Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zonnebloem

zonnebloem

29-08-2015 om 10:25

welk snoep en koek hebben jullie in huis?


Rafelkap

Rafelkap

30-08-2015 om 08:50

druiven zijn snoepjes

Om mijn verstandelijk gehandicapte zoon in een goed humeur te laten blijven heb ik wel snoepjes (winegoms) in huis. Dan doet hij tenminste 's ochtends zijn schoenen aan Ik heb een stuk of 3 trommels, waarvan 1 hele kleine waar ik dan een paar in stop. Zo kan hij alle trommels bekijken om te constateren dat alles 'op' is, maar wordt heel blij dat hij tenminste Iets vindt Hij krijgt ook volkoren biscuits als hij weigert brood te eten, dat zijn vaak periodes. Dit omdat ik wil dat hij 's ochtends wel iets in zijn maag heeft, en ach: in chocopasta zit ook suiker. Totaal pedagogisch onverantwoord natuurlijk, maar dit is dan ook een bijzonder kind en het is in ons aller belang om hem goed gehumeurd te houden. Gelukkig vreet hij tegenwoordig druiven en aardbeien. Dus 's middags wil hij alleen maar iets 'gezonds'. Hij denkt overigens dat dit snoep is, dat heb ik hem wijs gemaakt
Onze oudste van 10 krijgt ook wel eens een winegom, die koekjes vindt hij niet zo lekker (ik ook niet). Soms kopen we wel eens drop of chocola, maar dat eten we niet elke dag en we krijgen het vaak (van oma). Chips lusten we niet. Mijn oudste is dol op rauwe tomaten en komkommer, avocado's en alle fruit; hij juicht net zo hard om een bak tomaten als om chocola. Hij lust ook geen patat, geen kroketten, met mac donalds doe je hem geen plezier en de meeste taart lust hij niet (alleen citroentaart en appeltaart), dat is denk ik ook wel bijzonder. Als er een vriendje komt spelen haal ik soms wel iets van stroopwafels. Ik vind ons overigens niet spartaans, maar ik wil niet aanleren om elke dag te snoepen, dat het niet hoort bij een normaal eetpatroon, maar dat het iets extra's is.

Thomas

Thomas

30-08-2015 om 10:10

En het grappige is

Dat ik diabetes type 1 heb en dus helemaal niet snoep . De rest van het gezin wel hoor.
Daarbij zijn mijn beide ouders tandarts geweest, dus snoepen was bij ons thuis niet vanzelfsprekend. Ook door de tijd waarin ik opgroeide, want in mijn herinnering was er minder snoep in de jaren zeventig.
Maar ik vind dat mensen veel snoepen omdat ik merk hoe vaak ik nee moet zeggen en er vaak wordt aangedrongen "maar je bent toch niet dik, dus waarom neem je niks" of "het kan toch geen kwaad" of de ergste "doe niet zo ongezellig". Pas als ik zeg dat ik diabetes heb, stopt het.

Dus daarom viel het me op hoe verantwoord iedereen hier bezig was.

Er is verschil

Tussen mijzelf en mijn kinderen.....

Mijn kinderen krijgen op school fruit en na school snoepje en verder 2x brood en avondeten, ze liggen nog vroeg op bed, dus savonds niets. In het weekend redelijk vergelijkbaar, maar dan hebben we soms een chippie. Op vakantie eten we elke dag chips en ijs, dan let ik niet op.

Ik koop geen chocola en weinig chips en koek, wel voldoende snoep. Vooral uit zelf bescherming, ik heb voor visite dus niets liggen, gelukkig weet ik wanneer mensen komen

Dan ik: als er chips in huis is moet het op, dus ik eet savonds de zak leeg. Kinderen 1 snoepje, ik eigenlijk altijd twee, als inde keuken opruim na het eten, eet ik snoep, iik eet ook vaak ontbijtkoek met boter en suiker als tussendoortje. kortom ik heb niet de discipline om nee te zeggen en snoep veel te veel, alles wat over is na een verjaardag eet ik bijna alleen op. Overdag eet ik wel normaal, maar ik ga savonds als de kinderen op bed liggen los, gelukkig sport ik veel en snoep ik niet iedere avond dus het blijft net in balans, maar eigenlijk ben ik altijd ontevreden over wat ik allemaal in mijn mond stop

