Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 13:04

Welk eten mee op wintersport?


Annet

Annet

21-02-2014 om 22:02

Kaaskopje

Als je zelf kookt, heb je een appartement. En dus een koelkast. Een paar dagen eten bewaren is geen probleem. Met een beetje geluk heb je zelfs een oven en/of magnetron.
Maar als wij gaan skiën, zien we echt alleen de berg, plaatselijke restaurants en soms de plaatselijke supermarkt. Voor de wintersport is dat precies wat we willen. Ik wil helemaal niet meer zien dan dat.
In de zomervakantie is dat weer heel anders. De afstand die je reist heeft hier niets mee te maken, het gaat om het doel van de reis.
Dat hoef je niet te snappen, zolang je het maar niet veroordeelt.

hoeveel scheelt het nou eigenlijk?

Over hoeveel geld hebben we het eigenlijk? Hoeveel bespaar je door zelf eten te koken? En hoeveel tijd en moeite kost het je? Dat vraag ik me af. Ik schat dat het je met een gezin , 2 ouders 2 kinderen, zo'n 100 euro per dag scheelt, denken jullie dat ook?

Wij Zitten meestal

In een appartement, bovenop een autovrije berg waar 1 supermarkt zit. Een kleintje.

We slepen een redelijke hoeveelheid eten mee, dat wordt samen met onze eigen bagage netjes onder de cabinelift gehangen en bij ons appartement afgeleverd. Heerlijk. Dus de basics zijn er dan. Broodjes worden iedere dag bezorgd, paar keer uit eten, en verder iedere dag even een stp vsn 10 minuutjes bij het supermarkten, waarna we met een tasje aan de hand doorskieen naar het appartement. Werkelijk geen moeite.

Ik heb trouwens op wintersport helemaal geen zin om elke avond uit eten te moeten. Nee, lekker onderuitgezakt en fris gedouchted in je joggingpak een spelletje doen of een boek lezen. Heerlijk. En eten koken kan echt snel hoor. Sneller dan in een restaurant iets bestellen en wachten. Gewoon iets met kip en rijst. Zak sla en kant en klare dressing erbij. Iets met rookworst. Maaltijdsoep ( blik goulashsoep opleuken met verse groente of zo. Stokbrood erbij, fruit toe)

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2014 om 19:39

Gelukkig wel

Gelukkig mag iedereen het zelf weten. Het is leuk om hier op OO met elkaar in de clinch te liggen over hoe het heurt, maar je kunt daar niets zinnigs over zeggen.

De kosten per dag... Het is maar net hoe duur je het maakt. Ik ben bij een vakantie waarin ik me eens nergens druk om wilde maken, uitgegaan van 100 euro per dag inderdaad, inclusief simpele uitstapjes. Maar dat bereikten we echt niet elke dag. Er zijn ook eettentjes met een dagmenu van 10 euro bijvoorbeeld.

vlinder72

vlinder72

25-02-2014 om 22:27

Luie skiers

Wij zijn behoorlijk luie skiers geloof ik. Wij gaan al dan niet met zijn allen de berg op na negen uur. Onze jongste zoon had dit jaar drie dagen skiles van negen tot elf. Om elf uur moest een van ons hem ophalen. Rond de middag was iedereen weer terug in het appartement om te lunchen. Gewoon broodjes of broodjes met soep.

Wij hadden zelf om 13.00 uur skiles. Twee uurtjes. Onze jongste ging toen naar de kinderclub en wij gingen dan met zijn allen skien (met onze drie andere kinderen). Rond vier uur moesten wij onze jongste weer ophalen.

Uit eten gaan? Wij hebben een keer pizza gegeten en een keer wiener schnitzel. Verder hebben wij zelf dingen klaar gemaakt. En inderdaad van huis meegenomen want ons appartementencomplex stond bovenop een berg. Geen winkel in de buurt. Alleen een kleine minimarkt waar je het wat dingen kon kopen zoals bier, frisdrank, chocola, eenvoudige maaltijden, kaas, worst etc.

