Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-08-2017 om 10:31

Wereldoverschotdag

ik had er nog nooit van gehoord, heb er geen reclame voor gezien. Geen wonder, want alles en iedereen moedigt ons aan te consumeren. De economie moet draaien. Tuurlijk. Maar er is misschien ook andere brandstof?

'De vraag 'hebben we het nodig ' is een goede leidraad', zag ik zojuist boven een opinie-artikel in de krant staan. Kon ik verder niet lezen omdat ik geen abonnee ben, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Net als veel consumenten ben ik best te verleiden tot aankopen die bij nader inzien niet nodig waren en zelden warden gebruikt.
In een TV-programma over Action en dergelijke winkels vernam ik laatst dat het mechanisme dat 'au' zegt als de portemonnee moet worden gepakt, daar wordt uitgeschakeld omdat alles zo goedkoop is. Er bestaat gewoon erg veel voor ons westerlingen goedkope artikelen, vergeleken bij de tijd van mijn moeder.

Onlangs ruimde ik bij het gezin waar ik -met plezier- oppas de keukenla op, en telde 40 slabbetjes. Gewoon voor de lol even geteld. Als het een gezin met een zevenling van een jaar zou betreffen, een prima aantal. De hoeveelheid speelgoed - ach dat weten alle ouders met geefgrage familie en vrienden ook wel. Dan de interieuropleukers die elk jaar up to date worden gebracht. Nou ja, iedereen heeft eigen voorbeelden.

En dan de voorraadkast waaruit nu en dan artikelen met een ver verstreken houdbaarheidsdatum tevoorschijn komen richting grijze container.

Hoe moet dat verder met de overschotten en de overdaad? Er is van alles waarop individuen geen invloed hebben, maar hier volstaan smoezen niet, lijkt me?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2017 om 10:57

Overschot

Bij overschot denk ik meer aan voedsel dan aan 40 slabbetjes. Een ietwat overdreven aantal, dat wel, maar je hoeft niet dagelijks te wassen om kind bij iedere maaltijd een schone om te kunnen binden. Wel praktisch dus eigenlijk. Zaken als slabbetjes kunnen ook weer gerecycled worden, dus daar zit ik niet zo mee.

Frutsels voor in huis vallen er naar mijn idee ook niet onder, zeker niet als degene die zich niet kan bedwingen alles maar weer verkoopt of naar de kringloop brengt als de lol eraf is en als al dat gefrutsel niet van plastic is. Met glas, steen, hout en metaal komt het wel weer goed, hoop ik dan. Ik verbaas me wel eens over mensen die ieder jaar van kleur veranderen, waardoor dus alle kussentjes e.d. eraan moeten geloven. Het komt zo 'ongehecht' over.

Speelgoed.. ik zie op de plaatselijke Facebookgroepen dat er heel wat speelgoed uitgewisseld wordt onder de stadsbewoners. Al dan niet gratis. Bij speelgoed ontkom je er eigenlijk niet aan dat veel van plastic is.

Wat voedsel betreft, vrees ik dat wij ook meedoen aan de verspilling. Ik baal daar ook wel eens van, maar het gebeurt. Ik bewaar kliekjes alsof ik persoonlijk voedselgebrek heb meegemaakt, maar dat bewaren gaat wel eens mis. Zo hebben we vorige week eens álles nagekeken en opgeschreven wat we in huis hebben. De vriezer ook en daar kwamen we ingevroren bakjes tegen die we niet meer konden thuisbrengen. Daar is er eentje toch van in de groene kliko gegaan. Zonde, het invriezen heeft zijn doel gemist. Ik zet ook regelmatig pannen in de koelkast met restjes, met het idee dat dat er nog wel van gaat komen. Maar vaak komt het er niet meer van. Zonde. Ik ben me daar dus wel van bewust. Gister ging de pan helemaal leeg en ook dan ben ik me ervan bewust dat ik fijn niets weg hoef te gooien.

Wat de vriezer betreft weet ik dat ik stickers kan gebruiken om de datum en de inhoud op te schrijven. Ik denk er alleen nooit aan. Omdat ik het er nu over gehad heb, hoop ik bij de volgende keer zo slim te zijn .

