Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welk kookboek zou jij je kind meegeven als het uit huis gaat

Als je 1 kookboek uit je collectie mocht meegeven uit aan je kind dat uit huis gaat (gesteld natuurlijk dat het kind ervoor openstaat en het graag wil aannemen), welke zou je dan meegeven?

Volgens mij moet het een boek zijn met foto's, de meest voorkomende technieken moeten eenvoudig en niet langdradig worden uitgelegd, en er moet een groot hoofdstuk over groenten instaan. Verder snelle recepten en ook wat voor speciale gelegenheden zoals verleidingsdiners. En het moet een paar jaar meekunnen, dus niet alleen maar studentikoos zijn. En een beetje "cosmopolitisch" zijn, tikkeltje verfijnd en chic maar wel " maakbaar" .

Maar eerlijk gezegd zou ik geen goed kookboek weten dat aan deze criteria voldoet.
Ik heb zelf veel boeken van Jane Grigson en Elisabeth David, Claudia Roden en 1 van Patricia Wells. Allemaal heel goede algemene kookboeken maar niet voor de adolescent die op kamers gaat en er een paar jaar mee moet doen. Ik heb even gedacht aan de Wannee maar dat is misschien te uitputtend veel recepten. Ik heb een boek van Esoffier maar daar moet je toch ook veel techniek voor hebben. Ook aan de ouwe Blue Band kookboeken, best gemakkelijke recepten maar ja, teveel Blue Band. De kookboeken van de AH hebben veel "maakbare" recepten maar ja, die zijn me te veel AH.
Waarschijnlijk zou ik gaan voor de boeken van Nigel Slater (heb alleen de Engelse vertaling) en het boek voor studenten van Jules Jaspers (die heb ik zelf niet). Of een goed Italiaans kookboek of 1011 reepten (Spaans kookboek van Simone Ortega). Zie je wel, ik kan me niet tot 1 boek beperken....

viridantia


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

08-04-2010 om 22:07

Ik zou gaan voor

Claudia Roden. Heerlijke, gezonde, eenvoudige recepten met goed verkrijgbare producten en veel vegetarisch.
Groetjes
Massi

amk

amk

08-04-2010 om 22:23

Kook vlot en lekker

het kookboek dat ik kreeg op het LHNO
allemaal 1 persoons recepten en zelfs staat erin hoe je moet afwassen. hoe het werkt met vlamgrootes, hoe je de tafel dekt.
Echt basics als het gevulde ei; de gevulde tomaat, het trekken van bouillon, het verschil tussen de slavink en de blinde vink.

Als ik het even niet meer weet pak ik dit kookboek, en mijn vrienden die ook met mij in hetzelfde studentenhuis gewoond hebben ook. Het boekje is uitgewoond bij ons allemaal.

Kook!

Kook! op eigen benen met Fokke en Sukke. Vast niet het beste kookboek maar daar voor recepten en technieken is google ook heel geschikt. Dit boek heeft leuke maakbare recepten.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-04-2010 om 23:37

Wannée

Kort nadat ik op mijzelf woonde ontdekte mijn moeder en ik een enorm hiaat in de opvoeding. Allerlei basis zaken van koken wist ik niet.... Dan belde ik haar weer om te vragen hoe lang de aardappelen moesten, de volgende keer om te vragen hoelang witlof eigenlijk.
Of het nou was omdat ze zich schuldig voelde, of omdat ze er gewoon zat van was telkens rond etenstijd gestoord te worden weet ik niet, maar ze heeft me het Wannée kookboek cadeau gedaan. Daar staat werkelijk alles in. Alle basis beginselen en meer, heel veel meer. En nog steeds gebruik ik hem regelmatig.
Het voldoet misschien niet helemaal aan jouw eisen lijst, maar het is wel het boek wat mijn kinderen gaan krijgen *mochten* ze ooit beslissen op zichzelf te gaan wonen.

