Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke niet afgezaagde gewoontes of apparaten besparen tientjes tot honderden euro's?

zoals de titel al aangeeft: ik ben op zoek naar ingenieuze besparingen. Niet zozeer uit geldgebrek maar ook hier licht koopkrachtverlies en niet genoeg weggezet voor pensioen etc etc. En natuurlijk ook voor de uitdaging en de fun.

Nu heb ik hier al vaker tips gelezen als breek je vaatwassertablet doormidden of iets dergelijks maar dat is naar mijn idee centenwerk. Dat levert hoogstens een stuiver per dag op, ongeveer 18 euro per jaar.
Ook tips die je uit den treure kunt vernemen uit de media (goedkopere energieleverancier en zorgverzekeraar, auto vaker laten staan, kleren ruilen met vriendinnen etc.etc) heb ik deels al uitgeprobeerd maar nu ben ik op zoek naar iets onorthodoxe, origineler tips die ook nog een beetje leuk zijn en effectief. Een ingenieus apparaat mag ook.

Dank alvast


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nicky

Nicky

10-01-2013 om 00:43

Tja

Dat ingenieuze apparaat bestaat denk ik niet. Het niet kopen van apparaten lijkt mij meer op te leveren.

Kijk gewoon bij alles wat je uitgeeft of het met minder kan en of je dat dan ook wil.
Grote klappers zijn te vinden bij die dingen waaraan je gezin nu het meeste geld uitgeeft. Kleiner wonen, niet op vakantie, hobby opzeggen, cadeaus afschaffen, geen enkel lekkers meer in huis, auto weg. Genoeg onorthodox te verzinnen maar dat botst vaak met die dingen die je belangrijk vindt.
Meer werken levert meer op dan de meeste besparingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2013 om 01:20

Aan wat voor

ingenieus apparaat denk je dan? Naar mijn idee levert geen enkel apparaat geld op, tenzij je het gebruikt voor het produceren van spullen die je kunt verkopen. Een naaimachine dus bijvoorbeeld, of een goede oven. Ik noem maar twee voorbeelden. Een ingenieus apparaat wat ik zelf heb bedacht, zou ik om eerlijk te zijn voorlopig voor mezelf houden en patent op aanvragen

Kastenwand

Kastenwand

10-01-2013 om 08:55

Veel gedaan

Zo te zien doe je al veel. Ik denk dat er twee opties zijn. Ten eerste serieus consuminderen over de hele linie en ten tweede meer inkomsten genereren. Het ingenieuze apparaat is er denk ik niet. Ja, een slimme thermostaat op je verwarming misschien of een goede energiemeter. Maar iets zegt me dat je dat ook afgezaagd vindt. Ik lees geinteresseerd mee.

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2013 om 09:33

Droger

Zou de droger de deur uit wat meer tientjes kunnen schelen? Ik droog alles binnen, buiten als het mooi weer is, kleding gaat dan ook langer mee. En een bakfiets in plaats van de (tweede) auto is een goede investering. Overbodige verzekeringen eruit doen (dela opzeggen) Maar ik weet niet of dit afgezaagde apparaten zijn voor jou

De computer uit scheelt ook stroom

Ruilen

Viridantia, ik kan twee dingen bedenken die volgens mij veel kunnen besparen, maar zo heel origineel zijn ze nou ook weer niet.

Ten eerste: huizenruil voor de vakantie. Hangt er natuurlijk vanaf hoe je nu vakantie houdt, maar met huizenruil spaar je je de kosten voor overnachtingen uit. Als ik me wel herinner woon jij in Amsterdam, dat komt dan goed uit want dat schijnt vrij goed in de markt te liggen.