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-08-2017 om 11:22

eten en/of spullen

dat zijn inderdaad verschillende zaken. Al is het allebei een signaal dat 'het oog groter is dan de maag'. Van die slabbetjes komt einde stapel nooit in zicht, want gewassen wordt er zeker drie/viermaal per week.

Plastic speelgoed is gebruikelijk, en in veel speelgoed zitten batterijen: legio beesten en wagentjes zijn uitgerust met een chip waardoor ze kunnen praten en zingen, van 'hallo ik ben de bouwvakker' tot 'ik ben een vrolijk kipje' aan toe. Onderzoek heeft aangetoond dat kleintjes leren praten door hun medemensen, niet door pratend speelgoed, maar vooruit, de grote mensen vinden het kennelijk grappige troepjes om aan te schaffen.

Weggeefhoef en Verkoophoek zijn handig om spullen een nieuwe bestemming te geven - doe ik vaak, vooral dat weggeven, verkopen werkt alleen bij grotere spullen.

Teveel koken overkomt mij ook nog steeds te vaak, het is lastig wennen aan slechts twee personen, merk ik. Kliekjes opeten buiten maaltijden om heeft ongewenst effect op onze omvang.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2017 om 11:47

Buiten de maaltijd om

Als we sla overhebben, is die bak sla tegen dat ik naar bed ga, bijna leeg en staat er nog een restje in de pan, die te klein is voor de koelkast of vriezer ontdoe ik dat van het vlees. Dus ik haal er de stukjes kip uit bijvoorbeeld. Dus nee, zeker niet goed voor de omvang.

Triva

Triva

04-08-2017 om 11:58

Waarom zou je een restje dan niet bij de lunch nemen of bij de volgende avondmaaltijd als bijgerecht?

buiten de maaltijd om

Mensen, er is geen verbod op het meer dan eenmaal per dag warm eten. Kliekjes van dinsdag zijn soms een prima lunch voor de woensdag (hier waren overigens kliekjes van zaterdag en zondag mijn lunch voor woensdag, want ik kijk niet op een dagje koelkast meer of minder). Dan eet je dus geen kliekjes buiten de maaltijden om, maar gewoon als maaltijd.

Kleine kliekjes zijn soms ook geschikt om te overgieten met geklutst ei, tdaarna bakken en hopla, boerenomelet (of iets wat daar enigszins op lijkt...)

Wilgenkatje, het artikel is te openen door erop te gaan staan, met de rechtermuisknop te klikken, en te kiezen voor de optie "openen in incognitovenster". Zo omzeil je de paywall van een aantal krantensites. Het is natuurlijk wel een beetje zwartrijden, maar alla...

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

04-08-2017 om 12:28

Spullen en eten

Veel spullen bezitten is niet perse slecht voor het milieu mits je inderdaad ze niet weggooit na gebruik maar doorgeeft, verkoopt of recycled. Aan de andere kant kun je natuurlijk wel vragen stellen over hoe duurzaam het is om zoveel zooi te kopen. Die spullen moeten gemaakt worden en dat kost grondstoffen. De omstandigheden waaronder veel van onze spullen worden gemaakt zijn niet echt milieuvriendelijk of mensvriendelijk. Veel goedkope spullen leidt inderdaad tot meer willen en kunnen kopen en constant vernieuwen. Het interieur elk jaar weer een ander kleurtje en met andere accessoires. Voor de economie niet geheel ongunstig maar voor het milieu is dat een ander verhaal. Liever dus investeren in duurzame spullen die langer meegaan.

Nu hebben wij ook veel zooi thuis dus wat dat betreft ben ik ook geen goed voorbeeld. Ik probeer wel zuinig te zijn op wat we hebben en niet onnodig nieuwe spullen te kopen. Dat lukt aardig als het om mezelf gaat maar de kinderen brengen ook veel zooi in huis. Tegenwoordig geen speelgoed meer maar wel boeken, kleren, schrijfspullen, spulletjes voor op hun kamer, tekenmaterialen, hobby materialen en nog veel meer. Dus leger wordt het er niet op.

