Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zoefzoef

Zoefzoef

16-08-2019 om 21:46

Welke elektrische auto?

Wij willen graag een elektrische auto kopen. Budget max. 50.000 euro. Het moet een complete gezinsauto voor 4, soms 5 personen zijn. We wonen in de stad, dus liever geen supergrote/brede auto. Wie kan een model aanraden en waarom dat model?


Caesar

Caesar

17-08-2019 om 04:53

Weder vragen

Volledig elektrisch of (stekker-)hybride? Of misschien zelfs waterstof? (Heeft ook alleen maar een elektromotor). Wat is de reden dat je elektrisch wilt?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-08-2019 om 09:26

Waterstof

Leuke grap. Ik heb toevallig een waterstofstation om de hoek (een van de 5 of zo in NL) en kijk altijd even of er iemand staat te tanken: Nooit!

Even thuis 'opladen' is er bij zo'n ding ook niet bij. Kortom: belachelijk om alleen al te suggereren.

Er zijn aardig wat electrische auto's op de markt onder de 50K, maar volgens mij zijn ze allemaal wat aan de kleine kant voor een 'gezinsauto'. Opel Ampera-E, Hyundai Kona, Nissan Leaf, Tesla 3 en Kia Niro zijn volgens mij wel aardige keuzes.

Overzicht:
https://zerauto.nl/deze-13-elektrische-autos-kosten-30-000-tot-50-000-euro/chapter/3/#content

Caesar

Caesar

17-08-2019 om 09:53

Inderdaad is waterstof tanken in NL nog wat lastig, maar mocht je in de buurt van een tankstation wonen is dat dus prima te doen. In Duitsland zijn er al vele waterstof tankstations. Electrisch opladen, dat is pas lastig. Het aantal laadpalen in woonwijken is schrikbarend laag. Opladen bij een snellaadstations duurt ook erg lang. Met een puur elektrische auto (dus niet hybride met een plofmotor) zou ik nog niet op vakantie durven. Net waterstof je al wat verder.
Overigens rijden er momenteel tientallen waterstof taxi’s rond in Den Haag. Energie opslag in waterstof is veel handiger dan in accu’s. En stel je eens voor dat we een paar miljoen stekker auto’s in Nederland hebben rondrijden, de infra structuur om die allemaal te kunnen opladen lijkt me verschrikkelijk. Ik gok op een goede toekomst voor waterstof auto’s. Wel de voordelen van een electro motor, maar niet de nadelen. Nu nog wat meer tankstations in Nederland.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-08-2019 om 10:04

Caesar

Het probleem is dat waterstof niet kan zonder die tankstations. Zelfs al kan ik om de hoek tanken ik moet er niet aan denken om zo'n ding te hebben. Range anxiety in het kwadraat!

Electrisch rijden is wat dat betreft veel beter. Je kunt hybide rijden en je kunt overal laden. Laadstations zijn geen potentiele bommen met een ingewikkelde aanleverinfrastructuur, maar letterlijk een stopcontact. Dus, nee, die waterstof gaat het niet worden en al wordt het wel wat dan heb je er alleen nadeel van om een early adopter te zijn.

Caesar

Caesar

17-08-2019 om 10:57

Ik denk het tegendeel, stekker elektrisch gaat het niet worden en waterstof wel. Er is wel een beetje kip-ei probleem nu in Nederland wat betreft tankstations. In Duitsland gaat dat al veel beter.
LPG tankstations zijn net zo (on-)gevaarlijk als waterstof tankstations. Dus is voorzie daar geen grote problemen mee.

Zoefzoef

Zoefzoef

17-08-2019 om 11:36

Geen waterstof

Over 10 jaar misschien, maar nu kan ik nergens in de buurt waterstof tanken.

Ik rijd het liefst 100% elektrisch, ik rijd meestal 70 km per dag, dus dat moet te doen zijn.

Kan niemand me vertellen wat de voor- en nadelen van de verschillende modellen zijn?

