Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke gas, water, elektra leverancier

Na 18jaar in Spanje te hebben gewoond, kom ik terug naar Nederland.

Nu moet ik van alles uitzoeken en beslissen. Zoals gas, water, licht.

Waar moet ik op letten? Moet ik gewoon de voordeligste nemen of zijn er dingen wat meespeelt?

Alvast bedankt


Je kunt best de voordeligste nemen maar let dan wel goed op de kleine lettertjes of er geen 'snelle boetes' of overschrijdingsclausules of geeft niet wat waarvan je nu denkt, dat overkomt mij toch niet, en dan zit je er ineens mee.

Het is allemaal onduidelijk geworden. Ik had altijd NUON en geen zin in dat overstapgedoe. Is het ineens overgenomen door een Zweedse energieleverancier Vattenfall. Maar eigenlijk merk ik toch geen verschil.

Nou ja, ik wil dus gewoon een normale leverancier die ook initiatieven voor groene energie neemt en service geeft en je niet voor onoverkomelijk gedoe zet.

https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/voorwaarden-energievergelijker

Je kunt ook gebruik maken van de energievergelijkers. 

Pas wel een beetje op. Energieleveranciers kunnen ook failliet gaan. Juist als je een nieuw huis betrekt heb je kans dat je voorschot veel hoger is dan je daadwerkelijke verbruik. Gaat je leverancier failliet dan ben je dat geld waarschijnlijk kwijt. Ik zou voor het eerste jaar dus een veilige grote speler kiezen.

Als je eenmaal goed weet wat je verbruik is kun je wel naar de kleinere cowboys gaan kijken.

Groen of groen

hie groen wil je je energie hebben kan ook nog meespelen.

groene energie uit Noorwegen bv is helemaal niet zo groen, er wordt namelijk gebruik gemaakt van technologie van 50 jaar oud en niet geïnvesteerd in nieuwe verbeterde technologie. 

wil je energie uit Nederland of niet perse?

wat uit het stopcontact komt is allemaal hetzelfde, hoe het er in komt is de keuze die je maakt. 

achter de kleintjes zit meestal toch een grote organisatie.

neem een vergelijker en kijk wat jij belangrijk vind, en kijk daarna naar de review.

Tender van de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energiecollectiefIk heb een paar jaar met de jaarlijkse tender van de Consumentenbond meegedaan en daar kwam enkele jaren achter elkaar Budget Energie uit. Inmiddels woon ik in een all electric NOM woning en is overstappen er niet meer bij. Is ook niet nodig natuurlijk. 

Monique3

Monique3

01-04-2021 om 22:41 Topicstarter

Bedankt alvast. Ik weet echt niet wat ik ga gebruiken. Zie dat je vaak een combi van gas en elektriciteit kan kiezen. Wordt wel ingewikkeld als je groen wikt, maar groen toch niet echt groen blijkt te zijn...ik ga de links bekijken. 

In de meeste gevallen zul je een combi van gas en electriciteit móeten kiezen: verwarmen en koken op gas en electriciteit voor licht en stopcontacten. Alleen als de gasaansluiting is afgesloten/weggehaald en het huis all electric is gemaakt, kun je volstaan met alleen elektriciteit. Maar dat zou vast wel in de omschrijving van de woning hebben gestaan, als dat aan de orde was. Ga er maar vanuit dat je beide nodig hebt. Eventueel even navragen bij de woningbouwvereniging. 

Monique3

Monique3

02-04-2021 om 09:21 Topicstarter

Ja het is inderdaad gas en licht.  

Ik kom tot op heden op 'budget' of 'green choice' uit. Hier boven stond al dat budget er goed uitkwam volgens de consumentenbond. Iemand ervaring met green choice?  

En voor de 2persoons huishoudens hier, hoeveel gas/licht gebruiken jullie ongeveer? Want ik zie op de sites dat ze heel verschillende inschattingen maken om een prijsschatting te doen. 

Hoe is de verwarming geregeld? Dat is vooral belangrijk bij de inschatting. Sommige appartementen hebben blokverwarming, dan betaal je een bedrag aan je verhuurder als voorschot. Dan is gas alleen voor koken (en misschien warm water, maar dat kan ook centraal geregeld zijn). Elektriciteit kun je  zelf veel invloed op hebben, welke apparatuur gebruik je en hoe zuinig is die.

Hoeveel electra je gebruikt is afhankelijk van de apparatuur in huis, kook je electrisch of niet, een aquarium is bv vaak een stroomslurper, oude koelkasten ook.

Verwarming wat daglichtlamp al zegt: is het cv, vloerverwarming of wat anders. Wat is het volume van het huis, is het een hoekhuis, hoe is de isolatie? 

