Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 13:04

Welk eten mee op wintersport?

Wie heeft ideeën wat voor eten je makkelijk mee kunt nemen op wintersport, zodat je daar (waar het poepie duur schijnt te zijn) niet zoveel hoeft te kopen?

Liefst ook met vlees erin/erbij (anders moet je dat daar nog kopen - nog duur). En liefst dat het niet al te veel ruimte in beslag neemt .

Ik denk o.m. aan:
- zuurkool met puree en rookworst
- pasta met bolognaisesaus met geraspte kaas (kunnen we wel 2x doen).

Nog meer ideeën?


Hadewich

Hadewich

07-02-2014 om 13:13

Biksemad of Tiroler Gröstl

Zie titel. Het eerste is de Deense versie van het tweede. Gebakken aardappels of losse rösti (dat moet je dan daar kopen denk ik) met veel gebakken uien en ham uit blik (evt. spekreepjes, maar dat moet in de koeling) en appelblokjes erdoor warmen. Of appelmoes erbij. Evt. nog een gebakken ei.

vlees wordt lastiger denk ik?

maar bij de aldi/lidl hebben ze ook blikken met van alles aan vlees? Of het lekker is? Ik weet t niet, dochter vond de goulash v d lidl wel lekker.

Wij nemen ook wel eens van die hamburgers (vacuüm verpakte) van lupack mee. Ik vind t niet lekker, maar de rest wel. Er zijn meerdere soorten van.
Iets met zalm uit blik, warme pastasalade of zo, met room en spinazie?
Nasi uit een pakje met een ei .
Rijst met ragout.
macaroni met hamblokjes uit blik

Anne Carin

Anne Carin

07-02-2014 om 14:18

knakworst

Hoi Evelien, bij ons is dit al jaren het standaardmenu op onze 1e vakantiedag: pasta,knakworstjes in stukjes erdoor, blik sperziebonen erdoor en pot rode pastasaus. Allemaal heel makkeljk mee te nemen en best wel lekker!

invriezen

Vries stoofvlees, pastasaus, soep etc in literbakken in, stop al die ijsklonten bij elkaar in een koeltas, neem rijst en pasta in gedroogde vorm mee en je kan een paar dagen vooruit. Die klonten doen er in koele omstandigheden (koeltas, koelkast) wel twee dagen over om helemaal te ontdooien en zulk eten blijft in ontdooide toestand in de koelkast ook nog wel een paar dagen goed.

Ik lees hier iets van nasi uit een pakje, als je toch aan instant-oosters eten gaat kan je ook instantnoedels meenemen. Neem dan geen Knorr ofzo, maar ga naar de toko en koop Indomie. Twee pakjes voor een hoofdmaaltijd voor een volwassene. De bami gorengsmaak is lekker, maar er zijn er nog veel meer. Wel zelf opleuken met ei en eventueel iets groens. In die toko zijn trouwens nog veel meer instantnoedels, -soepen etc te koop (als je durft: instant laksa van het merk La Mian is erg lekker. Maar misschien eerst thuis uitproberen)

Groeten,

Temet

caton

caton

07-02-2014 om 16:15

ik weet

Dat ik in niemands portemonnee kan kijken, maar je gaat op wintersport. Een van de duurdere vakanties. Ga je dan echt om misschien 50 euro te besparen aan een blik vlees beginnen? Koop daar wat gehakt en maak er iets van. Of iets met ei of zo. Of je moet sowieso geen boodschappen willen doen natuurlijk omdat je daar geen zin of tijd voor hebt in de vakantie. Maar als het puur om de besparing gaat, zou ik niet zo moeilijk doen over een paar tientjes meer op het vakantiebudget.

Tante Tiny

Tante Tiny

07-02-2014 om 17:06

Naar welk land ga je eigenlijk?