Ten tweede: ruilkringen. In Amsterdam heet het 'noppes': jij levert een dienst, daar krijg je tegoed voor, en van dat tegoed koop jij dan weer goederen of diensten in van iemand anders van de ruilkring. Je kan wel nagaan dat dit per saldo voordeliger is dan je klussen tegen regulier tarief te laten uitvoeren, maar het werkt natuurlijk alleen maar als je iets te bieden hebt waar mensen op zitten te wachten en iets vraagt wat mensen te bieden hebben. Maar als jij een handige fietsklusser bent en je zit om een kapper verlegen dan denk ik dat er muziek inzit.

En nu ik het toch over ruilen heb: ik vermoed dat het ook profijtelijk kan zijn om met een groepje mensen een kledingruilmiddag af te spreken, dat schijnt ook een trendje te zijn trouwens.

Groeten,

Temet

Alleen uitverkoop

Geen idee hoor wat je kledingbudget is, maar ik kan/kon gedachteloos veel geld uitgeven aan mooie kleding voor zoon, man en mij. Begin 2012 heb ik besloten om alleen nog maar in de uitverkoop te shoppen. En dan vanaf 50%, vooruit als het echt leuk is dan 30%.
Voor mezelf heb ik afgezien wat basics (panties en wat hemdjes) dit jaar alles in de sale gekocht. Voor zoon ook, afgezien van wat broeken die hij echt op dat moment nodig had.
En verder heb ik begin 2012 een lijstje gemaakt met wat we nodig hebben dit jaar (nieuw dekbed, twee dekbedovertrekken, dagelijks servies met meer dan twee dezelfde borden) en gewacht tot ik dit in de uitverkoop kon kopen. Geen impulsaankopen doen en zo weinig mogelijk naar winkels gaan helpt voor mij ook.
En oh ja, ik heb geinvesteerd in twee fleecedekend voor 's avonds op de bank zodat de thermostaat niet meer hoger komt dan 19,5 graden.

Tinus_p

Tinus_p

10-01-2013 om 12:00

Ella2007

Ella2007

10-01-2013 om 13:04

Niks kopen

Je kunt ook gewoon geen kleding meer kopen.....In de gemiddelde kledingkast van een volwassene hangt genoeg om 20 jaar niet meer te hoeven shoppen. Hetzelfde geldt voor boeken, beddengoed en handdoeken, serviesgoed etc etc. Koop alleen als het echt, echt nodig is. Dan kun je een hoop besparen.

Niks kopen

tja, daar zeg je zowat.

Veel mensen (ik ook) vinden dingen kopen gewoon leuk. Een manier om dat af te remmen is zeer weinig/niet winkelen, folders mijden, nieuwsbrieven van winkels verbannen uit je mailbox. Als je bij iemand thuis wat leuks ziet, vooral waarderen wat je thuis al hebt en niet denken 'goh, leuk, zal ik ook eens...'

Dat je jarenlang vooruit zou kunnen met de kleding die er al is, vraag ik me af, de kwaliteit is niet meer zoals 40 jaar geleden. Maar proberen een jaar geen kleding te kopen is een hele uitdaging - ik vrees dat het me niet lukt.

Geen eten weggooien.

Het gemiddelde gezin mikt voor een schrikbarend bedrag per week voedsel weg. Restjes, over datum, oud brood, noem maar op. Als je dat door beter inkopen, creatief koken, kliekjesdag etc naar 0 kunt krijgen bespaar je heel veel geld. echt. Honderden euro's per jaar.

Ingird

Nicky

Nicky

10-01-2013 om 16:58

Ik kijk wat beter of we het echt nodig hebben...

Ik maak overal planningen van: weekmenu, cadeautjesplanning, kledingplanning.

Voor de kinderen greep ik nog wel eens een leuk, niet te duur shirt mee. Ik ben voor hun kast gaan staan, heb gekeken wat ze echt nodig hebben: ondergoed, sokken, drie broeken, nieuw shirt en nieuwe pyjama. Dat shirt en de pyjama hebben ze met Sinterklaas gekregen (vonden ze geen probleem).