Eten is een ander verhaal. Ik ben altijd opgegroeid met eten gooi je niet weg. Mijn ouders en grootouders waren daar heel fel op. Hier regelmatig kliekjes maar die eten we bijvoorbeeld als lunch de volgende dag, tussendoor (met name de kinderen), als eenpersoonsmaaltijd voor wie een keer 's avonds niet mee eet of anders gewoon de volgende avond weer tijdens de maaltijd als het enigszins past, zeker als het gaat om losse groentes of zo. En dan maak ik wat minder die avond. Gaat prima zo.
Ook handig is het hebben van huisdieren, dankzij de kippen heeft oude verlepte sla altijd een bestemming net als de meeste groentes en oud brood, de honden eten graag een kliekje (mits het niet te zout en zo is) en een stukje overgebleven vis of vlees doet het bij de honden en de katten goed. Huisdieren zijn wat dat betreft nog beter dan kinderen, want minder kieskeurig.

Jasmijn

Jasmijn

04-08-2017 om 12:31

idd kliekjes

Eten gooi ik eigenlijk nooit weg, ik heb in de keuken een rol afplaktape liggen en een cd-pen en schrijf er inderdaad wel meteen op wat het is, anders kan ik het naderhand niet meer goed zien/ruiken als het ingevroren is. Meestal gaat het binnen een maand wel op, en anders houden we een keer een kliekjes avond. Veel wordt als lunch gegeten, heerlijk vinden de kinderen dat.
Qua spullen probeer ik ook zo min mogelijk te kopen, ik werd op een gegeven moment zelf gek van de troep die je allemaal in huis kunt halen, ik pakte ook altijd dingetjes aan van anderen die het kwijt moesten, dat doe ik sowieso al niet meer.

Heel veel gerechten

lenen zich prima voor recyclage, al dan niet mits een minieme aanpassing aan het recept.
Als kind was ik verzot op wijlen mijn moeder's "smoeltaart".
Pas veel later kwam ik erachter dat het niet ging over "smoel-" (scheldwoord voor gelaat, gezicht) maar over "semoule-", voluit "semoule de blé dur": griesmeel dus, als verzamelnaam voor alle tarweproducten die uit harde tarwe vervaardigd worden: macaroni, spaghetti,...
Ik maak het nog steeds en ik vind het nog steeds erg lekker. Dezer dagen vind je het in het grootwarenhuis, maar het is rommel vergeleken met de eigen bereiding.

Oud brood wordt hier gedroogd, gemalen en gebruik als "chapelure" (paneermeel). Ideaal voor wie zelf kaas-, vlees- af gaarnaalcroquetten wil maken (wat ik iedereen kan aanraden).

Of het wordt verwerkt tot broodpudding. Het brood wordt geweekt in melk, er wordt muskaatnoot, suiker, vanille, kaneel, rozijnen en even geklutst eieren aan toegevoegd. Voor de kenners wat rum, port of calvados erbij.

Die Vlaamse "potting" wordt, net als de "smoeltaart" bij voorkeur gebakken in aardenwerken schotels ("testen").
De zeldzame warme bakkers die het hier nog maken weten dat hun voorraadje al bij voorbaat uitverkocht is...

Zo zijn er honderden tips voor van alles en nog wat.

Van verspilling gesproken en hoe dat te voorkomen: hier zijn nog een paar tips, die ik al in 2012 in een forum plaatste. Echt welkom waren de suggesties niet op dat forum van "spaarders": wat ben je daarmee als aandeelhouder?

"Dreft of Per voor de vaat, Persil Gel en Robijn "Puur en Zacht", Vanish Oxi Action poeder, Reckit Blanco Blauw, Calgon voor de was en verder nog iets voor witte was, zwarte was, blauwe was, gele was, tweekleurige, meerkleurige was, was met wit of zwart randje. Ook nog iets voor wol, voor dons, voor katoen, voor synthetische vezels... Ik krijg er hoofdpijn van.

Mr. Proper voor de keuken, de badkamer en wat al niet.