De Lidl of Aldi zit overal. En je kunt in elk land goedkoop boodschappen doen. Tenzij je in de buurt alleen een klein winkeltje hebt.
Boodschappen meenemen voor het gemak is weer wat anders.
Denk ook aan pakken kaasfondue. Ter plekke maak je een salade en koop je vers brood of afbakbrood. Is hier een grote favoriet.

goedkope boodschappen

Nou tante Tiny (leuke nick), in de kleine Oostenrijkse bergdorpjes kun je echt niet goedkoop boodschappen doen. Vaak zit er een Spar, die zijn redelijk prijzig.

Wat wij doen:
-ingevroren rode kool, spek en rookworst (rode kool + aardappels al klaargemaakt)
-spaghetti met pesto
-rijstsaus klaargemaakt en ingevroren en afgepaste hoeveelheid rijst mee
-een avond soep, ofwel ingevroren op de Temet-methode of dan toch maar een blik uit de Spar
-donderdags warm lunchen op de piste, 's avonds brood met gebakken ei ouzo
-een avond uit eten
Verder twee pakjes roggebrood, want dat witbrood vind ik niet lekker een hele week, en ook voor mij een stuk kaas, want ik ben niet dol op kaas, behalve die ene soort voor op het roggebrood. Mijn man koopt dan daar kaas, want wij gaan altijd naar een kaasgebied.

En zo kunnen we toch op wintersport en zijn we geen fortuin kwijt aan eten. Skien is al duur genoeg!

Tihama

Tihama

07-02-2014 om 19:48

Pastasaus

Niet eens vanwege besparing, maar omdat ik niet elke avond uit eten wil (moe-oe-oe) en omdat ik niet wil emmeren op een paar krappe pitjes in een minikeukentje.

Ik maak daarom van tevoren altijd een aantal verschillende pastasauzen en die vries ik in. Het is meestal nog bevroren als we aankomen, dus dan gaat het de koelkast in.
Pasta erbij koken en we hebben al voor 3 avonden de maaltijd geregeld. Meestal carbonara, bolognese en een preikerrie-variant.

Ik zou trouwens geen pasta er gekookt bij doen, want dan sjouw je bergen water mee

Keertje pizza bestellen (pizzeria zit onder het appartement en ze bezorgen), avondje uiteten, en nog een keer op de piste warme maaltijd. En dan zit het er alweer op....tenminste: straks Voorlopig zit het nog in het vat. Heerlijk.

Overigens: naast die warme maaltijden blijft er nog genoeg geld uit te geven in de plaatselijke spar: brood, drinken, kaas, ham, eieren, toetjes, fruit, etc. En ja, dat is bovenop de berg in Frankrijk duurder dan in Nederland.

skimom

skimom

09-02-2014 om 10:22

poepieduur?

Nou dat valt wel mee hoor. Bij de spar in oostenrijk kan b.v. een pak melk 1 of 2 dubbeltjes duurder zijn dan in Nederland maar als je in een groter dorp zit zijn daar ook wel vaak goedkopere ketens. En wat is die paar euro in een week nou op je wintersportbudget? Ik ga me daar niet een meuk spullen voor meesjouwen. Melk, yoghurt, fruit, groenten, aardappelproducten uit de vriezer zoals rösti, macaroni, pot pastasaus, prima daar te koop.
Wat ik dan weer wel handig vind is dingen als een rookworst, een salamiworst (voor door de pasta) enzo. Niet eens voor de prijs maar omdat de slagerijafdeling er in het buitenland wel erg anders uitziet, meestal vooral vette worsten en stukken spek en dat vind ik minder.
Maar als je daar gelukkig van wordt gewoon dat mud piepers achterin gooien hoor.

Flora B

Flora B

09-02-2014 om 10:35

rookworst...