Jamie

Jamie

30-08-2015 om 10:35

hier

Hier altijd grote en kleine koeken in huis, er ligt altijd chips maar dat proberen we een beetje te beperken tot vr/za en eigenlijk nooit snoep. Soms chocolade. Mijn kinderen zijn eerder te dun dan te dik en eten bij de maaltijden meer dan nodig is.

Wij??

Wat mij altijd verbaast is dat zoveel mensen van Wij spreken en het hele gezin collecief zoet, vet en drank afwijst. Dan vraag ik me af of zo,n gezin nou werkelijk als de Heilige Drieenheid functioneert is of past schrijfster de pluralis majestatis toe. Want Wij hier zijn erg van het gezonde eten, snoepen alleen op verjaardagen en niets dat wij niet zelf gebakken hebben. Wij knagen oprecht graag aan winterpenen,radijzen en komkommers, zondigen aleen met kwaliteits tussendoortjes en Wij halen de neus op voor cola, chips en candy bars. Gelukkig maar, want Wij zijn reeds gewichtig genoeg. Helaas delen de onderdanen Onze afkeer voor voos voedsel niet. Een ging zelfs zwaar in verzet. Derhalve grepen Wij altijd mis bij onverwacht bezoek. Dus hier behalve een gevulde koektrommel geen voorraad. Is ook geen probleem, met twee ah,s om de hoek die tot 10 uur open zijn.

Amare

Amare

30-08-2015 om 11:33

Kenfan

'of past schrijfster de pluralis majestatis toe'

Tja, als IK geen koek en snoep in huis haal, kunnen ZIJ niet snoepen. Dus inderdaad, WIJ snoepen niet.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 12:15

he ja, daar komen de oordelen weer...

"Heerlijk die Pavlov-reactie van de mensen hier die tegen elkaar opboksen met hoe weinig snoep en koek ze hebben en dat hun kinderen liever fruit en groente eten. Heerlijk! En zo lekker voorspelbaar."

"Ik vind dat onderdeel van gezond leven is dat je een zekere ontspannen houding mag hebben. Sommige mensen zie ik in een kramp schieten over verkeerde voeding, lijkt me ook niet echt gezond."

Maar je vroeg om snoep en koek. Nou, daarin kan ik duidelijk zijn: zelden (eens per maand die zak drop en koek vooral met verjaardagen en in december). En ik denk niet dat ik mijn kinderen daar krampachtig mee te kort doe. Er rust geen taboe op snoep en koek, wij moeten het alleen niet elke dag in huis hebben.

En áls we dan eens los gaan wat de koek betreft, dan wil ik wel iets met roomboter en van de sjieke banketbakker hier in het dorp want als ik dan snaai, wil ik ook góed snaaien

Waarom zou je het dan moeilijker maken dan het is door de kat voortdurend op het spek te binden, als je merkt dat je kinderen (net als ik zelf) snel aankomen en ook nog eens geen rem hebben en als termieten door je kast gaan?

Snoep, koek en andere lekkere dikmakers zijn echt niet krampachtig taboe. Maar het wordt wel gedoseerd. En ik heb gezondere alternatieven. Is dat krampachtig? Voor ons niet.

Waarom weer meteen die oordelen (over en weer)? Ik heb ook geen oordeel over mensen die wel elke dag van alles in huis hebben, hun kinderen dagelijks lekker laten snoepen en frisdrank laten drinken. Prima, als ze verder gezond zijn en niet bang hoeven te zijn voor overgewicht (anders krijg je dáár weer oordelen over ). Of over mensen die écht nooit snoepen en uitsluitend snoeptomaatjes en crackers eten. Die echt géén snoep in huis willen, niet omdat er obesitas dreigt maar omdat ze er gewoon niet van houden. Ik moet er niet aan denken, vind crackers smakeloos en het herinnert me aan de tijd dat ik nog gedwongen moest meedoen aan diëten die achteraf meer kwaad dan goed deden. En snoeptomaatjes vervang ik liever goedkoop door gewone tomaten in stukjes. Maar als anderen zich daar wel prettig bij een zero-snoeptolerance beleid met crackers en snoeptomaatjes voelen? Niks mis mee toch?

