Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fladderbeestje

fladderbeestje

12-11-2008 om 08:40

Werken als copywriter/tekstschrijver

Ik kan binnenkort mijn belangrijkste werk verliezen. Ben natuurlijk druk aan het solliciteren, maar merk dat ik behoorlijk uit de markt lig. CWI heeft me al verteld dat de bijstand voor mensen als ik een uitstekende oplossing is, maar dat is voor mij het allerlaatste.
Ik krijg daar binnenkort wel competentietesten, maar ik zit inmiddels niet stil. Heb zelf al heel wat uitgezocht op internet.
Lang verhaal kort: "tekstschrijver/copywriter" is iets dat telkens weer "op mijn zoekpad" komt. En ik krijg van verschillende kanten de raad om freelancer te worden, eigen baas. Ik heb schrijfervaring, maar niet in deze branche.
Ik weet verder niet veel van dat werk. Het komt nogal "flitsend" op me over, voor jonge vlotte en zéér ambitieuze mensen die 48 uur per etmaal met hun werk bezig zijn. Ambitie heb ik zeker, maar flitsend ben ik niet bepaald, en ik zit met 2 kinderen die veel extra zorg nodig hebben.
Wie is hier copywriter/tekstwriter en kan me meer over dit werk vertellen? Hoe zijn de kansen om werk te krijgen? Wat voor type moet je zijn om dit te doen? Hoe kom je aan de broodnodige ervaring als iedereen alleen iemand met ervaring wil? Hoe goed is de LOI-cursus copywriter? Etcetera etcetera etcetera.
Mag eventueel ook per mail: [email protected]


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Werken met tekstschrijvers

Ik werk op een reclamebureau en wij werken veel met tekstschrijvers. Wij komen met ze in contact door voornamelijk mond-op-mond reclame. We vragen eigenlijk nooit om een cv of ervaring.
Netwerken is dus heeeeeeeeeeeel belangrijk om aan je klanten te komen. Zoek eens een tekstschrijver in je buurt (evt via Google), en praat daar eens mee.
Succes,
Mariteke

Die minimumuren

Die minimumuren - 1225 per jaar, als ik het wel heb - zijn er eigenlijk alleen voor de Belastingdienst: als je zoveel uren in je zaak steekt heb je recht op zelfstandigenaftrek (of ook de startersaftrek in de eerste drie jaar daarvan afhangt weet ik eigenlijk niet. Zie de site van de belastingdienst).

Die aftrekposten zijn wel hoogst interessant natuurlijk.
Maar goed, je ziet al dat je geen fulltime werkweek hoeft te draaien om aan die uren te komen.

Je hebt trouwens ook (aanvullende) bijstand voor zelfstandigen, maar ik begreep dat jij de soc. dienst graag op afstand houdt. Kan ik me voorstellen trouwens.

Groeten,

Temet

Negatief

Fladder, een groot nadeel van het zelfstandigenbestaan is dat je voor je eigen arbeidsongeschiktheidsdekking moet zorgen. Gelet op je historie (althans, wat ik daarvan meekreeg via dit forum) kon dat wel eens een dure grap worden. Nu zit jij wel op een laag inkomen dus je zou ook kunnen overwegen om het erop aan te laten komen, als het fout gaat kan je altijd nog op de bijstand terugvallen, dat zal in jouw geval niet of nauwelijks een inkomensterugval betekenen. Niet leuk, bijstand, maar wat mot dat mot.

Als je inkomen substantieel boven bijstandsniveau uitkomt loop je echt een fors risico als je je niet verzekert. Daar kan je voor kiezen (dan wel noodgedwongen in belanden), maar houd het risico in het achterhoofd.

Pensioen zou je ook zelf moeten regelen, maar ach, wat zou het, als je je hele leven in NL gewoond hebt, heb je recht op AOW en die ligt ook op bijstandsniveau (maar zonder gezanik van de soc. dienst).