Ik had geen zin om met auto de berg weer af te rijden om zoek naar een supermarkt.

Tihama

Tihama

03-03-2014 om 17:44

Ik ben terug

Ik neem aan dat het kópen van die quiche ook onbespreekbaar is. Die maak je natuurlijk zelf ff snel en smaakvol in 3 kwartier in de oven

In die kitchenette met 2 elektrische pitten en mini-magnetronnetje. Nadat je urenlang geskied hebt en rozig bent na het douchen....

Normaal gesproken ben ik me niet zo bewust van het gemak waarmee ik de pastasaus opwarm in de oven en de pasta kook. Ook niet van hoe handig je zo'n zak voorgewassen salade mixt met de gekochte dressing.
Maar naar aanleiding van dit draadje heb ik er echt van genoten.

We hebben ook twee keer uitgebreid op de piste gegeten in de middagpauze en dan 's avonds een gebakken ei.

De laatste dag zijn we 's avonds gaan kaasfonduen.

Volgend jaar doe ik het precies weer zo. Nou ja, dan hopelijk minus de valpartij van snowboardende dochter en de helikoptervlucht. Even afwachten wat de verzekering wil betalen, maar anders ben ik des te blijer dat ik bezuinigd heb op het dure eten)

Skister

Skister

03-03-2014 om 18:26

Wij...

Wij nemen altijd alle boodschappen mee. Dat doen we alleen met wintersport. Geen zin om in kleine skidorpjes in minisupermarktjes zonder groenteafdeling met z'n allen drie kwartier te wachten voor de kassa (jep, dat is mijn een-keer-nooit-weer-ervaring). Ingevroren vlees nemen we mee in zo'n aluminiumzak met koelelement. Werkt prima.
We nemen ook lekker veel, verse groente en fruit mee.

Ons menu deze wintersport (in willekeurige volgorde):
1) biefstukreepjes in ketjap/honingmarinade met peultjes, rode ui, taugé en rijst
2) wraps met kipfilet, mais, rode paprika, ui, verse guacamole, salsasaus, kaas en tomaten
3) volkoren pasta met gerookte zalm, ui, kerstomaatjes, room en komkommer
4) volkoren penne met bio-tomatensaus, gehakt, courgette, champignons, paprika en verse tomaten met pestodressing
5) pannenkoeken met bacon, geitenkaas, appel, rozijnen etc.

De andere dagen zijn we heerlijk uit eten geweest.

Skister

Skister

03-03-2014 om 18:44

Cultuur snuiven op de berg

Ik moet wel heel erg lachen om wat zotte aannames die worden gedaan.
Cultuursnuiven op een berg? Tja, wordt lastig met al die sneeuw. Als je wilt cultuursnuiven doe je dat niet in februari bij -4 graden en dikke moonboots aan.
Wintersporters kamperen niet? De mensen (gezinnen) die ik ken die wintersporten die kamperen vaak ook (met eigen caravan of in een stacaravan).
Wintersporten gelijk stellen aan all inclusieve in Turkije? Ik vind het best, maar nogal een vreemde aanname?
Grappig vind ik ook dat men er blijkbaar vanuit gaat dat de gemiddelde berghut of wintersportrestaurant
een walhalla is voor foodies. Tja, ik moet jullie toch teleurstellen. Na uren voluit skiën is alles lekker maar is het zeker niet van hoogstaand niveau. Ook in de authentiekere restaurants werken ze met pakjes en zakjes.

Wel grappig dat die aannames nu net van de mensen komen die volgens mij zelf niet op de latten staan?

Evelien

Evelien

03-03-2014 om 19:00

Weer terug

Nou, wij zijn ook terug. 5 x in appartemenet gegeten, 2x pasta met saus (en paprika, toch wat groente), 1x hachee (blikje, echt lekker voor na het skiën) met puree en blik boontjes, 1x zuurkool met rookworst en 1 x soep en brood met knakworstjes. Helemaal prima. Rest uiteten.