Cillit Bang Power Cleaner, Muscle Super ontvetter, Decap Four ovenreiniger, Carolin schuurzeep met lijnolie, Twido ruitenreiniger, Eldena handzeep voor na het toiletbezoek, Nivea Douchegel, Rexona deodorant, Sanex douchegel en ook nog iets zeepachtigs van Fa dat naar rozen ruikt en waar yoghurt in zit. Zeggen ze.

Bleekwater, vochtige doekjes met aloë Vera en zonder alcohol, iets van Dettol om de microbiële fauna en flora nog wat sneller resistent te maken, enzovoort enzoverder...

Iedereen zal wel een berg van die troep in huis hebben en als je eens begint uit te rekenen wat dat kost, kom je gauw aan enkele honderden Euro's.

De industrie maakt ons maar al te graag wijs, dat hun product het witste wast, het beste de kleuren en het textiel spaart, het makkelijkst ontvet, ontkalkt, ontsmet en wat weet ik nog allemaal. Het beste de huid spaart en transpiratiegeur tegengaat gedurende minstens 2 weken... Het is allemaal onzin, of om een synoniem te gebruiken: marketing.

Een groot deel van al die rommel kan vervangen worden door slechts een tiental eenvoudige, goedkope en van oudsher gekende producten. Een kleine opsomming:

- het goedkoopste wasmiddel dat er te vinden is
- het goedkoopste afwasmiddel dat er te vinden is
- soda (natriumcarbonaat, Na2CO3), overal verkrijgbaar, de bekende zakken van 2 kg OF
- natriumbicarbonaat (NaHCO3), "dubbelkoolzure soda", "bakpoeder", "baksoda" OF
- borax (natriumtetraboraat, Na2B4O7)
- ammonia
- witte huishoudazijn
- kaligène (10% - 20% oplossing van kaliumhydroxide in water. Ook een 10% - 20% oplossing van natriumhydroxide in water wordt als "kaligène" aangeboden. Voor de werking maakt het niets uit. Te koop bij drogisten, verfwinkels en DHZ-zaken)
- wasbenzine
- lijnolie
- ethylalcohol
- bleekwater
- waterstofperoxide, "zuurstofwater", 30%.

Wel eerst even de MSDS sheets nalezen!

Enkele voorbeelden van gebruik in het huishouden:

- Soda: soda-oplossingen lossen makkelijk vetten, zeepresten en resten wasverzachter op. Soda kan erg effectief gebruikt worden als ionenuitwisselaar om hard water zachter te maken, bijvoorbeeld bij de was. Het werkt op dat vlak even goed als Calgon en het is stukken goedkoper. Soda verwijdert geurtjes. Niet alleen uit de was, maar ook uit de wasmachine. Borax werkt op dezelfde manier. Natriumbicarbonaat heeft een analoge werking, maar is minder krachtig. Voeg gewoon een soeplepel soda/borax of twee soeplepels natriumbicarbonaat toe aan het wasmiddel.

Badhanddoeken die met geen mogelijkheid meer zacht te maken zijn en slecht water opnemen? Kookwas, vervang het wasmiddel door 100gr soda. Gebruik als wasverzachter 50ml witte huishoudazijn. Droog in de droogkast en gooi er een paar tennisballen bij. Plooi badhanddoeken zo weinig mogelijk: rol ze op.

- Ammonia: wat ammonia toegevoegd aan warm water met wat goedkoop detergent erin, maakt van een goedkoop sopje een superontvetter.
Ramen met een vetfilm en veel "vliegenscheten"? Was ze met water met goedkoop detergent, waaraan enkele druppels ammonia en een geutje ethylalcohol is toegevoegd.
Lang geleden dat de oven nog eens een beurt gehad heeft? Plaats een bakje ammonia in de koude oven en laat een paar uren tot een paar dagen staan. Wrijf de oven uit met een vochtige doek. Herhaal eventueel. Klaar.

Opgelet: ammonia tast metalen en sommige verven aan. Roestvrij staal en email zijn er tegen bestand. Ammonia is sterk bijtend. voorzichtig dus.