Een bekende instinker voor de startende zelfstandige is de belasting. Stel, je begint in 2009. Je verdient. Je doet aangifte in 2010, of zelfs pas in 2011 (hangt ervan af wanneer de jaarcijfers beschikbaar zijn). Op dat moment berekent de fiscus hoeveel je betalen moet, *en stuurt meteen een voorlopige aanslag voor de jaren erna* (die mag je dan wel in termijnen betalen, maar ja...)

Dus als je pech hebt, krijg je dan in 2011 een naheffing voor 2009, en een voorlopige aanslag voor 2010 en 2011. Hou je daar rekening mee en reserveer je, dan is er weinig aan de hand, heb je alles uitgegeven dan krijg je een probleem. Dit doet zich overigens pas voor als je zoveel verdient dat je belasting moet gaan betalen

Tenslotte: als het even kan, neem een boekhouder ...

Groeten,

Temet

leonie

leonie

13-11-2008 om 10:22

Ik ook!

Hi fladderbeestje,

Wat grappig, ik ben momenteel met de cursus copywriting bezig via de LOI. Deze kreeg ik aanbevolen via een freelance copywriter. Ik heb zelf een HEAO achtergrond en veel van de cursus heb ik in mij opleiding al gehad, maar met name het schrijven is nieuw voor me en daar heb ik dan ook veel aan. Ik wil hierna ook graag als freelancer aan de slag. Ben benieuwd naar jouw reacties en suggesties.

Groetjes leonie

Fladder

Hoeveel je moet gaan verdienen om belasting te moeten betalen hangt, behalve van je inkomen, ook van je aftrekposten en heffingskortingen af.

Mooi te horen dat je een adres hebt van iemand met verstand van de administratieve kant van e.e.a.. Misschien kan hij/zij ook een inschatting maken van het moment waarop de blauwe enveloppen komen...

Groeten,

Temet

Overigens

Als jij in dienst bent, hoe kan je dan geen recht op WW hebben? (nou ja, dat zou je dan krijgen als je werkloos wordt...). Wie een arbeidsovereenkomst heeft is verzekerd voor de WW. Er worden toch ook premies ingehouden?

Of ben je niet in dienst? (weet je dat zeker? Je hebt nu toch maar éen opdrachtgever?)

Dat van die arbeidsongeschiktheidsverzekering kan ik me voorstellen, je was vermoedelijk al gedeeltelijk arbeidsongeschikt bij aanvang van de verzekering.

Groeten,

Temet

Oeps!

Bianca, wat jij nu betaalt is waarschijnlijk omzetbelasting (BTW). Fladder, dat was ik helemaal vergeten. Die moet inderdaad per kwartaal betaald worden. Staat tegenover dat jij de BTW over door jou ingekochte goederen en diensten weer terugkrijgt.

Maar over de winst die je aan het einde van de rit overhoudt betaal je inkomstenbelasting, en die komt pas achteraf (althans, die kan pas achteraf worden vastgesteld op basis van jaarcijfers, daarna gaat men werken met voorlopige heffing op basis van schattingen met correctie achteraf op basis van aangifte).

Starterskorting voer je inderdaad op in je aangifte IB.

Groeten,

Temet

Mathilde

Mathilde

13-11-2008 om 20:09

Belastingdienst

Bij de Kamer van Koophandel hebben ze een heel informatiepakket voor startende ondernemers, daar staat heel veel in.
Een werkruimte kun je inderdaad alleen aftrekken als het helemaal apart is van je woning. Maar mijn boekhouder berekent wel een bepaald percentage van mijn gas, water en licht rekening als 'kantoorkosten'. Idem voor een deel van mijn telefoonrekening. Dat scheelt . De inrichting mag je ook als investeringskosten rekenen.
De belastingdienst valt je lastig met BTW afdracht (19 procent), premies volksverzekeringen en inkomstenbelasting. BTW draag ik per kwartaal af. Naderhand krijg ik die BTW meestal terug, want ik kom niet over het drempelbedrag (dit valt onder de kleine ondernemersregeling). De andere belastingen draag ik na het boekjaar en het opmaken van de boekhouding af. Neem een boekhouder, dat scheelt hoofdpijn.
Ik heb een aparte bankrekening voor alle zakelijke dingen. De afschriften gaan in een map, met daarbij de bonnetjes en de kopieen van mijn eigen rekeningen. Contante bonnen en uitstaande rekeningen zitten daar ook in. Aan het einde van het jaar zet ik alles in een excel sheet en lever dat in bij de boekhouder.
Succes!
Mathilde