Daar maken wij op wintersport veel gerechten van. Natuurlijk bij de boerenkool ( neem 2 potten boerenkool mee..) hoef je alleen nog maar de aardappelen te schillen.
Ik maak macaroni van de rookworst.
Van huis nemen wij een pan ingevroren eigengemaakt erwtensoep mee ( daar zit ook al rookworst in). Het is een vet product, maar voor een weekje wintersport kan dat wel .Wij zijn een groot gezin en mijn ouders gaan ook mee. Met kerst heb ik de party-pan mee genomen en daar de gerechten meest in gemaakt ( snel klaar en je weet zeker dat je een goede pan hebt) daar ook geb. aardappels met blokjes rookworst, diepvries doppers en wortels er door...en weer een maaltijd) Aardappelpuree uit pakjes, pot spercieboontjes en hamburgers... Tjah... op deze manier kunnen wij skiën.

Evelien

Evelien

09-02-2014 om 20:48

Bedankt en ... Frankrijk

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Zelf dingen maken en (ingevoren) meenemen gaat hem niet worden. Maar zelf wat meenemen, vind ik wel handig.

We gaan overigens naar zo'n Frans bergdorp en de winkel is daar poepieduur schijnt (vaak zo in die Franse dorpen), dus zou met vlees en groente erbij zomaar meer dan 50 euro op een week kunnen schelen. En er komt nog genoeg bij (brood etc.) dat we daar sowieso nog kopen en (duur) lunchen op de piste.

Maar een belangrijke reden voor mij is inderdaad ook dat ik helemaal geen zin heb om daar dingen uit te zoeken in de supermarkt, die dan ook weer anders zijn. En ik weet ook niet hoe ver die van het appartement vandaan is. Op wintersport wil ik skien en relaxen, dus ook simpele maaltijden en niet te veel naar de supermarkt.

Skia

Skia

09-02-2014 om 21:18

Frankrijk

Als je met de auto bent, zou ik in Frankrijk onderweg of tussendoor één keer naar een gewone grote supermarkt (hypermarché) gaan wat verder weg van het bergdorp, en daar een hoop lekker min of meer kant-en-klaar eten inslaan, en nog een hoop meer lekkere dingen, voor normale prijzen. Dan heb je een lekkere voorraad in huis.

En ik zou vaak uit eten gaan, vooral tussen de middag. Tussen de middag uit eten in Frankrijk is niet zo duur. En het eten in Frankrijk is vrijwel altijd behoorlijk lekker en goed, zelfs in de goedkope of snelle categorie. Zalig om tussen het skieën door een goede lunchpauze te nemen en aan de voet van de piste een lekkere salade of dagschotel te eten – als je geluk hebt zelfs in het zonnetje op een terras! Voor een heel fijn vakantiegevoel... En daarna weer lekker skieën. "s Avonds kun je het dan simpel houden.

Geniet niet alleen van het skieën, maar ook van het feit dat je in Frankrijk bent...

Annet

Annet

09-02-2014 om 22:19

Het meest kun je besparen op de lunch

Als je op de piste alleen een flinke soep neemt met een stuk brood, dan vallen de kosten voor de lunch heel erg mee. Daar zit meer voordeel dan in het geld besparen bij de boodschappen.
's avonds bak je een ei of een pannenkoek. Of neem wat tortilla's mee en maak daar wat vulling voor. Of de al eerder genoemde kaasfondue.

Als je toch graag uitgebreid een lunch gebruikt op de piste, dan is 's avond brood met beleg voldoende.

Tihama

Tihama

09-02-2014 om 23:14

Frankrijk

In die skidorpen in Frankrijk hebben ze ook meestal elektrische pitten, geen gas. En alles is petite, aanrecht, kookplaten.

Thuis draai ik zo'n pastasaus snel en efficiént in elkaar, met alles bij de hand, voldoende pannen, snijgerei etc. Maar daar koken lijkt erg veel op koken in de tent op een gasstelletje.

Tijdens kampeervakantie is dat niet erg, maar als ik de laatste afdaling met de laatste lift achter de rug heb, gedoucht rozig aan het eten begin, dan ben ik ontzettend gelukkig dat ik alleen maar een pastasaus hoef op te warmen en wat macaroni te koken.