-Kaligène: Men zegt weleens: "hoe vettiger, hoe prettiger". Een vriendin van lang geleden voegde daar altijd aan toe: "dat wil niet zeggen dat we onmiddellijk moeten overgaan tot de uitwisseling van lichaamssappen". Dat terzijde.
Ik ken weinig dingen die vettiger zijn dan bijvoorbeeld een barbecuerooster dat een paar keer gebruikt is. Leg de rooster in een teil en bedek hem met heet water. Voeg een geut kaligène toe, meng door de teil wat heen en weer te bewegen en laat enkele uren tot enkele dagen staan. Afspoelen, afdrogen, klaar. Hardnekkige, ingebakken vetresten kunnen verwijderd worden door schrobben met een propje aluminiumfolie. Ook kaligène tast metalen en verven aan. Het is sterk bijtend. Handschoenen, veiligheidsbril, werkkledij. U kent allicht de drill.

- waterstofperoxide: enkele soorten vlekken op textiel zijn berucht, omdat ze nauwelijks te verwijderen zijn. Bloed is een goed voorbeeld. Meneer, strak in het pak, mooie das en een hagelwit hemd. Onderweg naar die belangrijke vergadering krijgt hij in de auto een bloedneus. Of de boze fee heeft mevrouw haar maandelijks cadeautje gebracht. Die lekker zittende slipjes zullen wel voor de vuilnisbak zijn. Jammer!
Verdun in een teiltje of zo waterstofperoxide met lauwwarm water tot de eindconcentratie zo'n 3 - 5% bedraagt. Week het wasgoed, herhaal eventueel. Bloedvlekken worden volledig opgelost.

- Lijnolie: vloerzepen met lijnolie zijn duur voor wat het maar is. Maak een sopje met warm water en wat goedkoop afwasdetergent. Voeg per 5l water een soeplepel lijnolie toe. Goed mengen, ideaal is even met de mixer erdoor. Voilà! ".

knor

knor

04-08-2017 om 15:16

wereldovenschoteldag

Dat blijf ik er maar steeds in lezen Lijkt me ook wel interessant trouwens....

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-08-2017 om 15:21

nou, inderdaad o.t.

wereldovenschoteldag

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2017 om 17:57

Triva

Er is niks op tegen om restjes bij de lunch te gebruiken of later bij een nieuwe warme maaltijd. Heel af en toe doe ik dat ook, maar ik heb daar niet altijd zin in. Toen mijn jongste dochter nog thuis woonde ging een restje macaroni of chili ook makkelijker op, maar ja... grote kinderen vliegen uit. Gisteravond was ze wel thuis en rond een uur of 11 's avondsSinds een tijdje maak ik zelf macaronisaus en dat gaat in kleinere porties de vriezer in. Genoeg voor ons tweeën. Restjes aardappel worden vaak gebakken. We proberen de restjes dus te beperken. Maar er gaat wel eens iets mis in de organisatie.

spullen en recycling

Ik denk dat als je wat voorzichtiger wilt doen met grondstoffen het toch wel de moeite waard is om te bedenken of je iets echt nodig hebt/goed gebruiken kan of dat je er eigenlijk niets aan mist als je het niet koopt. Het idee "ach, het kan altijd gerecycled worden" is een beetje zelfbedrog lijkt me. Ik geloof namelijk niet dat de kringloopwinkels alle spullen die daar worden gebracht daadwerkelijk kunnen verkopen, op een gegeven moment belandt een deel daarvan vermoedelijk wel degelijk bij de stort. Of bij een of ander recyclebedrijf, ook aardig, maar niet alles van een product leent zich voor hergebruik.

Recyclen is natuurlijk beter dan weggooien, maar voorkomen lijkt mij beter dan recyclen.

Wat ik me wel eens afvraag is of het beter is een oud apparaat te vervangen door een nieuw, meestal energiezuiniger exemplaar, of dat dat toch geen goed idee is omdat de milieuwinst tgv energiebesparing wegvalt tegen de milieukosten van het maken van het nieuwe product. Ik heb dan ook de neiging alles te gebruiken tot het vanzelf de geest geeft.