Ik rijd nu in een redelijk luxe uitvoering Volvo V40, maar hun nieuwe XC40, die ook elektrisch te krijgen is, vind ik helaas spuuglelijk. Dus ik moet uitkijken naar een ander merk. Ik lever liever niet te veel in op comfort. Anyone?

Triva

Triva

17-08-2019 om 12:10

Zoefzoef

De vraag is dus: wil je ermee op vakantie en hoever dan?

Zoefzoef

Zoefzoef

17-08-2019 om 12:35

vakantie

Ja, met dakkoffer en elke 2 a 3 u laadpauze. Ik hou wel van slow travel.

Caesar

Caesar

17-08-2019 om 15:10

Waarom

Zonder je antwoord te geven, ik ben wel benieuwd waarom je graag een elektrische auto wilt?

Zoefzoef

Zoefzoef

17-08-2019 om 18:08

Waarom

Ten eerste om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Vrijwel elke dag x liter verstoken voelt niet lekker meer. Maar ook omdat elektrische auto's ongelooflijk fijn rijden, volgens hun gebruikers. Een andere reden is dat we redelijk veel zonnepanelen hebben en de auto ook als thuisbatterij willen gebruiken: overdag opladen en 's avonds als energiebron gebruiken.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-08-2019 om 18:53

Zoefzoef

"Een andere reden is dat we redelijk veel zonnepanelen hebben en de auto ook als thuisbatterij willen gebruiken: overdag opladen en 's avonds als energiebron gebruiken."

Oh ja, misschien kun je mij dan vertellen hoe dat moet? Ik ben redelijk technisch maar ik zou niet weten hoe te beginnen.

Je moet niet ieder science fiction artikel uit de krant geloven. Dit soort dingen gebeuren hoogstens als experiment/pilot.

Caesar

Caesar

17-08-2019 om 19:09

CO2

“Ten eerste om onze CO2-voetafdruk te verkleinen.”

Weet je zeker dat dat lukt met elektrisch rijden? Met een beetje pech is die juist groter.

Triva

Triva

17-08-2019 om 19:20

caesar

"Weet je zeker dat dat lukt met elektrisch rijden? Met een beetje pech is die juist groter."

Ja, kun je niet beter tweedehands kopen ook al is dat niet elektrisch als het je alleen om die voetafdruk gaat?

Rode krullenbol

Rode krullenbol

17-08-2019 om 19:22

Als je het mij vraagt

Is het eigenlijk niet onbegrijpelijk dat er - voor zover dit zich vooralsnog laat beoordelen - nog helemaal niets gedaan is met mijn idee om wat meer te putten uit de energie die mensen zelf kunnen opwekken met hun eigen lichaam?

Jullie weten het misschien nog wel? Zelfrijdende auto's en bussen gevuld met fitnessattributen! Kantoortuinen met bureaustoelen voorzien van pedalen en tandwielen verbonden aan accu's en dergelijke.

Enfin; energieopwekking via obesitaspreventie en -bestrijding. Win- win en nog eens win!

Rode krullenbol

Brrr

Zowel zonnepanelen als (accu's voor) elektrische auto's nemen een enorme hap uit de schaarse metalen en andere grondstoffen. En terugwinning is nog niet mogelijk. Bovendien wordt elektriciteit gemaakt uit steenkool en aardolie. Zo niet duurzaam!

Rode krullenbol

Rode krullenbol

17-08-2019 om 20:31

Over elektriciteit

Naast steenkool en aardolie zijn er nog andere fossiele brandstoffen waarmee elektriciteit wordt opgewekt. Het relatief schone aardgas bijvoorbeeld. En vergeet bovendien de kerncentrales, windmolens en de waterkrachtcentrales niet. Nog één methode: elektrciteit uit aardwarmte. Nog niet zoveel toegepast, maar wél ronduit fantastisch.

Rode krullenbol

Zoefzoef

Zoefzoef

17-08-2019 om 21:01

Auto als accu

Ad, ik ben niet technisch onderlegd genoeg, maar de installateur van de zonnepanelen regelt dit voor ons. Het wordt eenzelfde constructie als bij een thuisbatterij. Dus het overschot van de zonnepanelen gaat in de auto, maar de auto laadt niet op van het net (tenzij we dit specifiek aangeven).

