Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

25-05-2009 om 17:19

Wespennest in schuurtje, kan dat kwaad?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

28-05-2009 om 21:06

Nikus

Alleen vrouwtjesmuggen steken - en dat vind jij geemancipeerd? Puh, daar heb ik wel een andere kijk op. De dames werken zich het leplazarus voor het nageslacht en wat doen de heren? Die dansen onder lantarenpalen. De uitslovers.

Tirza

mirreke

mirreke

29-05-2009 om 09:14

Nuttig (ook ot)

Het is ook niet zo dat ik alles als een soort Paradijs zie met nuttigheid van alles en iedereen, perfect in balans. Het is ook helemaal niet zo, zoals jij al beschrijft, alhoewel iets wel vaak in een keten bestaat; haal je iets weg, dan heeft dat vaak meer effect dan je vantevoren bedacht. Ik zie het meer zo dat alles recht heeft op een plek, of het nou nuttig of lastig is of niet. En wie ben ik (de mens) dan om te bepalen dat iets anders lastig is en (dus) wegmoet.
Maar ik vind het wel leuk dat wespen voor ons ook handig (nuttig) zijn, naast dat geprik.
En daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in zo'n groepsorganisme als een mierenhoop of een wespen/bijennest, een zwerm. Dat heeft me altijd al geïnteresseerd.
Maar we dwalen af: ik vermoed dat volgende week het nest wordt verwijderd, en hopelijk verplaatst. Ik laat nog wel weten of en hoe dat is gelukt

Tinus_p

Tinus_p

29-05-2009 om 10:01

Recht op plekje

mirreke:
"Ik zie het meer zo dat alles recht heeft op een plek, of het nou nuttig of lastig is of niet. En wie ben ik (de mens) dan om te bepalen dat iets anders lastig is en (dus) wegmoet."
In de natuur bestaan geen rechten (rechten zijn menselijke uitvindingen!) en zeker geen 'recht op een plek'. Integendeel, organismen concurreren elkaar letterlijk kapot om een plekje, en er zijn al heel wat soorten uitgestorven door andere soorten.
Voorbeeld is het massale uitsterven van buideldieren in zuidamerika toen daar plots placentazoogdieren kwamen.

Afscheidsgroet

(want ik ga een paar dagen op een heel nuttige vakantie, te weten uitrusten en nietsdoen )
Even ter overpeinzing en vooral vermaak een tekst van Henk Westbroek:
De natuur heeft prachtige kanten
En alles wat leeft heeft recht op te bestaan
Lang leven de fazanten en alle olifanten
Lang leve de natuur en alle kamerplanten
Maar waarom, waarom, waarom
heeft niemand iets aan die brandnetel gedaan?

mirreke

mirreke

29-05-2009 om 16:59

Brandnetel! dat weet ik toevallig

De brandnetel dient als voedsel van de rups van de Dagpauwoog. Nog veel Dagpauwogen gezien de laatste tijd? Nee zeker. In voorsteden en buitenwijken zijn bijna alle brandnetels verdelgd. Ik kan me nog herinneren dat vroeger onze vlinderstruik vól met Dagpauwogen zat, nu zie ik af en toe een koolwitje.

mirreke

mirreke

29-05-2009 om 17:06

Tinus

Nog meer uitleg: alles heeft recht op een plekje, en mag van mij dan lekker zelf een gevecht aangaan met andere plekjes. Ik ben zelf echter pacifist en vecht niet mee.
Nuttig: wespen eten dan ook malariamuggen. De malariamug rukt op naar het noorden. Als wij dan de wespen nog even uitroeien heeft die mug lekker nog meer kansen en slapen wij over zo'n tien jaar ook onder een klamboe. Echter, bijkomend voordeel: als het rijke westen bedreigd wordt door Malaria wordt er misschien eindelijk eens een vaccin of zo tegen die ziekte uitgevonden, zodat de armen op onze aarde er ook wat aan hebben. Tja, alles heeft altijd twee kanten.

groene specht

groene specht

29-05-2009 om 23:00

Voor nut in het algemeen

De vraag over nut sloeg op nut in het algemeen, dus niet per se nut voor de mens. Nou lees ik dat wespen nuttig zijn omdat ze andere insecten eten. Maar ik lees ook dat ze dat alleen doen als larf, en als de larfjes grote wespen zijn geworden, er slechts nog suiker nodig is. Is dat ook nuttig?
Malaria heeft in Nederland geheerst, tot in de vorige eeuw.
Brandnetels zijn de waardplant voor de Atalanta - overigens ook een mooie vlinder. Van brandnetels zijn er veel, ook in voorheen voedselarme bossen. Brandnetels helpen tegen reumatiek, aldus Mellie Uyldert zaliger.
Ik heb in Afrika gereisd en zag daar grote zwermen sprinkhanen zich heel nuttig maken door in een uurtje een belangrijke oogst rijst, suikerriet of mais weg te vreten.