Komt er dan nooit iets onverantwoords hier in huis behalve die maanddropjes, weekendfris en -chips en de enkele koekmomentjes per jaar?

Echt wel!

Als we bijvoorbeeld een dagje uit gaan bak ik bijvoorbeeld pizza's en snij die in stukken (ik maak ze wel zelf, omdat ik gewone pizzabodems niet goed verdraag en daar een alternatief voor heb - beetje noodgedwongen maar gelukkig hou ik van koken). Koude pizza is heerlijk eten onderweg en lekkerder dan de consuminderige, verantwoorde meeneemboterhammen die door weer en broeierige lunchboxes en condens op de koelelementen wat verlopen zijn geraakt of veel te dure koopsnacks die me eigenlijk niet eens smaken (hoewel een kroketje op zijn tijd ook erg prettig is - ik heb liever een kroketje dan koffie met appelpunt als ik onderweg ben ).
We maken af en toe ook zelf ijs, experimenteren graag met smaken en recepten. Daar zit ook echt niet altijd magere melk en (jasses!) zoetstof in (eigenlijk nooit ).
En snoepen is voor mij ook een bakje Griekse Yoghurt (de volle variatie) met een handje rozijnen en noten erdoor. Klinkt ook al héél verantwoord supermoederig, net als die snoeptomaatjes en die crackers, maar voor mij staat het gelijk aan lekker snoepen (en het is niet bepaald calorie-arm, maar toch kan mijn herwonnen lijn het beter hebben ), net zoals iemand anders zo'n cracker net zo lief heeft als een koekje.

We eten ook graag fruit. Is dat ook al verdacht? Groente is hier minder populair, misschien compenseert dat onze zogenaamde politieke correctheid weer (ter compensatie kan ik er wel weer een paar berichtjes tegenaan gooien over hoe ik groente handig weet te "verbergen" om zo toch die 2 verplichte lepels enigszins te benaderen ).

Wat zou het leuk zijn als we gewoon elkaar konden vertellen wat we wel of niet aan koek en snoep kopen en eten zonder er meteen weer waarde-oordelen aan te hangen of te suggereren dat er weer tegen elkaar opgebokst wordt of er krampachtig gehandeld wordt m.b.t. eten.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 12:19

kenfan

"Dan vraag ik me af of zo,n gezin nou werkelijk als de Heilige Drieenheid functioneert is of past schrijfster de pluralis majestatis toe."

Ik heb oudere kinderen en heb geen controle over wat ze buiten de deur in hun mond steken, al dan niet aangeschaft van hun eigen zakgeld/inkomen.

Maar hier in huis zwaai ik de scepter over de kasten (om maar in majesteitstermen te blijven). Dus binnen de muren van dit huis wordt weinig gesnoept. Door ons. Meervoud. Zo simpel is het.

Daar kun je de draak mee steken en daar kun je van alles van vinden. Maar het werkt uitstekend hier!

Draak

Ik zal hem voor een evt nickwijziging in gedachten houden. Want die drang om alles op de hak te nemen is onuitroeibaarr.Het meest nog met mezelf. Dat lijkt sommigen nogal eens te ontgaan.

Misschien speelt er een stukje frustratie mee. Vraag ik me af of de wijhoudennietvanouders het klaar spelen de ingetogenheid over te dragen aan hun kroost.