Die macaroni is trouwens toch al een uitdaging, want we zitten op 2000 meter hoogte, dus het duurt langer voor het klaar is, vanwege de lagere kooktemperatuur. Dat is ook een verschil met Oostenrijk: daar zitten de meeste dorpen beduidend lager.

Aan aardappelen zou ik trouwens alleen beginnen als je ook een hogedrukpan meeneemt

precies

"dan ben ik ontzettend gelukkig dat ik alleen maar een pastasaus hoef op te warmen en wat macaroni te koken"

Ik heb nog nooit gewintersport, maar dit herken ik. Er is maar weinig dat zo'n voldoening geeft na een vermoeiende dag als de wetenschap dat er iets lekkers op je staat te wachten dat alleen maar hoeft te worden opgewarmd

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 10:31

Evelien

In deze tijd met internet is het natuurlijk vrij makkelijk opzoeken waar een supermarkt is, waar de goedkoopste is en hoever dan van je appartement is of ben ik nou werkelijk weer de enige sukkel die als ze op vakantie gaat dit soort dingen weet? Wij gaan ook altijd net voor we aankomen even die supermarkt in dus als je daar rechtstreeks op aan rijdt scheelt dat wel in tijd natuurlijk.

Evelien

Evelien

10-02-2014 om 12:01

Dalarna / Supermarkt in voor aankomst

Haha, ik kan het uitzoeken die supermarkt, maar heb nog wat andere dingen te regelen voor we vertrekken in de tijd die ik buiten mijn werk heb. Dat zie ik liever als ik eenmaal daar ben (daar toch meer tijd dan hier, zeg maar).

Maar bovendien: al die mensen die vlak voor ze bij hun appartement zijn nog even daar de supermarkt inrijden, dan denk ik: dan kan ik het net zo goed vanuit NL meenemen. Dan moet het toch achterin de auto passen bij de rest.

Tot slot: ik wil het zo makkelijk mogelijk hebben, maar binnen de mogelijkheden die bij ons passen (dus niet zelf eten mee en niet daar eerst de supermarkt in - ik vermoed dat mijn man daar geen zin in heeft). Dus dat doen we wel na uitladen/installeren voor de verse dingen.

Katniss

Katniss

10-02-2014 om 12:17

Vakantie-eten

Als ik voldoende ruimte heb in de auto neem ik altijd wel een kratje etenswaren mee. Dat zijn dan vaak onze vaste ontbijtproducten, aangebroken frisdrank, mayonaise e.d. Vakantiemaaltijden zijn altijd simpel. Broodjes met salade, of pasta met rode saus, wraps met het een of ander, kant-en-klare ovenschotels e.d. Vorig jaar in Engeland hebben we regelmatig ieder een kant-en-klaar maaltijd uitgekozen. Die zijn daar lekkerder dan hier, of in ieder geval anders zodat het niet zo 'sneu' is Verder haal je een keer patat, Chinees of pizza, en dan kom je de week wel door. Pannenkoekenbakken lukt ook heel goed op zo'n elektrisch plaatje (zeker als je je eigen koekenpan meeneemt).

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 12:32

evelien

Het verschil tussen boodschappen meenemen en daar kopen is natuurlijk dat het gekoeld is en dat je zo ook verse dingen mee kan nemen die gekoeld moeten blijven. Je wil niets meenemen wat ingevroren is dus hoe moet je gekoeld spul meenemen? Dat kan dus niet dus zoek je je heil in spul wat ongekoeld mee hoeft.

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 12:33

Evelien

Oja en als je het daar koopt hoeft het natuurlijk niet achterin de auto te passen, wij rijden regelmatig de laatste km met een boodschappentas op schoot.

Tihama

Tihama

10-02-2014 om 18:16

Begrijp iets niet

Hoe heb je dat dan de vorige wintersporten gedaan?

