Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Werk : functioneringsgesprek

Mijn direct leidinggevende wil volgende week een functionerings gesprek afnemen. Dit is nieuw, maar ik vind het wel een goed plan. Hij heeft me een lijstje gegeven van punten die hij wil bespreken. Ik heb een beetje gegoogled en dit schijnt de bedoeling te zijn. Alleen vraagt hij of ik het al van te voren op papier wil zetten, en daar ben ik een beetje huiverig voor.

Is dit normaal? Binnen het onderwijs (ik ben toa) zijn functioneringsgesprekken nog vrij nieuw dus ik weet niet precies wat ik kan verwachten. Maar alvast van te voren de boel invullen, daar krijg ik de kriebels van. Wat gaat er met dat papier gebeuren?

Zie ik spoken, is dit van te voren invullen van de vragen in het bedrijfsleven normaal? Voorheen werkte ik in een ziekenhuis en daar kreeg ik ook nooit een functionerings gesprek.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

07-12-2008 om 19:03

Zo gaat het bij ons

ik werk in het bedrijfsleven en wij hebben een soort vragenlijst. Leidinggevende en werkenemer vullen die onafhankelijk van elkaar in. Tijdens het gesprek dient het als leidraad en houvast voor het gesprek. Met name de dingen waar verschil van inzicht is zijn interessant.
Deze zaken komen in een verslag, dat verslag onderteken je als je het ermee eens bent en dat komt in je personeelsdossier. In het functio gesprek worden vaak ontwikkelpunten afgesproken, dus je bent bijv nog niet zo goed in xxx. We spreken af dat je een cursus gaat doen en dat je over een half jaar beter geworden bent in xxx.
Het functio gesprek dient als basis voor je latere beoordelingsgesprek. Hier worden salaris afspraken gemaakt (bij goed presteren schaal omhoog etc). In je beoordelingsgesprek komen in principe geen nieuwe dingen meer aan de orde maar wordt je functioneren beoordeeld aan de hand van de afspraken die gemaakt zijn tijdens je functioneringsgesprek. Een functio gesprek is echt een dialoog. Je kunt ook vertellen hoe je het zelf vindt gaan. Een beoordelingsgesprek is een gesprek dat meer eenrichtingsverkeer vanuit leidinggevende is.

Als ik jou was zou ik het document wel invullen maar aangeven dat je het wil bespreken tijdens het gesprek. Je moet na afloop van het gesprek een verslag vragen en na wederijds goedvinden komt dat dus in je dossier.
Je hoeft niet huiverig te zijn tenzij je denkt dat ze je eruit willen werken want dan worden allerlei documenten verzameld voor je dossier om negatieve zaken vast te leggen. Dit hangt niet om zo n documentje. Daar is wel wat meer voor nodig.
suk6

amk

amk

07-12-2008 om 20:06

Hier gaan ze samen

beoordelen en functioneren is 1 gesprek.
Dat wordt door de leidinggevende voorbereid. Vervolgens besproken in een speciaal commitee om te toetsen of hij geen gekke dingen doet. En dan pas met de medewerker besproken.
Wij moeten bv elk jaar de vraag beantwoorden hoe flexibel we zijn. Waar willen we werken: wereldweid, europa, asie, nl of in je huidige standplaats.
Welke kant wil je op met je functie of je cariere binnen het bedrijf.

Ik vind het altijd leuke gesprekken, maar dat komt ook door mijn leidingevende die de functioneringsgesprekken 4x per jaar per medewerker doet aan de hand van de rapportage van het beoordelingsgesprek waarin ook de doelen van het jaar worden afgesproken. Dus er zitten nooit echt verrassingen in. Dat hoort niet volgens hem, want dat zou betekenen dat hij het hele jaar niet met je gesproken heeft.

Angela

angel3

angel3

07-12-2008 om 20:22

Dus

dan hou je je gewoon op de vlakte. Waarsch speelt er wel iets want anders zou je er niet bang voor zijn dat antwoorden ergens terecht komen??? Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk in jouw situatie dat ik de vragen vaag zou beantwoorden. Gewoon 3 regels zonder naam en toenaam. In het gesprek zelf zou ik toelichting vragen (doel van de vragen en wat er met de antwoorden gedaan wordt) Missch heb je de mogelijkheid dit al eerder te vragen dan zou ik dat doen. Het is wel belangrijk dat er nagedacht wordt over wat ze met de antwoorden willen en waarom dergelijke vragen gesteld worden. Dat zou ik willen weten.
Overigens zijn dit ook punten die op onze lijst staan hoor met daarbij hoe je zelf vindt dat je bijdraagt aan de werksfeer e.d Is dit het enige wat erop staat?

reina

reina

07-12-2008 om 20:28

Lara

"Binnen het onderwijs (ik ben toa) zijn functioneringsgesprekken nog vrij nieuw dus ik weet niet precies wat ik kan verwachten" Ik werk ook in het onderwijs en heb al jaren jaarlijks een functioneringsgesprek (op 3 verschillende scholen inmiddels) , dus zo nieuw is het niet. Ook ik vul van tevoren ene formulier in, ik doe het met steekwoorden, meer als leidraad voor het gesprek. Schrijf van tevoren op wat jij kwijt wilt tijdens het gesprek (vooral aan vragen en kritiekpunten) en let erop dat er een juiste weergave van het gesprek gemaakt wordt en teken dat pas als het volgesn jou klopt.

Sancy

Sancy

07-12-2008 om 20:28

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2008 om 01:10

Beoordelingsgesrpek en functioneringsgesprek

Bij een functioneringsgesprek is het de bedoeling dat je vertelt hoe jij jouw functioneren binnen het bedrijf ziet en wat het bedrijf voor je doet of nalaat. Het bedrijf laat horen hoe zij de samenwerking ervaren. Als het wordt gedaan zoals het bedoeld is kan dat een prettige manier zijn om op elkaar afgestemd te blijven en niet om er een negatieve sfeer door te creëren. Mij lijkt dus niet dat je je zorgen moet maken over het invullen van het formulier. Wat je niet op schrift wilt hebben laat je gewoon achterwegen en bespreek je er los van.
Bij een beoordelingsgesprek is het een meer eenzijdig verhaal, daar is vooral je leidinggevende aan het woord met al dan niet juichende kritieken. Bij ons is dat ook het moment van salarisverhoging. Hoe meer pluspunten hoe hoger de 'beloning'. Daarvoor heb ik geen formulier hoeven invullen.

reina

reina

08-12-2008 om 12:26

Lara

In het onderwijs heeft het functioneringsgesprek inderdaad geen gevolgen voor je salaris (ook niet positief), ik zou me er niet te druk over maken, tenzij er redenen zijn waardoor je er onzeker over bent, maar dan kan het een goed moment zijn dingen uit te spreken en evt te bespreken. Als er geen formulier is schrijf je toch zelf op wat hjij belangrijk vindt om te bespreken? Je spreekt over een docent die het gesprek houdt? Ik heb zulke gesprekken altijd met directie of teamleider, niet met 'zomaar een docent', wat is zijn functie verder? 'Ik heb gemerkt in het verleden dat vertrouwelijke zaken niet altijd vertrouwelijk behandeld werden en terecht kwamen bij mensen waar het niet voor bedoeld was', dat is erg kwalijk en daarover zou ik een klacht indienen als het jou aangaat. Het komt bij mij een beetje over alsof de school de opdracht heeft zulke gesprekken te houden, maar er eigenlijk geen trek in heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.