De oudste kreeg pas haar eerste ijsje toen ze ruim tweenhalf was. Van oma. Ze ging volledig uit haar plaat toen het op was. "Waar is ijsje nou? " Ik heb zeker vier jaar van de basisschooltij stand gehouden tegen de zgn. gezonde koek. De eetgewoonten en voorkeuren in dit gezin lopen nogal uiteen. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal op het vo zitten, je er helemaal geen invloed meer op hebt als ze eenmaal op de middelbare school zitten je er helemaal geen invloed meer op hebt. Binnenshuis zie ik ook regelmatig verpakkingen van zaken die ik zeker niet aangeschaft heb.

De ah hier is vlakbij een grote scholengemeenschap. Ondanks dat ik op lege verpakkingen van frikandelbroodjes en erwtenmeelkano's- stuit, sta ik toch nog met mijn ogen te knipperen als ik zie wat de pubers zoal in grote hoeveelheden op de band leggen.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 15:03

kenfan

Dat ben ik weer helemaal met je eens. Hoe ouder ze worden, hoe minder je het kunt controleren. Ook hier is de nodige zakgeld naar de Jamin gebracht en ik heb de inhoud van honderden leeggekieperde broodtrommeltjes zien liggen langs de fietspaden naar de middelbare scholen. Ook ik vind wel eens afval van snoeperijen waarvan ik het bestaan niet eens af wist.

Maar ik hoef dat niet dagelijks te sponsoren in de vorm van voorraad aanschaffen waar ze vervolgens als termieten doorheen gaan, tot groot plezier van hun reeds ontwikkelde vetcelletjes. Ik kan mijn, zoals je dat noemt, ingetogenheid niet overdragen, maar ik hoef ook niet onbeperkt met hun behoefte aan eindeloze vreterij mee te gaan.

Nou ben ik ook geen totaalweigeraar omdat ik geloof dat de verleiding dan juist tot stiekeme vreterij gaat leiden zodra het kind zelfstandiger wordt en uit het zicht van de ouder komt. Ik schreef net dat ik ook wel eens afval vind van spullen die ik toch echt niet heb aangeschaft. Ik ga dat niet verbieden. Geen taboesfeer creëren waardoor het alleen maar spannender wordt. Ik weet het en ze komen het ook zelf vertellen tegenwoordig: ik heb dit-en-dat gekocht, wil je ook een stukje? En mijn kinderen hebben inmiddels ook geleerd, zeker sinds ze zelf een inkomen(tje) hebben, dat je je geld maar één keer uit kunt geven en dat die felbegeerde game niet echt binnen bereik komt van je krantenwijkje als je regelmatig gaat shoppen bij meneer Jamin

Waardoor mijn missie (snoepen mag maar maak er liever geen gewoonte van - en een gewoonte wordt het al snel als het altijd voor het graaien ligt - en geniet er bewust van als je wél snoept) uiteindelijk toch nog geslaagd is
Wat ik overigens niet zie als mijn verdienste als supermoeder. Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad met zulke lieve, volgzame kindertjes

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 15:05

oh ja...

De leeggekieperde broodtrommeltjes kwamen niet van mijn kinderen, voor zover ik weet hebben die altijd hun lunch keurig opgegeten (te weinig zakgeld om dagelijks de AH te bezoeken en ze kregen ook al geen lunchgeld mee, zoals sommige klasgenoten wel kregen) maar ik heb die inhoud van andermans trommeltjes wel massaal in de bosjes zien liggen, dat bedoelde ik.

Moni

Moni

30-08-2015 om 15:14

Ja, hier iemand die deze draad eerst negeerde

Ik had de beginpost gelezen en vond het niet interessant. Leek vooral te gaan over jonge kinderen.
Hier twee pubers die zelf snoep kopen. Koek is in huis om mee te nemen naar school. Op een lange dag gaan er twee verpakkingen per dag mee.
Gelukkig eten ze ook groenten en fruit. Frisdrank en chips alleen in het weekend, wel pakjes sap mee naar school.
Ze zijn slank, bewegen veel. Ik maak me er niet druk om.

Lucerna

Lucerna

30-08-2015 om 17:47

Oh gatver...