Ik ben nu al aan het kijken wat we onze kinderen en onszelf met de verjaardag kunnen geven. De twee oudsten zijn niet echt meer into speelgoed dus die krijgen iets leuks/nuttigs (wrs 'nieuwe kamer' (nieuw verfje, nieuw dekbed, nieuwe accessoires) of sportspullen). Jongste krijgt een leuk cadeau maar ik houd me niet meer aan richtbedrag.

Met Sinterklaas gaf ik voorheen makkelijk 100 euro per kind uit. Dus 300 in totaal plus nog wat dingen voor ons.
Maar nu kocht ik met Sinterklaas een pop van de HEMA (Baby Born lookalike maar dan voor 12,50), een boek, jurkje, stiften en kleurboek. Kind was net zo blij als voorheen. En eigenlijk heb ik dan maar 22 euro uitgegevevn want jurkje, stifen en kleurboek vallen (bij ons) in de categorie 'noodzakelijk'. Idem voor de anderen. Buiten de nuttige/noodzakelijke cadeaus heb ik zo'n 30 euro per kind uitgegeven. Voor onszelf ook een paar nuttige dingen.

Voor Kerst heb ik een paar waardebonnen opgemaakt en daar gezamenlijk cadeau en cadeau schoonouders gekocht, spullen uit kerstpakket gebruikt en zelf een simpel maar lekker dinertje thuis gemaakt. December was hierdoor nauwelijks duurder dan een gewone maand.

Ik eet wat bewuster (zie ander draadje). Ik was bang dat dat me de kop ging kosten maar dat valt best mee. Juist omdat ik een weekmenu maak. Ik koop nu minder groente (shame on me, ik gooide best vaak wat weg) en meer groenten van het seizoen ipv drie dure paprika's of twee dure zakken voorgesneden groente. Brood haal ik per benodigd plakje uit de diepvriezer; zo gooi ik zelden iets weg. Als we vlees eten, eten we ongeveer de helft van voorheen.

De grootste besparing

is zoveel mogelijk zelf doen. Wat is hier afgelopen jaar allemaal zelf gedaan:

- bankhoes naaien ipv nieuwe bank. Een nieuwe bank kost 2 a 3000 euro (deze was 12 jaar geleden 2000)
- schuur gedeeltelijk voorzien van nieuwe planken, nieuwe deur, nieuwe ramen. Een nieuwe schuur was rond de 3000 euro.
- zelf kozijnen opknappen en schilderen, hek opschuren en lakken, scheelde 1500 voor een schilder.
- zelf met 2ehands onderdelen een speelhuisje in de tuin gemaak
- zelf isoleren, wanden maken, zelf stucen van kleine oppervlakten.
- gordijnen inkorten, schoonwassen met bleek, eindeloos weer glad strijken. Scheelde 300 euro voor nieuwe.

De truuk is om goede spullen te kopen die lang mee gaan. Dus je moet wel handig zijn en niet besparen op materiaal. Je bespaart dus op arbeidskosten. Het kost erg veel moeite (spierpijn, blauwe plekken, constant verf in je haar) en heel veel tijd (ben heel veel uren bezig geweest) maar dan heb je ook de eer van je eigen werk en een flinke besparing !!

In ieder geval is mijn plan van een tijd geleden om een extra hypotheek op te nemen al lang van de baan en hebben we meer dan de helft al uitgevoerd door het gedeeltelijk zelf te doen (soms met hulp, dakraam laat ik plaatsen bijvoorbeeld, schoonpa heeft geholpen met deuren afhangen).

dit jaar:

- zelf nog een terras aanleggen
- zelf een pergola maken
- nog heel veel verfwerk

En dan nog een aanschaf wat ons geld gaat besparen:
- we hebben een 2e hands vouwwagen a 1000 euro gekocht, trekhaak installeren was 500 geloof ik. Daar komen nog veel spullen bij (zeg 500 euro aanschaf spullen) dus totaal 2000 euro, maar we besparen in de 3 weken zomervakantie 400 euro uit. Verder gaan we niet in mei naar een huisje maar dus op een camping, scheelt ook weer 200 euro. Dus besparing van 600 per jaar aan vakantie.