mijk

mijk

14-11-2008 om 09:39

Schrijven is soms btw vrij

dat is best lastig even goed informeeren bij de Kvk. Over reclameartikelen moet je btw vragen en afdragen maar stukken voor kranten en bijvoorbeeld boeken hoeft dat weer niet. Heeft iets met de vrijheid van pers en cultuur enzo te maken.

Fladder

O.k., je hebt meerdere opdrachtgevers. Dat had ik niet begrepen. Ik had vziw erder al eens opgepikt dat je zelfstandige was, maar uit dit draadje kreeg ik de indruk dat je maar éen opdrachtgever had en dan vindt UWV al snel dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. In zo'n geval zou je dus WW-verzekerd zijn geweest, en dan kan je recht op een uitkering hebben ook al zijn er nooit premies afgedragen (die gaat UWV dan wel bij de werkgever halen). Zou toch zonde zijn om dat te laten lopen als je er wel recht op hebt, wou ik maar even zeggen.

In wezen verandert er dus in die zin niet zoveel dat je nu ook al zelfstandige bent, lijkt het, zij het dat je je kennelijk tot nu toe niet als zodanig geprofileerd hebt.

En helaas weet ik niks over kantoortjes thuis, maar daar heeft iemand anders gelukkig al een antwoord op gegeven.

Groeten,

Temet

Bianca

Het zal onze vrienden van de fiscus een biet zijn of jij in je woonkamer, je bijkeuken of op de composthoop zit te werken, alleen als jij kosten wilt aftrekken (voor de aangifte inkomstenbelasting) dan worden er kennelijk eisen gesteld.

Voer je niks op, dan ook geen probleem.

Overigens: heb jij al een boekhouder en/of iemand die je aangifte IB kan doen? Ja, dat kost geld, maar vorig jaar heeft die mevrouw zich bij mij meer dan terugverdiend: niet alleen spaarde ze veel stress uit, maar ook geld.

Groeten,

Temet (nee, geen aandelen in een boekhoudkantoor...)

Mathilde

Mathilde

14-11-2008 om 11:22

Btw

Je moet BTW afdragen over commerciele opdrachten, dus waarbij je opdrachtgever invloed heeft op de inhoud van je werk. Voorbeeld: in een reclametekst kun je niet schrijven dat het product ook nadelen heeft of dat product B eigenlijk beter is, want daar zal je opdrachtgever niet mee accoord gaan. Dus reken je BTW. Voor een journalistiek verhaal verzamel je zelf informatie en je bepaalt zelf welke info je in het verhaal opneemt. Het verhaal verschijnt onder jouw naam en jij hebt het copyright erover. Dat is dus je eigen 'product', je rekent dan geen BTW.
Ik hoop dat het duidelijk is .
Mathilde

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-11-2008 om 11:29

Iets heel anders

Ik heb ooit naast mijn werk wat schrijfwerk gedaan, en waar ik toen tegenaan liep was dat ik helemaal niet nagedacht had over revisies. Ik sprak een tarief af voor een klus, en vervolgens kwam de opdrachtgever steeds met wijzigingen, extra verzoeken etc.

Later ontdekte ik dat ervaren tekstschrijvers dat vooraf afspreken, dat bijvoorbeeld één revisieronde inbegrepen is. Dus denk erover hoe je dat aan wilt pakken.