Ik aarzelde al of ik nou wel of niet zou reageren... Dacht al, zullen ze dat nou weer "streng" vinden. En jawel hoor, daar komen ze alweer, die postings van "wat zijn jullie tegen elkaar aan het opbieden". Gatverdegatver, wat een oordelen. Snoep lekker als je dat wil, maar sorry hoor, mijn kinderen zijn niet zielig omdat ze minder krijgen.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 17:50

Lucerna

Amen

Hanne.

Hanne.

30-08-2015 om 21:19

Amen

Na amen reageren kan natuurlijk eigenlijk niet maar ik doe het lekker toch.

Weinig koek/snoep in huis hebben hoeft natuurlijk geen bewuste keuze te zijn. Soms kom je gewoon tot de conclusie dat dingen niet op gaan en koop je ze gewoon niet (vaak) meer.

Als dit draadje nou zou gaan over hoeveel cola of sap of kaas we verbruiken.....tja dan horen we denk ik tot de top verbruikers.

Ieder huisje heeft zijn kruisje zullen we maar zeggen.

Hortensia

Hortensia

30-08-2015 om 22:38

Hanne

"Na amen reageren kan natuurlijk eigenlijk niet maar ik doe het lekker toch."

En gelijk heb je

Jouw huisje en kruisje passen bij jouw gezin. Mooi toch,, voor jullie?

Niets...

Wij hebben (helaas) bijna nooit koek of snoep in huis. Dat ligt niet aan mij (want ik koop het gewoon) en ook niet aan mijn kinderen (want zij weten van niets en snappen echt niet hoe het kan dat het op is).

Maar op de één of andere manier is de voorraad binnen twee dagen alweer verdwenen. Niemand die weet waar het blijft. Lastig inderdaad als er bezoek is en het is speciaal voor hen ingekocht.

Ik vrees dat ons huis behekst wordt door een snoep-spook eigenlijk.

Gelukkig heb ik altijd een privé-voorraadje, zodat ik zelf gewoon nog vooruit kan. Veilig verstopt voor mijn huisgenoten.
en ook het snoep-spook heeft het nog niet ontdekt

Prive-voorraadje

Lukt dat jou dan Nanny. Ik moest dingen zo goed verstoppen dat ik het zelf altijd vergat.

Perzik

Perzik

02-09-2015 om 15:37

snoepspook

Dat snoepspook is hier 1.96 maar gelukkig slecht in zoeken..tsja, het blijft een man, he. Helaas heeft hij zich gekloond en is sinds een jaartje nu ook de miniversie voortdurend op jacht. Maar ook die heeft het mannelijk geslacht. Dus mijn dure chocoladerepen blijven gelukkig gespaard. Laten zij zich maar volproppen met erwtenmeel.

Pandora

Pandora

03-09-2015 om 14:24

Streng, ja

Ik ben zo'n gezonde en strenge. Jongste heeft ernstige hypoglykemie en mag alleen na een stevige maaltijd snoepen, maar heeft daar dan geen zin in. Oudste (2e klas VO - heeft toch al wat van de wereld gezien) lust vrijwel geen snoep. Het is dus niet in huis, behalve vlak na een verjaardag waarbij snoep mee naar huis gegeven wordt. Dat ik na een paar maanden in de prullenbak mag kieperen.
We hebben wel verschillende soorten suikerarme volkorenkoekjes in huis en die mogen ze ook pakken. En pure chocolade maar die deel ik uit. En noten en fruit. Fruit staat ook op rantsoen vanwege suikergehalte. Soms chips, maar dat is geen zelfbediening. Saai he. Om het nog erger te maken drinken ze vooral water en thee. Vinden ze lekkerder dan limonade en sap, wat we vaak ook wel in huis hebben. Compleet geïndoctrineerd Er wordt nooit geklaagd, er is altijd wat lekkers te snaaien.

Molleke

Molleke

03-09-2015 om 16:18

Pandora

Ja maar als je kind geen snoep lust dan hoef je toch ook niet streng te zijn.

