Huis, Tuin en Keuken

Merla
15-12-2008 om 17:52
Welke pannen krijgen geen hete handvatten?
Ik heb al bijna 18 jaar pannen van Fissler. Tot voor kort was ik daar reuze tevreden mee, maar sinds ik van keramisch koken overgestapt ben op op gas koken is dat ineens niet meer zo. De pan op zich is nog prima hoor! Maar die handvatten...
Het zijn pannen met van die zwarte handvatten. Die werden zo goed als nooit heet toen ik nog keramisch kookte. Nu is dat ineens anders en begint het ook vaak gigantisch te stinken. Er brokkelen dan ook regelmatig stukjes af; je hoort dan ineens wat knetteren, een pang en dan is er weer een stukje van een handvat afgebroken.
Ze zijn nu dus aan hun eind. En ik ben op zoek naar nieuwe pannen. Ik wil dan pannen met andere handvatten en die vooral niet heet worden.
Ik heb nl ook een soeppan en steelpan van BK met gewoon rvs handvatten, maar die worden juist weer extra heet. En ook de handvatten van mijn gietijzeren braadpan worden loeiheet. Elke keer pannenlappen pakken vind ik waardeloos, dus ik zoek nu pannen die je na het koken zo van het fornuis kunt pakken.
Bestaan die pannen, en zo ja, welke moet ik dan hebben?

amk
15-12-2008 om 21:19
en dan de Karaat serie. Gaan bij mij al 20 jaar mee, had ze al in het studentenhuis. En bij mijn ouders gaan ze al 40 jaar mee.
De handvatten blijven koud, tenzij je ze idd mee kookt door de vlam te hoog te zetten. Maar ze brokkelen niet af. Ook niet na 20 jaar. En er zijn nog steeds reserve onderdelen van te koop. Ook na 40 jaar dus.
Ze koken ook op gas erg fijn omdat de bodems lekker dik zijn, en dus niet krom trekken etc.
Als ik jou was zou ik letten op de vlamgrootte: niet onder de pan uit. Is ook zonde van de energie en helemaal niet nodig. Als het kookt is een klein vlammetje voldoende om het aan de kook te houden. Het gaat toch niet sneller. En ook een vlam, verkleiner kopen, dit is zo'n klein plaatje waar je je pan op zet. Wordt ook wel een sudderplaatje genoemd.
groet,
Angela

Tirza G.
15-12-2008 om 22:47
Vlam te hoog
Lieverd, als het gaat stinken, lekt er vuur langs je pan en daardoor gaan de handvaten kapot. Daar kan zelfs Fissler niet tegenop.
Ik heb Fissler, geeneens zwarte handvaten maar gewoon stalen, en die worden níet heet. Zit in de manier van monteren. Kan alleen niet op de naam komen, Prime-Line ofzoiets. Als ik de pan echter niet recht boven het gas zet, wordt het handvat wél heet.
Tirza

Merla
16-12-2008 om 09:23
Grote pitten gaan veel sneller
Ja, eigenlijk vermoedde ik al wel zoiets hoor. En eerlijk gezegd is het ook wel logisch natuurlijk... Maar dat betekent dus eigenlijk dat ik alleen mijn soep- en braadpan op de grotere pitten kan zetten. Daar heb ik er 3 van (grote pitten) terwijl ik maar 2 kleine pitten heb en vaak meer pannen nodig dan kleine pitten.
Ik doe het nu meestal zo dat ik op de grotere pitten de boel aan de kook breng (dat gaat nl toch veel sneller dan die kleinere pitjes) en het dan overzet op de kleinere.
Verder zet ik ook mijn grote soeppan op de wokbrander om aan de kook te laten komen, en dat gaat me toch lekker snel Maar eigenlijk verlies je daar dus erg veel energie mee omdat er dan veel vuur om de pan heengaat, begrijp ik?
tja, het koken op gas moet ik dus toch nog meer leren dan ik dacht haha. Het lijkt zo makkelijk

MaximeM
16-12-2008 om 11:36
Soms wel soms niet
Hoi,
Ik had een pan met zwarte handvatten van de Ikea en die was prima. Maar onlangs heb ik een nieuwe gekocht (oude was stukgevallen, precies op een handvat) en de nieuwe van ikea (ander model, ook zwarte handvatten) stinkt wel. Terwijl ik er juist op let dat ze niet op een te hoog vuurtje staan.
Maxime

sus-anne
18-12-2008 om 07:46
Merla
ook ik heb al 26 jaar Fissler pannen.
zo,n 5 jaar geleden gingen de handvatten afbrokkelen en afbreken.
ik heb toen nieuwe handvatten besteld ,de pannen zien er namelijk nog nieuw uit( heb ook levenslange garantie).
vraag het eens na bij een winkel die Fissler verkoopt,het is in elk geval veel goedkoper dan een nieuwe pannenset!