De tip van uitgebreider lunchen op de piste en 's avonds simpel soep vond ik een goede.

Grappig geworden dit draadje. Toch wel weer goed om je te realiseren dat mensen heel verschillend over eten (op vakantie) kunnen denken. Misschien goed dat we iedereen het lekker zo laten doen als diegene het wil. Wat minder veroordelen? Zolang je er anderen geen kwaad mee doet, waarom niet?

Ik ga hem volgend jaar weer van tevoren doorlezen voor nieuwe inspiratie, maar denk dat ik die pasta, zuurkool en soep er sowieso in houd.

Bedankt voor al jullie meedenken en ideeën.

Skia

Skia

04-03-2014 om 01:05

skieën: kwaliteit vs. kwantiteit

We zijn net terug van een weekje skieën in Frankrijk. Bewust gekozen voor: niet te ver weg (600 km), niet te hoog (skigebied op 800-1100 m.), niet te druk (vrijwel geen Nederlanders of andere niet-Fransen gehoord/gezien, geen lange wachtrijen, gewoon een rustig, mooi, klein skigebied), en niet te duur (zo'n klein skigebied is een stuk goedkoper dan die grote, luxe gebieden).

Ik hou heel veel van skiën, kan het goed, heb het als kind al geleerd, maar ga echt niet iedere dag van 9-17 skiën. De lol zit voor mij in fijn, technisch goed skiën, het steeds beter leren, en afwisseling; en niet in het aantal uren of kilometers. Ik sport thuis ook niet iedere dag de hele dag, dus waarom op vakantie ineens wel? Nou is skiën, als je het goed kan en geen wilde dingen doet, niet een heel zware sport, maar toch zie je dat mensen na een aantal dagen skiën te moe worden en slechter gaan skiën. En dat probeer ik te vermijden. Ik vind het dan gewoon niet meer zo lekker gaan.

Ook toen we vroeger gingen skiën voordat kind geboren was, in een groot, hoog gebied, was het niet mijn wens om per se de hele lange dag maar door te skiën, maar skieden we wel veel meer dan dit jaar. (Oh, en toen we ergens op een uur afstand van een skigebied waren, zijn we ook wel eens af en toe een losse dag gaan skiën, dat is heel fijn voor je spieren, sta je iedere keer fris op de skies.)

Dit jaar was er een goede reden om het rustig aan te doen: het heeft ons veel moeite gekost om ons zesjarige kind iedere dag naar skiles (2 uur) te laten gaan, dat is gelukt, zonder dwang en zonder veel drama, en daar zijn we heel blij mee, maar de ambitie was dan ook niet hoger dan dat (dat gedoe met kind was al een inspannig op zich). (Kind riep al weken van te voren "ik wil niet naar skiles" "ik wil wel op vakantie maar niet skiën").

Verder hebben we pas op het allerlaatste moment beslist om te gaan en hadden daardoor geen appartement aan de piste, maar in een dorpje verder weg op ca. 500 m, hoogte waar dit jaar dan ook vrijwel geen sneeuw lag. Dat was ook voor kind heel leuk: het was geen 100 % skivakantie, vanuit ons huisje hebben we ook buiten gespeeld, gewandeld, etc. Kind had ook behoefte om veel buiten en binnen te spelen, die skiles was al meer dan genoeg.

Wat betreft eten: Van thuis hadden we alleen wat restjes meegenomen die anders zouden bederven: wat paprika, komkommer, prei, ham, eieren, tomatensoep. De eerste nacht sliepen we in een chambre d'hote waar, onverwacht, een mooie keuken voor de gasten bleek te zijn, Kind had geen zin om uit eten te gaan toen we daar wat later dan gepland aankwamen, dus toen heb ik onverwacht een soort groente-omelet gemaakt met soep vooraf.