Maar ik ben ook niet heilig, want als nieuw aanschaffen vervolgens niet duurder is, of zelfs goedkoper, dan repareren, dan wordt er wel degelijk nieuw aangeschaft.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2017 om 18:59

Yvan

Wat een leuke bijdrage van je! Ik had nog nooit van Kaligène gehoord, kaliloog komt me wat bekender voor. Wikipedia leerde mij dat het best een agressief goedje is wat je niet met blote handen moet gebruiken.

Wat de schoonmaakazijn voor de was betreft, heb ik geleerd dat natuurazijn beter is, minder agressief voor de wasmachine. Natuurazijn is ook goedkoop te verkrijgen.

Je kunt ook nog zelf je wasmiddel maken met Marseillezeep, 80 gram zeepschaafsel op 5 liter water, als ik het uit mijn hoofd goed zeg. Ik heb begrepen dat soda een blekend effect heeft, dus minder geschikt voor de gekleurde was, dus je zou een fles voor de bonte was kunnen maken zonder soda en een fles met soda voor de witte was. Ik heb Sunlightzeep geprobeerd, maar ik vond dat minder prettig dan Marseillezeep. Ik zeg eerlijk dat ik nadat de Marseillezeep op was en na het experiment met de Sunlightzeep weer teruggegaan ben op gekocht wasmiddel, gewoon eigen merk van Jumbo of Aldi, net waar we zijn. Marseillezeep kun je niet overal krijgen, dus om speciaal voor een blok zeep naar de stad te gaan, dat kwam er dan weer niet van.

Toch een kritische noot: je adviezen zijn niet direct terug te voeren naar het onderwerp van deze topic, namelijk overschotten. Ook is niet alles even millieuvriendelijk. Als je alles in huis hebt, zou het wel goedkoper kunnen zijn dan dure merken als HG, of andere A-merk-schoonmaak/reiningingsspul.

Pug

Pug

04-08-2017 om 19:54

precies

" Het idee "ach, het kan altijd gerecycled worden" is een beetje zelfbedrog lijkt me. Ik geloof namelijk niet dat de kringloopwinkels alle spullen die daar worden gebracht daadwerkelijk kunnen verkopen"

Dat was ook mijn eerste gedachte. Kijk er eens rond. Wat een gedateerde rommel zit er bij! Of hoeveel versies van hetzelfde populaire bordspel. Bij een goed-gesorteerde kringloop waar ik af en toe kom zag ik een jaar later precies dezelfde grote speeldingen nog staan zoals plastic garages die niet meer helemaal compleet waren, terwijl dat allemaal meer bij de tijd was dan op de huishoudafdeling. Bovendien hadden ze daar ook eens een bak met zooi staan bij de kassa waar de kinderen gratis iets uit mochten meenemen. Slim, want het verkocht blijkbaar niet. Maar een maand uitstel van executie vind ik nou niet echt duurzaam. Dus met het naar de kringloop brengen koop je je geweten niet heel goed af.

Mijn ultra-zuinige huishouden...

Kriskras door elkaar, wat dingen die ik doe:

- van kropsla, ijsbergsla,.. hoeft nauwelijks iets verloren te gaan. De buitenste bladeren, die doorgaans weggegooid worden, kunnen prima dienen voor stoofsla.
Grondig wassen (het waswater kan dienen om de kamerplanten water te geven), laten uitlekken, stoven in wat boter en kruiden met zout, peper en wat nootmuskaat. Restanten sla van de dag ervoor kunnen erbij. Het lijkt op gestoofde andijvie, maar die bittere toets ontbreekt. Het is erg "zacht" van smaak, maar het heeft toch wel "karakter". Ideaal om kinderen te laten wennen aan meer bittere stoofgroente zoals andijvie en witloof.
De verwijderde centrale nerven kunnen overigens gebruikt worden bij de soep-/bouillonbereiding.

- Knoflook wordt doorgaans verkocht in netjes met een bol of 4-5, al snel een teen of 40-50. Wel vaker (zoniet: meestal) worden wat teentjes uit de eerste bol gebruikt, de rest droogt uit of kiemt en is dan nauwelijks nog bruikbaar.
De oplossing ligt voor de hand: teentjes pellen en invriezen. Knoflook blijft zeker een jaar goed in de diepvriezer. Voor gebruik in stoof- en kookgerechten is pellen niet eens nodig: de ongepelde tenen kunnen meekoken/meestoven in een thee-ei.