En dan hier nog een flinke besparing: de jongste gaat na de zomer naar school en niet naar nso. Kdv kost nu een kleine 300 euro per maand. Ik ga met buurvrouwen en een oppas (die laatste moet ik wel betalen maar zal ik niet zo vaak nodig hebben) de opvang regelen.

Verder: marktplaats. Ipv klinkers kopen kleine partijtjes gratis of voor weinig bij elkaar verzamelen. (zo hebben we de helft van 1 terras met 2e hands baksteentjes gelegd, scheelde weer flink). Goede merken op marktplaats kopen (nieuw of 2e hands) en voor een goed bedrag weer verkopen op marktplaats.

En alleen in de uitverkoop spullen zoals kleding kopen inderdaad.

Ik zou ook zelf de ramen kunnen wassen, kost nu een tientje per maand. Maar daarvoor ga ik niet die ladder op.

Ik heb ook een schoonmaakster om de week a 40 euro maar die kan het beter dan ik en ik heb er een hekel aan.

En dan kan ik nog stoppen met roken maar dat kan ik eigenlijk niet ;-( Zou namelijk ook weer 100 per maand ongeveer schelen.

Oh ja: zodra hier dan de laatste verbouwingen af zijn (zolderkamers, tuin) dan hebben we die maandelijke drainage in het huis niet meer, duizenden euro's afgelopen 4 jaar uitgegeven aan allerlei renovatie/verbouwingen/hout/verf etc.

Verder heb ik wel dure kinderen, 2 stuks. De oudste heeft nu 3 dure clubjes die ze tm de zomer alle 3 nog mag doen (daarna moet ze van 1 af). Jongste zit ook op een clubje wat ze erg leuk vindt (peuterdans, kost circa 250 per jaar dus valt nog mee) en gaat als ze 4 wordt naar ballet (ofzo) wat ook niet al te goedkoop is.

Oh en

je moet uiteraard eerst naar de grootste inkomensbron kijken (werk) en de grootste uitgaven (wonen).

dat gekeutel over hergebruik van theezakjes, ja zal vast iets opleveren maar niet in die mate dat viridantia dat bedoeld inderdaad.

Oh ja afschaffen van al het duurs in je leven lijkt mij helemaal niets. Ik vind huisdieren bijvoorbeeld heel leuk, 5 stuks hier in huis. Ook zoiets als een keer iets lekkers eten of drinken. Vakanties.

En als de nood echt aan de man is: een keer niet op vakantie gaan.

maar goed, er zijn er zat die die vakanties al jaren niet meer doen en al helemaal geen eten kopen bij een keer een uitje (wij kopen standaard frietjes/ijsjes/snoepjes als we in de dierentuin zijn oid)

En dan dus

die lijst met duurste tm goedkoopste uitgaven eens langs gaan. Zelf maken is soms echt goedkoper en persoonlijker en leuker !!

Als je nou heel veel kwijt bent aan kadootjes (je hebt bijvoorbeeld veel vrienden/kennissen/grote familie etc) kan je jezelf voornemen alleen nog iets zelfgemaakts als kadootje mee te nemen. Zo ken ik iemand die op feestjes altijd een schaal zelf gemaakte hapjes mee neemt ipv een kadootje. Ik vind dat echt heel leuk !

Tihama

Tihama

10-01-2013 om 20:22

Goedkope energieleverancier

Dat is inderdaad afgezaagd.
Dat moet je dus ook niet doen.

Het aanschaffen van zonnepanelen helpt veel meer. En drastisch investeren in allerlei energiebesparende maatregelen. Dit jaar stijgt je energierekening met 7%. Aangezien een gemiddeld energierekening nu al een maandsalaris per jaar bedraagt, zit hier een flinke besparingsbron.

Dus qua apparaten: zonnepanelen, douchewarmte-terugwin-installatie, CO2-gestuurde ventilatieroosters etc. Geen ingenieuze apparaten, gewoon standaardtechniek, maar het levert snel geld op.

