Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke niet afgezaagde gewoontes of apparaten besparen tientjes tot honderden euro's?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

14-01-2013 om 13:37

On topic

Wij zijn aan het kijken of we onze auto met een ander stel kunnen delen, dat scheelt de helft aan vaste lasten en dat is geen kinderachtige kostenpost.

lennest

lennest

14-01-2013 om 16:12

Onze besparingen

Omdat ons geld er wel heel snel door heen ging, hebben we eens kritisch naar ons uitgavenpatroon gekeken. Iedere, ja iedere euro, die we uitgaven, hebben we gedurende een maand opgeschreven. Vooraf afgesproken; zonder commentaar. Want: wat ik belangrijk vind, kan mijn partner ronduit belachelijk vinden. Dat geeft ruzie, dat willen we niet, we willen besparen! Onze oplossingen: ken de prijzen: waar is wat 't goedkoopst? Bij ons zitten de supers dicht bij elkaar: AH, ALDI, Jumbo en Lidl. We hebben een basisvoorraad in huis voor wat betreft pasta/rijst/bloem/olie/suiker/koffie/thee enz. en per week maken we een lijst met een weekmenu. Dat wordt gekocht, niet meer. Verder kopen we pas nieuwe kleding als het nodig is en nodig heeft meerdere betekenissen: het is kapot/te klein/ziet er niet meer uit/speciale gelegenheid en ik kan 't niet lenen of huren. Vlees kopen we rechtstreeks bij de boer, een stuk goedkoper dan de winkel. We hebben geinvesteerd in een grote vriezer, een kist. Voor prachtig rundvlees betaalden we laatst zo'n 6,50 per kilo, alles door elkaar heen: stoofvlees maar ook biefstuk. 1 nadeel: minstens 15 kg afnemen, vandaar de grote vriezer. Varkens- en kippenvlees: idem. Je moet 't wel zelf inpakken, maar hallo, wat scheelt dat veel! We hebben 1 auto eruit gedaan: kwestie van heel goed plannen en vaker met fiets/bus/trein. We zijn door alle verzekeringen gegaan: stel er gebeurt X, kunnen we dat dan zelf betalen of niet? In het geval van, nee dat kunnen we niet zelf betalen: verzekeren. de rest opgezegd. Abonnementen allemaal opgezegd, we lezen het nu in de bieb, daar gingen we op zaterdag toch al naar toe. Alle loterijen opgezegd: we winnen toch niks en zijn al gelukkig in de liefde. Gas en elektra leverancier: gewoon gaan bellen. Kan 't goedkoper bij jou? Nee? Dan gaan we naar een ander en of ze dan korting geven! Groente en fruit of de markt of de boer. Ik weeg het eten af: zoveel aardappels/past of rijst, zoveel groeten, vlees heb ik per portie van 1 of 2 dagen ingevroren. Restjes hebben we dan ook bijna nooit. De restjes die er zijn, gaan de volgende dag op. Goed verpakken en hup de koelkast in. Brood: AH 3 broden voor 2 euro en dat gaat ook de vriezer in: alleen sneetjes uithalen die je nodig hebt. Bij de warme bakker is het brood wel lekkerder, maar niet zoveel dat ik 2 euro of meer per brood ga betalen. We dronken eerst altijd Coca Cola en Fanta, we hebben alle budgetfris uit geprobeerd en drinken nu fris van Aldi: 1,5 liter 0,55 ct, ijsthee 0,45 voor 1,5 liter. Gevolg: met ons gezin van 2 twee pubers en 2 volwassen heb ik gemiddeld voor zo'n 35-40 euro per week aan boodschappen (excl. dus het vlees, want dat zit in de vriezer). Op kaas zijn we erg dol, we hebben allerlei soorten geprobeerd, maar de goedkope merken vinden we echt niet lekker, daar bezuinigen we dus niet op. Verder kopen we weinig kant en klaar, scheelt ook veel. Frietjes bakken we zelf. Ik zeg geen nee tegen tweedehands spullen: hebben we iets nodig, eerst naar Marktplaats, vijf keer nadenken of we het echt nodig hebben en dan pas kopen. Vakanties: altijd last minute, maar ik zeg er dan wel bij: ik ben niet zo kieskeurig, een huisje/stacaravan/tent, land, ach, het maakt me niet zo veel uit, als het maar vakantie is. Verder hebben we onszelf ook zakgeld gegeven: 100 euro per maand voor persoonlijke uitgaven en kleding. We hebben ons geld strak gebudgetteerd en op = op. Onze beste aanschaf is wel onze vriezer: die bespaart ons elk jaar honderden euro's! Zelfs als je alles meetelt; aanschaf, elektra, afschrijving, alles. Het gevolg is dat we nu om de maand extra aflossen op de hypotheek en de andere maand sparen we, voor later, voor de studie van de kinderen, voor, nou ja, voor alles wat onverwacht komt, zoals een nieuwe wasmachine omdat de oude er na 15 jaar mee op hield. En weet je, we hebben niets eens het gevoel dat we onszelf wat tekort doen; in tegendeel, minder is meer!

bibi63

bibi63

15-01-2013 om 09:57

Kaas

Hoi Lennest,

Ook wij zijn dol op kaas. Maar ik haal het op de markt: zoveel lekkers daar te halen en echt stúkken goedkoper dan in de super.

Gr. Bibi

Jo Hanna

Jo Hanna

16-01-2013 om 23:21

Kringloopwinkelshoppen

Ga als je wil funshoppen naar de kringloop en niet naar het winkelcentrum.
Ik koop daat trouwens ook veel nuttige dingen. Ik koop de meeste kleren voor zowel mijzelf als de kinderen op de koninginnemarkt en/of de kringloopwinkel. Ongeveer mijn hele interieur is tweedehands: gekregen, kringloop, marktplaats. Zo ook tuinmeubelen, kussens, parasols etc. Ik koop er ook veel gebruiksvoorwerpen. Het is vooral een kwestie van kiezen. Je moet iets kopen als je het ziet, niet als je het nodig hebt. En dat moet je niet te vroeg en niet te laat doen. Over het algemeen is het goedkoper is om iets wat nog niet versleten is weg te doen (naar de kringloopwinkel om een nieuw tweedehandsexempaar in gebruik te nemen dan te wachten tot het kapot is en dan iets nieuws te kopen.
Je moet hier wel echt de lol van inzien. Je moet regelmatig gaan om zo te kunnen inkopen.
Groet, Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.