De rest van de vakantie (in een soort huisje/appartementje) zijn we ook niet uit eten geweest omdat we het rustig wilden houden (kind houdt normaal erg van uit eten gaan maar wilde nu het liefst meteen naar huis na de skiles 's middags). Aan de piste waren de mogelijkheden ook niet heel aanlokkelijk; al is het in Frankrijk nooit heel slecht, ik heb het wel beter meegemaakt (maar in de dorpen waren wel allerlei restaurants, daar lag het niet aan).

We hebben ter plaatse eten gekocht bij de plaatselijke slager, bakker en supermarkt (een keer naar de supermarkt geweest, slager en bakker kwamen we iedere dag langs na het skiën). Een combinatie van makkelijk en specialiteiten van de streek. Zo hebben we tweemaal choucroute garni gegeten, zuurkool met verschillende soorten vlees, een echt streekgerecht. Gebakken kippepoten van de slager. Volkorenpasta (uit de Franse supermarkt) met verse groente en vlees. Kaas van de streek. Dat werk.
We aten meestal tweemaal per dag, 's middags en 's avonds, een kleine warme maaltijd, zoals daar gebruikelijk is. (Vaak de ene keer de restjes van de andere, dus niet te moeilijk).
Al met al gemakkelijk, redelijk lekker, redelijk gezond, tamelijk lokaal, weinig gedoe, niet heel bijzonder gegeten.

We hebben heel fijn geskiet, iedere middag twee uur (het is daar mogelijk om een skipas voor twee uur te kopen), kind is naar alle lessen geweest en heeft zelfs de "ourson" gehaald, het eerste "diploma", en begon het steeds leuker te vinden.

Al met al vind ik het fijn om te ervaren dat er allerlei soorten skivakanties mogelijk zijn.

Ik moet er trouwens niet aan denken om thuis te gaan koken voor de vakantie en dat (diepgevroren?!) mee te nemen. Pfffff wat een gedoe. Vindt gewoon pakken en voorbereiden al meer dan genoeg.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-03-2014 om 21:13

Tihama (enigszins ot)

Hoe is het met je dochter? Heftig wel, met een helikopter afgevoerd worden. Maar als het goed is afgelopen is het ook wel weer een belevenis....

Aagje

Skia - Tihama

"niet te ver weg (600 km), niet te hoog (skigebied op 800-1100 m.), niet te druk (vrijwel geen Nederlanders of andere niet-Fransen gehoord/gezien, geen lange wachtrijen, gewoon een rustig, mooi, klein skigebied), en niet te duur (zo'n klein skigebied is een stuk goedkoper dan die grote, luxe gebieden)."

Dat klinkt heerlijk en ik ben erg benieuwd waar dat is. Vanuit Nederland 600 kilometer, dan ben je nog maar net voorbij Parijs toch?

Tihama, dat was wel even schrikken zeker. Ik hoop dat het weer goed gaat met je dochter (en dat je verzekering de helicopterrit vergoedt).

skik

Tihama

Tihama

06-03-2014 om 21:22

Ze krukt er op los

Het is een gescheurde enkelband. Dus momenteel is het een grote armspiertraining met de krukken . Ze begint nu ook met fysiotherapie. Volgens de dokter (zowel de franse als de nederlandse) moet ze rekenen op een week of 4.

Dochter heeft overigens ook nog kunnen genieten van de helicopter. Dat werd snel gewhatsapped

Ik speel intussen fietstaxi van en naar school. Ik zat vandaag te wachten in de hal op haar school en het viel me op dat er meer kinderen op krukken en met armen in het gips rondliepen. Ik vroeg me meteen af of dat allemaal wintersport-ongelukjes waren ;-(

Maar volgend jaar gaan we gewoon weer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-03-2014 om 22:21