We gaan dus (grotendeels) autorijden op zonne-energie. Onze coöperatieve energieleverancier levert 100% duurzame elektriciteit: alleen zon- en wind- en waterkracht. Dat gebruiken we op de momenten dat we zelf te weinig produceren.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-08-2019 om 21:41

Zoefzoef

OK. Dat is iets anders dan het huis voeden met de autobatterij.

Caesar

Caesar

18-08-2019 om 03:01

Zoefzoef

Heb je genoeg zonnenpanelen voor je hele huishouden én opladen auto? Zo niet dan pak je nog steeds elektriciteit uit het stroomnet om auto te rijden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-08-2019 om 10:34

Ik lees geïnteresseerd mee

Voorlopig nog niet toe aan een nieuwe auto, maar mijn volgende auto zou ook wel eens volgens dit concept kunnen gaan rijden.

Zelf was ik nogal geïnteresseerd in de Nissan Leaf, maar die is denk ik te klein voor jou. Ik vermoed eigenlijk dat een Tesla voor jou het meest voldoet aan de vraag.

Als geld geen issue was zou ik sowieso gaan voor Tesla, een Model S. Wat een auto....

Zoefzoef

Zoefzoef

18-08-2019 om 14:45

Jawel Ad

We gaan de auto 's avonds wel als stroombron gebruiken. Zeker in de zomer.

Zoefzoef

Zoefzoef

18-08-2019 om 14:53

Caesar, genoeg productie?

Caesar, 's zomers is het geen enkel probleem, in de winter moeten we waarschijnlijk het stroomnet ook gaan aanspreken. Hiervoor zijn we overgestapt naar een andere energieleverancier die op de vergelijkingswebsite van groenestroomleveranciers 20/20 scoort (ook geen energie uit kerncentrales of bijgestookte biomassacentrales). Een paar tientjes per jaar duurder, valt erg mee.

Perfectie bestaat niet maar ik vind dit nu een acceptabele oplossing. Over 10 jaar kijken we verder. Dan stappen we misschien massaal over op waterstofauto's.

Zoefzoef

Zoefzoef

18-08-2019 om 15:00

Ginny

Kennissen van me hebben een Leaf en die is niet kleiner dan de V40 die ik nu heb. Ik moet alleen eens navragen hoe het is met 3 kinderen (12+) op de achterbank.
Tesla moet ik nog met eigen ogen gaan bekijken. Ze zien er zo breed uit. Dat is niet zo handig in mijn stad. Van horen zeggen is de kofferbak nogal klein, dat wil ik even zelf bekijken.

Heeft niemand verder ervaring met elektrische auto's op dit forum?

Paloma

Paloma

18-08-2019 om 15:24

Zoe

Wij hebben een Zoë en die rijdt heerlijk, max rijafstand 240 km. Voor 4 personen comfortabel en gisteren nog een ritje gemaakt met 3 personen van 1.85+ op de achterbank, dat ging. In de stad is hij heel fijn.
We gaan er niet mee op vakantie dus ik weet niet hoeveel bagage we kunnen vervoeren. Wel laatst 2 lattenbodems in kunnen passen.

Marie

Marie

18-08-2019 om 15:49

accu's - afval

Ten eerste kost het heel veel energie van o.a. fossiele brandstoffen om een elektrische auto te bouwen, ik denk zelfs meer dan het opbrengt (maar daar hoor je nooit iemand over).
Verder is er natuurlijk nog het probleem van het verwerken van de accu's als de niet meer gebruikt worden. Voor zover ik weet is daar nog niet echt een goede oplossing voor.
Mijn bescheiden mening is dus dat de ecologische voetafdruk juist groter wordt met een elektrische auto.

Om echt wat aan het klimaat te doen zullen er grote investeringen gedaan moeten worden in "de arme landen" in de wereld.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-08-2019 om 18:44

Stroombron

Probleem daarbij is dat de typische autogebruiker zijn auto 's nachts in de garage zet (wanneer er geen zon is om op te laden) en er overdag mee op pad gaat (zonder de zonnepanelen mee te nemen).