Paula B

Paula B

08-04-2010 om 23:43

Nieuw boek, leuk en lekker

Er is net een nieuw kookboek uit van voedingsjournaliste en dietiste Karine Hoenderdos. Ik ben even te lui om de exacte titel op te zoeken, volgens mij iets als 'Puur Gezond - slank in 8 stappen'. Dat slank mag je vergeten, zeker voor je kind, maar dat Puur Gezond is echt 'n goeie. Basale, maakbare en lekkere gerechten, heel geschikt voor beginners. Zonder pakjes en zakjes en speciale Blue Band of AH-ingredienten. Aanrader!

Zelfgemaakt

Eén van mijn kinderen heb ik een zelfgemaakt kookboek meegegeven van de gerechten die er hier thuis altijd als koek ingingen. Dit nadat ik een aantal maal gebeld werd met de vraag: mam, wat zat er allemaal in ......, hoe maakte je dat klaar?......

Leuk om te zien dat ze deze recepten nu gebruikt als ze aan het koken gaat voor de anderen in het studentenhuis..

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-04-2010 om 23:49

Blue band

het ouwe basiskookboek van Blue Band. Alle kooktechnieken staan er met foto's stap voor stap in. Dat vind ik van enorme waarde.
Recepten kun je verder overal vandaan halen.
En dat overal Blue Band staat, dat negeer je gewoon. Gewoon boter of margarine nemen.

Maylise

Maylise

09-04-2010 om 00:09

Margriet

Het onvolprezen Margriet Kookboek. Bestaat dat eigenlijk nog? Ik heb hem al zo'n 15 jaar en nog steeds gebruik ik hem vrijwel wekelijks. Zeer basaal, zeer compleet en zeer helder met ook genoeg meer speciale recepten.

Daarnaast is Wannée inderdaad ook heel geweldig. De aandacht voor kook techniek in Wannée is zeer uitgebreid en zeer deskundig. Een genot om in te lezen, zelfs zonder het hele koken. Toch zou ik als ik één kookboek mocht houden voor Margriet gaan.

Maylise

Margriet, maylise

Ja hoor, bestaat nog. Ik heb `m er even bijgepakt en ik heb de 11e geheel herziene druk uit 2004.
Margriet, kookboek. "Het complete Basiskookboek".
Ik vind `m ook fijn.

Primavera

Primavera

09-04-2010 om 00:38

Mogen het er ook twee zijn?

Eentje vanwege de sentimentele waarde. Toen ik uit huis ging kreeg ik van mijn moeder "Meisje, kun je koken?" mee, die zij weer van haar moeder had gekregen, die het op haar beurt weer uit de kast van haar moeder heeft. Ik vond het taalgebruik en de beschreven rolpatronen daarin al vermakelijk en ik denk dat het voor de volgende generatie helemaal van een andere planeet komt.

En verder "Mille ricette" van Vallardi, een klassieker van de traditionele Italiaanse keuken. Deze laatste niet zozeer vanwege de duizend recepten, want tegenwoordig tik je de ingrediënten die je in huis hebt in Google en er rollen gelijk honderden recpten uit. Maar omdat werkelijk alle basisvaardigheden erin staan inclusief hoe je de verschillende groenten, vlees, kip en vis schoonmaakt en moet snijden. Verse pasta en sorbets maakt. Verder wordt nog al het keukengerei uitgetekend, benoemd en wat je daar dan mee moet, een lijst van uitdrukkingen die je vaak in recepten tegen komt, een hoofdstuk over allerlei tips die gaan van het eenvoudig laten schrikken van hardgekookte eieren tot hoe-je-souflé-nooit-mislukt. Achterin staat nog een stukje over goede en uitgebalanceerde voeding en toch is het vrij klein en makkelijk in de hand te nemen.
Aan de andere kant vraag ik me af of mijn oudste nog een kookboek nodig zal hebben. Ze is al begonnen met af en toe avondmaaltijden voor het hele gezin te koken toen ze 10 was en ik denk dat ze voor ze het huis uitgaat nog heel veel erbij zal leren
Groeten Primavera

