Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Werkt rolfondant makkelijker dan marsepein?

Voor het op handen zijnde verjaarsfeestje van zoon moet een taart worden gemaakt die moet worden overtrokken met iets gekleurds. Rolfondant of marsepein. Dat wordt dus uitrollen tot een grote plak, en dan om de taart vouwen. Op de plaatjes ziet dat er altijd reuze makkelijk uit, maar mijn ervaring is dat de praktijk vaak weerbarstig is.

Zelf vind ik marsepein stukken lekkerder dan fondant. Maar ik vind het een tikje plakkerig. Ik kan er wel mooie roosjes van maken, maar kan je dat spul inderdaad makkelijk uitrollen tot een grote lap (werkblad bestuiven met poedersuiker, begrijp ik), of kan ik daarvoor toch veel beter rolfondant gebruiken?

En in de laatste Allerhande - die toevallig over taarten gaat, kwam dat even mooi uit - staat dat je het spul (fondant of marsepein, dat maakt niet uit) eerst een paar minuten door moet kneden om het soepel te maken. Gaat marsepein dan niet helemaal enorm plakken? Of werkt dit inderdaad beter?

Wie heeft er ervaring met het bekleden van taarten?

Groeten,

Temet


Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-10-2013 om 12:54

Beetje ervaring

Marsepein zeer kort kneden, net genoeg om er een bal van te maken. Werkblad bestuiven met poedersuiker, deegroller lichtjes bestuiven. Uitrollen, regelmatig keren om te voorkomen dat het aan het werkblad vast plakt. Wanneer het groot genoeg is, rol je de lap voorzichtig en vooral losjes om de deegroller heen. Niet helemaal, onderste gedeelte ondersteun je met je hand. Meteen over de taart leggen en voorzichtig afrollen van de deegroller. Bijsnijden en klaar.
Ik vind rolfondant niet zo lekker en ik vind het zonde van het hele werk dat je hebt van zelf een mooie taart bakken. In het begin lukte het mij niet zo goed, tot ik er achter kwam dat ik vaak boven de vaatwasser werkte. Die vrolijk zijn warmte aan het aanrecht af gaf waardoor de marsepein plakkerig wordt.

Wat

Wat

04-10-2013 om 12:58

ik gebruik

vaak rolfondant omdat kinderen/oppasdochter dat lekkerder vinden dan marsepein. Zelf vind ik marsepein vele malen lekkerder. Rolfondant plakt idd iets minder, maar de truuk is bij beiden denk ik dat je niet tever door moet kneden, zoals Rosa aangeeft en je rolplek koelhouden.

Temet

Temet

04-10-2013 om 13:19 Topicstarter

dank

Dank! Toch maar proberen met marsepein dan. En ik zat dus goed met mijn vermoeden dat 3 minuten doorkneden niet zo'n heel goed idee is.

Overigens, Rosa, dat 'hele werk' van het bakken valt waarschijnlijk wel mee, want ik heb een pak van dr Oetker met 'biscuitmix' gekocht. Wist niet eens dat dat bestond, maar het komt nu bijzonder goed van pas. Ik heb namelijk nog nooit zelf biscuitdeeg gemaakt en ik ga niet experimenteren. Mijn partner heeft het wel eens geprobeerd trouwens, en faalde spectaculair (de taart rees niet). Omdat we toen met teveel slagroom zaten had ik bij AH een kant-en-klare taartbodem in 3 lagen gekocht, maar die is dus echt helemaal niet lekker.

Groeten,

Temet

Jessica O

Jessica O

04-10-2013 om 14:41

of..

Uitrollen tussen 2 stukken tafelzeil. Werkt ook.

Zelf gebruik ik ook meestal fondant, makkelijker te kleuren en te verwerken vind ik.

Ilva

Ilva

04-10-2013 om 15:04

De leukste taarten

Voor tips over taarten maken kan je ook altijd even kijken op www.deleukstetaarten.nl. Een hele leuke site met zelfs een webshop. Ik heb er zelf nooit iets gekocht maar ze hebben ook winkels. Daar heb ik wel spullen van. Hele leuke site. (Er zijn er trouwens heel veel hoor over taarten e.d.).

Marie

Marie

04-10-2013 om 18:57

wit

Als je een witte laag wil kun je het beste rolfondant gebruiken, omdat marsepein een beetje gelig is.
Zelf vind ik marsepein altijd zo "machtig", ik houd dus meer van rolfondant.

Temet

Temet

04-10-2013 om 21:16 Topicstarter

Ilva

Ja hoor eens, als ik die site bekijk zinkt de moed me op voorhand in de schoenen! Zo mooi wordt het nooit.