Daarnaast heeft het met de huidige saldering geen zin om je zonnestroom zelf op te gaan slaan. Het stroomnet werkt nl. als een grote - gratis - batterij. Pas als die regeling wordt afgeschaft wordt het eventueel zinnig.

rode krullenbol

rode krullenbol

18-08-2019 om 19:13

Over grote investeringen gesproken

Als ik even mijn gedachtes de vrije loop mag laten?

Zou het niet reuze handig zijn als in de toekomst alle auto's op elektriciteit zouden kunnen rijden met eenzelfde soort systeem als waarmee nu treinen, trams en metro's van elektriciteit worden voorzien? Oftewel: continue stroomvoorziening op de snelwegen via leidingen die boven de voertuigen zijn gespannen of die opzij ervan op het wegdek zijn aangebracht.

Indien gecombineerd met geluids- annex windschermen voorzien van zonnepanelen en windmolens, creëert de snelweg zijn eigen energie!

Voor de broodnodige variëteit in snelheden krijgt de snelweg meerdere banen met elk een eigen snelheid: zeg ca. 80 km/u voor het vrachtverkeer op de rechter baan; ca. 100 km/u voor de middelste baan; en bijvoorbeeld 130 km/u op de linkerbaan, speciaal voor de mensen met haast en de zogeheten 'snelheidsduivels' - die daarvoor dan natuurlijk extra diep in hun persoonlijke buidel mogen tasten! - Dit alles geregeld via een systeem van rekeningrijden - dat, naar ik heb vernomen, inmiddels zelfs in VVD-kring steeds meer weerklank begint te vinden.

Tijdens het rijden laden de accu's op, zodat de auto's bij het verlaten van de snelweg over voldoende energie beschikken om de plaats van bestemming te bereiken. Desnoods worden de voertuigen uitgerust met een hybride aandrijving.

Volgens mij zou zo'n systeem niet alleen een uitstekende klimaatmaatregel betreffen, maar ook een formidabele investering zijn in de verkeersveiligheid. Enfin; de zelfsturende auto in optima forma!

Rode krullenbol

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-08-2019 om 19:18

Ach Marie

Kun je dat kwantificeren? Met een LCA ofzo?

Met ik denk schieten we niet zo heel erg veel op.

Niet zoveel keuze

Zoefzoef, binnen je omschrijving (iets als een volvo XC 40 maar dan mooi) is er niet zoveel te krijgen. Had je de BMW x3 e al gezien? Of valt die dan buiten het budget?

Was het je bedoeling trouwens om een discussie rond elektrisch rijden te ontketenen?

Elektrisch rijden is geweldig, zeker nu de wagens nog niet verplicht zijn extra geluid te maken. Ze zijn relatief goedkoop wegens de enorme belastingvoordelen. Als het je dan ook nog eens lukt om ze als thuisbatterij aan je panelen te koppelen, dan levert het je ook nog energie-autonomie op en dat moet een heerlijk gevoel zijn. Juist als je dat financieel niet nodig hebt.
De koning te rijk.

Maar die footprint????

Wist je dat elektrische auto’s net zoveel fijnstof produceren als benzine auto’s?

Voor suggesties en ervaringen met een leuke elektrische suv top middenklasse kun je beter eens op een terras in Laren of Blaricum te rade gaan. De vrouw van.... (n’importe qui) rijdt erin. Dat soort vrouwen zijn doorgaans ook erg milieu begaan.

Zoefzoef

Zoefzoef

19-08-2019 om 10:01

Saldering

Ad, we wonen net over de zuidelijke grens en het gaat hier zeer binnenkort geld kosten om stroom op het net te zetten, vandaar dat ik meer van de zelfgeproduceerde stroom zelf wil gebruiken.
Ik werk niet altijd op gebruikelijke kantooruren, onze auto is meestal juist wel thuis wanneer de zonnepanelen optimaal produceren. Dat is een voordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.