Tihama

Prioriteiten

Wat mij enorm helpt is om met het gezin helder te hebben wat je belangrijk vindt. En daar je geld heen te dragen. Wij maken een lange lijst (soms alleen in ons hoofd) en zolang wij geld uitgeven aan de dingen die wij het belangrijkste vinden voelen we ons nooit arm. Weet ik uit ervaring inmiddels want ons inkomen is in de loop der jaren flink gaan schommelen. Maar doordat we zeker weten waar we geen geld aan uit willen geven ging dat altijd goed.

Dat betekent dus dat wij rigoureus bezuinigen op kleding, kado's, pretparken, vrijgezellenfeesten, ehh ik kan even niets bedenken verder.

Makkelijk geld uitgeven doen we voor muziekles, reizen naar familie, sport, fietsen.

En wat Manda zegt geldt niet alleen bij klussen: bespaar niet op materiaal! Koop liever minder maar degelijk. Ik zag daar nog een heel leuke blog over van de week:

http://www.thefrugalgirl.com/

Life with sturdy, non-disposable things is nicer, don’t you think?
Daar ben ik het dus van harte mee eens.

viridantia

viridantia

10-01-2013 om 21:06 Topicstarter

"i save where i can so i can spend where i want"

een motto van 1 of andere Amerikaanse blogger, maar ik ben het er wel mee eens
Ik vind lekker en gezond eten en drinken, vakantie, onderwijs en een goede reserve belangrijk, andere dingen minder.

Verder heb ik het meeste van de genoemde tips al toegepast

viridantia

viridantia

10-01-2013 om 21:07 Topicstarter

Tihama

als je een huurhuis hebt kan dat niet gemakkelijk.

viridantia

viridantia

10-01-2013 om 21:09 Topicstarter

Nog eens 80 tips

via deze Amerikaanse link:
http://www.savvysugar.com/How-Save-Money-Tips-26608150

een beetje van toepassing op de Amerikaanse situatie, maar toch nuttig.

Tihama

Tihama

10-01-2013 om 21:18

Huurhuis

Nee, als je een huurhuis hebt, kan dat inderdaad niet zo makkelijk. Hoewel er wel verhuurders zijn waarmee je hier deals mee kunt maken.

Tihama

Manda - bank

Ik heb 2 mooie klippans gekocht voor 80 euro, ok dan heb je dus klippans, maar een bank hpeft echt niet duur te zijn. Met bekleden ben je weer veel tijd, energie, stof enz kwijt (lijkt me wel wel heel gaaf om zoiets naar tevredenheid te voltooien!!)

Margriet*

Margriet*

10-01-2013 om 21:52

Tja keuzes

Ik houd van kleding maar koop graag in de uitverkoop. Klippan banken vind ik beroerd zitten (sorry Vertigo) dus besteed ik daar meer geld aan. Een nieuwe bank, maar dan wel een kast van Marktplaats (ehhh we hebben er ondertussen vier tweede/derde hands). Wij krijgen ook regelmatig kleding, dat scheelt me weer twee broeken voor de jongens en pas een oude stoel van mijn ouders die we dan wel voor 800 euro laten opknappen, want duur design. Maar gaat dan wel weer 15 jaar minstens mee (is al 40 jaar oud). Ik geef zelf overigens ook veel kleding door.

Keuzes, keuzes zijn het vooral maar het is ook omdat ik bewust wil leven (nou ja redelijk....). We gaan nu weer wat vaker naar een goedkope supermarkt en de markt.
Voor sommige dingen wil ik niet besparen want die vind ik belangrijk. Eigenlijk net als anderen dat doen.

Bank

deze bank gaat er over een paar jaar uit. Tot die tijd heb ik met stof wat ik op marktplaats heb gekocht (flink wat meters) zelf alle hoezen nagemaakt. Ik heb nu nog een peuter en 2 jonge katten in huis en zo lang gaat de bank hier nog mee. Dan is de bank 14 jaar en toe aan vervanging.