Laatst bij een bruiloft geweest waar een tante de taart had verzorgd. Allemensen, wat een project. Ze was er geloof ik twee dagen mee bezig geweest, maar het resultaat was er dan ook naar. Maar goed, een dergelijk niveau streef ik niet na. Taart bekleden zonder scheuren, dat lijkt me al een hele prestatie.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2013 om 22:42

marsepein

Ik gebruik ook altijd marsepein, vind ik veel lekkerder. Inderdaad, een koele werkplek is wel belangrijk!! En oefening baart kunst

notje

notje

05-10-2013 om 08:22

rolfondant

Ik gebruik fondant omdat het mooi wit is en niet iedereen van marsepein houd.ik vind marsepein heerlijk maar ja...
Over de site van de leukste taarten,iedereen is ooit begonnen zoals jij nu gaat beginnen .Ook ik,ik maak nu 6 jaar taarten (voor de hype begonnen) en mijn eerste creaties waren ook niet geweldig.
Succes!

tonny

tonny

05-10-2013 om 11:06

onlangs voor het eerst gedaan

terwijl ik helemaal niet zo'n taartenbakker ben.

Heb bij Xenos een marsepeinroller gekocht, en zo'n ding om een taart in twee laagjes te snijden. En marsepein natuurlijk. Zelf botercreme gemaakt (daar had ik helaas wel veel te veel van) en daarmee de marsepein geplakt. Wat scheuren betreft viel het reuze mee.

Kleindochter heeft het nog over de 'taart met de molen' (uitsnijdvormpje speculaas) dus dat is alvast een succesje.

Temet

Temet

06-10-2013 om 21:30 Topicstarter

botercreme?

Moet je die marsepein aan de taart plakken met botercreme? Ik dacht dat het er vanzelf op zou blijven zitten! En als er plakmiddel gebruikt moet worden, kan het dan ook met een dun laagje slagroom?

Het wordt hier dus marsepein, grappig te lezen dat de meesten hier dat veel lekkerder vinden. Ik snapte al nooit waarom die fondant zoveel gebruikt wordt, maar nu snap ik er nog minder van (zal wel Amerikaanse invloed zijn, daar doen ze niet zo aan marsepein geloof ik).

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

06-10-2013 om 21:54

Smaak

Hier in de buurt ook wat mensen die niet van marsepein houden, dus gebruik ik ook altijd fondant. En ik vind het prima verwerken. Met een verjaardag zijn er regelmatig kinderen die alleen de fondant eten, ik ben bang dat ze met marsepein alles zouden laten liggen. (Hoewel bij het feestje vandaag geloof ik maar een halve cupcake overbleef)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2013 om 22:18

Temet

De botercreme zorgt er ook voor dat de vulling (vruchten, kwark, slagroom of wat dan ook maar) niet tegen de marsepein aankomt. Marsepein kan niet goed tegen vocht, vandaar. Ik strijk altijd de hele boven- en zijkant af met botercreme en leg dan de marsepein eroverheen. Ik weet eigenlijk niet hoe het gaat als je op de bovenkant bijvoorbeeld niets smeert, is misschien helemaal geen probleem.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-10-2013 om 23:35

Snelt weg

Als je geen botercrème gebruikt, smelt de marsepein weg en hou je een kale, enigszins gevlekte taart over.

Jessica O

Jessica O

07-10-2013 om 07:57

over botercreme

Nee, je hoeft niet met botercreme te plakken. Kan ook met jam, chocopasta ofzo zijn.
Fondant en water, dat is geen goede combi, maar een beetje voor het plakken is geen probleem. Marsepein kan veel meer hebben.

Ik weet niet waarmee je de taart gaat vullen, maar als je een klein dun laagje van iets smeerbaars eromheen doet dan blijft de marsepein echt wel zitten hoor!

Als je bekijkt hoe ze het in het buitenland doen, eerst marsepein en dan fondant erom heen bv. En de marsepein komt dan zo om de taart heen.

Mocht je voor de jam gaan, zorg dan dat je een gladde jam hebt, 1 zonder stukjes.

Katniss

Katniss

07-10-2013 om 09:54

Kleuren

Mag ik even inhaken Ik heb laatst voor het eerst een taart gemaakt en die met fondant bekleed. Omdat dochter een lichtbruine taart wilde (beertje), had ik witte fondant gekocht en tubetjes kleurstof. Ik had begrepen dat een paar druppels kleurstof voldoende moesten zijn, maar uiteindelijk zijn er van iedere kleur (rood, blauw, geel) zeker 3 theelepels in gegaan. En wat een gedoe om de juiste kleur te krijgen, het werd al snel paars ;-(
Hoe doen jullie dat? Of koop je de fondant of marsepein op kleur?
Verder had ik botercrème gemaakt als plakmiddel, maar na 1 dag was de fondant al helemaal viezig en gesmolten. Is dat normaal?
Volgende keer neem ik wel marsepein, want dat fondant smaakt naar niks.

notje

notje

07-10-2013 om 10:13

Katniss

Als je van die supermarkt tubetjes kleurstof of flesjes van de toko koopt moet er inderdaad heel veel in.Maar koop je de kleurstoffen van wilton of ander merk voor fondant en marsepein heb je maar weinig nodig.Behalve bij zwart en rood.
Ik weet niet wat je voor botercreme gebruikt ,ik smeer af met 1 op 1 ,dus 1 deel boter op 1 deel poedersuiker.Lang mixen dat het echt luchtig is.Met jam heb je kans dat het gaat smelten en met een botercreme mix kan het ook gebeure,of van de condens uit de koelkast.