Tihama, fijn

dat het meevalt met je dochter, al is dit vervelend genoeg. Gelukkig dat ze tenminste ook nog een beetje heeft kunnen genieten van de helikoptervlucht. Maak je niet dagelijks mee, toch!
Maar nav jouw opmerking, toen ik tijdens het skiën mijn kniebanden scheurde (way back in the eighties) en ik naderhand in Nederland geopereerd werd, waren een boel mensen enigszins geamuseerd: zie je wel, gevaarlijke sport dat skiën. Naast de afdeling orthopedie waar ik lag, was de afdeling chirurgie: daar waren tenminste 4 voetballers opgenomen met gecompliceerde enkel-en beenbreuken.... Vond ik dan weer bijzonder dat niemand dat een gevaarlijke sport vond. Maar goed, al die geblesseerde kinderen op school de week na de krokusvakantie, da's wel heel erg verdacht.... Wij ski nog 1 dag, hopelijk komen we allemaal heel en gezond weer beneden.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2014 om 12:37

Skister

Ik zie dat je veel van mij als lachwekkend ervaart. De vergelijking met een all-inclusive is misschien niet helemaal terecht, maar het ging mij vooral om het feit dat je hélemaal naar een ander land gaat en dan niet verder komt dan die ene berg. Zelfs mijn 21 jarige dochter die al geskied heeft kon zich daar niet echt iets bij voorstellen. Ze heeft in 6 jaar tijd een wonderbaarlijke ontwikkeling doorgemaakt van 'ik wil naar het strand en meer niet' naar 'ik wil toch ook wat van het land zien als ik er ben'. Ik hoef echt niet een heel land te doorkruisen als ik er ben, maar een wijde cirkel om het vakantie-adres toch minimaal. En ja, dat doe je al skiënd misschien ook al, maar dat is nog steeds die berg.

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 13:25

Kaaskopje

Je moet het denk ik bij veel mensen gewoon als een sport zien die ze in Nederland alleen maar in een hal kunnen uitoefenen. Als mijn broer daar heen gaat gaat hij om te skiën. Hij wil dus ook zo veel mogelijk skiën omdat hij dat maar 1x per jaar kan. Hij kan ook in de zomer op vakantie gaan en dat doet hij ook en dan ziet hij meer van een land. Dat wat van het land zien is voor hem gewoon geen prioriteit op dat moment en eigenlijk gewoon totaal niet van belang. Natuurlijk zijn er ook wintersporters die dat anders doen, je kunt er genoeg van lezen in dit draadje, mensen die niet de hele dag willen skiën, die ook lekker willen eten, naar dat dorpje en die winkel willen maar soms zit je gewoon echt een beetje vast op een berg en kost het in de winter gewoon heel veel tijd om iets van de omgeving te zien rondom die berg. Ik ben geen wintersporter en als ik ooit eens in de winter per ongeluk daar kom zou ik ook andere dingen doen gewoon omdat ik anders ben dan mijn broer maar ik kan mij heel goed voorstellen hoe dat voor hem is.

Ik denk dat hij in de zomer ook het liefst de omgeving gaat verkennen op zijn mountainbike maar dan houdt hij rekening met zijn vrouw die gewoon helemaal niet sportief is. Met wintersport gaat hij ook met vrienden, vroeger ging mijn schoonzus wel mee maar daar kiezen ze ook niet meer voor. Als zij mee zou gaan zou het veel duurder worden en zou zij dus die boodschapjes doen en gaan koken en wandelen maar dat schept een ander probleem: zij heeft geen rijbewijs dus ver komt zij niet en dat was denk ik ook een reden dat zij niet meer mee gaat.

Tihama

Tihama

08-03-2014 om 19:24

Skiblessures

Als je het omrekent per gesport uur dan heb je een lagere kans op een blessure bij het skieen dan bij een andere sport

Maar ja, het zit allemaal samengepropt in 1 week, daardoor komen al die blessures in ongeveer 2 weken aan het licht. En dan lijkt het veel erger.

Nu heb ik helemaal niets met paardrijden. Dus ik vind de risico's die bij paardrijden horen (dat is écht veel) allemaal veel te veel.
Daarentegen vind ik de risico's van motorrijden en skieen (dat doe ik allebei zelf wel) veel acceptabeler.