En dan koop ik bij grote voorkeur weer een bank van kwaliteit, zowel in constructie afwerking en bekleding want die bank zal dan ook heel lang mee moeten.

Ik hou niet van verspilling van interieurobjecten, ik hou in die zin ook niet van trends en ik hou ook niet van meubels die niet goed in elkaar zitten of van vervelende materialen gemaakt zijn. En het maakt mij ook niet uit of het dan nieuwe of 2e hands meubels zijn. Ik zou liever een hele goed ontworpen bank compleet laten opknappen en met goede stof laten herstofferen dan een hippe bank kopen die voor de helft van het geld maar 8 jaar mee gaat en dan op de vuilstort belandt omdat je er niet meer normaal op kan leven.
Die bank, ik heb de producent gebeld, de bekleding is niet meer leverbaar.
Dan kan je door een goed naaiatelier (ik kan aardig naaien maar niet perfect) een zelfde set hoezen laten namaken maar dat kost 2400 euro (heb wat offertes opgevraagd). Dan heb ik dus voor 2400 euro een nieuwe set hoezen terwijl de bank 2000 euro heeft gekost. Daar zit dan wel al de stof bij want die kan ik nog wel bij de producent krijgen.

En eigenlijk vind ik dat dus heel erg zonde want die bank zou zo nog 10 jaar mee kunnen als ik de hoes echt goed laat maken.

Nu ik dit opschrijf kan ik natuurlijk zelf die stof bestellen bij de producent, dan het patroon wat ik zelf al gemaakt heb door de oude hoes open te knippen aan een goed naaiatelier geven en dat zij alleen maar met hun goede machines en garens alles in elkaar zetten...

hmmm dat kost circa 1500 euro aan stof en arbeid. Altijd 500 a 1500 euro minder dan wat ik begroot voor een nieuwe bank. En deze bank zit juist zo lekker en is perfect voor ons viertjes met de poezen erbij.

Tink

Tink

10-01-2013 om 23:41

Energie

Wij hadden ons ingeschreven voor het energiecollectief van de Consumentenbond. Dan krijg je een voordelig aanbod en kunt zelf beslissen of je daar al of niet op ingaat. Bij ons scheelt het ff hoppa 400 euro op een jaar, dat was snel verdiend.
Het had nog iets meer kunnen zijn als we naar een andere maatschappij waren overgestapt, maar dat extra voordeel hebben we laten schieten omdat we over de energiemaatschappij die we al hadden op zich prima tevreden zijn. Dat moet je bij een nieuwe maar weer afwachten.
(En als kadootje kregen we toen nog 2x 20 euro korting, dus dat extra voordeel van die andere maatschappij hadden we er toen alweer half uit )

Tink

Tink

10-01-2013 om 23:51

En verder helemaal eens met ingridt

Eten weggooien is zó zonde, dat doen we hier zelden, altijd al trouwens, dat is niet iets van de laatste tijd. Oud brood kan geroosterd (is nog lekker ook), af en toe kliekjesdag houden (vinden de kinderen ook leuk), en niet te strak omgaan met TGT en THT data, want ook daardoor wordt enorm veel nog prima eten weggegooid.

Bank bekleden

Wij hebben na 12 jaar onze Leolux bank + 2 stoelen laten bekleden bij de afdeling stofferen van de "Sociale Werkplaats" ( zal inmiddels wel politiek incorrect zijn....)Daarna zijn deze nog weer 8 jaar meegegaan. Ik heb geen idee meer wat het toen kostte, maar weinig meer dan de materiaal kosten. Je kon toen ook zelf stof aanleveren, maar ze hadden ruime keuze. Misschien een idee ?

Upcyclen

Manda, volgens Viridantia's Amerikaanse besparingslink heet wat jij doet met je bank 'upcyclen'. Goede manier om het te omschrijven toch?