Ben je een koukleum of niet, elke graad die je de thermostaat hoger zet kost natuurlijk energie en geld.

Zolang je bij de prijsschattingen op de verschillende websites maar steeds dezelfde hoeveelheden electra en gas in vult kun je ze vergelijken.

Ik zit meestal dik onder het verbruik maar wij letten er dan ook heel streng op. Kachel op tijd uit, niet hoger dan 17-18 graden stoken, deuren dicht, gordijnen 's avonds dicht.

Overal led lampen, alleen licht aan waar je ook bent. 

Je kunt beter een iets te hoog maandelijks voorschot betalen dan krijg je na een jaar wat terug dan dat je te laag zit en flink moet bij betalen.

Monique3 schreef op 02-04-2021 om 09:21:

Ja het is inderdaad gas en licht.

Ik kom tot op heden op 'budget' of 'green choice' uit. Hier boven stond al dat budget er goed uitkwam volgens de consumentenbond. Iemand ervaring met green choice?

En voor de 2persoons huishoudens hier, hoeveel gas/licht gebruiken jullie ongeveer? Want ik zie op de sites dat ze heel verschillende inschattingen maken om een prijsschatting te doen.

De meeste leveranciers spelen op zeker en daardoor hanteren ze een ruim voorschot.  Maar als na een half jaar ofzo blijkt dat het voorschot niet klopt kun je aanpassen.  Ik heb sinds twee jaar Greenchoice. Niet de goedkoopste maar wel een correct bedrijf. Als je een slimme meter hebt krijg je maandelijks een overzicht van je verbruik.  En dan staat erbij of het voorschot klopt. Doordat we zonnepanelen hebben maakt mij de stroomprijs niet zoveel uit.  Je verbruik van gas is vooral afhankelijk van de woning. En van stroom van het aantal personen.  Ga uit van 1500 m2 gas en 3000 kWh stroom met zijn 2en per jaar.

Ik ben ook tevreden over Greenchoice. Ze zijn goed bereikbaar, ze zijn echt groen (althans, voor zo ver ik weet) en je kunt altijd alles aanpassen en overleggen met ze. 

In 2019 (na 14 jaar Spanje te hebben gewoond   ook terug in Nederland. In het zuiden van het land, wij kozen voor Van de Bron. Via internet vergelijken. Vrij hoog ingezet voor gas/elektriciteit, na 1 jaar ruim 500 euro terug, dat is altijd leuker dan te moeten bijbetalen.

Monique3: zou 't heel mss kunnen dat wij elkaar kennen? Heb jij een zoon en een dochter (Yvette)? Zou wel heel toevallig zijn ...

Ik ben me ook aan het heroriënteren. Bij mij komen de vergelijkingssites van de Consumentenbond en Pricewise steevast een stukje lager uit dan gaslicht.com en krijg je daarnaast soms extra's. Ik doe niet mee aan het collectief van de Consumentenbond omdat dat voor 3 jaar is en ik niet 3 jaar vast wil zitten terwijl ik nog niet weet wat mijn verbruik in mijn nieuwe situatie wordt. Ik heb gezien dat het uitmaakt of je gas én stroom nodig hebt of alleen maar stroom. Zelf kies ik ervoor iets meer (on mijn geval ongeveer € 5 per maand) te betalen om groene stroom uit Nederland te krijgen en CO2-gecompenseerd gas. Ik kom dan uit bij Vrij op naam, waar ik toevallig ook nu bij zit en goede ervaringen mee heb. Ze zijn helder in hun communicatie en je krijgt daar snel echte mensen aan de lijn. Dezelfde ervaring heb ik met Greenchoice, waar ik een aantal jaren bij zat, maar dat pakt nu toch duidelijk duurder uit. O ja, de app van Vrij op naam is plezierig en niet al te ingewikkeld, dat vind ik ook wel prettig. Geen ervaringen met de app van Greenchoice.

Zelf ben ik erg benieuwd wat ik aan gas ga verbruiken. De diverse sites geven wel indicaties, maar ik weet dat het huis waar ik in kom niet energiezuinig is en ik douche graag warm en lang

Ik heb jaren geleden de overstap gemaakt naar vandebron. Naar tevredenheid. Toen ik overstapte kon je zelf kiezen welke energiebron je wilde. Dat vond ik positief, zo konden 'kleine' energieleveranciers meedoen. Voor zover ik het nu zie is dat niet meer zo, de energie komt van een solarpark, wel in Nederland. Maar verder prima. Ik vergelijking met NUON/Vattenfall scheelde me dat vanaf het begin al tientallen euro's per maand. Maar ik vond eigenlijk de keuzemogelijkheid van de energiebron het belangrijkste.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.