Puck

Puck

07-10-2013 om 12:13

Gebruik zowel rolfondant als marsepein

Voor grote oppervlakken zoals het bedekken van een taart en voor platte versieringen gebruik ik rolfondant. Voor dingen die geboetseerd worden vindt ik marsepein fijner werken.
KAtniss: ik koop marsepein en rolfondant op kleur, eventueel kan je ook 2 of meer kleuren rolfondant/marsepein mengen om de juiste kleur te krijgen. Ik heb nog nooit kleurstof toegevoegd.

Jessica O

Jessica O

07-10-2013 om 14:21

merk/smaak

In de verschillende merken fondant zit heel veel verschil. Onlangs die van de action in de handen gehad, vreselijk zo plakken. En die van de xenos vond ik niet te eten... smaken verschillen hè. Zelf koop ik wit in grote dozen (5 kilo) in de smaak marshmallow. En rood en zwart vaak voor gekleurd. Hier ook vaak de kleurstof van americolor, die zit in makkelijke flesjes. Maar tubes uit de supermarkt vind ik niks.

Ilva

Ilva

07-10-2013 om 14:55

Temet en taart vast plakken

Temet, zo'n goede taartenbakker ben ik ook niet hoor. Maar ik vind het wel erg leuk en op die site staan gewoon heel veel tips waar je veel aan kunt hebben. Tot een jaar geleden bakte ik vaker taarten maar nu gewoon geen tijd meer.

Om de marsepein of fondant vast te plakken kan je abrikozenjam smelten met een beetje water. Dit zeven en dan met een kwastje (silliconen)over de taart smeren. Dan blijft je fondant wel kleven. Geen aardbeienjam gebruiken, de kleur komt dan door de fondant/marsepein heen. Abrikozenjam is lekker licht van kleur. Koop ook niet al te duren jam daar zitten te veel stukjes in.

Temet

Temet

07-10-2013 om 17:51 Topicstarter

dank

Ilva, dank voor de tip, abrikozenjam als plak werkt vast veel makkelijker dan slagroom. Die slagroom smeer ik wel als vulling tussen de taart (ik ben niet dol op botercreme). Met wat vruchtjes oid.

Het moet een zwarte taart met witte spookjes worden, want griezelfeestje . Die spookjes lijken mij het punt niet zo (wel jammer dat ik ze stuk voor stuk moet uitsnijden), maar die zwarte achtergrond, daar zie ik dus een beetje tegenop.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

07-10-2013 om 19:17

Spookvormpjes?

In deze Halloween-tijd moeten er toch wel koekjesuitsteekvormpjes in de vorm van sprookjes te vinden zijn?

Katniss

Katniss

07-10-2013 om 22:31

Bedankt, volgende keer dus maar kant en klaar gekleurd spul. Dan verzinnen ze maar een ontwerp met de beschikbare kleuren En dan wordt het marsepein, want dat vind ik 100 keer lekkerder dan fondant.

Temet

Temet

08-10-2013 om 12:11 Topicstarter

Katniss

In elk geval AH, Xenos en Hema verkopen fondant en marsepein op kleur. Andere supers vermoedelijk ook. Dus je hoeft niet eens naar een speciale bakwinkel.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

08-10-2013 om 15:34

En Jamin

De rolfondant en marsepein van Jamin vind ik vele malen lekkerder dan die van de Xenos. Zowel qua smaak als om te verwerken. De andere die Temet noemt heb ik nog nooit gebruikt.

Temet

Temet

08-10-2013 om 16:21 Topicstarter

potverdikkie

En dat lees ik nu ik het net bij Xenos heb gekocht

Groeten,

Temet

Heidi

Heidi

08-10-2013 om 18:26

Maizena ipv Poedersuiker

Geen poedersuiker gebruiken maar maïzena, probeer dat maar eens, met poedersuiker krijg je als je niet uitkijkt vlekken, maïzena werkt als een tierelier, vele male fijner dan poedersuiker.

Een dun laagje botercreme is voldoende, en op de zijkanten ook genoeg afsmeren anders krijg je bulten, das ook zo jammer. De marsepein dik genoeg maken, anders gaat ie scheuren. Maar ook weer niet te dik.....

Succes

Puck

Puck

09-10-2013 om 09:57

Ach Temet

Smaken verschillen... (hoop ik dan maar in dit geval hihi)

Vera*

Vera*

09-10-2013 om 15:01

Ach

Kinderen verorberen hier met smaak de oudbakken koekjes (ja hoor, je mag er nog wel een). Ik zou me voor de smaak van de marsepein maar niet druk maken, dat doe je maar als het een taart voor jou zelf is.

botercreme met maizena??

Is dat lekker?

Ander vraagje: hoe mix je een en ander door elkaar zonder dat de hele keuken onder de poedersuiker stuift? Hatsjie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.