Maar goed: een blik ravioli kan natuurlijk ook, maar ik prefereer toch echt mijn eigen saus

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2014 om 21:53

Grappig...

Ik lees dit draadje voor het eerst en er vallen me twee dingen op:

1. Evelien vraagt om tips voor makkelijk mee te nemen voedsel en krijgt ongevraagd allerlei andere adviezen.
2. Deze opmerkingen van Evelien zelf: Maar een belangrijke reden voor mij is inderdaad ook dat ik helemaal geen zin heb om daar dingen uit te zoeken in de supermarkt, die dan ook weer anders zijn. En ik weet ook niet hoe ver die van het appartement vandaan is. Op wintersport wil ik skien en relaxen, dus ook simpele maaltijden en niet te veel naar de supermarkt.

1. Waarom is het zo moeilijk voor 'ons' om gewoon die tips te geven zonder allerlei opvattingen over hoe het leuker/beter kan op Evelien los te laten? Het antwoord daarop is natuurlijk simpel: omdat we het zelf anders zouden doen. Ik maak me daar ook schuldig aan, zie punt 2, maar het is natuurlijk een beetje gek, die bemoeizucht.
2. Voor mij is dit een onbegrijpelijke reactie. Dat dingen anders zijn in een vakantieland is toch juist een van de charmes van een verblijf in een ander land? Zelfs een supermarkt zie ik als een avontuur. Het is toch een uitdaging om ondanks de andere taal de goeie spullen te scoren? Bij de vraag van Evelien, krijg ik meteen het beeld van mijn oom en tante op mijn netvlies. Die gingen veertig jaar geleden hartje zomer naar Italië met een voorraadje gevriesdroogde stamppotten in de kofferruimte. Met 30 graden aan de hutspot. Wel zo makkelijk en je weet tenminste wat je eet. Dat rare buitenlandse eten...

Katniss

Katniss

15-02-2014 om 21:59

Grappig

Wat mij juist het meest triggerde was de zin 'daar heeft mijn man geen zin in'. Ik heb er expres niet op gereageerd omdat ik weet dat ik wat dat betreft de 'afwijking' ben (niet in staat om getrouwd te blijven). Maar ik zou me toch zo'n supermarktuitje niet door de neus laten boren omdat manlief geen zin heeft. Dan ga ik wel alleen.

Dalarna

Dalarna

15-02-2014 om 22:51

Kaaskopje

Ik denk dat er wel verschil is tussen een zomervakantie en heerlijk in een buitenlandse grote supermarkt struinen en een korte wintersportvakantie met een veel te dure kleine supermarkt in de buurt of een aldi of een lidl. Wij kwamen in de zomer eens in Hessen terecht waar een hele grote lidl was maar ik was toch wel teleurgesteld over dat aanbod.

Nou Kaaskopje

1. Die tips (onderweg langs een grote supermarkt) of je realiseren dat die paar tientjes het verschil niet maken op zo'n hele skivakantie vind ik wel relevante tips. Zeker aangezien topicstarter zelf al aangaf binnen het kader van in Nederland te kopen etenswaar, de houdbaarheid onderweg de het gemak van bereiding aldaar uitverzonnen was.

2. Voor leuk in een plaatselijk supermarktje rondsnuffelen is op skivakantie echt geen tijd hoor. Je skiet van 9 tot 5, daarna wil je douchen, iets drinken, je moet nog koken (als je dat doet). Die buurtsupertjes aldaar zijn vaak vroeg dicht en hebben vaak maar een beperkt assortiment, autorijden op besneeuwde steile straatjes is zo makkelijk nog niet, maar om te lopen naar de Spar aan de rand van het dorp is het vaak net te ver en je bent al zo moe van de hele dag actief bezig zijn in de buitenlucht. En als je geen woord Frans spreekt Eigenlijk is zelf koken juist op wintersport niet zo'n aanrader. Maar dan zijn we weer bij punt 1 ;0)