- Boter (echte dan) die wat te lang meegaat wordt ranzig. Dat weet iedereen. Het is evenwel geen reden om ze weg te gooien: door "klaren" verdwijnt de ranzige smaak. Wat overblijft is een prima bak- en braadboter. Voor op de boterham is ze niet meer geschikt. "Klaren" van boter is eenvoudig: smelt ze op een zacht vuurtje. De vetstof blijft onderaan, de waterige fractie, die alle ranzigheid bevat, bovenaan. Laat afkoelen tot handwarm, giet in een diepvrieszakje en breng dat in koud water. Eens de boter weer gestold: knip een hoek van de diepvrieszak af en laat de waterige fractie wegvloeien. Was de overblijvende boter een paar keer in koud water. Vries in en gebruik als bakvet.

- ...

Jaina

Jaina

04-08-2017 om 20:35

Daarom zijn huisdieren ook zo handig. Kan je een deel van de restjes kwijt aan een dankbaar publiek

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2017 om 00:33

Pug

Dus met het naar de kringloop brengen koop je je geweten niet heel goed af.===

Met naar de kringloop brengen weet ik wel enigszins dat een aantal spullen weer hergebruikt gaan worden en als dat niet zo is, dan is het inderdaad uitstel van executie, maar dan is het in ieder geval geprobeerd. Ik noem dat niet afkopen van mijn geweten, daar zou ik dan wel wat laat mee zijn. Als je last krijgt van je geweten, dan had je het hele ding überhaupt niet moeten kopen, want bij aankoop weet je dat het 'ding' eindig is.

Spul wat naar de kringloop gaat, althans met de kringloop waar ik bekend mee ben, wordt gesorteerd en als er ook maar enige schade aan is, komt het niet in de winkel en neemt een ander het over. Daar zul je dus geen speelgoedgarage met ontbrekende onderdelen aantreffen. Als ik het meteen weg zou gooien weet ik zéker dat het meteen de verbranding in gaat, zonder selectie op nog bruikbaar, recyclebaar of rijp voor de oven. Laatst wilde iemand wat serviesgoed e.d. hebben omdat ze een huis had gekregen, ik bood wat aan, ze kwam toch niet opdagen en vervolgens wilde ik het echt niet meer terugzetten in de kast, dus hop naar de kringloop ermee. Het werkt. We hebben hier zelfs een heuse kringloop-boulevard met flink wat aanloop.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2017 om 00:39

Hond, de stofzuiger

Wij noemden een eerder hond wel eens de stofzuiger, handig voor gevallen kruimels. Onze huidige hond krijgt bepaald niet alles wat wij eten. Alleen als er geen zout of kruiden inzitten mag hond het hebben. Dat gaat dan bijvoorbeeld om restjes aardappel en groente. Wij houden daar rekening mee door er inderdaad geen zout op te doen. Restjes brood mag hond niet, vanwege allergie.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2017 om 00:42

Yvan

Zo zie je maar, ik sta er nooit bij stil dat je van sla ook een stamppot kunt maken, of een beetje in de soep. Je hebt helemaal gelijk, dat is inderdaad lekker. En je knoflook-tip ga ik gebruiken, want het gaat hier precies zoals je zegt. De boel droogt uit en kan de vuilnisbak in.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2017 om 00:45

Ik twijfel opeens

Ik zei dit: Als ik het meteen weg zou gooien weet ik zéker dat het meteen de verbranding in gaat, zonder selectie op nog bruikbaar, recyclebaar of rijp voor de oven. , maar ik vraag me opeens af of ik dat zo stellig kan zeggen. Daar vind ook nog wel wat selectie plaats meen ik.