En nog een dingetje dat me ooit overkomen is: ik schreef een folder voor een kennis die een eigen praktijk begon, voor een vriendenprijsje. Tegenprestatie was dat mijn naam als schrijver achterop de folder vermeld zou staan. Geen contract gemaakt natuurlijk.
Toen de folder klaar was: geen naamsvermelding. "De vormgever vond dat het niet meer paste". Leermoment: met vrienden en kennissen moet je minstens zo zakelijk omgaan als met gewone klanten. Afspraak is afspraak, dus altijd een contract maken.

Groet, Ellen

Bianca

Ik ben het met je eens hoor, aangifte doen zou niet zo moeilijk moeten zijn. En is het denk ik vaak ook niet, als je tenminste niks op te voeren hebt. Maar daar gaat het nou juist om: een adviseur met verstand van zaken weet hoe de boel zo ingericht moet worden dat je zo min mogelijk betaalt (zonder rare ontduikingstrucs, alles in het nette ). Dat weet ik gewoon niet. En ik deed mijn aangifte zelf toen het nog op papier mocht, maar toen het electronisch moest kreeg ik zo'n ruzie met dat programma dat ik vanaf het jaar daarna de boel heb uitbesteed. Met goed resultaat, wat mij betreft. Het is net als met verhuizen: ik kan het wel zelf, maar ik haal er liever een beroeps bij.

Groeten,

Temet

MM.

MM.

14-11-2008 om 23:57

Van alles ...

Platform Zelfstandige Ondernemers: www.pzo.nl
FNV voor zzp'ers: www.fnvzzp.nl

Van PZO kun je als eenling of via een branchevereniging lid worden, je krijgt dan collectiviteitskorting op bijv. een AOV of een zorgverzekering en een hypotheek speciaal voor zelfstandigen. Bij FNV heb je bijv. ook gratis incassoservice voor onwillige betalers. Altijd goed om lid van een belangenorganisatie te zijn.

Ik ben geen tekstschrijver maar corrector en redacteur/kopijvoorbereider. Een van mijn opdrachtgevers is een tekstschrijver die haar teksten aan mij voorlegt voor ze naar haar opdrachtgever gaan, voor de puntjes op de i zeg maar. Als je bovengemiddeld goed bent in taal: correctie en redactie zijn ook prima thuis te doen en op de gekste tijdstippen, het verdient niet al te geweldig maar voor mij genoeg om niet onder de kleine-ondernemersregeling te vallen, ondanks dat ik niet fulltime werk. Mijn uren worden om huishouden en gezin heen geplooid en dat gaat prima. Ik ben ooit stomweg begonnen met het aanschrijven van uitgeverijen, je doet een proefopdracht en als die goed is kom je in het freelancersbestand.

Belasting: daar huur ik iemand voor in, in ieder geval om de jaarrekening op te stellen die verplicht is voor de belastingdienst. De aangifte zou ik inmiddels zelf wel kunnen doen, maar van die jaarrekening snap ik nog steeds niet alles. De administratie doe ik zelf met een simpel boekhoudprogramma maar een excelsheet werkt ook prima voor een klein bedrijfje.

De KvK organiseert ook startersavonden waar je veel info kunt krijgen. Vanaf volgend jaar is het sowieso verplicht je bij de KvK in te schrijven voor tot nu toe vrije beroepen.

Je pgb-werk: zoals ik het zie gaan de 'lichte' gevallen buiten de boot vallen, het staat nog lang niet vast dat jij je uren kwijtraakt! Alleen moet het geld voor ondersteuning dan uit de WMO gaan komen ipv de AWBZ en wat dat in de praktijk gaat inhouden, dat weet nog geen mens. Ik heb er zelf ook mee te maken.

Ik wens je heel veel succes!

MM

tonny

tonny

15-11-2008 om 17:25

Volkomen o.t.

Fladder, was jij vroeger 'portretje' op OO?

tonny

*schopt even*

Gó Fladder! Geef die twijfels maar hier en pak je pen/toetsenbord.