Tip voor Evelien: pannenkoekenmix, een kuipje boter, eieren, houdbare melk en wat suiker mee, pannenkoeken smaken heerlijk na een dag skiën.

skik

Katniss

Katniss

15-02-2014 om 23:26

Ah kijk

Daar hebben we het verschil. Skik: 'Je skiet van 9 tot 5.'
Ik ben met mijn ex en zijn familie een paar keer op wintersport geweest. Best aardig hoor, maar wel een beetje irritant dat die mensen steeds om 08.45 al in de rij wilden staan voor de skilift. Op vakantie hoor je dan nog in bed te liggen Verder wilde ik graag tussen de middag een (ruim) uurtje op een terras lunchen, en tussendoor ook regelmatig even koffie. Dat is hem niet geworden. Latere jaren ging ik dus alleen 's morgens mee skiën, zodat ik me 's middags bezig kon houden met vakantie houden, boodschapjes en koken. En wie kookt hoeft niet af te wassen, dus daar had ik een groot voordeel aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-02-2014 om 00:22

Tja, dat zou ik ook niet doen

Ik zou niet van 9 tot 5 skiën. Ik zou helemaal niet skiën, maar dat is een ander onderwerp Hoe leuk ik het misschien ook zou vinden om wel te skiën, geloof ik toch dat ik na twee dagen zou willen uitroepen dat ik weleens wat anders zou willen zien dan die ene berg. Als je met de auto bij die ene berg bent gekomen, kun je vast ook wel even verder glibberen naar een stadje in de buurt of zo. Maar misschien zie ik het allemaal te rooskleurig. Ik vind het alleen zo "hollands" om je eten van huis mee te nemen. Dan doe ik toch liever ingewikkeld op de vakantiebestemming.

Tihama

Tihama

16-02-2014 om 15:00

Nee hoor

De reden waarom ik die tips geef, is omdat ik het Evelien gun om inderdaad een vakantie van skien en relaxen te hebben.

Uit haar opmerkingen blijkt dat ze geen ervaring heeft met Franse skidorpen ('schijnt'). Nu heb ik die ervaring wel en ik deel die graag met haar. Ik vind het in het algemeen zonde als mensen alleen maar kale adviezen geven en niet een slag dieper doordenken.

Onze skidag ziet er trouwens zo uit:
8 uur: ontbijt met koffie, eitje en stokbrood
9 uur: eerste lift naar boven
17 uur: laatste liften naar boven
18 uur: terug bij het appartement, douchen en eten koken/bestellen
19 uur: eten en daarna koffie, lezen, filmpje kijken etc.
22 uur: we dommelen in slaap

Het shoppen en verkennen van lieflijke dorpjes doe ik wel in zomervakanties.
Ik ben normaal gesproken voorstander van uitslapen, maar voor het skien ben je nu eenmaal gebonden aan daglicht. Dus voor 1 keer pas ik mijn ritme aan.

Katniss

Katniss

16-02-2014 om 15:30

Genoeg te doen

Zeker nooit in Courchevel geweest? Daar is ook genoeg te doen voor niet-skiërs hoor

Annet

Annet

16-02-2014 om 16:38

Bikkels zijn jullie Tihama

Wij beginnen een uur later en stoppen ongeveer 15.30-16.00 uur. Na 16.00 zijn de liften erg rustig, we zijn zeker niet de enigen met een rustiger schema.
Elke dag skiën doen we wel. Het zo'n unieke bezigheid waar wij enorm van genieten. Dagjes op stap doen we wel in andere weken.

Zelf koken doen we meestal niet. Als we wel een appartement hebben, maken we een eenvoudige maaltijd. We lunchen dan wel met warm eten op de berg. Boodschappen doen we op de heenweg (tassen op schoot) en 1x tussendoor bij een supermarkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.