Bastet

Bastet

09-04-2010 om 07:25

Blueband

Ik zou blueband meegeven,ik heb verschillende delen staan.Om mee te beginnen dan natuurlijk he....
Daarna het margriet kookboek,en daarna wordt het leuk,dan de enorme mappen aziatisch koken bijvoorbeeld...
Bastet

ayla

ayla

09-04-2010 om 08:05

Margriet

het margriet kookboek idd, dat heb ik voor mezelf gekocht toen ik net getrouwd was. Er staan hele simpele dingen in. Hoe gehaktballen maken, pannenkoeken etc Maar ook uitgebreidere recepten. Ik vind het een fijn kookboek

Geen enkele

ik heb allerlei kookboeken gekregen toen ik het huis uitging en die zijn volgens mij nooit uit een doos gekomen. Totaal overbodige informatie, je moet ze leren koken voordat ze het huis uitgaan en dan lekker laten aanmodderen.

reina

reina

09-04-2010 om 09:53

Geen idee, recepten kun je van internet etc halen, dus eigenijk zijn kookboeken overbodig Mijn zoon had er al een heleboel toen hij de deur uitging, want hij is kok en verzamelt kookboeken van werkplekken en van goede vakgenoten, ook mijn dochter volgde ooit een horeca-opleiding en zij verzamelde kookboeken van een bepaalde serie met recepten uit allerlei verschillende landen. Het ligt er aan of je kind al kan koken, zo niet, dan moet je iets kiezen met basistechnieken, zo ja, dan zou ik gaan voor een kookboek met recepten uit het favoriete land.

Amarins

Amarins

09-04-2010 om 10:03

Toch leuk

... om een kookboek mee te geven ipv een internetlink, een soort rite de passage. Ik zou ook voor Blue band gaan, en ga ervanuit dat kind dan ook wel kan bedenken dat hij/zij voor Blue band elk ander botertje kan nemen (liefst roomboter, mmm). Als ze een beetje plezier hebben in koken dan komt lekker aanmodderen en experimenteren vanzelf, da's sowieso het thema van de jonge jaren.
Ik heb leren koken en anders leren eten dan thuis uit Elizabeth David, een Penguin-pocket die nu helemaal aan flarden ligt.

Wannee of blue band

Mijn eerste reactie: Wannee. Alles staat erin. Heb je per ongeluk een rare groente meegebracht of is je partner met een onbekend stuk dood beest teruggekomen uit de AH, kijk in Wannee en je bent gered. Daar kan je in feite je hele leven op terugvallen.

Maar Blue Band is ook goed, en als ik er éen moest kiezen dan natuurlijk het allereerste, het basiskookboek. Dat ze het bestaan om boterkoek te laten maken met Blue Band vergeven we ze dan maar. Die ringband is ook erg handig.

Ik kreeg trouwens ook een schriftje met recepten-van-thuis mee. Waar dingen in staan die ik werkelijk nooit gegeten heb (hoe mijn moeder toch op het idee kwam dat ik ooit hutspot zou willen maken weet ik werkelijk niet), maar o.a. mijn appeltaartrecept komt inderdaad daar uit.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

09-04-2010 om 10:38

Trouwens over blueband

Op marktplaats is er nog volop blueband te krijgen,zelfs de complete serie van negen delen.
Bastet

Zoektermen

Ik zou gewoon een lijstje zoektermen geven, google is your friend!

krin

krin

09-04-2010 om 11:48

Kook ook

Een prettig basiskookboek, met behalve basisrecepten ook veel variaties. Echt alles staat erin. Een goede variant op de basics als van de Margriet, Wannee en Blueband. En daar een eigen bundeling van de favoriete thuisrecepten bij.

mijk

mijk

09-04-2010 om 12:59

Kook ook

vandez uivelkuiken is hier gewoon kapot. mijn man heeft het van zijn moeder gekregen en daar staat echt alles in...