Jaina

Jaina

03-09-2015 om 16:26

Dat is heel anders

Er zit wel een verschil tussen niet veel om snoep geven en het daarom niet in huis hebben & dol zijn op snoep maar een streng ratsoen. Ik ken ook mensen die totaal niet om zoetigheid geven dus die hebben dat allemaal nooit in huis. Als je vanwege een ziekte weinig zoetigheid mag lijkt het me ook logisch dat je het weinig in huis hebt.
Ik vind het wel wat streng als je kinderen hebt die dol zijn op snoep en dan mogen ze maar zelden snoep. Niet dat de kinderen daardoor tekort komen maar ik weet niet of het op de lange termijn werkt. Dat zijn namelijk het soort kinderen dat zodra ze in een huis komen waar wel veel snoep te krijgen is hun slag slaan. Ik zie hier bij de kinderen op bezoek komen duidelijk het verschil tussen kinderen die heel strak worden gehouden wat betreft snoepen en die dat niet worden. De eerste groep gaat hier vaak helemaal los en weet niet goed maat te houden. De tweede groep heeft veel minder interesse in wat wij aan zoetigheid hebben. Uitzonderingen daargelaten.
En ik ken ook kinderen die helemaal niet van snoep houden. Die talen er hier dus ook niet naar. Die hebben liever wat hartigs. Dat is natuurlijk een hele andere situatie.

Geen snoep, wel koek

Hier geen dropklanten en lollies of andere harde snoepjes vind ik slecht voor de kiezen.
Ze houden des te meer van koek, al dan niet met chocolade. Hier moet ik dus niet te veel van kopen, want het vliegt er door heen.
Na een dag school hebben ze zo'n berehonger, dat het kopje thee meer koek is dan thee.
Een rijstwafel met kaas is ook okee.
Gelukkig houden ze ook van fruit; grape fruit met wat suiker.

Ik merk wel dat naar mate ze ouder worden, er ook meer gegeten wordt. Dat gaat dus ook op voor koeken chips.

Chocola

We kunnen hier niet zonder chocola, wel fair trade, wat duurder dus goed om je een beetje in te houden.
Biskwietjes, die het soms lang uithouden, soms opeens helemaal op zijn (ligt aan trek van zoon).
Er is popcorn voor de magnetron in huis en die pakken de kinderen soms als ze met z'n tweeën thuis zijn.
Ontbijtkoek voor manlief.
Dropjes, en daar geldt hetzelfde voor als voor biskwie, er ligt nu al een zakje heel lang aangebroken te zijn terwijl het vorige zakje in een mum van tijd op was.
Kauwgom op xylitolbasis, schijnt goed te zijn voor de tanden, dochter en ik eten die soms als we na het trek hebben in wat lekkers.
Voor onze omvang zou het misschien beter zijn de vruchtensappen te schrappen, maar da's zo lekker!

MoederMop

Aldi heeft nu ook fait trade chocolade. Kun je lekker groot inslaan

toch

Ik lees dat regelmatig: dat kinderen die thuis 'strak' gehouden worden, bij anderen helemaal los gaan. Ik heb dat dus echt nog nooit ervaren en ik heb toch aardig wat kinderen over de vloer gehad inmiddels…
Wat ik wèl heb gemerkt is dat juist kinderen die gewend zijn om veel te snoepen er steeds om komen vragen tijdens het spelen.
Dus volgens mij is het eerder andersom.

Hier ook

Dat is ook meer mijn ervaring: kinderen die thuis meer snoep krijgen dan hier, draaien al na 5 minuten vragend om me heen. Ook na een kinderfeestje, wordt er eerst besmuikt rondgekeken, en uiteindelijk stomverbaasd geïnformeerd waar de zak-met-snoep ten afscheid blijft. Die heb ik dus nooit. Ik vind dat onzin. Ze hebben die middag dan in principe al cake en frietjes gehad.