*geeft duw*

Nieuwe printerinkt al in je printer gemieterd? Als je *iets* kunt, is het schrijven, Fladder! Natuurlijk geef je niet op, maar een duwtje in de rug kan iedereen gebruiken. Bij deze

En nog een zetje!

*licht zetje*

Jons

boeke

boeke

18-11-2008 om 16:36

Doen!

doen, fladder, meisje, doen!

Bastet

Bastet

18-11-2008 om 21:16

Grijp die kans

You go girl!!
Bastet

Go, fladder!

Goed bezig! Succes met je bedrijf, en ik neem mijn pet af voor jouw doorzettingsvermogen!

Lys Lionne

Lys Lionne

08-12-2008 om 23:26

Gefeliciteerd!

Nou Fladder, bij deze dan van harte gefeliciteerd en super veel succes gewenst als ondernemer!!

Vraag: ik heb onlangs een Dag&daG (agenda voor onderneemsters) gewonnen. Kan ik jou daar misschien blij mee maken, ik heb er namelijk zelf niks aan? Stuur me dan even een mail op wosy @ hotmail.com

Julie

Julie

09-12-2008 om 09:01

Gefeliciteerd!

Super, wat zul je hier veel energie van krijgen.
Voor wat tarieven betreft: ga te rade op internet. Er zijn vast communities van tekstschrijvers die zich verenigen (yahoo groups bijvoorbeeld). Mijn ervaring (in iets ander werkveld)is dat je collega's je graag willen helpen. Denk aan minstens 60 euro per uur.
Er zijn ook zat sites waar je je diensten aan kunt bieden (tekst-schrijvers.pagina.nl bijvoorbeeld). Meld je overal aan. Heb je al een eigen website? Meteen doen. Al is het maar met je contactgegevens.
Koop/leen ook goeie boeken over auteursrecht en zo. Zorg voor goeie 'algemene voorwaarden' die je bij elke opdracht meestuurt. Bewaar vanaf nu alle bonnen van dingen die je betaald hebt die met je werk te maken hebben. Vertel aan IEDEREEN dat je dit werk gaat doen (mijn ervaring is dat je veel opdrachten krijgt van mensen die het je gunnen. Dat hoeft in het begin niet zoveel op te leveren, maar het is van onschatbare waarde voor het opbouwen van je netwerk!)
Praat altijd over je werk alsof het al heel goed gaat. Zeg nooit bedrijfJE. Neem jezelf serieus. Kijk op WAHM.nl voor ondersteuning van andere thuiswerkende moeders.

O, het is zo leuk om eigen baas te zijn! Heel veel succes! Als je nog meer wilt weten, vraag het me!
Julie

Fladder!

Gefeliciteerd joh, van harte. Als ik een schrijfopdracht had, zou ik 'm je gunnen Ik wens je alle succes met je bedrijf, in je nieuwe functie van directeur.

Tip

Fladderbeestje, er zijn speciaal voor jou veranderingen op til waar jij vast meer van wilt weten. Kijk eens hier http://www.validpeople.nl/base.htm en mail. Dan word je van dichtbij op de hoogte gehouden.
Het zijn dezelfde mensen die ook validexpress hebben opgericht. Zie http://www.validexpress.nl/site/content/view/4/4/lang,nl/
Groet,
Miriam Lavell

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2008 om 11:47

Gefeliciteerd!

Je bent goed bezig Fladder! Succes met je bedrijf

Rembrand

Rembrand

09-12-2008 om 13:32

Mede zzp-er!

Gefeliciteerd meis !!!
( ik moet nog steeds naar de KvK, maar er komt steeds iets tussen
M.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

09-12-2008 om 13:54

Aan de directie

Moge uw bedrijf groeien, bloeien en u tot nut en voordeel strekken.
feliciterende groet,

Bastet

Bastet

09-12-2008 om 15:06

Ik zei het al eerder:

You go girl,veel,veel succes wens ik je toe.
liefs,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.