Alles is in the eye of the beholder,

Het grappige is trouwens dat ik deze week dus fietstaxi ben voor mijn dochter, Naar school, naar theater, naar ortho etc. Alleen maandag heb ik op die manier al 20 km gefietst met 60 kg op de bagagedrager. Dat leverde me trouwens pijn in de knieen op, die ik niet had bij het skieen. Misschien heb ik nu wel een fietsblessure

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2014 om 21:14

Dalarna

Daar zit ook wel iets in Ik ga gewoon te weinig op vakantie in het buitenland vrees ik. Die sporadische keer dát het er van komt moet ik meteen alles eruit halen

Annet

Annet

08-03-2014 om 21:26

Goede beschrijving Dalarna

Een week op wintersport betekent een week sporten. Dat is je doel.
Gelukkig voelt het wel als vakantie.
Voor mij is het de enige soort vakantie waar je direct de eerste dag helemaal leeg in je hoofd bent. Nou ja, direct als je op de berg staat. Alle anderen dingen in je hoofd verdwijnen.
Als ik op zomervakantie ga, dan kost het meerdere dagen voordat ik helemaal los ben van werk, familie, etc. Gelukkig duurt die vakantie langer en kan ik veel interessante dingen bekijken.

Dalarna

Dat snap ik Dalarna en begrijp ik ook heel goed (heb zelf ook veel geskied). Maar het ging om het begin van dit draadje, dat mensen wordt geadviseerd om lekker te genieten van opgepimpte diepvriesprak van thuis, allerlei gerechten aangevuld met rookworst of ingeblikt vlees (smac enzo brrr..).

Dan denk ik, sjees je gaat op vakantie, gun jezelf iets lekkers en vooral: geniet!! Maar ik vrees dat deze mensen (sorry, mag geen dit soort mensen meer zeggen) thuis ook eten 'als het maar makkelijk is' ervaart. En daar ben ik waarschijnlijk een te grote lekkerbek voor om dat te kunnen begrijpen. Het is gewoon niet mijn manier van vakantie vieren, maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

En dan heb ik het zeker niet over uitgebreid kokkerellen en culinaire hoogstandjes, maar je kan toch wel iets beters verzinnen dan hetgeen genoemd werd in het begin van dit draadje...

Dalarna

Dalarna

09-03-2014 om 10:52

gonnie

Een draadje evolueert ook hé? Ik reageerde nu op Kaaskopje die vindt dat je wat van het land moet zien als je daar komt maar ja dat gaat gewoon niet voor iedereen op. Ik vind water maar saai, kan me niets voorstellen bij zeezeilen maar ik ga dan niet tegen zo'n zeiler zeggen dat hij maar in de rivieren moet blijven omdat mij dat leuker lijkt. Zo bedoelde ik mijn reactie.

Ik heb niets met smac maar ik kan wel genieten van een hapje nasi uit de diepvries als lunch dus ik zou niet weten waarom ik daar niet van kan genieten als ik na een dag skiën gewoon moe ben, wil douchen en eten! Maar goed die eetdiscussie hadden we al gehad dacht ik zo.

Annie

Annie

17-01-2016 om 19:49

Ik schop dit draadje even omhoog...

Het is tenslotte bijna weer wintersporttijd. Jammer om te zien dat er een clash ontstaat waarin wintersporters zich denken te moeten gaan bemoeien over waar en wanneer je welke boodschappen doet tijdens de wintersport.

Wij nemen ook bijna altijd alles uit NL mee. Voor het gemak en geen gezeur. Bovendien eten we graag gezond en boven op de berg is dat toch wel lastig. Zoon en ik eten lactosevrij. Ooit zaten we in een autovrij dorpje, supermarkt was maar 850 meter lopen. Dat is geen pretje met al dat geglibber. En het enige wat ik daar aan groente kon vinden waren verschrompelde courgettes en aardbeien (vreemde combi).