nog enkele tips

- Bloemkool en brocoli: de centrale kern van bloemkool en de "stammetjes" van brocoli worden vaak weggegooid, net als het kookwater. Jammer, want het zijn de hoofdingrediënten van een prima bloemkool- en/of brocoliroomsoep.
Kook de centrale bloemkoolkern mee met de rest. Schil de brocoli"stammetjes" en kook die eveneens mee. Bewaar het kookvocht. Mix bloemkoolkern en/of brocoli"stammetjes" fijn in een deel van het kookvocht. Maak met bloem en boter een roux en maak een dunne bèhamelsaus met melk, het kookvocht en het gemixte groente-kookvochtmengsel. Breng op smaak met peper, zout, wat vlees/gevogelte bouillon of fond. Werk af met in fijne reepjes gesneden ham, kip of wat u maar hebt aan overschotjes en enkele overgehouden bloemkool/brocoliroosjes. Klaar.
Ook de dekbladeren van bloemkool (als ze er zijn) kunnen meegekookt worden om meer smaak te geven. Verder kunnen ze niet verwerkt worden in deze soep. Geblancheerd en in dunne reepjes gesneden kunnen ze wel gebruikt worden bij het zelf maken van loempia's.

- Hoewel het eigenlijk niet het onderwerp hier is vermeld ik het toch even omdat het (veel te) weinig bekend is: veel ergerlijk "onkruid" uit uw gazon is een ware delicatesse: brandnetels (brandnetelsoep), paardenbloemen (gebleekte bladeren bij de sla), hondsdraf (bij de sla), zevenblad (gestoofd, lijkt het erg op spinazie), enz.

Yoghurt

is niet duur, tenzij u die koopt in van die piepkleine verpakkingen van 50 - 100gr. Als dat moet dan moet het maar en ook die verpakkingen hergebruik ik, zie later.
Maar yoghurt dus: kleine verpakkingen zijn peperduur, grote, zoals die van de "budget-merken" zijn goedkoop, maar vaker wel dan niet kan je het halve pak weggooien. Herkenbaar?
Ik vul al meteen als ik zo'n pak open een ijsblokjesvorm en ik stop het in de diepvriezer. Na volledig bevriezen uit de vorm halen en in een diepvrieszak stoppen. Bruikbaar voor in smooties.
Ook om zelf yoghurt te maken, voor zover de blokjes niet langer dan een maand of twee ingevroren geweest zijn. Bereidingswijze eenvoudig: melk even opkoken, laten afkoelen tot ca. 45°C. Per l een blokje bevroren yoghurt toevoegen en laten inwerken bij ca. 42°C. Na ca. 4h hebt u een dunne "yoghurtdrink", na ca. 6h een betrekkelijk vaste, neutraal smakende yoghurt. Na ca. 8h een vaste en nogal zure tot erg zure yoghurt. Dat zijn enkel richtlijnen: alles is afhankelijk van de yoghurt waarvan u vertrekt en de temperatuur waarop u uw brouwsel zijn gang laat gaan. Ik heb uit een vorig leven een laboratoriumbroodstoof die ik hiervoor gebruik, die staat vast ingesteld op 43°C +/- 0,1° en dit zijn de tijden die ik hanteer.
Belangrijk is, dat tijdens de fermentatie (want dat is het), de temperatuur steeds boven de 42°C, de maximum overleefbare lichaamstemperatuur voor de mens, blijft: we willen geen ziekteverwekkers kweken... Ook uiterste hygiëne is van belang: glazen potten uitspoelen met kokend water, idem dito voor lepels etc...
Op die manier kan u de standaard yoghurt zelf maken. Zeer "romige" yoghurt, dat zal niet lukken: dat kan enkel als emulgatoren ingezet worden, dezelfde die de industrie gebruikt, en dan kan je beter je yoghurt kopen, vind ik.

Overigens: yoghurt mag wat over datum gaan. Zolang het goedje niet schimmelig is, is er niks aan de hand. De goede vrienden van de mens, Streptococcus thermophilus en Lactobacillus bulgaricus doen gewoon verder waar ze zo goed in zijn: het omzetten van melksuiker in melkzuur. De yoghurt wordt gewoon zuurder en zuurder. Eens het niet meer lekker is als yoghurt, kan het goedje nog gebruikt worden als basis voor yoghurt-vinaigrettes voor wie aan de lijn is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.