Tinus_p

Tinus_p

29-05-2009 om 23:09

Pacifist

mirreke:
" Nog meer uitleg: alles heeft recht op een plekje, en mag van mij dan lekker zelf een gevecht aangaan met andere plekjes. Ik ben zelf echter pacifist en vecht niet mee."
Het simpele feit dat je leeft betekent dat je meevecht om een plekje...

Brianna F

Brianna F

30-05-2009 om 16:11

Mirreke

Lees ik met belangstelling dit draadje, vind ik gisterenavond zelf een wespemnest onder het afdak.
In tegenstelling tot jou, heb ik meteen de imker gebeld die dezelfde avond nog kwam en -goed beschermd- met gazen kap tot over de borst en dikke handschoenen het nest heeft bespoten en weggehaald.
Ik was er 20 euro aan kwijt en kreeg ook nog een lesje national geographic. We hebben het nest bekeken van binnen, de koningin zat er nog in. Wat een joekel zeg, die zou ik niet graag tegenkomen (allergisch)

mirreke

mirreke

03-06-2009 om 10:04

Brianna

Ongelooflijk, hier kan het echt niet voor minder dan ruim 100 euro. Ik heb al heel wat afgebeld.
Over koninginnen. Ik heb inmiddels ook gehoord dat je het beste een nest sowieso aan het eind van het seizoen, als de rest van de wespen al dood is, moet weghalen/verplaatsen, omdat een nest wel tot 80! nieuwe koninginnen kan produceren die allemaal weer op zoek gaan naar een plek voor een nieuw nest. 80 nesten in mijn omgeving is ook weer een beetje te veel van het goede )
Ik heb overigens vorig jaar een zoekende koningin zien vliegen, die zal dan wel in het schuurtje geland zijn. Een beest van wel drie á vier centimeter lang, als het niet langer was. Enorm, inderdaad.

mirreke

mirreke

03-06-2009 om 10:07

Teken!

Weet iemand daar het 'nut' (om de term toch maar te gebruiken) van? Is er een dier dat speciaal op teken leeft? Voor mij is een teek nou een typisch overbodig iets...
Nest wordt vervolgd...

Gijsje Dijkman

Gijsje Dijkman

03-06-2009 om 12:58

Teken

Teken hebben voor de mens geen direct nut. Zij gebruiken ons en andere zoogdieren om te leven en te overleven. Een teek moet zich voor zijn groei een paar
keer in zijn leven barstensvol bloed zuigen.

Maar voor de natuur zijn teken wel degelijk van waarde. Ze spelen een belangrijke rol als voedsel voor andere dieren. Volgezogen teken zijn een voedzame hap voor bijvoorbeeld steekmieren en vogels. Eksters, kraaien
en spreeuwen pikken deze teken van het vee af. Valt ook maar één schakel weg uit die voedselketen, dan kunnen andere dieren al in grote problemen komen.

Daarnaast hebben teken nog een andere functie, waar moeilijker begrip voor op te brengen is: teken (in de tropen) kunnen ziektes overbrengen. Ze helpen bacteriën, virussen en ziektekiemen te overleven, door ze over te dragen van het ene dier op het andere óf op de mens. Voor ons is dat niet nuttig, maar voor de natuur uiteindelijk wel. Alles heeft een plek in de natuur. Daar
horen ook ziekte veroorzakers bij. Ziektes zorgen ervoor dat zwakken afvallen en sterken overleven. Dat is pijnlijk en naar en niet altijd te begrijpen, maar wij gaan daar
niet over. Alles bestaat uit sterfelijk zijn en een terugkeer in de voedselketen. Zo werkt het nou eenmaal. Als alles zou overleven dan zou de natuur al lang overbevolkt zijn
geraakt. De natuur is hard, maar zo houdt ze zichzelf wel al miljarden jaren in stand.

Ilva

Ilva

03-06-2009 om 14:15

Gemeente bellen

Wij hadden vorig jaar een nest op zolder. Ik heb de gemeente gebeld en via hun een telefoonnummer gekregen. Ik was, dacht ik, iets van 45 euro kwijt. De man is 3 keer geweest. Ik begreep dat de meeste wespen niet dood gingen maar hun nest niet meer herkende dus weggingen. Je zag ze soms nog voor het nest vliegen maar verdwenen dan weer. Na de derde keer (1 keer zou genoeg moeten zijn, maar blijkbaar lukte dat bij ons niet) kwamen ze niet meer terug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.