Ontbijtspullen voor de eerste dag nemen we mee, dan is het net zo makkelijk om alles maar mee te nemen. Kinderen kiezen allemaal 1 soort zoet beleg (normaal zijn we daar niet zo van), geitenkaas en jus d'orange/thee. Broodjes worden bij het appartement gebracht. Vleeswaren nemen we bevroren mee. Samen met vlees gaat dat in een aluminiumtas mee. Dat blijft goed bevroren totdat we over zijn.

Iedereen kiest een gerecht. Meestal ziet ons lijstje er zo uit:
wraps, mais, kidneybeans, tomaat, 1-2 paprika's - salsa - zakje kruiden - gehakt/kipfilet
pasta, bolognesesaus (kk), gehakt, ui, 2 paprika's, champies
tagliatelle, gerookte zalm, kookroom/boursin, courgette, cherrytomaatjes
rijst - curry madras kruiden - kipfilet - blik kikkererwten - 2 blik tomatenstukjes - 2 winterwortels - blik kokosmelk - naanbrood
erwtensoep (thuisgemaakt, halfbevroren meenemen)
(gerecht 1 en 2 eten we soms 2 x, soms gaan we 's avonds nog een keer uit eten, etc).
Als ik tijd heb maak ik de dag van te voren een lasagne met homemade tomatensaus - spinazie - mozzarella. Ik heb een metalen bakvorm met deksel. Ideaal.)

De houdbare boodschappen passen royaal in een boodschappentas. De diepvriesspullen in een kleine aluminiumtas. Daarnaast nemen we nog 1 boodschappentas mee met groente, fruit en snaaierij (nootjes, olijfjes, pringles, m-m's. Fris, paar biertjes en een flesje wijn proppen we her en der tussen. Omdat we dat normaal niet doen, hoort dat er wel bij. In de auto voor onderweg heb ik in een kleine boodschappentas (jute AH) veel broodjes, fruit, tomaatjes, broodjes etc. voor onderweg. Hier blijft vaak ook nog wel wat van over.

Voor de rest nemen we weinig mee. Een grote tas met wintersportkleding (broeken, thermoondergoed, sokken, trui) en een boodschappentas met ondergoed, pyjama en een joggingbroek en extra t-shirts pp. Kleine boodschappentas met spelletjes.

Even los vsn het geld......

Wij skiën meestal in Zwitserland , en wonen dan een week bovenop een berg. Zonder auto, en met 2 restaurantjes een intersport en een mini supermarktje als enige gelegenheden om geld te verbrassen. Als we aankomen wordt alle bagage voor een paar franken met de sneeuwscooter bij het huis gebracht, en alles wat we later bij de supermarkt scoren moet eerst mee de stoeltjeslift in en dan skiënd naar het huis. Goede reden om alles wat maar enigszins houdbaar is van te voren mee te slepen en bij het huisje te laten droppen. Even los van het feit dat bijna 6 Zwitserse franken voor een zak paprika chips best prijzig is ( euro en dan 10 % eraf..) net als 10 franken voor een pondje gehakt. Maar dat even los van de logistieke voordelen van meeslepen....

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

17-01-2016 om 21:29

Ingrid

Dat klinkt wel als een mooi plekje. Durf je te verklappen waar het is?

Leuk...

Grappig om te lezen hoe anderen het eten regelen op de wintersport. Wijzelf lunchen elke dag op de piste en eten dan 's avonds iets makkelijks. Soep, broodje hamburger, pannenkoeken en zo meer. En meestal gourmetten we ook een keertje. Boodschappen gaan deels mee, maar we gaan ook af en toe naar de supermarkt. Is vaak wel een klein winkeltje met een mager aanbod want we overnachten meestal in kleine dorpjes.

Dat we makkelijk doen met eten is met name omdat we echt geen zin hebben om na een hele dag skieën nog uitgebreid te gaan kokkerelen (ja wij zijn ook van die skiërs die de eerste lift naar boven pakken en de laatste lift ook nog). Die ene week per jaar ongezond eten overleven we best, de rest van het jaar letten we beter op de vitamientjes.

Ik blijf even meelezen of er nog makkelijke en lekkere gerechten voorbijkomen....