Mijk

Petra Kappers

Petra Kappers

09-04-2010 om 13:37

Ff chff

Als het een jonge is en hij heeft nog niet echt gekookt zou ik 'Effe Cheffen' geven. Niet heel erg gericht op groenten, maar wel lekker en puur eten + aandacht voor basissausen etc. Het is geschreven door een jongen van 15 (met zijn moeder) voor pubers (in Jamie Oliver-taal Mijn zoon van 11 kookt er graag uit.

amk

amk

09-04-2010 om 14:09

Berber

jou beschrijving van het uiterlijk van het boekje is ook die van mij.
Beduimeld, vetvlekken, brandplekken (miste pannenlap of zo denk ik), aantekeningen (schrift vergeten), trip down memory lane bijna dat boek.

Rembrand

Rembrand

09-04-2010 om 14:23

Blueband.

Ik heb het hele rijtje staan en haal er nog steeds recepten uit.
Verder is één van mijn favorieten het 12 maanden lekker koken van de Albert Heyn.
M.

Femke_

Femke_

09-04-2010 om 15:52

Deze:

http://www.kookboekenzo.nl/shop/product_info.php?products_id=419
In de basis staat...de basis Denk aan een blonde roux, het klaren van soep, de bereiding van een fond en het binden van sausen. Maar ook het koken en bakken van een ei en aardappelen
Dan heb je het boekje 'het product' met daarin willekeurig welke groente/fruit/vlees/vis met een zeer geslaagde bereidingswijze en tot slot 'het gerecht' met een combinatie van technieken uit 'de basis' en producten tot een geweldig gerecht.
Wij pakken deze boekjes regelmatig voor het bereiden van meiknollen, rammenas, pastinaak maar ook bloemkool (net even anders), gekarameliseerde witlof en heerlijke desserts. Prachtige gebonden uitgave (staat ook gewoon leuk in de kast...)
Femke

Vera*

Vera*

09-04-2010 om 16:32

Blue band

Het blueband basiskookboek met al de foto's erin. Dan weet je gelijk hoe de boter er uit ziet als die heet genoeg is voor je karbonaadje.

Fraz

Fraz

09-04-2010 om 21:12

Margriet uit 1964

niet omdat ik hem dagelijks gebruikt maar omdat ik er een foto bij heb dat mijn moeder hem in 1964 hebt gekregen (ik zelf ben van 1968). Nu heb ik hem dus en later krijgt mijn dochter hem.

Maar dus om een andere reden dan om het koken.

Studentenkookboek

ik heb mijn oudste zoon het studentenkookboek mee gegeven toen hij op kamers ging.
alles staat er in ,snelle,goedkoope,gezonde maaltijden,
voorlopig genoeg om mee te beginnen.

Spelfout

goedkoope is natuurlijk goedkope.

Tihama

Tihama

10-04-2010 om 19:33

Aardappels koken

Toen ik op kamers ging, kende ik tig recepten met pasta en rijst, maar ik had geen idee hoe ik aardappels moest koken. Mijn moeder was kok van beroep en ik kookte altijd als zij in het weekend moest werken. Maar aardappels?
Ik heb het uiteindelijk maar op de markt gevraagd aan de aardappelboer hoe dat moest

Mijn man had het Basiskookboek van Blue Band meegekregen van zijn moeder. Na 10 kookpogingen had hij besloten dat hij dit noooooit leuk ging vinden. Ik heb later het Vlees en het Groenten kook boek erbij gekocht. Ideale kookboeken.

De basisdingen staan niet alleen uitgelegd, maar plaatje voor plaatje aangegeven. Dat ze alles met Blue Band doen, ach, daar lees ik overheen. Ik gebruik meestal Bertolli

Tihama

viridantia

viridantia

10-04-2010 om 21:14 Topicstarter

Wat veel blue band...

had ik niet gedacht. Ik heb er zelf 5 van. Dat niemand Jamie of Gordon R. noemt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.