Chris

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2013 om 11:37

Nog 11 tips

Van de site van het nrc http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/10/plassen-onder-de-douche-dit-zijn-elf-andere-aparte-manieren-om-te-besparen/

ELF ANDERE MANIEREN OM WATER EN ENERGIE TE BESPAREN
1. Gooi uw Senseo-water niet weg: Bespaar op oud water. Water in de Senseo, het koffie-apparaat of in de waterkoker? Eieren gekookt? Gooi het niet weg, maar gebruik het alsnog voor een nieuw kopje, geef de planten er water mee, of gebruik het om er de afwas mee te doen. Als het water van de eieren nog warm is als je gaat afwassen, bespaar je ook nog eens energie! Ook condenswater van de wasdroger kun je hergebruiken door het in de wasmachine terug te storten?

2. Maak een composttoilet: Creëer een toilet zonder water. Bij een composttoilet wordt gebruikgemaakt van biologische processen om de uitwerpselen om te zetten in organisch compost. Voor de echte diehards, maar het schijnt reukloos te zijn. En je kan er ook meteen je keukenrestjes in gooien. Na een jaartje kan je er je moestuin weer mee bemesten.

3. Gebruik je spierballen: Slagroom kloppen met een keukenmachine? Sinaasappels persen met de elektrische pers? Deeg maken met een machine? De echte milieuliefhebbers doen alles met de hand.

4. Steek de kaarsen aan: Licht is natuurlijk best handig, maar met kaarslicht ging het vroeger ook al prima. Romantisch, en het warmt de ruimte ook heerlijk op. Doe de lichtknop uit en de kaarsen aan. En neem voor lief dat je de krant even niet zo goed kunt lezen.

5. Zet Google op zwart: Gebruik Blackle. Blackle is het zwarte Google. Een zwarte pagina kost namelijk veel minder energie dan een pagina bestaande uit witte pixels. Als iedereen dit gebruikt, bespaart het al snel duizenden dollars per dag.

6. Ontdooi voedsel met een ventilator: Dat we voedsel niet moeten ontdooien onder stromend water, is best logisch. Maar het doen met behulp van een ventilator is bovendien blijkbaar beter voor het milieu. Een nog beter idee: het gewoon op tijd uit de vriezer halen. Of je ontdooit het in een bakje water. Wat je met dat water moet doen, staat weer bij tip 1.

7. Eet groenten en fruit: Ja, fruit is natuurlijk heel gezond. Maar er zit ook heel veel water in. Dus als je twee ons groenten en twee stuks fruit per dag eet, heb je zo al een liter water per dag binnen.

8. Kook met kleine pannen: Hoe groter de pan, hoe meer water er in moet. En meer water kost ook nog eens meer energie om op te warmen. Als je dan op je kleine pan ook nog eens het deksel erop laat, verliest hij minder warmte. Dat bespaart behoorlijk veel water en energie per jaar!

9. Douche op je werk: Maak gebruik van gratis faciliteiten. Dus op je werk, op school, op de sportvereniging of in het zwembad. Hoewel het zwembad op zich misschien niet het meest zuinige is wat betreft waterverspilling.

10. Trek niet door: Moet je de ?kleine boodschap? echt doortrekken? Een alternatief voor het doucheplassen is niet doortrekken.

11. Samen douchen: Als GroenLinks het liever gooit op gezelligheid, is dit een leuk alternatief op plassen onder de douche. Samen douchen betekent in principe korter douchen, en dus minder waterverspilling.

P

P

11-01-2013 om 13:05

Tijgeroog

Volgens mij hebben jouw tips wel een heel andere achtergrond

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2013 om 15:48

Niet helemaal pelle

Het "grote" doel is inderdaad water en energie besparen, maar als je dat bespaart, bespaar je ook geld.
Maar vooral: als je op je werk of in het zwembad doucht (tip 10 geloof ik) is de milieubelasting min of meer gelijk, en scheelt het alleen maar in je portemonnee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.