Lokatie

Het hangt ook een beetje af van het land. Oostenrijk is een stuk goedkoper maar in Zwitserland zijn de prijzen voor de boodschappen in een lokale supermarkt niet mals. (Op dag 2 altijd even groot inslaan bij de mikros.)

Ik neem wat zakjes pastamix mee van huis of van die zakjes oosterse keuken en broodbeleg; in totaal een boodschappentas vol. Ik neem niet te veel mee want de auto zit al vol met al die skispullen.

De meeste dagen eten we in het appartement, lekker makkelijk in je joggingbroek en geen hoge rekening voor de drankjes.

Oja,

Tips.? Aantal verschillende pakken wereldgerechten, (incl rijst en kruiden).

Hanne.

Hanne.

18-01-2016 om 10:38

3 volle tassen

3 volle tassen (big shoppers) met boodschappen gaan er hier wekelijks doorheen. Tel daar 3 kinderen, 2 volwassenen en alle bagage bij op en het is al snel duidelijk dat (bijna) alles mee nemen geen optie voor ons is (of we moeten een kind thuis laten).

Ik neem meestal zo min mogelijk mee. Max voor 1 dag en dat vind ik eigenlijk al te veel. Zal wel brood + beleg en iets van soep worden.

Vind het ook zo moeilijk inschatten. Heb wel eens spullen voor pannenkoeken meegenomen om tot de conclusie te komen dat er alleen 1 mini koekenpan was. Dan duurt pannenkoeken bakken heel lang! idem voor pasta en dan alleen een pan formaat eierpannetje hebben. Dan wordt het eten in 5 etappes. Kan, maar niet ideaal, dan regel ik liever iets anders.

Annie

Annie

20-01-2016 om 10:45

Hanne

Ik weet niet hoe groot jullie gezin is (hier 5). Wij nemen 1 set extra kleding pp mee plus ondergoed. Daarnaast skibroeken, thermoondergoed sokken, helmen, schoenen. Indien nodig gaat er een paar schoenen bovenin dakkoffer (weet niet of jullie die hebben).

En hier gaan er ook veel boodschappen doorheen. Maar... broodjes worden gebracht, we lunchen op de berg en we eten minder fruit dan thuis. Dus dan gaat het om ontbijtspullen, wat boodschappen en een ovenschaal. Dat past makkelijk in twee boodschappentassen (meestal 1 grote, 2 kleine waarvan 1 kleine voorin staat). En met wat geprop kan ik die wel kwijt. In dakkoffer gaat soms een tas met chocomelk, fris, etc.

Pannenkoeken in de bergen, ik begin er niet meer aan. Pan te klein, fornuis te klein, gaat te langzaam, etc.

verhuiswagen

verhuiswagen

20-01-2016 om 11:54

voor t eerst

We gaan voor t eerst met ons samengesteld gezin op ski vakantie. Vijf tieners en 2 volwassenen. Dit draadje is reuze handig! Ik dacht ook aan pannekoeken, maar inderdaad je weet niet wat voor pannen het zijn en hoe t fornuis is. Ik heb al wat blikken soep ingeslagen, alhoewel ik nooit soep uit blik eet. Maar t is handig voor een snelle warme hap zonder veel gedoe. Ik wel eens eerder geskied, en daarvan weet ik dat je daarna zo moe bent dat je niet veel zin meer hebt in koken. Lastige bij ons is dat er eentje met een melkallergie is, lactose intollerantie en een vegetarier. Nou verzin dan maar eens wat makkelijks. Ik kook thuis vaak meerdere gerechten, maar heb dan ook een heel fijn groot fornuis met meerdere ovens. En heb er thuis ook tijd voor. Eieren, dat gaat er in allerlei vormen altijd wel in. Voor de rest denk ik nog na. Elke dag op de berg wat eten lijkt me wel erg begrotelijk. Alhoewel we naar zuid-duitsland gaan, rustig niet bekend of populair ski gebied.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.