In huis heb ik standaard wel een vorm van koekjes en één keer per week krijgen ze chips. Met natgekamde haartjes op de bank idd

Snoep heb ik jaren niet in huis gehad. Ik had biologische vijgen als alternatief. Ik zie nog de verbijsterde blik van de kinderen op het kdv toen ik daarmee als traktatie aan kwam zetten. Dat was echt een miskleun van me en doorgeschoten bovendien. Kwam ze later nog tegen op de stoep op weg naar huis
Tegenwoordig koop ik wel eens snoep maar er zit een hardnekkige afkeer bij me ingebakken. Ik stel mezelf dan gerust met biologisch, 100% vegetarisch snoep. Alsof dat toch beter voor hun tanden is

Molleke

Molleke

04-09-2015 om 09:25

Ik herken het dus wel

Hier ook geen strakke regels met snoep en idd. de kinderen die thuis weinig tot geen snoep krijgen kunnen zich hier vaak niet inhouden of vragen via mijn dochter of ze nog wat lekkers mogen. Dat is hetzelfde met kinderen die heel straks worden gehouden met PC gebruik. Die willen hier altijd op de computer. Vroeger had ik een buurjongetje die nooit snoep mocht. Als hij op een verjaardagsfeestje was geweest dan werd aan ons gevraagd wie de zak snoep wilde hebben. Gewoon waar het jongetje bij stond. Die begon toen meestal te huilen.

Mijn oudste dochter heeft een natuurlijke rem. Houdt meer van hartig en weet zich zelf een goede balans aan te meten tussen gezond en ongezond. Mijn jongste dochter heeft net als ik daar wat meer moeite mee. Nu is jongste echt een lat en ik heb zelf ook een gezond gewicht dus verder niks aan de hand. Alleen chocola kan ik niet structureel in huis hebben want dat 'moet' op. Kan ik niet vanaf blijven helaas.

Voor de rest hebben wij niet overdreven veel snoep en koek in huis (vind ik) maar er wordt wel dagelijks iets lekkers (in de vorm van koek of snoep) gegeten. In het weekend is er chips. Wij hebben altijd cola light in huis.

losgaan

Ja, dat is wel apart dat je een reactie kunt hebben van onverschilligheid tegenover snoep of juist een reactie van remmen los.
Hier,voor zover ik weet, geen losse remmen.
Maar ik heb het dan ook niet expliciet verboden, maar gewoon niet in huis gehaald. Kinderen konden het een tijdje op zaterdag bij de sigarenwinkel kopen. Dat is ook wel af en toe gebeurt.
En dan legde ik daar ook geen beperkingen aan. Die ene keer.
Vaak was het een stuk of vijf dingetjes in een zakje.

Maar er was toch niet veel belangstelling voor.

Ik zou ook niet willen dat mijn kind zo'n huilend jongetje is, waar iedereen snoep krijgt en jou kind mag niet.
Ik heb juist altijd moeite gedaan dat mijn kinderen gewoon mee konden met de groep. Dat was juist hun kwetsbaarheid.

Bij opa en oma kregen ze uiteraard wel snoep. Maar dat was bij opa en oma. En heeft thuis niet geleid tot introductie omdat ze er niet om vroegen.

Charis

Charis

04-09-2015 om 11:00

Globesitas komt niet uit de lucht vallen natuurlijk

Ik vind onszelf redelijk matig, maar er wordt wel elke dag snoep en koek gegegeten. Wij hebben speculaasjes en liga voor de kinderen in huis en verder stroopwafels voor man en volkorenbiscuitjes van Verkade voor mij.

Verder heb ik altijd een snoeptrommel met haribo-snoep, dat vinden ze lekker hier. Ze mogen na schooltijd een koekje en een snoepje.

Chips alleen op de opblijfavond in het weekend. Geen frisdrank want daar geeft niemand in huis om.

Mijn kinderen zijn echte snoepkonten en willen altijd meer dan ik ze toesta. Misschien worden het van die pubers die de hele supermarkt leegkopen in de pauze (vast wel), maar ik hoop dat de matigheid van nu hun helpt later ook redelijk matig te zijn. Geen garanties helaas

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.