om de rouwende buurman na twee dagen (binnen 48 uur) helemaal dol met een nieuwe hond te zien, terwijl ik nog steeds om me heen keek waar die ander toch bleef.
Snappie? Maar ik bedoel het niet veroordelend of zo, ik was meer verbaasd.
Nog meer uitleg: ik kwam erop om het te vertellen omdat ellen vertelde over dat gezin met om de haverklap dieren die weer weg moesten. Een van de dingen die ik daar zo erg van vind (los van het leed van die dieren, dat is al zo verschrikkelijk, een dier hecht zich ook en heeft recht op liefde terug) is hoe dat voor de kinderen moet zijn. Je krijgt dan toch een vreemd beeld van een dier, een dier als ding, zeg maar, iets wat je vervangt als het niet bevalt. En in dat kader kwam ik op het verhaal van de buurman, die ook twee kinderen had. Het lijkt mij erg kort op elkaar, that's all.
Nou ben ik geloof ik niet echt iemand om bozig ergens op te reageren in een forum, maar ik was, ook weer, erg verbaasd door de toon van je reactie. Want zo had ik het niet bedoeld, en ik was verbaasd dat iemand het blijkbaar wel zo kon opvatten.
Enfin, zo zat het en zo bedoel ik het. Oke?

Puck2

Puck2

01-12-2008 om 14:44

Ik zou het ook niet kunnen

... om direct een nieuw huisdier te nemen maar ik zie om me heen dat er mensen zijn die er anders mee omgaan. Een klasgenootje van een van de kinderen heeft vorige week hun hond laten inslapen en binnen 24 uur hadden ze een nieuwe pup in huis. Prima toch? Als zij daar voor kiezen, ik zie het ook niet als vervanging ofzo. Je kunt toch best rouwen om een overleden huisdier en ondertussen al weer een nieuw vriendje in huis nemen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.